Wat te doen met compleet zot verzorgpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Wat te doen met compleet zot verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 12:31

Ik zoek dus een oplossing wat ik moet doen met mijn huidige verzorgpaard.
Eerst en vooral: STOPPEN IS GEEN OPTIE!! want dan gaat hij weer stilstaan omdat de eigenaar er niet op rijd!

Dus, het paardje waar ik op rijd is een mooi pinto ruin van 5 jaar en ong 1m65.
Mits ik zelf 1m71 ben (en miss nog groter word) is dit dus de perfecte grote voor mij.
Me verzorgpaardje is vorig jaar in mei (toen hij dus 4 j was) zadelmak gemaakt en ingereden door de africhter (duurde 1 maand).
Hij is van kleinsafaan (+- 4 m) gekocht door zijn huidige eigenaar die hem veel (te veel) heeft verwend en daarom is hij dus vreselijk irritant als hij moet werken.
Nu dat hij écht moet werken, wil hij dus écht niet: op de linkerhand wil hij bijna nooit rijden, aangalopperen is vréselijk moeilijk(en meestal al bokkend als ik hem er éidenlijk in krijg), hij loopt àltijd de piste uit als deze niet volledig afgesloten is enz...
En wanneer hij dan z'n zin niet krijgt, gaat hij er lekker op steigeren en bokken...! (Rodeo ong!)
Toen er nog n ander meisje op reed, was zij hem wel de baas maar wegens een reden kan zij niet meer rijden en sta ik dus weer alleen.

Sommige dagen doet ie het super; bv woensdag: dan heeft hij spr gesprongen! Ja
Maar op sommige dagen (zoals gisteren) kan je er geen kanten mee op en steigert en bokt hij er maar op los...! (gisteren steigerdehij zelfs zo hoog dat hij over de aflsuiting van de piste kwam met zijn benen!!!)
Nu vraag ik aan jullie, bokkers, kunnen jullie mij aub helpen? Wat moet ik doen met dit paard om hem zijn veulenmanieren af te leren??
In feite zou je kunnen zeggen dat hij zou moeten "gebroken" worden(sommigen zeggen dit ik vind het nogal bruusk), zijn vrijheid opgeven, zijn karakter verliezen, zou moeten leren werken (hij wil dus écht niet werken hé!)
Ik dacht al eens met hem naar me instructrice te gaan (zij rijd ong al +- 30-34 j, en heeft zelf 2 hengsten opgeleid)
Hebben jullie nog andere ideën? Wat moet ik doen met dit zot veulen? Help me...
Groetjes,
sweet_pony x

dolor

Re: Wat te doen met compleet zot verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:08

ik zou gewoon naar je instructrice gaan. en dan niet voor 1 keer maar echt iedere week les nemen. zodat ze je kan helpen als je ergens tegen aanloopt en jullie verder kan helpen als het goed gaat. iemand op de grond is zo ontzettend handig. die zien meestal direct wat er aan de hand is en wat je moet doen, terwijl jij er weken over kan doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:15

Heb je les met dít paard of met een ander? Wordt me niet helemaal duidelijk.

Het lijkt me dat het paard weet dat hij dit bij jou kan flikken, aangezien hij het bij die ander niet deed. Dus zal je consequenter moeten worden

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:40

dolor schreef:
ik zou gewoon naar je instructrice gaan. en dan niet voor 1 keer maar echt iedere week les nemen. zodat ze je kan helpen als je ergens tegen aanloopt en jullie verder kan helpen als het goed gaat. iemand op de grond is zo ontzettend handig. die zien meestal direct wat er aan de hand is en wat je moet doen, terwijl jij er weken over kan doen.

niets aan toe te voegen. Intensief lessen en vragen of je tussendoor telefonisch of op een andere manier met haar mag overleggen als je er niet uitkomt.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:45

ik zou idd net als de meeste bokkers lekker intensief gaan lessen maar wat misschien ook nog een optie is om je paard voordat je gaat rijden eerst even lekker tegaan longeren zodat hij zn energie kwijt kan Knipoog

