Bodembedekking in trailer; stro of vlas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Bodembedekking in trailer; stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:10

Zondag is het zover, we gaan mn nieuw aangekochte veulen ophalen.

Ik twijfel alleen nog wat we op de bodem van de trailer moeten leggen. Ikzelf dacht aan stro maar mn moeder vroeg waarom 'k er geen vlas in zou doen, aangezien we dat op voorraad hebben liggen. Zelf ben ik bang dat het vlas te glad is, en dat hij er misschien van gaat eten omdat hij niet gewent is om op vlas te staan.

Wat zouden jullie doen?

Katja

Re: Bodembedekking in trailer; stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:12

Ik doe bij voorkeur niets op de bodem dan hebben ze het meest grip.

GeneralFlynn

Niks natuurlijk.
Als het goed is heeft de trailer een rubberen ondermat,en dat is er niet voor niks.
Dat werkt antislip,zodat het paard grip heeft en niet uitglijd.
Als je er stro of vlas in gaat strooien,glijd het arme dier in elke bocht uit..

patsur

Ik vraag me af waarom er uberhaupt iets op de grond moet?
De keren dat ik met de trailer ging gewoon zo op de rubber vloer, en langere afstanden een hooinet erbij..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:13

Niets, dan hebben ze voldoende grip. Ervan eten zal niet zo makkelijk gaan in een trailer.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:13

Ik gooi ook nooit wat op de bodem, wordt het inderdaad alleen maar gladder van waardoor de kans op uitglijden groter wordt.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:17

Hmmm...

Het is een veulen wat nauwelijks wat gewent is. Voor het eerst van zijn moeder weg, voor het eerst op de trailer. Lange rit van ongeveer 4 / 4,5 uur. Ik wil eigenlijk voorkomen dat wanneer hij gek gaat doen en misschien kan vallen zichzelf beschadigd. Daarom wilde ik dus iets op de bodem hebben.
Bij mijn meer ervaren paard gaat er nooit wat op de bodem, maar die blijft dus ook gewoon rustig staan. Bij deze weet ik totaal niet wat 'k kan verwachten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:19

Juist omdat je niet weet wat je kan verwachten moet je er niks op leggen.
Stel dat ie(omdat ie net van zijn moeder af is,en omdat ie de trailer niet gewent is,en omdat het zo lang rijden is) gaat graven,wiebelen enz.
Dan valt hij dus elke keer,omdat het zo glad onder zijn hoefjes is...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:22

Als je bang bent dat hij gek gaat doen omdat hij weg moet van zijn moeder dan moet je je afvragen of het verstandig is hem zo'n lange rit alleen te laten maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:24

Kan er niet een rustig paard meerijden?
Of dat jullie veulen en moeder samen vervoeren,en dan alleen de moeder weer terug brengen?
(dat is een heel gereis,maar als het helpt om het veulen rustig te houden..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:25

Niets op de grond, en vooral, bovenluik of zeil dicht. Hij zou de eerste niet zijn die uit een rijdende trailer springt. En niet vastzetten! Als hij niet gewend is om vast te staan kan hij flinke beschadigingen in de nek oplopen. Als moeder meekan is dat natuurlijk helemaal ideaal.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:26

En alle stangen eruit. Zal ook niet de eerste zijn die daar spannend mee doet.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:31

Tinkerloos schreef:
Kan er niet een rustig paard meerijden?
Of dat jullie veulen en moeder samen vervoeren,en dan alleen de moeder weer terug brengen?
(dat is een heel gereis,maar als het helpt om het veulen rustig te houden..)

Mams is een drama op de trailer heb ik me laten vertellen, dus dat is ook niet ideaal.

En zoals Katja al zegt, het is natuurlijk niet het meest makkelijke om een veulen op deze manier te vervoeren, en ik had het het liefste ook anders gedaan. Maar ik zie vrij weinig andere opties... Hij staat te ver weg voor me om van tevoren te oefenen, en de boer is er "teveel boer voor" Knipoog Mams kan dus niet mee, ikzelf heb geen ander paard wat makkelijk met zn 2en geladen kan worden, en ik ken niemand die zijn paard even voor 8 uur trailerrijden wil uitlenen.

Cassidy, we hebben inderdaad een trailer met een veulenrekje, zodat er geen opening zit bij het zeiltje. Voorboom / tussenschot is eruit en hij wordt zeker niet vastgezet.

