Pony in trailer: hoe 'aankleden'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Pony in trailer: hoe 'aankleden'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 00:18

Ik heb in de 5 jaar dat ik mijn pony heb, hem nog niet met een trailer vervoerd. Nu zal dat binnenkort (hopelijk) gaan gebeuren. Hoe kan ik heb veilig 'aankleden'? Waar moet ik op letten en extra meenemen?

(ik heb wel peesbeschermers, pijpkousen, deken in huis).

Lien2

Re: Pony in trailer: hoe 'aankleden'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:39

Ik persoonlijk zou gebruik maken van transportbeschermers en een dunne deken. Deze beschermers bieden meer bescherming dan peesbeschermers. Mogelijk kan je van te voren je pony al laten wennen omdat ze het nog wel eens raar vinden (benen héél hoog optrekken). Zo heb je om de dag van vervoer minder stress. Verder kan je nog gebruik maken van springschoenen of een staartbeschermer (doe ik zelf nooit). En natuurlijk een goed passend halster en een halstertouw met paniekhaak.

Handig op nog mee te nemen:
- Halstertouw met musketon haak
- Reserve halster
- Emmer en jerrycan met water (indien water terplekke niet beschikbaar)
- Mes
- Evt hooinet (goed hoog ophangen)
- Evt voer
- Longeerlijn
- Wondmiddelen

Het is handig om van te voren al een lijst te maken van de spullen die je mee wil nemen zodat je op de dag zelf alleen maar hoeft te controleren dat je alles meehebt en niet nog moet nadenken. Als je een standaard lijst hebt kan je deze elke keer weer gebruiken.

Er zijn vast nog bokkers welke nog aanvullingen en tips hebben op bovenstaande. Alvast goede reis!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:41

zo min mogelijk om doen!!
als je pony onder een deken staat de deken vervangen door een zweetdeken die niet kan gaan schuiven.
als je pony geen transportbeschermers gewend is (vind ik zowiezo ondingen) kan je peeskappen en springschoenen omdoen. maar liever heb ik helemaal niets aan de benen. vaak staat ze dan het rustigst

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:45

ik zet ze ook zonder beenbeschermers/transportbeschermers op de trailer...vind ik makkelijker en veiliger..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:45

mijn verzorgpaard gaat de trailer in met peesberschermers, en een zweetdeken. Ze is niet makkelijk te laden maar als ze er op staat, staat ze erg rustig. Transportbeschermers vind ze ook net zoals mij ondingen en ze zitten haar in de weg. Dan blijft ze stampen zowel in als buiten de trailer. En inderdaad de zweetdeken opdoen met een dekensingel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 13:28

Pony is nu dekenloos, dus ik gooi er een fleecedeken (die heeft kruissingels) om in trailer. Mijn pony is niet gek op dingen om zijn benen, dus ik vrees dat transportbeschermers niet zo'n succes worden. Het is ook maar voor 1 keer (hij moet naar de zadelmaker toe) want de trailer moeten wij lenen. Ik vind het echt super spannend Nagelbijten / Gniffelen heb nog nooit een paard vervoerd Nagelbijten / Gniffelen (of zelfs in de trailer geladen...)

Longeerlijn is inderdaad wel een goed idee!

Het is met de trailer ongeveer een uurtje rijden, hoe moet ik dat doen bij aankomst? Even loslaten daar in de bak?
(ik voel mij echt zo'n kneus nu Nagelbijten / Gniffelen )

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:32

Als het fris is doe ik een zweetdekentje op en altijd transportbeschermers (beenbescherming).
Ik zou geen peesbeschermers omdoen. Ik heb zelf een keer meegemaakt met de pony van een vriendin dat die langs de klep stapte met achteruit lopen. Dan schaaft ie zijn hele been af.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:35

DOe je paard niks om, geen deken als hij dat niet gewend is, en geen beenbescherming als hij dat niet gewend is. Is hij het wel gewend kun je naar mijn idee het beste peesjes of bandages omdoen.

Enne ook heel belangrijk, vind het zelf niet al te spannend, want dan weet ik zeker dat de pony het ook niet zo heel spannend zal vinden, jullie hebben na 5 jaar hopelijk een goede band en hij zal zo achter je aan banjeren

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 13:41

ik vind het echt vreselijk spannend Nagelbijten / Gniffelen Ik denk dat hij er wel zo inloopt (voor eten doet hij alles, de sukkel Haha!). Deken is hij wel gewend. Bandageren kan ik zelf helaas niet en ik vind het ook jammer om voor 1 keer transportbeschermers te kopen als ik weet dat hij al moeite heeft met zijn pijpkousen (die wil hij eraf bijten Clown).

Als hij een uur in de trailer heeft gestaan is het dan verstandig om het alleen los te laten in de bak of toch aan de longeerlijn te zetten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:55

Helemaal niks omdoen. Nou vooruit, als je trailer geen achterzeil of klep heeft en het regent ouwe wijven, dan kan een regendeken (ongevoerd!!!) zinvol zijn. Een paard is gebaat bij een goede chauffeur, niet bij rommel om z'n lijf.
Bij aankomst bij voorkeur op de wei of desnoods in de bak. Stuk gaan wandelen is ook een optie.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:01

gewoon dun dekentje en verder niks. als je een 2 paards trailer hebt aan de linkerkant laden. (staat stabieler) zorg voor een goed passend halster en touwen met veiligheidssluitingen. als je aankomt even paard rustig laten staan kan hij rustig zn evenwicht terug vinden en na 10-15 min uitladen. en even tukje aan de hand wandelen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:20

Ik laat mijn paard altijd direct uit en wandel niet met haar.
Mijn paard heeft een zweet deken op in de trailer en 3 in 1 beschhermers om met springschoenen ik heb wel transportbeschemers maar daar komt ze heel erg beroerd de trailer mee af

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:42

de mijne heeft alleen een halster om en een "trailertouw"
verder heeft ze niks om

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 11:34

Kan er wel gewoon stro in de trailer?
Mijn vader heeft nog nooit met een trailer gereden, maar hij kan wel altijd goed met de caravan rijden Nagelbijten / Gniffelen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:06

Laat hem gewoon voorzichtig rijden. Als hij met een caravan kan rijden dan moet dat met een trailer ook lukken.
Toch lijkt het me verstandig om de benen te beschermen. Hij hoeft maar langs de klep te stappen en kan zich lelijk verwonden.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:20

kan je niet tijdelijk van iemand tansportbeschermers lenen?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:21

als je een deken hebt zonder buiksingels kun je het beste er zoon band om de buik doen. dan kan de deken niet opwaaien!
scheelt een hoop paniek!!

die van mij heeft fleecebandages om en springschoenen. (geen gezicht wel functioneel)
succes groetjes sandra

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:24

Met de trailer rijden is toch wel heel anders als met de caravan hoor...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:24

Goede vraag inderdaad, ik ga voor het eerst ook mijn paard vervoeren voor het eerst en ik heb daarmee echt 0,0 ervaring! Wat houdt een trailertouw in, zit dat bij de trailer of moet je dat apart aanschaffen en hoe moet ik mijn paard uberhaupt vastzetten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:26

Welshcobfan schreef:
Kan er wel gewoon stro in de trailer?
Mijn vader heeft nog nooit met een trailer gereden, maar hij kan wel altijd goed met de caravan rijden Nagelbijten / Gniffelen

Geen stro, dan wordt het alleen maar glad. Verder je vader laten rijden alsof er een volle emmer water achterin de trailer staat waar ie geen druppel van mag verspillen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:38

GEEN stro in de trailer doen, daar wordt de vloer alleen maar gladder van. Het 'lijkt' confortabeler maar niets is minder waar.

Mijn paard gaat altijd bloot Haha! op de trailer. Ik neem een zweetdekentje mee voor als hij enorm heeft staan zweten en dan nog terug moet in de trailer maar dat is dan ook alles.

Succes!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:41

Moet het paard niet vast staan dan in de trailer??

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:44

Noah2006 schreef:
Moet het paard niet vast staan dan in de trailer??

Ja. Ja

Mijn paard gaat bloot de trailer op, maar ik gebruik ook geen dekens en beenscherming in het dagelijks leven. In het begin deed ik nog wel peesjes en springschoen om maar hij is nu zo geroutineerd dat ik dat overbodig vind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 12:48

Hij moet zeker vaststaan: dan kan hij nog wat hangen aan het touw voor evenwicht lijkt mij. Bovendien moet hij niet teveel kunnen bewegen (met zijn hoofd).

Oke stro laat ik achterwege, goed dat jullie het zeggen! Ik had het er geheid ingemikt Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vader rijdt ook heel verzichtig met de caravan, dus met een trailer ook. Hij vindt het totaal geen probleem Lachen Hij heeft gelukkig veel ervaring met rijden met aanhangers Haha! Dus dat gaat wel goed komen Lachen

Nu zit ik wel in dubio: wel of geen bescherming omdoen? Clown Hij is niet zo dol op poespas om zijn benen, alleen zijn peesjes kan hij nog volhouden Clown Hij heeft normaal met rijden ook nooit bescherming om, maar omdat het ook zo lang is geleden dat hij in de trailer heeft gestaan denk ik dat hij vrij wankel is.

Jullie advies: na het uitladen, eerst even laten bijkomen?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:51

mijn paard heeft met dit weer altijd een dun dekentje of fleece dekentje op op de trailer.
ik heb haar altijd met transportbeschermers op de trailer staan.
maar jij zegt dat je pony niet van been bescherming houd, dus zou ik als ik jou was denk niks om de benen doen, omdat hij dan het rustigst staat!
veel succes!