Drukke pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:23

Sinds ik mijn eerste rijpony heb is ze erg druk hier, de vorige eigenaar zei tenminste dat ze daar niet druk was, ze stond daar bij nog 4 andere pony's. Eerst stond ze hier wat bij een shetlander, die was baas over haar en ze waren samen ook wel druk. De vorige eigenaar zei toen dat die shet de oorzaak was dat ze ze zo druk is en moeten we een rustigere pony erbij kopen. Dat hebben we gedaan, nu zijn die twee pony's maatjes, maar onze pony (de drukke pony) is wel de baas over die andere. De mensen waarvan we die nieuwe pony kochten zei dat ze het geen probleem vond om bij haar maatje weg gehaald te worden. Toen ik vandaag even wou gaan rijden (op die nieuwe pony) haalden we die bij die andere pony weg. En werd die nieuwe pony opeens ook druk, terwijl ze helemaal niet zo is.

Ook wil die drukke pony niet op stal en wil zelf niet eens het halster om. Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?

Gucci_

Re: Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 18:50

niemand?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:53

oeii, klinkt ingewikkeld...
hoe ben je zelf eigenlijk? ben je zelf een druk persoon?
zelfs als je het niet eens in de gaten hebt kan het heel makkelijk op je pony overslaan...

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:06

Miss_Mustang schreef:
oeii, klinkt ingewikkeld...
hoe ben je zelf eigenlijk? ben je zelf een druk persoon?
zelfs als je het niet eens in de gaten hebt kan het heel makkelijk op je pony overslaan...

Jup...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:14

dus je bent druk?
meditatie XD
rustig ademhalen, probeer eens T-touch met je pony, kalmeer je zelf ook van.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:55

Hoelang heb je haar al, wat krijgt ze te eten en wat doe je zoal met haar.. Misschien komt het omdat ze nog niet helemaal gewent is aan haar nieuwe plekje of misschien krijgt ze ook wel gewoon te veel energie binnen..
Het kan inderdaad ook komen als je zelf heel erg druk bent..
Paarrden voelen dat metteen en worden dan zelf ook druk..

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:13

en als je die andere uit de wei haalt kan je de drukke pony dan ook niet vangen ??
probeer eerst zelf rust te hebben en dan pas met je pony te gaan werken . ze spiegelen je meteen
veel succes Lachen

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:21

Rustig zijn als je bij haar bent. Rustige dingen met haar doen.. Misschien gaat het dan over..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:08

Ik ben zelf niet zo druk, dat valt wel mee. Ze krijgt per dag ong een halve kg muesli. Ik rijd er nog niet op. Met poetsen en aaien enzo is ze braaf, maar als ze op stal moet doet ze heel erg gek, in het begin was dat niet zo. Ze heeft sinds maart nu elke dag en nacht buiten gestaan, toen de dierenarts vorige maand haar even moest onderzoeken is het ons ook niet gelukt om haar naar binnen te krijgen. In juli ging ze ook een keer op stal en heeft ze het raam eruit geschopt. Ik heb haar sinds feb 2007.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:19

Misschien kan je beginnen met te proberen om haar in plaats van een halve kilo muesli een halve kilo basis brok of als jullie dat niet ter beschikking hebben een kwart kilo muesli. Het kan zijn dat ze heel sterk reageerd op de haver die er waarschijnlijk in de muesli zit (van haver worden ze heel heet (druk))
Als je de andere pony ook op stal zet word ze dan rustiger?
Probeer haar genoeg beweging te geven. Dus longeren en misschien een beetje rijden als je dat aandurft.
En misschien nog een tip om haar te vangen probeer het met zijn drieën en sluit haar op in een hoek van de wei met een longeerlijn. Maak de hoek net zo klein zodat je haar kan pakken.

Succes!!

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:09

ik zal haar flink gaan logeren en eerst brokken geven en een handje muslie erbij geven want ik heb ook zn drukkermaakertje
groetjes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:26

Ik zou ook echt de T-touch proberen.
Voor uitleg zou ik op internet zoeken, die kunnen het beter als mij vertelen. Het is nogal een kwestie van voelen, en het favo plekje van je paard zoeken. Je kalmeert er allebei van, en je krijgt zo ook een band met elkaar. Echt probeer dit, ik zeg niet dat het beter is als de andere tips, maar het is zo goed voor je band met je pony!

