aanhouden of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deebee

aanhouden of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:54

Ik heb een hele lieve merrie van 4 jaar oud. Vorig jaar mei is ze beleerd en sindsdien is ze goed vooruit gegaan. Nu is het wel nogal een snelle dame in haar reactie. De 2e keer dat ik haar zelf reed stuurde ik teveel in met rechts in de rechtergalop, waardoor ze schrok en opzij schoot, toen lag ik er dus naast. Ze is nog een tijd angstig geweest voor haar eigen lijf (moeilijk inbuigen, wegschieten) waardoor ik vaak nogal onzeker werd. Vijf maanden geleden (ze was toen nogal hengstig...) is ze tijdens het losstappen (waarbij ik dus niet alert genoeg was) aan de kletter gegaan (haar vriendje riep haar) waarna ze het na een lekkere scherpe bocht op een bokken zetten en niet meer stopte. Ik ben er toen letterlijk af gelanceerd waarbij ik mijn bekken brak. Nu ben ik weer begonnen met rijden, maar de schrik zit er goed in. Ik stap op elk paard zonder angst, maar dus niet op haar. Ik denk dat ik haar nu een keer of 10 weer gereden heb, in de tussentijd is ze door mijn vriendin gereden die de grootste problemen opgelost heeft (rijdt professioneel, dus niet te vergelijken met mij als amateurtje...). Gisteren wilde ze linksom niet goed aanspringen, dus moest ik dat keer op keer herhalen (ik had les). Na een poosje proberen werd ze het zat, ze sprong links en rechts en plop, ik zat weer in het zand... Ik ben er wel meteen weer opgestapt en heb goed af kunnen sluiten, maar ik begin me nu toch af te vragen of ik het juiste paard heb. Ze is natuurljik pas 4 jaar, maar ik heb thuis 2 kindjes die hun moeder nodig hebben! Ben ik naief als ik hier mee verder ga? Gaat die angst vanzelf weer over? Mijn paard is natuurlijk ook niet gek, die heeft heus wel in de gaten dat ik wat terughoudend ben...

Marigold

Re: aanhouden of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:57

ik zou persoonlijk om de kinderen op zoek naar een oudere lieve pony,
waar je tzt ook met het hele gezin wat aan hebt.
de pony die je nu hebt is jong, en heeft vast ergens anders nog een mooie toekomst!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:02

heb je er al aangedacht om bv met bodyprotector te gaan rijden (tijdelijk) en elke keer een beetje meer vertrouwen te krijgen?
Anders kan misschien je vriendin haar rijden, zodat ze rustiger wordt en daarna hetzelf weer oppakken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:06

Ik had hetzelfde dilemma, topic :wat is beter verkopen, doorzetten of andere training ?
Ik heb mijn paard uiteindelijk toch verkocht ,ik wilde graag nog van het leven genieten samen met mijn man en kids en voor hem werd het er ook niet beter op.....
Ik vind dat je voorlopig genoeg gebroken hebt Ach gut en ik begrijp je, maar ik zou niet ten koste van alles doorgaan met dit paard.

Ik wens je veel wijsheid toe, en ga op je eigen gevoel af......

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:07

Als je zelf niet zeker van je zaak bent dan kan de situatie steeds gevaarlijker worden. Je stapt immers al niet meer onbevangen op en je paard voelt dat feilloos aan. Waarschijnlijk zal een andere ruiter die op je paard stapt er weinig aan merken maar bij jou heeft ze haar truckendoos al klaar.

Ben eerlijk tegenover je zelf...angst gaat niet zomaar over, je zult er ook bij geholpen moeten worden. Maar als je echt merkt dat je steeds tegen de zelfde problemen aanloopt, hak de knoop door en kies voor je eigen veiligheid en dat van je paard.

Het is niet makkelijk om de negatieve spiraal waar "jullie" in zitten te doorbreken. Iedere reaktie van jou heeft een tegenreaktie van je paard. En ze weten precies hoe ze je in het angstzweet kunnen werken, terwijl er misschien helemaal niets gebeurd (voor een buitenstaander)

En wees eerlijk een gebroken bekken is niet niks, en je kinderen hebben je hard nodig. Het is het risico allemaal niet waard toch?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:11

ik zou het paardje verkopen!
toen ik jonger was maakte mij zulke dingen ook niet uit, maar nu stap ik echt niet meer op alles!
en als je zelf met angst op een paard zit is dat al geen goed teken vind ik zelf, en kan je beter voor je eigen veiligheid een rustiger of braver paardje kopen...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:12

ja inderdaad, ben het eens met de bovenstaande reacties. Paarden voelen alles aan, en nu brak je je bekken, wat is het volgende keer? Denk dat je beter een wat ouder (lees: Verder doorgereden) en braaf paard kunt nemen zodat je veilig opstap en en ook weer veilig afstapt en waar je weer prezier in het rijden mee kunt hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:17

het is een hobby, waar je plezier aan zou moeten beleven. Dat is nu niet het geval. Het is zelfs gevaarlijk. Als moeder heb je inderdaad wel een grotere verantwoordelijkheid naar je kinderen toe.
als het mijn paard zou zijn zou ik ermee stoppen en inderdaad een wat braver type uitkiezen. Sterkte met de moeilijke keuze!

