Indoor periode weer aangebroken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Indoor periode weer aangebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 11:30

Hoe laten jullie je paard/pony wennen aan het rijden in de binnenbak als je thuis alleen maar een buitenbak heb?

Waar ik sta is dus alleen een buitenbak. Mijn pony kan best wel kijkerig zijn, maar tijdens het 'outdoor' seizoen loopt ze toch prettiger dan binnen.
Binnen wordt ze vaak erg gespannen omdat ze van alles hoort en niks ziet, ene keer gaat het beter dan de andere keer.

We hebben ook weinig mogelijkheden om te 'trainen' in een binnenbak, ik werk fulltime dus heb niet zoveel tijd om met paard op pad te gaan. Waar ik les heb hebben ze ook alleen een buitenbak Clown

Marieke_K

Re: Indoor periode weer aangebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:43

Eigenlijk niet, ik rijd ook altijd alleen maar in een buitenbak en tijdens het indoor seizoen ondervnd ik weinig problemen. Hij is even braaf binnen als buiten.

Misschien kan je vragen of je als eerste op de lijst mag? Dan kan je vaak losrijden in de binnenbaan en dan kan je paard wat langer wennen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 14:56

Sommige paarden hebben er inderdaad gewoon weinig tot geen last van. Als eerste rijden kan bijna niet want ze beginnen altijd met de B en ik rij L2 :|
Ik mag vaak wel twee of drie rondje losrijden, maar ik zou eigenlijk gewoon een kwartier nodig hebben en dat is niet reeel om te verwachten natuurlijk.

Ik heb 1 keer moeten rijden in de binnenbak terwijl er gevoerd werd en door alle drukte in de stallen (paarden die schoppen en hinneken etc) werd ze zo gespannen en zelfs een keer vandoor schoot.

Maar goed... zal gewoon maar verstand op nul moeten zetten en rijden dat werkt vaak het beste. Alleen als ik merk dat ze super gespannen is is ze erg moeilijk te kalmeren...

Gelukkig is ze nog niet geschoren, dus misschien dat dat nog wat helpt Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:21

Ik denk niet. Ik ga volgende week ook voor het eerst met mijn pony indoor starten.. ben benieuwd!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:32

Die van mij is wel wat kijkeriger in een binnenbaan, maar ik ga er niet mee op pad om te oefenen ofzo..
't is gewoon het aard van 't beestje.. buiten heeft ze het gewoon wat meer naar haar zin.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:37

Die van mij valt dood binnen, veel te warm. Het gaat beter nu ze al scherper word, maar buiten rijd veel prettiger omdat die van mij 24/7 buiten staan met bij behorende teddy vacht.

En het op muren afrijden is lastig, mijn pony is deels blind en ziet geen diepte. De ene keer loopt ze rustig bijna tegen de muur aan en de andere keer loopt ze 5 meter van te voren al te twijfelen of ze wel verder kan. Buiten tussen een paar hekjes heb ik hier veel minder last van.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:02

OemmiejO schreef:
Ik denk niet. Ik ga volgende week ook voor het eerst met mijn pony indoor starten.. ben benieuwd!

Succes! Laat ff weten hoe het gegaan is Lachen

Mexxuna schreef:
Die van mij is wel wat kijkeriger in een binnenbaan, maar ik ga er niet mee op pad om te oefenen ofzo..
't is gewoon het aard van 't beestje.. buiten heeft ze het gewoon wat meer naar haar zin.

Ja, dat is dus ook bij mijn pony zo zit er gewoon in helaas, had gehoopt dat er een 'knopje' bestond waarmee je het uit kunt schakelen, maar dat is dus helaas niet zo Haha!
Heb ook verschillend manier geprobeert met losrijden, wat lager instellen, wat langer losrijden (maar dan is afgemat voor de 2de proef) etc.
Het enige wat een beetje helpt is zelf rustig blijven.

Dennis schreef:
Die van mij valt dood binnen, veel te warm. Het gaat beter nu ze al scherper word, maar buiten rijd veel prettiger omdat die van mij 24/7 buiten staan met bij behorende teddy vacht.

En het op muren afrijden is lastig, mijn pony is deels blind en ziet geen diepte. De ene keer loopt ze rustig bijna tegen de muur aan en de andere keer loopt ze 5 meter van te voren al te twijfelen of ze wel verder kan. Buiten tussen een paar hekjes heb ik hier veel minder last van.

Ik weet niet of die van mij 'dood' valt, dit is de eerst keer dat ze niet geschoren is als ik binnen rij, dus ben benieuwd.