Maar jullie zeggen dus allemaal niks erin doen... Klinkt op zich logisch wat jullie zeggen, maar mn gevoel is het er nog niet helemaal mee eens Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:53

En toch is dat de beste manier. En mocht je gestommel horen, niet stoppen, niet gaan kijken, en voorzichtig rijden, wel regelmatig even pauze houden zodat hij even rusten kan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:17

4 uur voor de eerste keer is niet niks..

Cassidy, waarom niet stoppen en niet kijken? Omdat het dan meer overstuur raakt oid?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 02:12

Ik gooi ook niks op de bodem van mijn trailer

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 04:33

Niks op de bodem, alles wat los en vast zit uit jouw trailer slopen en ook géén hooinet. Ook achterzeil/luik dicht.
Beestje zal druk met alles zijn maar echt geen hooi eten hoor

Mijn veulen hebben we van Belgie naar huis (Noord holland) vervoerd en dat ging prima. Ook voor het eerst weg bij moeders.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 05:59

Toch grappig dat iedereen niets op de bodem doet. Ik heb een trailer MET een rubbervloer en daarop een FLINKE laag stro. En ik heb nog nooit glijers of slechte laders gehad. ( Terwijl ik regelmatig vreemde paarden vervoer)
Natuurlijk moet je er wel een flink laagje in doen en geen drie sprieten, dan is de kans wel wat groter dat ze gaan glijden. Verder gewoon Rustig rijden. Ik zie wel eens mensen mij voorbij komen met zo`n noodgang dat een paard wel onder de voorstang moet zitten als er een keertje flink afgeremd moet worden.
Maargoed, ik ben dus 1 van de weinige ( zoniet enige Haha! )voorstander van WEL stro op de vloer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:33

carina schreef:
Hmmm...

Het is een veulen wat nauwelijks wat gewent is. Voor het eerst van zijn moeder weg, voor het eerst op de trailer. Lange rit van ongeveer 4 / 4,5 uur. Ik wil eigenlijk voorkomen dat wanneer hij gek gaat doen en misschien kan vallen zichzelf beschadigd. Daarom wilde ik dus iets op de bodem hebben.
Bij mijn meer ervaren paard gaat er nooit wat op de bodem, maar die blijft dus ook gewoon rustig staan. Bij deze weet ik totaal niet wat 'k kan verwachten.

Waar haal jij een paard vandaan dat je 4 uur moet reizen?? Vanuit Zetten ben je in 3 uur zelfs in de meest idiote uithoek van NL.
De kans dat het veulen zo makkelijk is als de IJs die ik als jaarling wegbracht is vrijwel 0.

Los van alles wat hier al gezegd is en waar heel veel waarheid in zit; heb je er al eens bij stilgestaan dat als je zo'n jong ding zo lang op de trailer zet, dat wel eens de eerste èn de laatste keer is dat je dat dier op een trailer krijgt??

Als je het dan werkelijk noodzakelijk vindt om het dier nu te gaan halen, doe dat dan met een vrachtwagen, een èchte vrachtwagen, niet zo'n wanna-bee voor B-rijbewijs. Waarom? Heel simpel, een vrachtwagen is vele malen stabieler en rustiger voor een paard om te reizen.

Bij Anemone in Scherpenzeel kun je voor een redelijke prijs een MAN 8.140 huren. 7,5 ton MTM, dus te rijden zonder chauffeursdiploma.
Geen chauffeur? Doe eens een net bod, dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.

femiaans schreef:
Toch grappig dat iedereen niets op de bodem doet. Ik heb een trailer MET een rubbervloer en daarop een FLINKE laag stro. En ik heb nog nooit glijers of slechte laders gehad. ( Terwijl ik regelmatig vreemde paarden vervoer)

De enige keren dat ik problemen had met paarden op de wagen, waren die keren dat medereizigers er per se stro in wilde hebben. Stro maakt de vloer glad, het maakt niks uit hoeveel of hoe weinig er op die vloer ligt. Ik heb dat altijd kunnen zien, ik had een open verbinding met de paarden in mijn vrachtwagen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-09-07 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:42

ik doe tegenwoordig altijd flevostro (vlas) op de bodem van mijn trailer, en dat bevalt mij uitstekend! mijn paard plast in de trailer en dat vind ik best belangrijk, want ik ben zo een hele dag van huis als ik op wedstrijd ben! en ik heb geen glijtoestanden meegemaakt tot nu toe, ik ben heel blij met vlas!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:46

maakt allemaal niks uit Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:57

Ik doe niets op de vloer. Ik zou overigens proberen een cameraatje in de trailer te hangen zodat je ziet of het goed gaat. Mensen bij ons op stal hebben vorige week een pony vervoerd die met zijn voorbenen op de ingebouwde zadelkamer stond (over de voorstang heen), als zij niet waren gestopt toen ze gestommel hoorden had die pony er dus wel wat aan over kunnen houden, nu kwam hij met de schrik vrij.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 09:27

ikke schreef:
Waar haal jij een paard vandaan dat je 4 uur moet reizen?? Vanuit Zetten ben je in 3 uur zelfs in de meest idiote uithoek van NL.
De kans dat het veulen zo makkelijk is als de IJs die ik als jaarling wegbracht is vrijwel 0.

Haha! Kijk, jij hebt je huiswerk gedaan Knipoog Paard wordt vanuit Hantumeruitburen gehaald, kop van Noord-Friesland. De keren dat we daar geweest zijn om te kijken hebben we er met de personenwagen 2 uur en 3 kwartier over gereden, en hebben we echt niet rustig aan gedaan. Met de trailer, waarbij ik toch écht wél rustig aan wil doen, verwacht ik dan toch zeker 3,5 uur onder weg te zijn. Daarbij moet hij niet naar Zetten, maar nog een half uurtje verder naar het zuiden/westen. Samen maakt dat al snel 4 uur, mits alles goed loopt, geen wegomleidingen, geen file, etc etc.

ikke schreef:
Los van alles wat hier al gezegd is en waar heel veel waarheid in zit; heb je er al eens bij stilgestaan dat als je zo'n jong ding zo lang op de trailer zet, dat wel eens de eerste èn de laatste keer is dat je dat dier op een trailer krijgt??

Hmhm, heb ik over na gedacht. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je dat dier weer goed tot rust laat komen, en lekker een paar maanden / jaar laat spelen, dat je hem daarna met geduld en beleid wel weer geladen krijgt. Misschien niet meteen de eerste keer vlekkeloos, maar met wat oefening en desnoods professionele begeleiding gaat dat helemaal weer goedkomen.

ikke schreef:
Als je het dan werkelijk noodzakelijk vindt om het dier nu te gaan halen, doe dat dan met een vrachtwagen, een èchte vrachtwagen, niet zo'n wanna-bee voor B-rijbewijs. Waarom? Heel simpel, een vrachtwagen is vele malen stabieler en rustiger voor een paard om te reizen.

Bij Anemone in Scherpenzeel kun je voor een redelijke prijs een MAN 8.140 huren. 7,5 ton MTM, dus te rijden zonder chauffeursdiploma.
Geen chauffeur? Doe eens een net bod, dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.

Noodzakelijk is het nooit, wel vind ik het zelf prettiger om hem nu al te halen ipv over 3 jaar. Vrachtwagen heb ik aan gedacht, maar omdat ik niemand ken die hem mag / kan rijden is dat ide ook weer verworpen. Wel zeker iets om in mn achterhoofd te houden voor een eventuele volgende keer, maar nu op deze korte termijn niet meer. Plus dat ik eigenlijk wel denk dat het in een trailer misschien niet het meest ideale is, maar dat het wel moet kunnen. Wel bedankt voor het aanbod!

Verder, iedereen bedankt voor de reacties. Na een nachtje geslapen te hebben heb ik toch maar besloten om niks in de trailer te doen en te vertrouwen op reacties van mensen die waarschijnlijk veel meer ervaring hierin hebben dan dat ik heb.

Morgen gaan we hem halen, hoop dat alles goed gaat, maar dat zal best wel. Hoe zeg je dat ook alweer? Mensen leiden heb meest van het vrezen dat men vreest? Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:28

Even de ANWB-site gehanteerd; jemig, dat daar nog mensen wonen Haha!
Plan je route met zoveel mogelijk snelweg. De ANWB stuurt je op het laatst een stuk binnendoor, waar je ogenschijnlijk beter (niet per se sneller) nog een stuk snelweg kunt nemen.
Verder maakt het niet uit dat je op de rechte weg 120km/h rijdt, het is van belang dat je je bochtenwerk met veel beleid doet. Van rechtuit rijden hebben ze niks, het paard registreerd geen snelheid; wel snelheidswisselingen en richtingsveranderingen.
Laatste tip: ga niet stoppen, tenzij daar een absolute noodzaak voor is, vertrek met paard en volle brandstoftank, tank dus net voordat je aankomt.
Succes met de reis morgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:07

Kun je geen shetlander mee nemen? Dan staat ie iig niet alleen.

Ik doe er wel altijd wat stro in. Dat geeft een vertrouwd beeld bij het instappen. Heb daar nog nooit problemen mee gehad.