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:10

ben je zelf erg druk? misschien wordt je pony druk omdat jij druk doet bij hem in de buurt..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:25

krijgen ze voer waar haver in zit?
hier kunnen paarden namelijk ook hyper van worden

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:38

arankapony schreef:
Sinds ik mijn eerste rijpony heb is ze erg druk hier, de vorige eigenaar zei tenminste dat ze daar niet druk was, ze stond daar bij nog 4 andere pony's. Eerst stond ze hier wat bij een shetlander, die was baas over haar en ze waren samen ook wel druk. De vorige eigenaar zei toen dat die shet de oorzaak was dat ze ze zo druk is en moeten we een rustigere pony erbij kopen. Dat hebben we gedaan, nu zijn die twee pony's maatjes, maar onze pony (de drukke pony) is wel de baas over die andere. De mensen waarvan we die nieuwe pony kochten zei dat ze het geen probleem vond om bij haar maatje weg gehaald te worden. Toen ik vandaag even wou gaan rijden (op die nieuwe pony) haalden we die bij die andere pony weg. En werd die nieuwe pony opeens ook druk, terwijl ze helemaal niet zo is.

Ook wil die drukke pony niet op stal en wil zelf niet eens het halster om. Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?

mag ik vragen hoe lang je die pony's hebt? die eerste pony kon druk zijn omdat je haar bijv. nog niet zo lang had.
dat hebben veel paardjes Lachen die 2 zijn gewoon een kleine kudde geworden en een 3e erbij kopen kan helpen Knipoog verder
gewoon veel oefenen met uit elkaar halen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:45

ik heb mijn rustige, betrouwbare paard inmiddels negen jaar. in die negen jaar heeft hij altijd in dezelfde buurt gestaan, met dezelfde omgeving, paarden, geuren... in juni van dit jaar zijn we verhuisd, naar een andere buurt, met andere paarden, andere omgeving, andere mensen. de eerste drie weken heb ik niet gereden, alleen over het erf enzo gewandeld om hem deze te laten zien, en leren kennen. hij was enorm druk, wilde niet alleen zijn (zelfs niet met mij, wat eerder geen probleem was), hinnikte steeds... dit gold ook voor zijn weidemaatje, die ook meeverhuisd is. beide dieren hebben drie weken 'niets' gedaan, zijn puur bezig geweest met wennen. mijn andere twee hadden nergens last van, we hebben ze gebracht, ze zijn gaan grazen en waren gelijk compleet zichzelf.

geef je dieren wat tijd om te wennen, en vraag aan de vorige eigenaren wat hun gewoonten waren. soms kan het heel lang duren voor een paard gewend is. het komt zelfs voor dat een paard zijn nieuwe plek totaal niet prettig vindt, en nooit went.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 03:39

Wat voor ras is het en wat is haar schoftmaat momenteel? Een halve kilo muesli is namelijk erg veel voor een pony. Ik heb net (3 maanden geleden) een pony gkocht met een schofthoogte van net geen anderhalve meter. Het is een merrie en ze krijgt behalve gras elke dag een kwart tot een derde schep muesli. Dan wel de sobere muesli (zonder haver, zonder melasse, maar wel met mineralen). Het is vreemd dat jou pony niet de stal in wil. Misschien kan je proberen om haar als beloning allleen muesli in de stal te geven. Datzal ze dan zien als beloning. Een pony hoort in principe niet druk te zijn, of het moet zijn dat er iets raars in gefokt is, maar daar ga ik niet van uit.
Hoe oud is de pony? Misschien is ze in de pubertijd en gaat ze / hij allerlei dingen uit proberen. Wees consequent (dat is erg moeilijk), maar wel rechtvaardig.
Ziet je pony jou wel als de leider? Zo niet, ga dan eerst wat grondwerk met haar doen en heb geen te hoge verwachtingen voor andere dingen. Eerst moet ze jou als leider / haar baasje zien, op jou letten en goed met jou mee lopen.
Een eerste oefening die je kan doen is haar los laten in de bak. Op het moment dat ze ergens rustig gaat staan, loop je er op af: flinke passen , borst vooruit en schouders naar voren. Ze hoort dan weg te lopen voor jou. Doet ze dat niet, wapper dan bv met de mouwen van je jas. Ga dan precies op de plek staan waar zij stond en blijf daar even staan. Kijk vervolgens waar je pony dan stil gaat staan. Wacht heel even en loop daar weer naar toe om haar van die plek weg te jagen. Neem opnieuw haar plekje in. Doe dit nog een paar keer. Ga vervolgens op een willekeurige plek in de bak staan en hurk. Kijk niet naar je pony. Als het goed is, komt ze nu naar je toe. Doet ze dit niet, dan kan je haar wat aanmoedigen door smakkende geluidjes te maken en je hand naar haar uit te steken. Reageerd ze hier helemaal niet op, neem dan opnieuw haar plekje in en weer en weer. Neem dan weer een ontspannen houding aan en hurk eventueel. Ze hoort dan naar jou toe te komen. Klik het halstertouw vast en kik of ze jou wil volgen. Gaat dit goed, neem dan de leiding en loop gewoon ergens heen. Je kan zeggen "Let op!" als ze even niet oplet, maar ze moet vanaf dan braaf meelopen. Doet ze dat niet, begin dan weer van voren af aan: een paar keer weer haar plekje inpikken, waarna je op een andere plek hurkt (zonder haar aan te kijken), waarop ze naar je toe moet komen. Als je haar vastklikt aan het halstertouw, moet ze met je meelopen. Ook de stal in! Je kan vragen of ze alert op jou is en niet op de omgeving met je stem. (Let op! of Hé, ik vraag wat") Als ze merkt dat er niks aan de hand is / niks is waar ze bang voo hoeft te zijn, zal ze steeds meer vertrouwen in je krijgen.
Misschien heb je hier wat aan. Het is een stukje natural horsemanship. Het is erg lastig om via de mail iets zinnigs te zeggen omdat je moet zien hoe een pony / paard reageerd, maar misschien heb je hier wat aan. In ieder geval veel succes.

Groetjes,
Zogeknognie

feliciaa schreef:
Misschien kan je beginnen met te proberen om haar in plaats van een halve kilo muesli een halve kilo basis brok of als jullie dat niet ter beschikking hebben een kwart kilo muesli. Het kan zijn dat ze heel sterk reageerd op de haver die er waarschijnlijk in de muesli zit (van haver worden ze heel heet (druk))
Als je de andere pony ook op stal zet word ze dan rustiger?
Probeer haar genoeg beweging te geven. Dus longeren en misschien een beetje rijden als je dat aandurft.
En misschien nog een tip om haar te vangen probeer het met zijn drieën en sluit haar op in een hoek van de wei met een longeerlijn. Maak de hoek net zo klein zodat je haar kan pakken.

Succes!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:18

het dier in de hoek drijven om haar te vangen jaagt schrik aan, ze zal zich zowiezo in het nauw gedreven voelen. ze heeft waarschijnlijk zo haar redenen om niet te komen, probeer uit te vinden wat die redenen zijn en ga daarmee aan de slag. doe vooral dingen die ze leuk vindt voorlopig, en verder kan je met het verhaal van zogeknognie ook prima uit de voeten, is een mooi begin voor grondwerk. maak het leuk, laat haar simpele dingetjes doen en beloon bij alles wat ze naar wens doet. zo maak je het haar leuk en gemakkelijk, en zal jullie band snel verbeteren.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 01:02

Ik heb al een eerdere reactie geplaatst. Misschien heb je die gelezen. Wat ook kan, niet om mensen af te zeiken, is dat de vorige eigenaar de pony gedrogeerd heeft. Kalmeringsmiddelen gegeven heeft. Dat zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt. "Oh kijk, het is een hele makke pony ...". Vervolgens zit jij er mee en probeert de vorige eigenaar je nog een pony te slijten omdat dat het kameraadje is van de pony die je al gekocht hebt.
Het hoeft niet zo te zijn, misschien zijn er andere aanleidingen dat je pony zo druk is. Nog een pony erbij kopen is geen optie, daarmee krijg je weer een verandering in de kudde en moeten de paarden / pony's weer onderling uit gaan maken wie nou de leider is...