Oei, dat is natuurlijk helemaal lastig als je pony geen diepte kan zien dan is buiten inderdaad een stuk makkelijker. Dan moet je pony je vast wel goed vertrouwen als je hem/haar evengoed zo in de bak kan rijden Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:58

Ik ben blij met het binnenseizoen, de mijne is buiten soms iets te vrolijk Tong uitsteken

Maar goed, 's avonds ergens naartoe gaan om te oefenen kan ook, of op zaterdag. Sommige verenigingen die op zondag wedstrijd hadden gaven op zaterdag de gelegenheid aan ruiters om met hun jonkies te komen oefenen. Helaas lag de ring enzo er dan nog niet Knipoog
En anders is het denk ik een kwestie van kilometers maken en je erbij neerleggen dat de eerste wedstrijden van het binnenseizoen niet altijd even stabiel gaan Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:11

Nou die van mij vind alles eng binnen...springt over lichtstrepen heen,en vind vooral juryhokjes eng.Maar goed het maakt niet uit of ik hem wel of niet vaker meeneem naar een binnenbak,het is iets wat moet slijten denk ik.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:41

ik snap niet waarom mensen daar altijd zo'n probleem van maken.
als het eerste buiten concour is zijn ze te fris, als ze hun eerste binnen wedstrijd hebben schrikken ze overal van.
gewoon lekker jezelf blijven en ontspannen rijden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:56

Het maakt mij weinig uit.
Ik vind het wel een nadeel dat je hier in de winter maar één proef kunt rijden.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:07

Mijn pony ziet áltijd wel wat tijdens een indoorwedstrijd om van te schrikken. Heel irritant, zelfs in de bak waar ik wekelijks les heb op mn eigen club Nagelbijten / Gniffelen. Dus ik kijk er ook weer erg naar uit Huilen van het lachen En al helemaal nu ik niet meer de bak mag verkennen (M1) Nagelbijten / Gniffelen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:17

ayhno schreef:
ik snap niet waarom mensen daar altijd zo'n probleem van maken.
als het eerste buiten concour is zijn ze te fris, als ze hun eerste binnen wedstrijd hebben schrikken ze overal van.
gewoon lekker jezelf blijven en ontspannen rijden

Nou...ik maak er geen probleem van hoor haha,dat doet ie toch echt zelf en ook in iedere binnenbak,maar het geeft niet,hij is nog jong ik rijd wel lekker door.

patatzak_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:20

Ik rijd verschillende paarden, en merk ook verschillende dingen.
Het ene paard loopt buiten super, (voor zijn doen dan..) En het andere binnen.
Als je eenmaal een of twee binnenwedstrijden hebt gehad went je paard er vanzelf toch aan. Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:28

patatzak_ schreef:
Ik rijd verschillende paarden, en merk ook verschillende dingen.
Het ene paard loopt buiten super, (voor zijn doen dan..) En het andere binnen.
Als je eenmaal een of twee binnenwedstrijden hebt gehad went je paard er vanzelf toch aan. Lachen

Ik rij ook verschillende paarden op wedstrijd (3), maar als het schrikkerige er gewoon inzit in een binnenbaan, dan went die daar echt niet meer aan hoor!
Die van mij heeft al een keer Z gelopen, ik rij er nu M2 mee.. en als ik bij A-X-C binnen moet komen, zit ik nog altijd op een soort van "tuiger" !! Clown En dan is ze 15 jr, super vol leert, maar de "angst" zal nooit afnemen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:12

Mijn 1e binnen wedstrijd dit seizoen is goed gegaan. Kom net thuis met 4 winstpunten (196 en 198)! Ze droop van het zweet, het was echt zo gruwelijk warm in die hal, maar liep alle lijnen wel goed uit.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:25

Ik heb ook zo'n last van binnen rijden. Alleen buiten trainen en een jong paard.... vandaag voor 2e x binnen, het ging heel goed totdat ze ineens schrok van de deur waardoor we naar binnen kwamen. Daarna op elke oefening die we langs dat punt reden alleen 3en 4en en 5en gereden. met als commentaar van de jury: Paard schrikt.... voor mijn gevoel zo oneerlijk had zo hard getraint op al die (voor haar) moeilijke nieuwe oefeningen in het L1, kon wel janken, de tweede proef was nog veel
"enger" natuurlijk... maar ja ga het komende seizoen iederweekeind op wedstrijd en een paar keer ergens oefenen binnen zodat ze gewoon die ervarging die de oudere paarden hebben krijg. Die paarden zijn toch ook als jong paard begonnen en hebben het ook moeten leren.
maar voor het gevoel blijft het K*T

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:17

Ik heb een hele lieve brave 11-jarige die echt al ontelbare wedstrijden/binnenbakken heeft gezien, maar er nog steeds heilig van overtuigd is dat er in elke binnenbak een spook woont. Ze doet geen hele rare dingen maar is zo gespannen dat ik helemaal niet meer tot haar doordring, buiten heeft ze dat lang niet zo.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 07:59

Wel fijn om te lezen dat meerdere hier problemen mee hebben en dat het niet uit maakt hoe oud je paard is of hoe vaak je in de binnenbak rijdt Lachen
Mijn pony is 18 en ik weet zeker dat dit er nooit meer uit gaat.