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:42

hij is nog best jong en nog niet zo lang onder 't zadel. als je zoveel moeite moet doen om hem in galop te krijgen, is hij er waarschijnlijk nog niet sterk genoeg voor. ik zou dat nog even laten zitten, eerst de rest voor elkaar krijgen, zorgen dat hij zich gedraagd. verder inderdaad flink lessen, en probeer het lekker afwisselend te houden dat 'ie zich niet gaat vervelen! succes.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:24

super bedankt bokkers!
ik zal het de volgende keer eens overleggen met de eigenaar Knipoog
@stef: met dit paard heb ik nog geen les, misschien binnenkort (hopelijk snel Knipoog)

zou het een goed idee zijn om een kamp met hem op de manege te doen? (2x / dag rijden en 5 dagen)? Misschien nadat ik al enkele lessen gepakt heb zodat hij de omgeving kent...?
Gisteren ben ik met hem buiten geweest: alleen was een RAMP! na 5 min was ik al terug op de manege; maar met 2 andere paarden ging hij zzuuperr!! hij heeft zelfs kei veel galoppeerd ZONDER te bokkken! dus het is niet dat hij het niet kan...
misschien nog meer ideetjes? ik kreeg van iem op de manege te horen dat ik miss eens een pessoa-bit moest proberen omdat ie soms "door mijn hand" loopt... wat denken jullie?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:26

ow, ja @ xx_roos: ik longeer hem meestal niet omdat hij dat verveld vind en toch niet bokt en galoppeerd: ik loopt m gwn ff lekker crossen in de paddock Knipoog doet veel meer uit Tong uitsteken

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:24

geen andere bitten of andere troep gaan proberen. daarmee maak je het alleen maar erger. ze worden door die troep ontzettend sterk en gaan dan echt door alles heen. dus absoluut niet doen. probeer het gewoon rijtechnisch op te lossen met behulp van een instructrice.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:43

Nagelbijten / Gniffelen k rijd wel al met n martengaal voor het steigeren tegen te gaan... denk je dat dat problemen zou geven?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:41

nee. martingaal is niet zo erg. kan niet zoveel schade aanrichten. maar een slof of een verkeerd bit ofzo kan zoveel schade aanrichten bij een paard dat je daar echt niet aan moet beginnen zonder professionele begeleiding. maar het beste is het om het rijtechnisch op te lossen onder professionele begeleiding.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:17

misschien is hij ook nog een beetje aan het puberen, maar t moet niet gevaarlijk worden natuurlijk. Les nemen is idd een goed idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:18

Als hij de ene dag goed loopt en de volgende dag in staking gaat: al eens gedacht aan een lichamelijk probleem?

Ik zou verder grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, heb je vanuit het zadel ook meer te vertellen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:58

Cassidy schreef:
Als hij de ene dag goed loopt en de volgende dag in staking gaat: al eens gedacht aan een lichamelijk probleem?

Ik zou verder grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, heb je vanuit het zadel ook meer te vertellen.

een lichameijk probleem denk ik niet dat het is, want wanneer ik de machtstrijd win Bloos , loopt ie gewoon lekker verder Pling
weer typisch iets voor hem!
x

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:04

iK zou er maar niet klakkeloos vanuit gaan dat er lichamelijk niets aan de hand is. Laat hem eerst eens nakijken voor bijvoorbeeld een fysio, osteopaat of iemand van www.spierproblemen.nl . Het kan best zijn dat het er wel mee te maken heeft.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:24

dorientjuh schreef:
iK zou er maar niet klakkeloos vanuit gaan dat er lichamelijk niets aan de hand is. Laat hem eerst eens nakijken voor bijvoorbeeld een fysio, osteopaat of iemand van http://www.spierproblemen.nl . Het kan best zijn dat het er wel mee te maken heeft.

mmm, zal ik eens voorstellen

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:57

Het idee van Dorientjuh vind ik zeker goed! Het is altijd goed om lichamelijke problemen uit te sluiten. Maar zoals het verder overkomt als ik het lees, lijkt het me meer dat jou verzorgpaard gewoon buien heeft en als hij toevallig zin heeft werkt hij wel, en als hij dat niet heeft, gaat hij klieren. Denk dus dat je bij hem heel consequent moet zijn en goed les nemen is eigenlijk bij iedereen wel aan te raden, vooral als je op een moeilijker paard rijdt.