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:24

oei, confronterend... Diep in mijn hart weet ik het ook wel, maar een dier verkoop je niet zomaar (ik ieg niet). Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat hij mijn ambities niet waar kon maken (zat op dat moment met een hernia, maar dit was toch de uiteindelijke reden, erg maar waar...) en na een jaar dit paard gekocht die zeker het talent heeft, maar dan kan je er zelf niets mee... Behoorlijk pijnlijk. Maar waarschijnlijk komt zij meer tot haar recht bij iemand die haar kan overtuigen van haar eigen kunnen, we lijken nogal op elkaar geloof ik... En dan kan ik mijn man ook weer recht in de ogen kijken (durfde hem niet eens te vertellen van gisteren), die ziet mij al in een rolstoel zitten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:50

Deebee, wat een vervelende situatie zeg!
Ik snap ook met recht hoe lastig je dit vindt.
Zelf ben ik dan nog wel geen moeder, maar wel oppas en tante, maar toch denk ook ik dat het niet onverstandig zal zijn naar een ander paard te gaan kijken. Dit paard heeft namelijk de combinatie (als ik het goed lees) van 1. nog jong en onervaren zijn en 2. een paardje met veel bloed dat niet makkelijk is. Deze combinatie maakt het paard natuurlijk niet makkelijker.
Dat dit paard erg veel kan, betekend niet dat een wat ouder paard dat veel in zijn mars heeft ook zo hoeft te zijn. Misschien kan je op internet een beetje naar bloedlijnen kijken. Zo zijn er een aantal (waaronder ook Gribaldi) waar erg veel mee gefokt is en waaruit blijkt dat er niet altijd de makkelijkste paarden uit komen.

Ik hoop dat je een ander leuk paard zult vinden waar iedereen gelukkig mee is. Je bent natuurlijk begonnen met paardrijden omdat je het LEUK vond! Laat je angst je niet leiden en behoed jezelf voor meer ongeluk, want inderdaad: als je bang bent gaat het sneller fout.
(Mijn moeder is bang voor mijn 1,5 jaar oude Hafmerrie, als ik thuis ben is ze niet bang en gaat het goed, als ik niet thuis ben loopt mn Haf met mn moeder ipv andersom. Er is niks anders in die twee situaties, alleen de stress)

Ik wens je heel veel succes met de keuze en natuurlijk ook nog veel paardenplezier verder!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:47

Deebee schreef:
oei, confronterend... Diep in mijn hart weet ik het ook wel, maar een dier verkoop je niet zomaar (ik ieg niet). Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat hij mijn ambities niet waar kon maken (zat op dat moment met een hernia, maar dit was toch de uiteindelijke reden, erg maar waar...) en na een jaar dit paard gekocht die zeker het talent heeft, maar dan kan je er zelf niets mee... Behoorlijk pijnlijk. Maar waarschijnlijk komt zij meer tot haar recht bij iemand die haar kan overtuigen van haar eigen kunnen, we lijken nogal op elkaar geloof ik... En dan kan ik mijn man ook weer recht in de ogen kijken (durfde hem niet eens te vertellen van gisteren), die ziet mij al in een rolstoel zitten.

pijnlijk in de zin van je bekken breken dat zeker... verder is het gewoon geen passende combinatie naar mijn idee Haha! is echt geen schande hoor om om die reden je paard te verkopen! je denkt dan in het belang van jezelf en je paard Pling

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:32

Deebee
Ik heb nu dus een paardje van 16 jaar die alles al kent , heerlijk !
Het heeft niks te maken met mijn vorige paardje die ik heb ingeruilt ,maar meer met de klik en de angst die er bij mij inzat en bij hem uiteindelijk ook.
Met de merrie die ik nu heb krijg ik nu een band en het vertrouwen dat ik in mezelf was verloren begint nu terug te komen, ik voel me weer zeker en geniet van alles wat ze me kan leren
Ik kan het je aanraden om goed rond te kijken bij bijv. handelaren die ook eventeel willen inruilen, je moet natuurlijk wel eerlijk vertellen wat er aan de hand is en goede afspraken maken over inruilen,keuren , proeftijd e.d.
De meesten zullen het waarderen als je er eerlijk over bent, en willen best meekijken naar een goede match maar dat is mijn ervaring

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:28

Geen enkel paard is het waard om je nek op te breken, geen enkel paard.

