Bang paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitt

Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:21

Heejj,
Ik heb 4 verzorgpaarden, en 1 daarvan is erg bang in stal, wei en soms op de poetsplaats.
Tenminste ik denk dat het bangheid is.
Als je voor haar stal staat wordt ze af en toe helemaal gek en probeert ze je als het ware aan te vallen. In de wei ook, ze heeft me al een paar keer aangevallen zonder dat ik iets deed. Net als vandaag maar vandaag was het raak, een flinke beurse plek op m'n been. Terug gaan meppen of boos worden heeft echt geen zin daar wordt ze alleen maar banger van. Met rijden (en dan vooral buiten) is er niks aan de hand heel braaf en kan je alles met d'r doen, ze vind dat dan ook geweldig!
Ik hoop dat jullie tips hebben, ik wordt zo'n beetje hopeloos.. Koe

8nnemiek

Re: Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:35

Bange paarden vallen normaal niet aan, maar proberen te vluchten.. Het lijkt me meer een dominantieprobleem.
Als je paard nogal dominant is, en jou niet als leider ziet, dan kan het heel veel helpen om grondwerk te gaan doen.

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:37

ze, is dan alleen maar opzoek naar de beloning.. en wordt heel druk en gaat vanalles uitproberen ik heb het idd al een paar keer geprobeerd..
Maar waarom ik dacht dat het bangheid is omdat, ze kan niet vluchten in staal en meestal als een paard niet kan vluchten gaat het aanvallen, toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:49

Je had het over situaties in de wei: als ze je daar aanvalt is het dominantiegedrag.
Als ze je aanvalt terwijl je voor de box staat is het dominantiegedrag.
Paarden gaan alleen in de aanval als ze echt geen kant uitkunnen, maar als je ze in de box hebt staan is dat normaliter geen bedreiging voor ze.
De oplossing is hierboven gegeven. Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, of blijf van de merrie af.

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:57

zonde om te laten staan..
Ze is een hardstikke leuk beest..

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:57

Maar kan de dominantie onstaan omdat ze zelf een beetje buiten de kudde wordt gezet?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:24

HAFxGEK schreef:
Maar kan de dominantie onstaan omdat ze zelf een beetje buiten de kudde wordt gezet?

Wordt ze de kudde uitgejaagd? Of zondert ze zichzelf af? Als ze uit de kudde wordt gejaagd zal ze laag in rang zijn, en van daaruit misschien bang en onderdanig. Als ze zichzelf afzondert, zou het zo maar kunnen zijn dat ze meer leiding over de kudde heeft en meer dominantie en zelfvertrouwen dan jij denkt.

draver_oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:39

Ik zou Natural Horsemanship gaan doen, daarmee leert je paard dat jij de baas bent maar dat je haar wel snapt.

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 06:16

Bedankt voor alle reacties,
Ze wordt echt de kudde af en toe uitgejaagd
en NH daar hah ik ook al aan gedacht. Maar het probleem is dat ze er gewoon geen aandacht aan wilt schenken en alleen maar loopt te hinniken en rond te draven als ze van d'r vriendjes wordt weggehaald..

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:23

net zolanbg doorgaan met oefenen tot dat het wel lukt en ze ziet dat ze met jou een band kan opbouwen..

freek_nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:38

blijf het paard op zijn gemak stellen rustig stapje voor stapje en belonen belonen en belonen en doe het rustig aan

freek_nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:38

btw: succes nogg

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:18

Bedankt, maar moet ik dan met lekkers belonen of niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:59

Belonen met snoep is omkopen van je paard. Je moet je paard leren dat het fijn is om bij je te zijn, en dat jij de leider bent, ZONDER voer!

Mijn advies: ga aan Parelli doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:16

Ik vind dat je ze af en toe best een snoepje kan geven, als hij iets braafs gedaan heeft, en dan niet wat lekkers laten zien en er dan wat van vragen, maar als je paardje goed gewerkt heeft ofzo vind ik niet dat je hem dan omkoopt, dat beest weet toch niet dat hij een snoepje krijgt. Alleen niet elke keer doen, want dan gaat hij wel de link leggen. Maar ik vind het zelf echt onzin dat je je paard niet met wat lekkers mag belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:18

Mijn paarden krijgen gerust een snoepje, of een appel. Maar dan in hun voerbak, en niet uit de hand.
En een paard in een box gaan paaien omdat hij je anders aanvalt...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:25

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen gerust een snoepje, of een appel. Maar dan in hun voerbak, en niet uit de hand.
En een paard in een box gaan paaien omdat hij je anders aanvalt...

Helemaal gelijk ben ook zeker een voorstander van parelli.
en snoep is geen beloning het is het aanleren van weer slechtgedrag.
Ik heb geen eens snoepjes etc alleen een wortel af entoe maar dat gaat lekker in zijn bak.
Heerlijk geen paard wat loopt te stampen of je knopen van je zak afrukt omdat er misschien iets in kan zitten.
Mijn beloning,,,is ongestoord en vrijwillig samen kunnen zijn.
je paard moet er zelf voor kiezen om bij jou te zijn ookal staat hij los in de wei of bak etc.

