Ik ben mijn pony zat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik ben mijn pony zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:57

Ik heb nu 5 jaar een pony toen ik haar kocht kon ik supper met haar omgaan alles gaat goed maar nu begint ze vervelend te doen.
Als ik der uit de wei wil halen wordt ze kwaat en begint te slaan op de weg wilt ze er alleen maar vandoor.
Ik ken nu een meisje die woont vlak naast mijn stal en dan mag ze komen poetsen en rijden enzo en dat ziet er allemaal zo leuk uit zij kan nu heel erg goed met der op schieten maar het is mijn pony ik kan soms zou kwaat op der worden waarom is ze bij mij vervelend als ik rij en bij haar niet (het meisje is 9) Ik ben haar gewoon zat nu ze is alleen maar vervelend als ik naar der toe ga en ik wil gaan rijden en het lukt niet enzo kan ik gewoon gaan huilen waarom ze niet wilt.
Ik heb aan het meisje gevraagt of ze haar wou overnemen zodat ze bij haar staat dat ik een ander paard neem waarnee het wel goed gaat maar haar moeder wou wel maar haar vader niet.
Wat kan ik doen zodat we het elkaar naar ons zin maken ik en mijn pony?
VD heb ik al geprobeert maar dat lukt niet ze snapt er niks van.
Kan iemand mij raat geven wat ik misschien zou kunnen doen zodat we het weer gezellig maken

Lianne en pony saartje

IERTJE7

Re: Ik ben mijn pony zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:01

Misschien is het je eigen houding? Ik heb de situatie niet gezien natuurlijk, maar je schrijft het op zo'n manier, dat je er al met een gevoel van "Nou mijn paard zal vandaag wel weer vervelend zijn" heen gaat. Ga er eens heen, heb geduld. En paarden voelen heel goed je stemming aan Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:08

Het kan ook zijn dat je te veel van je pony vraagt. Jij vindt het ook leuker om dingen te doen die je makkelijk vindt. Een meisje van 9 kan geen dressuurtechnische hoogstandjes van je pony vragen en is sowieso wat zachter in de hulpen.
Jij wordt wss steeds sterker in je hulpen omdat de dingen die je wilt doen niet lukken. En dan kom je in een neerwaartse spiraal terecht.

Ik zou dus eerst uitzoeken waar haar gedrag vandaan komt. Snapt ze niet wat jij wilt? Vraag je te veel van haar? Kan ze het lichamelijk wel aan? Geef je te sterke hulpen?

Als je dat weet kun je er aan gaan werken en komt het wss wel weer goed. Als je paard niet kan wat jij wilt, is het eerlijker tegenover hem om hem te verkopen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:09

Dat klinkt alsof je je pony inderdaad 'zat' bent. Zie je nog wel leuke kanten aan haar? En vind je het hele paardengebeuren nog wel leuk of dat ook niet echt meer. Je zegt dat ze vervelend is als jij rijdt maar bij het andere meisje niet. Je pony is aan je profiel te zien niet zo groot, misschien wordt je een te zwaren last voor haar om te rijden? (weet niet hoe groot je bent)

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:12

Als jij hier al neerzet ik ben mijn pony zat , dan kan je haar beter verkopen.
Dat ik gewoon beter Voor jullie allebei.
Of je kan kiezen om haar te houden , en dan haar aan te bieden aan dat meisje van 9.
Als zij dan het onderhoud enz betaald dus als haa r eigen pony ,
alleen ze blijft jou eigendom ,
Zo kan jij een nieuwe erbij kopen.
Knipoog wel vervelend dat ze dat meisje meer mag

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:16

het leest alsof je je pony ook het gevoel geet dat je haar zat bent en dit op haar botviert..ze zal misschien onzeker worden, of negatieve aandacht proberen te vragen..ga eens hele andere dingen met haar doen..ook lekker poetsen als je buurmeisje..wandelen..en dan proberen weer vriendjes te worden..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:18