Paarden die voor jouw te vlug zijn, te gevoelig zijn, te schrikkerig zijn, kun je een beetje rustiger krijgen, maar als dat nog steeds niet het niveau is waarop je je prettig voelt, zou ik verkopen en er een rustiger paard voor terugkopen.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 03:19

Je bekken breken is volgens mij al meer dan genoeg toch, moet erg pijnlijk zijn, en erg veel beperkingen geven, in je gezin, dat kan een hobby niet waard zijn, er zijn zat leuke jongen talentvolle andere paarden

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 05:12

Cassidy schreef:
Geen enkel paard is het waard om je nek op te breken, geen enkel paard.

precies!!! het is een hobby en die moet leuk blijven! (of je moet het leuk vinden om dingen te breken maar goed dan heb je wel een erg extreme hobby Haha! )

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 08:11

Bedankt voor al jullie reacties. Het is wel eens goed om van buitenstaanders het een en ander te horen. Op stal vinden ze het allemaal een super paard, dus die doe je niet weg. En ze is nog jong, dus wordt het heus wel makkelijker. Maar als ik eens een ander dan m'n vriendin vraag erop te stappen willen de meesten ineens niet... Inderdaad, een paard heb je voor je plezier, en momenteel beleef ik er alleen plezier aan als ik er naast sta en de schaarse momenten dat ze me onder het zadel echt een goed en vertrouwd gevoel geeft. Dus het moet maar gebeuren, vrees ik...

Bren1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:16

Ik denk dat je jezelf niet schuldig zou hoeven wanneer je het paardje verkoopt, er is vast wel iemand, zoals je vriendin die er wel goed mee overweg kan. Misschien zou je iemand in de buurt kunnen zoeken, zodat je er af en toe toch nog eens op zou kunnen rijden en misschien gaat het dan wel goed.

Veiligheid gaat natuurlijk wel voor, bij mij tenminste wel. Ik ben er zelf ook een keer vanaf gelanceerd en ik zal nooit meer op dat paard stappen. Dat was het paard van iemand anders en misschien toch anders dan wanneer het je eigen paard is, maar goed... je moet inderdaad ook wel aan je man en kinderen denken.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:18

Ik ga mee met Cassidy Ja
Een paard kan nog wel zo goed zijn maar als jij er geen plezier mee hebt, dan heb je daar toch helemaal niks aan?
Dan liever een paardje met wat mindere kwaliteiten maar waar je wel met een goed gevoel op én afstapt. Het moet
inderdaad wel gewoon leuk en verantwoord blijven Lachen

Kan me voorstellen dat het wel heel erg moeilijk is. Maar de beslissing is dus al gemaakt? Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:19

Ik ben er voor mezelf heel simpel in.
Het is hobbie en het moet ten aller tijden leuk zijn.
Een paard wat niet klikt en waar je zelfs wat angst voor hebt is voor mij geen hobbie.
En dat kan dan verder best een super paard zijn, met veel talent enz. Maar als ik het er niet uithaal, ik de klik niet heb, wat heb ik dan aan dat talent?
Dan zal ik het vast nog ff proberen, maar zeker uiteindelijk de knoop doorhakken gepaard met veel tranen, maar toch besluiten voor verkoop.

En dat is denk ik ook wat jij je af moet vragen.
Je hebt het al flink geprobeerd, dus echt niet meteen opgegeven. Maar heb jij de klik, is het zo nog leuk?
En alleen de klik voor ernaast, leuk omgang heb je elke dag, maar is dat wat je wilt in een paard?
Ik denk als ik je verhaal zo lees dat ik zou zeggen, zoek een leuk baasje voor haar en koop een paard terug wat wat rustiger is Lachen

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:29

Ik heb zelf een paard gereden die regelmatig aan de haal ging, compleet met bokken en al. Net zo regelmatig lag ik ernaast. Dit ging een jaar goed en ineens had ik door dat ik zo bang was geworden dat ik ook niet meer met plezier erop stapte. En plezier lijkt me toch het allerbelangrijkste.
We hebben dat paard verkocht en ingeruild voor een heel braaf paard waar ik mijn vertrouwen weer op terug gevonden heb en nog belangrijker, mijn plezier in paardrijden.

Even voor de duidelijkheid, ik was DOL op dat paard en we hebben alle medische oorzaken buiten kunnen sluiten voor we dit besluit genomen hebben, want je doet niet zomaar je paard weg.

