ervaringen met bijrijders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kepo

ervaringen met bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:01

Hoi,

Ik heb een engels volbloed van 7 jaar oud, ik ben met hem dressuur aan het rijden. Ik had een bijrijdster maar dat ging niet echt, en ik vind dat heel jammer. Mijn ervaring was dat nadat zij hem had gereden ik er niks meer mee kon doen. Zelfs mijn instructrice vond dat hij nog nooit zo heeft gelopen. Zij heeft er ook even opgezeten en ook bij haar wou hij alleen maar rennen. Terwijl ik van mensen bij mij op stal hoorde dat het juist heel goed ging tussen haar en het paard. Ik weet niet aan wie dit heeft gelegen, misschien is mijn paard eenkennig. Mijn vraag is of er mensen die hier ervaring mee hebben, of juist oplossingen. Want ik wil mijn plezier in het paardrijden niet verliezen.

Doqo

Re: ervaringen met bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:03

Gewoon goed blijven oefenen, dan lijkt mij dat het paard het vanzelf wel weer oppakt Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:04

Bedoel je met dat eenkennig dat hij de bijrijder leuker vind?

Hoeland heb je die bijrijder gehad en wist je van te voren hoe ze reed?

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:24

Nee hij vindt haar niet leuker, maar voor mijn vakantie ging hij super goed. Deed alles wat ik vroeg. Tijdens mijn vakantie van 8 dagen heeft zij hem bijgereden. Hierna was het voor mij vechten om hem weer alles te laten doen wat daarvoor heel normaal was. Ik heb na de vakantie 2 dagen lopen vechten, hierna liep hij weer een dag super. Ik kreeg weer alles voor elkaar. Na deze dag heeft zij er weer een dag opgezeten. De dag daarna had ik les en was het voor mij weer een gevecht met hem. Mijn instructrice heeft het toen nog even geprobeerd, maar ook bij haar wou hij alleen maar harder toen ze hem meer been gaf. Ze mocht volgens haar niks meer doen bij hem. Ze heeft hem wel weer aan de teugel gekregen, en daarna ben ik er weer opgestapt. Daarna ging het weer goed. Over de bijrijdster, haar kende ik al en ik wist hoe zij reed.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:38

Misschien is hij een beetje aan het puberen, het ene paard ontdekt dat wat later dan het ander.

Ik heb ook 2 bijrijders en ik merk ook wel als zij meer gereden hebben dan ik. Zij vinden dingen eerder goed en dan probeert hij bij mij ook om eronder uit te komen. Logisch en die van mij is al 16.
Ik heb er dan ook iets meer werk aan om hem weer losser en sneller op mijn hulpen te krijgen, maar kan het nu niet echt een gevecht noemen.

Misschien zet jij hem ook harder aan het werk en probeert hij daar onderuit te komen. Het kan ook eenkennigheid zijn of gewoon geen zin. Heeft iedereen wel eens last van volgens mij Knipoog .

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:12

heel goed blijven oefenen en niet boos worden hij pakt het denk ik wel weer op. Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:18

ik heb met mijn paard en iemand ook gehad. Ze zou 1 keertje voor me rijden, maar kwam er achter dat ze daarna nog een flink aantal keer had gereden. Mijn paard was super lief en volgens haar (en daarna ook de rest van de manege)was hij vals en moest dag en nacht met halster omstaan. Toen ik haar de toegang tot mijn paard verboden had (met o.a een fikse ruzie) werd mijn paard rustig. Hierna heeft een vriendin hem ook een tijdje gereden en dat ging super.
Sinds de verhuizing rij ik hem alleen en merk wel verschil.

OF te wel, ik herken het verhaal heel erg en denk dat paarden met sommige mensen niet kunnen omgaan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:20

waarom laat je je bijrijder niet lessen bij jou instructrice, meestal kom je dan meer op 1 lijn te zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:11

Niet alle paarden zijn geschikt om er met meerdere mensen op te rijden, en ook al zijn paarden er geschikt voor, heb je doorgaans toch een dag nodig om hem weer naar je eigen hand te zetten.

Dus een dag de bijrijder, andere dag jij, en dan verwachten dat hij alles zo doet als dat hij zou doen als jij er als enige op zou rijden is in mijn ogen niet reeel. Handiger is het als jij een drietal dagen in de week achter elkaar rijdt, en de andere dagen de bijrijder, en een dag in de week vrij.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:00

en daarnaast zorgen dat je van dezelfde instructeur les hebt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:52

Dat les krijgen van dezelfde instructrice is heel belangrijk,
maar spreek ook, zeker in het begin, een aantal keren samen af zodat je haar verteld wat hij wel en niet mag bij jou en hoe jij dingen oplost, zodat jullie beide hem op dezelfde manier benaderen.
Ook kleine commando's als stop of ho? Als jullie dan door het rijden bij dezelfde instructrice ook met rijden dichter bij elkaar komen is dat helemaal mooi, maar ga ook haar basiscommando's na. Gebruikt ze buitenteugel en binnenbeen voor een wending? Of gebruikt ze de binnenteugel? Zo ook: drijft zij tactmatig aan? Of alleen bij een gevraagde tempowisseling?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:23

Ik ben de eerste paar weken constant bij mijn bijrijdster geweest als zij ging rijden op mijn pony. Op die manier kon ik haar mijn manier van rijden vertellen en mijn basiscommando's (en haar bijsturen indien nodig). Ik nam steeds meer afstand en nu merk ik geen verschil, ook al heeft zij alleen 3 week gereden. Ik heb eerst gezorgd dat wij op één lijn zaten voordat zij er echt helemaal alleen mee op pad mocht Lachen Werkte goed! (want mijn pony heeft wel iemand nodig die de leiding heeft)

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:11

misschien vraag jij meer dan je bijrijder deed,waardoor hij wat makkelijker is gaan denken.
Misschien wat gaan fluisteren,voor zijn vertrouwen . en gewoon volhouden !
Wat zegt je instructrise er eigenlijk van?