Jeetje wat vervelend zeg. Blijf het zien als je hobby hoor, je doet het tenslotte voor je plezier. Een paard of pony die braaf is en alles voor je doet is ook niet alles, sommige mensen vinden dat juist weer saai. Zo heeft ieder dier zijn eigen karakter, en probeer dat juist te waarderen. Het kan natuurlijk dat jullie niet matchen, maar het komt altijd van twee kanten. En er wordt vaak gezegd; het paard is jouw spiegel.
Probeer te lachen om haar eigenwijze buien en haar vertrouwen te geven door haar te belonen als ze wel lief is. Als ze streken uithaalt is dat om jou uit te testen. Geef dan je grenzen aan, maar beloon haar daarnaast ook heel veel!
Zorg bv als je haar uit de wei haalt dat je iets lekkers voor haar klaar hebt staan, als beloning. Dan begint ze je steeds meer te waarderen. Zo geef je haar ook weer gelegenheid ergens haar best voor te doen, als ze daarna een beloning kan verwachten.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:34

Je moet niet boos worden op dat meisje omdat het bij haar wel lukt met de pony en bij jou niet! Sorry hoor, maar dat vind ik echt geen reden Scheve mond . Ik kan begrijpen dat dat niet leuk is voor je, maar je pony zal er vast wel een reden voor hebben! Ookal is zij 9, zij doet toch iets wat je pony leuker vindt. Je kan vast wat van haar leren! En ja hoor, ook van jongere mensen kan je leren Ja. Als jij zegt dat je je pony zat bent, wordt je wsg ook vaak kwaad op haar etc? Daar wordt je pony alleen maar lastiger van. Da's een vicieuze cirkel. En die moet je doorbeken. Ofwel door je pony weg te doen (naar dat meisje bv) Ofwel door je anders te gedragen tgo je pony. Ga grondwerk doen, wees geduldig, respecteer je pony, blijf ten allentijde kalm etc etc. Zoek goede hulp om je pony beter te leren begrijpen.

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:38

Ik denk zelf dat dat 9 jarig meisje niets vraagt van je pony. Jij rijd haar en vraagt dus "misschien wel veel van haar" Ik bedoel bij jou moet ze werken en bij haar niet. Ik ken het van mijn paard vroeger die deed dat ook en 1 tip word niet boos je heb je zelf ermee en de pony voelt dat je opgefokt bent dus die gaat dan etteren geduld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:42

Ik ga morgen met haar het stand op ik zal er een fijne dag voor haar en voor mij van proberen te maken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-07 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:46

fiekhe schreef:
Je moet niet boos worden op dat meisje omdat het bij haar wel lukt met de pony en bij jou niet! Sorry hoor, maar dat vind ik echt geen reden Scheve mond . Ik kan begrijpen dat dat niet leuk is voor je, maar je pony zal er vast wel een reden voor hebben! Ookal is zij 9, zij doet toch iets wat je pony leuker vindt. Je kan vast wat van haar leren! En ja hoor, ook van jongere mensen kan je leren Ja. Als jij zegt dat je je pony zat bent, wordt je wsg ook vaak kwaad op haar etc? Daar wordt je pony alleen maar lastiger van. Da's een vicieuze cirkel. En die moet je doorbeken. Ofwel door je pony weg te doen (naar dat meisje bv) Ofwel door je anders te gedragen tgo je pony. Ga grondwerk doen, wees geduldig, respecteer je pony, blijf ten allentijde kalm etc etc. Zoek goede hulp om je pony beter te leren begrijpen.
op dat meisje wordt ik egt niet boos ik doe gewoon erg vriendelijk tegen haar ik geef haar les en het gaat gewoon goed bij haar altijd.
Dus kan je dan begrijpen dat ik afentoe denk van waarom is mijn pony lief bij haar en niet bij mij.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:51

Misschien komt het juist wel omdat ze weet dat ze bij dat meisje minder hoeft te doen en ze er achter is gekomen dat ze dat wel leuker vind...

Ga eens op je gemak kijken wat dat meisje met dr doet wat jij juist achterwege laat en voeg dat toe aan je eigen omgang met dr.