Ik wens je veel sterkte toe met je besluit maar volg vooral je hart!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:57

Persoonlijk denk ik dat je een instrcuteur moet zoeken die bij jullie allebei de onzekerheid weg neemt.
Een jong paard is van nature vaak onzeker en maakt fouten. Van de fouten wordt de ruiter weer onzeker en dan is de cirkel rond. Ruiter en paard wakkeren elkaars angst aan en de situatie wordt er alleen maar slechter door.

Schakel iemand in die dit voor jullie SAMEN weet op te lossen en dan kunnen jullie nog veel plezier aan elkaar beleven.

Succes

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:38

Ik heb dit ook een beetje met mijn paardje, die is 3,5 en ik ben zelf ook erg onzeker als ik erop ga. Alleen scheelt het bij mij dat hij geen gekke dingen doet, zeker niet als ik erop stap, want ik heb een mega sterke band met hem en hij is dus supervoorzichtig als ik erop ga. Dus verkopen is bij mij niet nodig.
Als ik jou verhaal zo hoor kan ik alleen maar meegaan met de rest, ga voor een relaxter paardje kijken, want deze combinatie zal niet echt gaan werken, ook niet in de toekomst denk ik.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:42

Ik kan begrijpen dat de schrik er goed in zit, maar vanwege je 2 kids
zou ik kiezen voor een rustig en betrouwbaar paard/pony die niet
met het minste geringste aan de kletter gaat. het is leuk zo'n jonge merrie
maar aan de andere kant als ik het zo lees brengt het ook een hoop gevaar met zich mee.
ik hoop iig dat je hier iets mee kunt.

veel sucses met het maken van de juiste beslissing.

Natasja

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:22

Ik zit net als jij in dezelfde situatie. Mijn oude paard is verongelukt en omdat mijn jonkie niet alleen kon zijn heb ik er een paard bijgekocht. Bij de vorige eigenaar was hij zo te zien superbraaf (ben er een aantal keren wezen kijken en rijden) maar hier gaat het helemaal niet. En een aantal dingen was ze wel 'vergeten' er bij te vertellen. Zo is ie bv. levensgevaarlijk bij de hoefsmid en heeft ie me er al 2 keer proberen af te bokken ('dat heeft ie nog nooit gedaan...'), waarvan het 1 keer gelukt is. Ik heb nu, naast al de trauma's die ik van het ongeluk met Jumper heb overgehouden, het ook nog gepresteerd om in 6 weken tijd 2x een hersenschudding en een blauw (zeg maar zwart Clown ) oog op te lopen. Mijn man heeft er ondertussen schoon genoeg van en mijn kinderen schamen zich voor hun moeder (zag er nu niet echt charmant uit met dat oog Tong uitsteken ). Het is ondertussen zelfs zo dat ik vele malen liever op mijn 4 jarige stap die nog maar net zadelmak is, dan op mijn mooie talentvolle M1 paard... Dus ook ik denk dat ik toch maar verstandig doe, en mijn paard te koop zet. Ik zoek wel een nieuw maatje voor Lexie want het is dat zij zo superbraaf haar best doet, anders was het plezier van de sport er echt wel af ondertussen.
En dat is toch echt jammer, ook voor jou. Een hobby moet wel leuk blijven en met koste wat het kost doormodderen word niemand gelukkig. Zeker je gezin niet als je misschien toch ooit in die rolstoel beland (of nog erger...)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:00

lucas03 schreef:
Als je zelf niet zeker van je zaak bent dan kan de situatie steeds gevaarlijker worden. Je stapt immers al niet meer onbevangen op en je paard voelt dat feilloos aan. Waarschijnlijk zal een andere ruiter die op je paard stapt er weinig aan merken maar bij jou heeft ze haar truckendoos al klaar.

Ben eerlijk tegenover je zelf...angst gaat niet zomaar over, je zult er ook bij geholpen moeten worden. Maar als je echt merkt dat je steeds tegen de zelfde problemen aanloopt, hak de knoop door en kies voor je eigen veiligheid en dat van je paard.

Het is niet makkelijk om de negatieve spiraal waar "jullie" in zitten te doorbreken. Iedere reaktie van jou heeft een tegenreaktie van je paard. En ze weten precies hoe ze je in het angstzweet kunnen werken, terwijl er misschien helemaal niets gebeurd (voor een buitenstaander)

En wees eerlijk een gebroken bekken is niet niks, en je kinderen hebben je hard nodig. Het is het risico allemaal niet waard toch?
Hier ben ik het mee eens Lachen. Volgens mij is het voor jou verstandiger om het paard te verkopen. Er zijn vast wel goede ruiters die het paardje een prima thuis kunnen bieden!