Kijk je als jury naar de afstamming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Kijk je als jury naar de afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 09:07

Mijn vraag is eigenlijk simpel kijk je als jury naar de afstamming en zo ja kan je daarna objectief blijven beoordelen

Marieke_K

Re: Kijk je als jury naar de afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:10

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik schrijf regelmatig en een enkele keer vraagt een jury tijdens de proef naar de afstamming. Maar of dat hun beoordeling veranderd vraag ik me dus ook af.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:40

Ja ik kijk regelmatig naar de afstamming. Waarom zou ik daarna niet meer objectief kunnen beoordelen? Toen ik vorig jaar bezig was met de hengstenkeuze voor mijn merrie heb ik van een aantal aansprekende paarden de afstamming opgeschreven en vervolgens gekeken of dat bij mijn merrie zou passen.

Dat ik de paarden aansprekend vond wil niet zeggen dat ze hoog zijn geeindigd in de klassering.Ik kijk wat beoordeling betreft niet naar ras, kleur of afstamming. Het is tenslotte geen keuring, maar een dressuurproef. Degene die de beste proef neerzet zal die ook winnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:04

Ik kijk niet in regel naar de afstamming, maar ik kijk er wel regelmatig naar. Ik laat mijn oordeel daar echter niet door beïnvloeden, op een papier kun je nog steeds niet rijden, dus een combinatie krijgt gewoon punten voor wat ze in de ring laten zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:40

Ik kijk er ook wel eens naar, zeker als er een fijn bewegend paard in de ring komt, dan ben ik wel benieuwd naar de vader.

Ik zie niet in wat dat met een objectieve beoordeling te maken heeft.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:56

Ik zeg ook niet dat je niet objectief kan blijven maar ik vroeg het me af omdat ik vaak met paarden start met volbloedvaders en die over het algemeen minder gewaardeerd zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:05

Het maakt me niet uit met wat voor paard iemand in de ring komt. Ik geef punten op wat ik zie, niet op afstamming.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:29

Ik kijk altijd naar de afstamming, omdat ik het gewoon super interessant vind, verder heeft dat helemaal niets met beoordelen te maken

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:22

Ik kijk zelden naar de afstamming... heel soms krijg ik een paard in de ring waarvan ik het wil weten, maar het maakt zoiezo niets uit voor de beoordeling, is gewoon interesse omdat ik zelf een idee heb wat voor één het er zal zijn en dan kijk ik of dat klopt Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:54

ik snap zowiezo niet dat op bv de startlijsten de afstamming staat.
je rijd niet op die hengst, dus waarom vermelden?
( maar goed, ik ben te nuchter daarmee)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:10

Ik vind dat wel degelijk interessant Lowara, maar misschien heb jij geen intresse in handel en/of fokkerij?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:50

ik ben van mening dat de ouders niet elke keer genoemd hoeven te worden. ( dus ja.. geen intresse Clown )
Vind het o.a een belediging dat bij afstamming op startlijsten er bij onbekende ouders consequent een vraagteken staat, net alsof zo'n dier niet telt. ( zucht.. ik weet dat dit niet zo is Clown )
mijn vader is hoogleraar electro-techniek op de universieteit,maar je moet mij geen wiskunde voorschotelen, dat gaat mis.
Afstamming hoeft niets te zeggen, ons fijne dressuur paard had springouders van beide kanten o.a.
Met springen moest ik ooit als omroeper ook elke keer de afstamming omroepen bij de dieren waar het van bekend was, heb ik geweigerd, vond en vind het flauwekul, je rijdt op een afstamming ervan, niet de vader zelf.
als je zover gaat, kun je net zo goed moeders, oma en opa erbij vermelden en alle prestaties die het dier ooit gehaald heeft.

Maar goed, dit is gevaarlijk gebied en ik krijg 100% zeker commentaar erop van velen die het wel belangrijk vinden, dus laat ik me maar niet teveel gaan Nagelbijten / Gniffelen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 07:13

Wel moet ik zeggen dat op de coupons enkel de vader wordt vermeld op de startkaart ook nog de moeder dus je hebt op het moment van kijken als jury eigenlijk nog weinig idee wat de bloedlijn is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:56

Joki schreef:
Ik zeg ook niet dat je niet objectief kan blijven maar ik vroeg het me af omdat ik vaak met paarden start met volbloedvaders en die over het algemeen minder gewaardeerd zijn.

Ik kijk ook regelmatig naar de afstamming. Doe ik ook als ik gewoon als deelnemer op een wedstrijd ben en dan een apart paard zie lopen. Verder zie ik niet in wat dat met de beoordeling te maken zou moeten hebben.
Ik heb zelf een 100% Engelse volbloed gestart. Maar ik heb NOOIT de indruk gehad dat ik afgestraft ben daarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:02

Ik ben geen jury maar heb wel regelmatig geschreven bij wedstrijden en ik heb toch wel meegemaakt dat de jury zei: "Oh nu komt er een .... dat kon weleens een leuke proef worden." Dus in dat opzicht was er wel een verwachting maar moet er bij zeggen dat wanneer het paard dan voor geen meter liep de beoordeling daar dan ook naar was.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:24