En niet boos worden op dr, tel een keer tot 10 en probeer het opnieuw of ga eerst even wat anders met dr doen. Beestje snapt er ook niks van als jij zo geirriteerd tegen dr doet en wordt daar waarschijnlijk alleen maar dwarser van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:53

Iedereen heeft wel eens een dip, denk ik dan maar.
Gooi het eens over een andere boeg. Nu raak je gefrustreerd omdat dingen niet lukken. Daar baal je dan weer van, en zo zit je in een negatieve spiraal. Je geeft iets nieuws een kans door eens vrijheidsdressuur te proberen. Uiteraard snapt een paard daar in het begin nog niet veel van. Knipoog Wel goed dat je een poging ondernomen hebt. Lachen
Kijk eens om je iemand in de omgeving kunt vinden die je wat grondwerk-les kan geven. Superconfronterend, leerzaam en bevredigend als het lukt. Wie weet komt de lol vanzelf weer terug. Lachen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:54

Jij bent je pony miss zat, maar je moet er zelf ook wat aan doen om het leuk te houden.
Je moet dus niet denken ''ík ga nu op mijn pony zitten, en hij doet een Z proef voor me''. Ga jij eerst maar is goed les nemen. Het gaat dan vanzelf beter.

Desnoods zet je hem/haar 3 weken in de wei, en iedere dag ga je met hem/haar poetsen, wandelen, en een beetje VD proberen te doen. Gewoon geduld hebben.
Wedden dat het na die 3 weken beter gaat!
Je hebt dan toch een betere band met hem/haar.

Neem les, doe zelf ook iets aan de band tussen jouw en je pony!

En tel wat vaker tot 10!

Edit @ er zijn 2 berichten bij gekomen Haha!.
Laatst bijgewerkt door Carmen op 15-09-07 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:54

En: nu ik de berichten lees die tussen het plaatsen van mijn bericht door zijn gegaan, geloof ik niet dat jij je pony zat bent. Je bent haar tijdelijk zat. Knipoog
Volgens mij wil je haar uiteindelijk niet kwaad, zit je alleen met frustraties.

Het zal doorzetten worden en zoeken naar een goede weg, maar ik weet zeker dat jullie weer vriendjes kunnen worden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:55

shemar schreef:
Misschien komt het juist wel omdat ze weet dat ze bij dat meisje minder hoeft te doen en ze er achter is gekomen dat ze dat wel leuker vind...

Ga eens op je gemak kijken wat dat meisje met dr doet wat jij juist achterwege laat en voeg dat toe aan je eigen omgang met dr.

En niet boos worden op dr, tel een keer tot 10 en probeer het opnieuw of ga eerst even wat anders met dr doen. Beestje snapt er ook niks van als jij zo geirriteerd tegen dr doet en wordt daar waarschijnlijk alleen maar dwarser van.

Ik laat dat meisje nooit alleen met der want ik heb een susje en die kwam huilend binnen gerent dat de pony naar der steigerde dus alleen laat ik der sowiso niet en ik hou me wel ik ik hebt genoeg geldult maar het is gewoon niet leuk als je pony zo blijft doen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:55

fiekhe schreef:

Het staat er idd een beetje verwarrend, maar ze bedoelt dat ze boos wordt op de pony en niet op het meisje.
Ik heb het idee dat jij, nu je wat ouder wordt en je hebt je pony al een tijdje, dat je wat meer van je pony gaat vragen. Misschien vind je pony het moeilijk en wil dat niet meer. ik weet niet wat je dressuurmatig doet met je pony?

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:56

Hee, Het raare is misschien dat de het 9 jarige meisje anders met jou pony omgaat. Het zou best kunnen dat je verzorgster ook laat merken dat ze veel om je pony geeft en jij met een houding aankomt van het gaat toch al fout. Ik heb de hele situatie niet gezien, dus daar kan ik niks voor vertellen wat ik je wel kan aanraden is dat je pony er ook weer plezier in moet krijgen. Neem vaker wat lekkers mee op het land, ga ook gewoon eens het land in zonder dat je hem pakt. Ga leuke dingen met hem doen. En geef vooral je pony niet op. In deze situatie moet je juist doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:56

TurdusMerula schreef:
En: nu ik de berichten lees die tussen het plaatsen van mijn bericht door zijn gegaan, geloof ik niet dat jij je pony zat bent. Je bent haar tijdelijk zat. Knipoog
Volgens mij wil je haar uiteindelijk niet kwaad, zit je alleen met frustraties.