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:36

mijn instructrice vond haar goed rijden maar met mijn paardje klikte het niet zo , als ik er op rij pikt hij alles van mij mag alles aan hem vragen , maar als een ander oprijd neem thij diegene mee , ik had er ooit een meisje oplaten rijden die kon goed rijden, daar was ik bij zij vroeg wat en ging aan de kletter met haar en kreeg hem niet zo gauw te stoppen eindelijk had ze hem te stop gekregen , toen ging ik erop en er was niks aan de hand , denk dat hij eenkennig is Huilen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:37

Rijdt zij wel met toezicht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:14

porto2000 schreef:
maar ook bij haar wou hij alleen maar harder toen ze hem meer been gaf.

Dat is toch alleen maar heel braaf? Wat voor reactie wil je dan?
Been is naar voren, helemaal correct.

Giovanna12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:00

Als ik jou was zou ik de ene dag de bijrijdster en dan jij weer laten rijden! Als je dit een week doet merkt je paard waarschijnlijk wel dat hij dit bij jouw niet moet flikken en misschien merkt je bijrijdster het dan ook wel! Of misschien kan je bijrijdster een keer les krijgen van je instructrice! Grtz.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:07

Welshcobfan schreef:
Ik ben de eerste paar weken constant bij mijn bijrijdster geweest als zij ging rijden op mijn pony. Op die manier kon ik haar mijn manier van rijden vertellen en mijn basiscommando's (en haar bijsturen indien nodig). Ik nam steeds meer afstand en nu merk ik geen verschil, ook al heeft zij alleen 3 week gereden. Ik heb eerst gezorgd dat wij op één lijn zaten voordat zij er echt helemaal alleen mee op pad mocht Lachen Werkte goed! (want mijn pony heeft wel iemand nodig die de leiding heeft)

Dit is gewoon de allerbeste oplossing!! Compliment dan ook voor Welshcopfan!

sam8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:25

Ben het ook helemaal eens met Welshcopfan. Heb zelf ongeveer hetzelfde gehad, alleen was ik toen de bijrijder en de eigenaresse verprutste het vervolgens weer.. Die reed echt beroerd. En elke keer als ik het paard ging rijden, kon ik weer opnieuw beginnen. Vandaar dat ik toen ook maar gestopt ben, want zo werkte het echt niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:17

Ben het ook eens met Welshcopfan; het kost even wat tijd...maar dan stel je elkaar tenminste niet teleur.
Het is goed om onderling te weten waar je aantoe bent, dat is naar haar toe ook eerlijk.
En het paard krijgt ook geen tegenstrijdige berichten, want daar raakt iedereen van in de war!
Succes ; )

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:26

Welshcobfan geeft inderdaad een goede tip. Ik denk ook dat dit in combinatie met lessen van dezelfde instructrice (wat iemand anders ook al zei) vast goed moet werken.

Mijn zus heeft ook wel eens last gehad dat ze iedere keer nadat de bijrijder had gereden, d'r paard weer even moest wennen. Nadat me zus er een paar keer bij is gebleven en wat tips heeft gegeven, ging het een stuk beter.

Succes ermee! En hopelijk komt het binnenkort goed.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:21

Het is voor het paard vast ook wennen dat er niet meer 1 iemand op rijd maar nu 2..
Dat zijn dus 2 verschillende rij stijlen & dat kan je paard moeilijk vinden.

als je je paard gewoon weer gaat rijden zoals jij altijd deed, niet te lief voor m bent enz. dan komt het vast allemaal wel weer goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:29

Ik heb het hetzelfde aangepakt als Welshcopfan.
Toen mijn bijrijdster voor het eerst kwam kijken, heb ik haar ook heel duidelijk verteld wat ik wel en wat ik niet wilde met mijn paard. Ook hebben we mijn rijstijl besproken en gekeken of haar rijstijl daar op aan sloot. Ik heb heel bewust voor iemand gekozen die op het zelfde niveau rijdt als ik en de zelfde instelling heeft als ik.
Ze rijdt mijn paard nu bijna een jaar en het gaat super! Ik merk nu alleen maar dat mijn paard beter gaat lopen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:31

ik kan niemand op mijn merrie laten rijden. heb het afgelopen zomer nog geprobeerd met een bijrijdster. Zij kwam 1 keer in de week en ik zei dan ook wel hoe ze het beste met haar om kon gaan, maar m'n meissie kon dit niet verwerken. In een paar weken tijd was ze van altijd heel goed haar best doen (te goed) naar een paard in staking. Wilde niets meer voor je doen en kwam steeds in protest. Heb toen aan mijn bijrijdster gezegd, dat ze volgend jaar evt. wel op m'n andere paard mag komen rijden (is 3,5 en ben ik nu een beetje aan het trainen, longeren) als hij goed onder het zadel is. Het lag echt niet aan haar, ze kan goed rijden en heeft echt wel gevoel voor paardrijden. Dit lag echt aan m'n meissie die ontzetten eenkennig is. Ik vond het zo erg voor haar dat ze zo gestrest was dat ik toen toch maar heb besloten dat er verder niemand anders op haar rijd behalve ik. Nu is ze weer helemaal de oude.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:37

@ Zammy: eigenlijk ook wel weer erg snoezig dat ze zo op jou gesteld is......ook wel weer iets om te koesteren denk ik dan.