Zelf ben ik geen jurylid, maar ik kan me goed voorstellen dat je wel even naar de afstamming kijkt, als dat je interesse heeft. Ik heb ook heel vaak dat ik nieuwsgierig ben naar de vader (en vader van de moeder). Als op de startlijst niet de vader staat vermeld, vind ik het jammer. Ook al weet ik dat het er wat rijden betreft niet toe doet, het is gewoon fokkersinteresse.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:08

Lowara schreef:
ik ben van mening dat de ouders niet elke keer genoemd hoeven te worden. ( dus ja.. geen intresse Clown )
Vind het o.a een belediging dat bij afstamming op startlijsten er bij onbekende ouders consequent een vraagteken staat, net alsof zo'n dier niet telt. ( zucht.. ik weet dat dit niet zo is Clown )
mijn vader is hoogleraar electro-techniek op de universieteit,maar je moet mij geen wiskunde voorschotelen, dat gaat mis.
Afstamming hoeft niets te zeggen, ons fijne dressuur paard had springouders van beide kanten o.a.
Met springen moest ik ooit als omroeper ook elke keer de afstamming omroepen bij de dieren waar het van bekend was, heb ik geweigerd, vond en vind het flauwekul, je rijdt op een afstamming ervan, niet de vader zelf.
als je zover gaat, kun je net zo goed moeders, oma en opa erbij vermelden en alle prestaties die het dier ooit gehaald heeft.

Maar goed, dit is gevaarlijk gebied en ik krijg 100% zeker commentaar erop van velen die het wel belangrijk vinden, dus laat ik me maar niet teveel gaan Nagelbijten / Gniffelen

Wat een onzin verhaal zeg...........

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:54

Alanta schreef:
Lowara schreef:

Wat een onzin verhaal zeg...........

onderbouw jezelf zou ik zeggen Ja
Dit is mijn mening en waar ik achter sta, dat anderen een andere visie hebben is hun recht, maar maakt het zeker geen onzin verhaal Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:40

Lowara schreef:
ik snap zowiezo niet dat op bv de startlijsten de afstamming staat.
je rijd niet op die hengst, dus waarom vermelden?
( maar goed, ik ben te nuchter daarmee)

Ik vind dat juist interessant. Persoonlijk blijf ik iets langer als ik zie dat in een latere rubriek een halfbroertje of -zusje meeloopt of nakomelingen van dezelfde vader als de vader van de moeder. Ook weet ik dat sommige eigenaars van hengsten ook een beetje bijhouden wat de nakomelingen zoal doen in de sport.
OO Seven bijvoorbeeld heeft zelfs een eigen website waar je je resultaten door kan geven. Heel leuk om te zien wat de andere nakomelingen presteren!
Als schrijfster heb ik nog nooit meegemaakt dat jury's aangaven een voorkeur te hebben voor bepaalde nakomelingen. Wel de vraag wat voor bloed het was, maar imo puur uit interesse.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:25

Kijk, dat zou inderdaad een reden kunnen zijn Ja
Voor mij niet echt haalbaar, ben voor zover bekend de enige in heel Twente die met een Tinker officeel start, laat staan nakomelingen dadelijk tegenkom van mijn nu 2.5 jarige merrie

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:01

Dat lijkt me wat overdreven Lowara, ik kom geregeld Tinkers tegen op concours.
En omdat jij met een Tinker start wil dat niet zeggen dat anderen het niet interessant hoeven te vinden om halfbroertjes en -zusjes te bekijken of om op wedstrijden te kijken hoe verschillende hengsten vererven.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:00

Ik snap heel goed dat men naar de afstamming kijkt als het paard hen aanspreekt... maar het zal toch geen invloed hebben op je punten? Dat vind ik ver gezocht.
Daarnaast denk ik niet dat er uberhaupt iemand nieuwsgierig is naar de afstamming van mijn haflinger! haha Haha! Terwijl ik wel regelmatig de 1e prijs meepak! Tong uitsteken

Bij mijn kwpn-er is het wel grappig, want ik hoor regelmatig: hé, dat is de moeder/oma van mijn paard! haha! Haha!
Ook via bokt krijg ik regelmatig pb'tjes met mensen die een kind of familielid hebben van mijn merrie! toch wel speciaal om dan zo'n goede merrie onder je kont te hebben!! Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:13

KarinvdM schreef:
Dat lijkt me wat overdreven Lowara, ik kom geregeld Tinkers tegen op concours.
En omdat jij met een Tinker start wil dat niet zeggen dat anderen het niet interessant hoeven te vinden om halfbroertjes en -zusjes te bekijken of om op wedstrijden te kijken hoe verschillende hengsten vererven.

in twente? welke dan?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:58

Lowara schreef:
in twente? welke dan?

Nee ik woon in Assen en jureer dus niet in Twente...
Er zijn zoveel Tinkers, je maakt mij niet wijs dat jij de enige in heel Twente bent die met een Tinker start.
Bovendien doet dat verder niet ter zake.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:08

Ik ben dan geen jury maar ik kijk regelmatig op startlijsten of tijdens het schrijven naar afstammelingen.

Als ik een aansprekend paard zie met bijvoorbeeld een zeer spectaculaire draf vind ik het interessant om te weten wat voor bloed erachter zit.
Ook zeer handig ter orientatie in de fokwereld. Knipoog