Het zal doorzetten worden en zoeken naar een goede weg, maar ik weet zeker dat jullie weer vriendjes kunnen worden. Lachen
ja ik hoop het maar ik wil de opzich niet verkopen alleen ik vindt het zo verveldend dat ze zicht zo gedraagt

Meerjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:03

Als ik dit alles lees denk ik toch dat je een beetje bent uit gekeken op je pony en dat zij dat aanvoelt en er ook geen zin meer in heeft. Misschien zijn jullie gewoon een beetje op ELKAAR uit gekeken.

En het is denk ik ook niet echt posotief dat je haar op zo'n moment het liefst een knal wil verkopen, als ze niet wil lopen.
Misschien ben je gewoon toe aan een ander paard, een nieuwe uitdaging.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:04

Ach ik heb een tijdje gehad met mijn ruin dat ik hem met geen mogelijkheid aan de teugel kreeg en toen er van die kleine kindjes op gingen hij helemaal ging pronken en mooi lopen. Terwijl zij voor de eerste paar keer paardreed en daar dus niet eens iets van snapte. Toen had ik ook zoiets van 'Jaa wat ben jij nou voor knol!' Clown Vork Maar ik heb erom gelachen en dat meisje een compliment gegeven (en inmiddels loopt hij bij mij gelukkig ook weer wat makkelijker aan de teugel).

Jouw situatie is natuurlijk wel wat 'erger'. Maar ik denk dat het maar een dip zal zijn. Komt allemaal wel weer goed!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:08

Citaat:
waarom is mijn pony lief bij haar en niet bij mij.

En dan zeg je over een les die -in principe- prima ging:

Citaat:
Het liefst hadt ik der een knal voor der reet gegeven

Wel, ik kan het antwoord wel raden...

Als ik zó over m´n pony zou denken, er zo naar toe zou gaan en op internet zou zetten dat ik ´haar zat ben´, zou het lieve dier terecht al lang verkocht zijn!

Maak het even een beetje zeg... Je hebt potdoppie een pony! Daar moet je trots op zijn, van houden en mee kunnen lachen. En als jou dat niet lukt, gun dat dier dan maar een beter huis.

Even een dipje heeft iedereen wel eens, dat kan ook best, maar dat je het al zo uitstraalt naar je pony vind ik niet kunnen. Lees dat stukje wat je zelf schreef over die les nou eens over, gaat toch echt nergens om?

Oplossing ligt voor de hand: think positive, vraag misschien wat begeleiding van een ervaren persoon en geniet (weer) van je pony. Neem morgen een appel mee, zeg ´sorry´ en begin opnieuw!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:10

elanor schreef:
Citaat:
waarom is mijn pony lief bij haar en niet bij mij.

En dan zeg je over een les die -in principe- prima ging:

Citaat:
Het liefst hadt ik der een knal voor der reet gegeven

Wel, ik kan het antwoord wel raden...

Als ik zó over m´n pony zou denken, er zo naar toe zou gaan en op internet zou zetten dat ik ´haar zat ben´, zou het lieve dier terecht al lang verkocht zijn!

Maak het even een beetje zeg... Je hebt potdoppie een pony! Daar moet je trots op zijn, van houden en mee kunnen lachen. En als jou dat niet lukt, gun dat dier dan maar een beter huis.

Even een dipje heeft iedereen wel eens, dat kan ook best, maar dat je het al zo uitstraalt naar je pony vind ik niet kunnen. Lees dat stukje wat je zelf schreef over die les nou eens over, gaat toch echt nergens om?

Oplossing ligt voor de hand: think positive, vraag misschien wat begeleiding van een ervaren persoon en geniet (weer) van je pony. Neem morgen een appel mee, zeg ´sorry´ en begin opnieuw!

Idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:15

Ik zal het gaan proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:18

Helma_Amber schreef:
fiekhe schreef:

Het staat er idd een beetje verwarrend, maar ze bedoelt dat ze boos wordt op de pony en niet op het meisje.
Ik heb het idee dat jij, nu je wat ouder wordt en je hebt je pony al een tijdje, dat je wat meer van je pony gaat vragen. Misschien vind je pony het moeilijk en wil dat niet meer. ik weet niet wat je dressuurmatig doet met je pony?
Ik denk inderdaat dat ik toe ben aan een grotere pony die ik egt wat kan leren deze pony die ik nu heb is 1.20 maar ik ben rusig aan het zoeken naar een andere baas die ik kan vertrouwen en dat ik er altid mag mag blijven zien
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-07 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt