Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Miss_Mustang schreef:oeii, klinkt ingewikkeld...
hoe ben je zelf eigenlijk? ben je zelf een druk persoon?
zelfs als je het niet eens in de gaten hebt kan het heel makkelijk op je pony overslaan...
arankapony schreef:Sinds ik mijn eerste rijpony heb is ze erg druk hier, de vorige eigenaar zei tenminste dat ze daar niet druk was, ze stond daar bij nog 4 andere pony's. Eerst stond ze hier wat bij een shetlander, die was baas over haar en ze waren samen ook wel druk. De vorige eigenaar zei toen dat die shet de oorzaak was dat ze ze zo druk is en moeten we een rustigere pony erbij kopen. Dat hebben we gedaan, nu zijn die twee pony's maatjes, maar onze pony (de drukke pony) is wel de baas over die andere. De mensen waarvan we die nieuwe pony kochten zei dat ze het geen probleem vond om bij haar maatje weg gehaald te worden. Toen ik vandaag even wou gaan rijden (op die nieuwe pony) haalden we die bij die andere pony weg. En werd die nieuwe pony opeens ook druk, terwijl ze helemaal niet zo is.
Ook wil die drukke pony niet op stal en wil zelf niet eens het halster om. Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?
die 2 zijn gewoon een kleine kudde geworden en een 3e erbij kopen kan helpen
verder
feliciaa schreef:Misschien kan je beginnen met te proberen om haar in plaats van een halve kilo muesli een halve kilo basis brok of als jullie dat niet ter beschikking hebben een kwart kilo muesli. Het kan zijn dat ze heel sterk reageerd op de haver die er waarschijnlijk in de muesli zit (van haver worden ze heel heet (druk))
Als je de andere pony ook op stal zet word ze dan rustiger?
Probeer haar genoeg beweging te geven. Dus longeren en misschien een beetje rijden als je dat aandurft.
En misschien nog een tip om haar te vangen probeer het met zijn drieën en sluit haar op in een hoek van de wei met een longeerlijn. Maak de hoek net zo klein zodat je haar kan pakken.
Succes!!

arankapony schreef:Sinds ik mijn eerste rijpony heb is ze erg druk hier, de vorige eigenaar zei tenminste dat ze daar niet druk was, ze stond daar bij nog 4 andere pony's. Eerst stond ze hier wat bij een shetlander, die was baas over haar en ze waren samen ook wel druk. De vorige eigenaar zei toen dat die shet de oorzaak was dat ze ze zo druk is en moeten we een rustigere pony erbij kopen. Dat hebben we gedaan, nu zijn die twee pony's maatjes, maar onze pony (de drukke pony) is wel de baas over die andere. De mensen waarvan we die nieuwe pony kochten zei dat ze het geen probleem vond om bij haar maatje weg gehaald te worden. Toen ik vandaag even wou gaan rijden (op die nieuwe pony) haalden we die bij die andere pony weg. En werd die nieuwe pony opeens ook druk, terwijl ze helemaal niet zo is.
Ook wil die drukke pony niet op stal en wil zelf niet eens het halster om. Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?

arankapony schreef:Ook wil die drukke pony niet op stal en wil zelf niet eens het halster om. Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?
arankapony schreef:Wat moet ik nou doen, haar verkopen? Of zou er nóg een pony bij moeten?
merrieveulen schreef:ik heb mijn rustige, betrouwbare paard inmiddels negen jaar. in die negen jaar heeft hij altijd in dezelfde buurt gestaan, met dezelfde omgeving, paarden, geuren... in juni van dit jaar zijn we verhuisd, naar een andere buurt, met andere paarden, andere omgeving, andere mensen. de eerste drie weken heb ik niet gereden, alleen over het erf enzo gewandeld om hem deze te laten zien, en leren kennen. hij was enorm druk, wilde niet alleen zijn (zelfs niet met mij, wat eerder geen probleem was), hinnikte steeds... dit gold ook voor zijn weidemaatje, die ook meeverhuisd is. beide dieren hebben drie weken 'niets' gedaan, zijn puur bezig geweest met wennen. mijn andere twee hadden nergens last van, we hebben ze gebracht, ze zijn gaan grazen en waren gelijk compleet zichzelf.
geef je dieren wat tijd om te wennen, en vraag aan de vorige eigenaren wat hun gewoonten waren. soms kan het heel lang duren voor een paard gewend is. het komt zelfs voor dat een paard zijn nieuwe plek totaal niet prettig vindt, en nooit went.