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:03

Hallo,Een bang paard probeert te vluchten Anders probeer je zachtjes in zijn neus te blazen ik heb het bij een veulen hengst gedaan en hij was minder bang

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:24

TopGun123 schreef:
Hallo,Een bang paard probeert te vluchten Anders probeer je zachtjes in zijn neus te blazen ik heb het bij een veulen hengst gedaan en hij was minder bang

dit dus zeker niet doen. je hebt geen idee wat je het paard vertelt, aangezien paarden op deze manier aan de hand van geuren elkaar leren kennen en elkaar informatie verschaffen.

het klinkt als onzekerheid, dit paard weet niet goed wat ze met je aanmoet. het aanvallen is aftasten, en mag niet geaccepteerd worden. ik begrijp dat ze ook bang is, en heftig reageert op beloning. dit paard zoekt naar een zekere bevestiging van jou, en lijkt me een echte volger. de 'will to please' is groot, maar aan de andere kant is ze niet zeker van je leiderschap, en of ze je blind kan vertrouwen. ik ga mee in het advies om te gaan grondwerken, parelli is een prima mogelijkheid om de basis erin te krijgen. kijk naar wat haar bevalt, en wat haar moeite kost. hou je ogen open, combineer... loods haar erdoorheen, en zorg dat je altijd de lat laag hebt liggen, zodat het voor het paard niet moeilijk is om te slagen, en je vaak gebruik kunt maken van beloningen.

ik zou inderdaad aanraden om niet met voedselbeloningen te werken, bij onzekere paarden werkt dit vaak averechts en als ze niets krijgt kan het niet alleen verwarrend zijn, maar ook nare reacties uitlokken. succes!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:48

hallo ik heb het zelfde probleem heb zeer dominante merrie van 4 jaar, ik heb een goede gedrags kundige geraad pleeg en gaan in oktober aan het werk o.a.nh.Mijn merrie heeft tot haar 4 de jaar alleen met de moeder gestaan dus niet gesocaliseert ja lelijk doen dat kan ze o zo goed .Sommige dingen weet ik niet op te lossen dus ga ik aan het werk met nh.Dat sommige mensen bang zijn begrijp ik, ook ik kijk uit ze had mijn vrijdag bijna in mijn schouder en hapt ook weleens naar je gezicht. Ik ga dan achteruit en dat is fout zij moet naar achteren niet ik maar eng vindt ik het wel .Dus gauw aan de slag en hopen dat het goed komt.

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:57

Hallo, Iemand zei Je hebt geen idee wat je het paard vertelt dus dacht ik dat ik iets moest zeggen Als je een paard in de neus blaast betekent het dat je vrienden met elkaar wilt worden;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:11

TopGun123 schreef:
Hallo, Iemand zei Je hebt geen idee wat je het paard vertelt dus dacht ik dat ik iets moest zeggen Als je een paard in de neus blaast betekent het dat je vrienden met elkaar wilt worden;)

onzin. paarden doen dit als ze kennismaken (of elkaar na een rit bijv. weerzien), en aan de hand van doorgegeven informatie worden ze 'wel of geen vrienden'. je ziet maar vaak genoeg dat er geblazen wordt, en dat één van de twee dieren zich dan bijv. met een ruk omdraait om het andere paard een lel te verkopen. JIJ bedoelt het als vrienden worden, je hebt echter geen idee wat voor info je paard uit jouw geur die je inblaast haalt, aangezien je niet in staat bent hiertoe.

de kans is dan ook redelijk groot dat je als mens zijnde flink gebeten wordt oid omdat jij denkt dat je iets aardigs zegt tegen je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:18

In de neus blazen is gevaarlijk omdat je dan met je gezicht wel heel dicht bij een onbekend paard komt, en een beet in je gezicht kan heel vervelende en blijvende gevolgen hebben.

De kracht waarmee je blaast kan het verschil maken tussen: " Hallo, wie ben jij? " en "Oprotten, ik ben de baas" . En in beide situaties kun je van het paard hele verschillende reacties krijgen. En als een paard zich omdraait en de confrontatie aangaat (als hij je al niet in je gezicht bijt) is dat levensgevaarlijk! Een trap van een hoef komt heel hard aan!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:20

Neusblazen zou ik NOOIT doen voor je het weet ben je je neus kwijt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:51

Cassidy schreef:
In de neus blazen is gevaarlijk omdat je dan met je gezicht wel heel dicht bij een onbekend paard komt, en een beet in je gezicht kan heel vervelende en blijvende gevolgen hebben.

De kracht waarmee je blaast kan het verschil maken tussen: " Hallo, wie ben jij? " en "Oprotten, ik ben de baas" . En in beide situaties kun je van het paard hele verschillende reacties krijgen. En als een paard zich omdraait en de confrontatie aangaat (als hij je al niet in je gezicht bijt) is dat levensgevaarlijk! Een trap van een hoef komt heel hard aan!

precies. het ene paard zal het prettig vinden als je zachtjes blaast, maar het andere zal het anders interpreteren en je op je donder geven. nogmaals, zolang je zelf geen paard bent, ben je niet in staat om de juiste signalen door te geven dmv het blazen in de neus, en je paard zal je ook niet als een paard zien, wat verwarring kan veroorzaken.
ik zou dit dan ook nooit doen bij een paard dat ik niet ken. ik heb ooit een verzorgpaard gehad, een echte kindervriend. ik wilde hem ook in de neus blazen en kreeg een knauw in mijn neus cadeau, terwijl ik geen idee had wat ik verkeerd deed, en het paard wel echt een kindervriend was. wat ik hem verteld heb, geen idee, maar als je zelfs bij zo'n paard een dergelijke reactie kunt uitlokken mag je er rustig vanuit gaan dat blazen in de neus absoluut géén communicatiemiddel is om te gebruiken tussen mens en paard.