Grondwerk is denk ik sowieso altijd goed. Dan went het paard eraan dat hij ook eens wat voor jou moet doen en respect voor je moet hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:08

Misschien is het een idee om in elk geval voorlopig niet te gaan springen..en zeker niet met een western zadel! Dan veel galoperen als je paard al niet lekker loopt...ook maar even laten!
Dan rij je zelf eigenlijk nog niet echt lang (5 jaar ) dus echt ervaring met, zo'n toch wel jong paard, zal je ook niet hebben, wat ook wel is te zien aan de foto's. Er is nog heel wat te sleutelen aan b.v je eigen houding.
Nu geeft dat helemaal niets, want iedereen kan leren, maar dan wel met een ervaren instructeur of trice aan de kant!
Sorrie als het een beetje cru overkomt, maar op deze manier zal het paard alleen maar slechter worden en dat is toch wel zonde van zo'n leuke 5 jarige.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:50

Om te beginnen een persoonlijke opmerking:
Je gebruikt een Engels hoofdstel en een western zadel, persoonlijk vind ik dit geen leuk zicht.

Verder: neem lessen en rij vaak. Als je hem maar een maal in de week rijd, zal je het extra moeilijk krijgen.
Het losgooien in de bak vind ik een goed plan. Zeker als hij een hele dag op stal staat.
Verder raad ik je aan (uit je eigen posts) om niet alleen buiten te gaan rijden. Een groen paard, kan je beter samen met een ervaren paard erbij gaan buiten rijden. Ook voor de gewone lessen in de bak, kan dit helpen. Misschien ziet hij dan dat andere paarden het niet zo erg vinden.
Niet opgeven. Als hij moeilijk doet, niet stoppen. Rij door tot hij even een goed moment heeft en dan pas stoppen. Als hij je namelijk met steigeren enzo, zo ver krijgt dat je stopt, zal hij het de volgende keer 3 keer zo hard proberen.
Als hij deze kuren niet bij andere ruiters heeft, wil dit zeggen dat hij met jouw voeten kan spelen.
Ik rij op een haflinger en bij mij doet ze geen stap verkeert. Maar als de dochter van de eigenaars er op rijd, dan loopt de haf de hele piste rond, maar niet waar ze zou moeten lopen.
Belangrijkste opmerking blijft: neem les

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:56

reactie op het estern-zadel: ik ben volledig western begonnen: hoofdstel en zadel; heb 3x met western-hoofdstel gereden en daarna met engels; momenteel rijd ik nu ook met n engels zadel dus nu is-ie volledig engels; t was gwn n tussenstap Tong uitsteken
en met wandelen: alleen gaat toch niet, doe het toch altijd met n groep Knipoog

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:52

Doet me plezier om te lezen dat je je paardje de kans geeft om te wennen aan het nieuwe tuig en niet gewoon plots alles nieuw op zen rug en in zen mond. Zo heb ik het met die van mij niet gedaan, maar die is natuurlijk ook een echt hobbelpaard dat er niet om geeft.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:49

meeste is al wel gezegd volgens mij. Succes ermee iig!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 19:08

PlukenKrul schreef:
meeste is al wel gezegd volgens mij. Succes ermee iig!

dank je! Haha!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:02

nog iemand andere suggesties? ik had al gedacht om um trg ns naar n africhter/probleempaardentrainer te sturen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:32

Dan zelf ook gaan lessen, anders heeft dat heel weinig zin.
Daarbij zal de eigenaar het er ook mee eens moeten zijn aangezien het toch niet jou paard is?