Heb gister dus gereden, en mag nog niet echt klagen. Uitslag 2 x eerste met 2 x 182 punten Lachen

Ze liep niet helemaal fijn, maar dat kwam voornamelijk doordat het zo warm was. Ze viel dus gewoon 'dood' en dat was voor het eerst dat ik dat meemaakte met mijn pony.
Voor de eerste proef schrok ze nog een keer doordat iemand zijn boxdeur keihard dichtgooide Boos! maar ik was gelukkig nog net niet begonnen dus kon even afwenden om opnieuw aan te rijden Tong uitsteken

Ze was nog steeds best gespannen, zo hadden we ook een 4 voor het achterwaarts want ze reageerde gewoon niet, maar ik weet niet zeker of dat nou de spanning of de warmte was.

Mij benieuwen hoe dat volgende maand gaat, want dan is ze geschoren en dan is het wat kouder...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:17

Ik rijd ook altijd buiten. Maar ik vind het heerlijk om binnen te starten. Heeft hij eindelijk niks te zien Haha! Alleen een beetje jammer dat zijn vorm redelijk verdwijnt na november i.v.m. te weinig kunnen trainen.

Hij loopt binnen veel meer ontspannen en geconcentreerd, alleen zijn galop is daar altijd wat lomp Verward

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:50

Ik vond het outdoorseizoen ook altijd fijner dan indoor, tot afgelopen jaar. Ik heb van de 5 wedstrijden die ik dit jaar buiten heb gestart wel 1 winstpunt weten te scoren (en voor de rest steeds rond de 177-178).
En ik knalde afgelopen zondag het indoorseizoen in met 3 winstpunten! 199 en 191.

Nu hebben wij wel een binnenbak om in te rijden, maar elke binnenbak is anders, dus het is niet gezegd dat hij overal even makkelijk loopt.
En de buitenwedstrijden waren in onze eigen buitenbak en het enige winstpunt dat ik heb gereden was net op die ene uitwedstrijd, in een vreemde bak dus. Ik weet het, ik heb een raar paard.

Het enige wat echt helpt tegen wedstrijdspanning is volgens mij kilometers maken. Misschien blijft je paard wel gespannen, als dat er eenmaal inzit, maar door kilometers te maken, leer jij daar mee omgaan en zal het uiteindelijk steeds beter gaan.
En anders toch proberen of je op de stallen waar wedstrijden georganiseerd wordt eens in de binnenbak mag komen rijden, om te oefenen.

Mijn allereerste wedstrijd op vreemd terrein (in de B jaartje of 5 geleden) vloog ik als door een katapult afgeschoten door de ring. Als ik op wedstrijd ging, ging ik hem eerst thuis alvast longeren of losgooien om hem maar 'moe' te krijgen. Tegenwoordig ben ik juist blij met een tikkie extra impuls op vreemd terrein.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:43

Marrepar schreef:
Mijn pony ziet áltijd wel wat tijdens een indoorwedstrijd om van te schrikken. Heel irritant, zelfs in de bak waar ik wekelijks les heb op mn eigen club Nagelbijten / Gniffelen. Dus ik kijk er ook weer erg naar uit Huilen van het lachen En al helemaal nu ik niet meer de bak mag verkennen (M1) Nagelbijten / Gniffelen

Ja, dat je de bak niet meer mag verkennen wordt bij mij ook echt een ramp binnenkort denk ik! Haha! Ik heb dat echt nodig. Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:45

Als je niet om de ring heen kunt rijden (wat heel vaak het geval is bij indoorwedstrijden) mag je gewoon de rijbaan in totdat je moet beginnen hoor!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:49

Malibu schreef:
Hoe laten jullie je paard/pony wennen aan het rijden in de binnenbak als je thuis alleen maar een buitenbak heb?

Mijn paard is ook nooit in een binnenbak geweest, tot afgelopen maand.
Ze vond het doodeng en vooral kantine's was heel raar.
Spiegels ging nog wel, maar dat zal nog wel komen Clown

Laten wennen doe ik niet echt, start gewoon en dan zien we wel, zolang we niet dicht langs de bakrand moeten rijden gaat het goed, dus als de bak bijv. te groot is en ze hekjes hebben neergezet.
Moeten we wel dicht langs de bakrand, tja dan heb ik meer moeite haar aandacht erbij te houden Vork

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 08:57

_10_ schreef:
Laten wennen doe ik niet echt, start gewoon en dan zien we wel, zolang we niet dicht langs de bakrand moeten rijden gaat het goed, dus als de bak bijv. te groot is en ze hekjes hebben neergezet.
Moeten we wel dicht langs de bakrand, tja dan heb ik meer moeite haar aandacht erbij te houden Vork

Ik rij nu ook wedstrijden bij een Manege die een te grote binnenbak heeft en met hekjes werken.

Rijdt inderdaad al een stuk prettiger, ze blijft gespannen maar ik krijg haar wel normaal over de hoefslag gelukkig Clown

Probeer er altijd maar niet te veel aan te denken en gewoon te rijden, dat werkt ook wel goed Lachen