arankapony schreef:

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:56

Is jou paard druk als ie alleen op stal staat? Of ook als alle vriendjes erbij zijn? En zijn ze buiten ook druk? Of alleen in de stal? Heb je ze dan een uurtje op stal en dan weer naar buiten? Of zijn ze na drie dagen non stop in stal ook nog druk?
Wat voor stal heb je dan? Klein, donker, laag plafond? Of komt er misschien een afvoerbuis van een houtkachel ofzo in uit? Dus dat het er naar vuur ruikt?
Ik vindt het een beetje vreemd namelijk dat je paard alleen druk op stal is en buiten niet. Dan kan het haast niet van het voer komen lijkt me.
Je paard de hele dagen drogeren lijkt me absoluut geen oplossing!

Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:18

arankapony schreef:

Nog een pony erbij kopen is de oplossing niet. Verkopen is idd de makkelijkste oplossing (voor jouw). Wat zou je zeggen van opvoeden en wat tijd aan haar te besteden? Als een paard nog nieteens een halster om wil, zou je daar eens mee kunnen beginnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:06

Ik ga helemaal met Cassidy mee!

Boetiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 01:47

arankapony schreef:
Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?

Een pony erbij zal in ieder geval geen zin hebben ook nu je dit al geprobeerd hebt en ik weet niet of je het makkelijk vind om je pony te verkopen. Dan nog zou ik in jouw plaats een andere optie zoeken. Je zult er dus meer tijd in moeten steken en dus meer tijd vrij moeten maken als dat lukt. In ieder geval meer oefeningen doen en inderdaad met weinig beginnen. In deze situatie dus inderdaad het halster goed om kunnen doen bij je pony, en hij moet braaf kunnen meelopen. Net als dat je bij een veulen begint, begin je nu eigenlijk opnieuw. (In alle tijden consequent blijven voordat je straks nog een onhandelbare pony hebt.)

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:45

merrieveulen schreef:
ik heb mijn rustige, betrouwbare paard inmiddels negen jaar. in die negen jaar heeft hij altijd in dezelfde buurt gestaan, met dezelfde omgeving, paarden, geuren... in juni van dit jaar zijn we verhuisd, naar een andere buurt, met andere paarden, andere omgeving, andere mensen. de eerste drie weken heb ik niet gereden, alleen over het erf enzo gewandeld om hem deze te laten zien, en leren kennen. hij was enorm druk, wilde niet alleen zijn (zelfs niet met mij, wat eerder geen probleem was), hinnikte steeds... dit gold ook voor zijn weidemaatje, die ook meeverhuisd is. beide dieren hebben drie weken 'niets' gedaan, zijn puur bezig geweest met wennen. mijn andere twee hadden nergens last van, we hebben ze gebracht, ze zijn gaan grazen en waren gelijk compleet zichzelf.

geef je dieren wat tijd om te wennen, en vraag aan de vorige eigenaren wat hun gewoonten waren. soms kan het heel lang duren voor een paard gewend is. het komt zelfs voor dat een paard zijn nieuwe plek totaal niet prettig vindt, en nooit went.

Hoelang staat ze op haar ineuwe plek?
want het kan soms wel een half jaar duren tot een pony daar gewent aan is Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:08

belangrijkste is dat er een vaste gewoonte in je nieuwe pony leven komt,regelmaat en gewenning.

pony is op nieuwe plek
pony heeft nieuwe soortgenoot
pony heeft nieuwe baas?
baasje weet niet helemaal hoe te reageren.

(hoe oud is je eerste rijpony?)

dus : iedere dag apart van de andere pony en even bijv op stal en voeren en ook longeren voor het rijden.

voldoende beweging geven en niet teveel biks maar veel hooi.

eerste week zal de pony onwennig reageren en erg onrustig zijn,zelf heel rustig en zelfverzekerd zijn en gewoon gaan rijden en lessen!

gewenning en regelmaat en juiste begeleiding brengt rust in je nieuwe poný zijn leven,succes!