onhandelbare hengst, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amoreno

onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:18

Sinds vorige week staat onze 2,5 jarige hengst weer thuis.

Hij heeft 1,5 jaar in een natuurgebied gestaan met andere hengsten waar hij de leider was in die kudde.
Nu thuis zijn wij begonnen om hem een beetje in conditie te brengen.

In het begin ging het prima, maar sinds een aantal dagen is hij aan het staken. als iets hem niet aanstaat valt hij aan.
Zolang hij gepoetst word of er word met hem gewandeld of je staat met hem te knuffelen dan is hij super lief, maar gaan we hem wassen of zetten we hem aan het werk dan word hij kwaad. Hij valt je gewoon aan.
Hoe meer je dit gedrag afstraft hoe gevaarlijker hij word. Hij slaat hij probeert op je te steigeren enz..
Als je hem laat winnen dan is dit gedrag snel over, maar straf je hem af op het moment dat hij aanvalt dan komt hij alleen maar harder op je af.
Hij is ook echt helemaal nergens bang voor.. En doet gewoon lekker waar hij zelf zin in heeft.
Zelfs de staleigenaar die zeer consequent is in de opvoeding van jonge paarden kan hem niet de baas.

Wat moet ik nu doen?

isaja

Re: onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:20

Staat hij nu alleen????

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:21

Castreren?! En een 2,5 jarige aan het werk?

Ikima

Heb je al nagedacht om hem te laten castreren? Lijkt mij voor deze hengst de beste oplossing, hij zal nu alleen maar dominanter worden, en dus misschien ook gevaarlijker.

DorisM

Wat bedoel je dan met aan het werk?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:22

lotteElb schreef:
Castreren?! En een 2,5 jarige aan het werk?

Ik neem aan dat ie naar de hengstenkeuring moet?
Dan moeten ze nu idd aan het werk!

Mistic

Ik zeg ballen eraf. Het wordt van kwaad tot erger.

Verder is het van belang of hij nu op stal staat. Een paard die van het natuurgebied direct naar stal gaat kan daar niet snel aan wennen. Hij heeft meer energie, misschien ook door het voeren van brokken.

Zesiram

Waarom moet hij in conditie gebracht worden? Misschien gaat het allemaal wel veel te snel voor hem. Moet hij naar de hengstenkeuring? Anders is er natuurlijk een simpele oplossing: ballen er af Knipoog
Inderdaad, staat hij nog met anderen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:23

Moet hij naar de hengstenkeuring? Anders castreren en lekker even met rust laten.
Doet hij dan nog raar breng hem dan naar iemand met verstand van zaken.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:23

marietje27 schreef:
Heb je al nagedacht om hem te laten castreren? Lijkt mij voor deze hengst de beste oplossing, hij zal nu alleen maar dominanter worden, en dus misschien ook gevaarlijker.

Inderdaad ruinen is een optie

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:24

Castreren lijkt mij niet de oplossing, dit paard is gewoon de baas.
Ik zou eens een flinke zweep meenemen en als hij aanvalt flink tikken ermee, hij is de baas geweest in de kudde en laat zich nu niet zomaar van zijn troon stoten.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:25

aan het werk... gewoon een beetje draven in de bak enzo om een beetje conditie te krijgen, en een beetje soepel te blijven (hij is namelijk nog wat te dik) dus vandaar dat we proberen om hem elke dag lekker een stuk te laten lopen..

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:26

Charaz schreef:
Castreren lijkt mij niet de oplossing, dit paard is gewoon de baas.
Ik zou eens een flinke zweep meenemen en als hij aanvalt flink tikken ermee, hij is de baas geweest in de kudde en laat zich nu niet zomaar van zijn troon stoten.

de zweep geeft hij helemaal niks om, hoe harder je hem een tik verkoopt hoe bozer hij word..

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:26

Hoe loopt ie met je mee dan?
Laat hij ook merken dat hij de leider is??

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:28

isaja schreef:
Staat hij nu alleen????

Hij staat alleen ja, er zijn wel andere paarden in de buurt en als hij op stal staat is hij nooit helemaal alleen..maar hij komt niet veel meer in contact met andere paarden..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:28

Amoreno schreef:
Sinds vorige week staat onze 2,5 jarige hengst weer thuis.

Hij heeft 1,5 jaar in een natuurgebied gestaan met andere hengsten waar hij de leider was in die kudde.
Nu thuis zijn wij begonnen om hem een beetje in conditie te brengen.

In het begin ging het prima, maar sinds een aantal dagen is hij aan het staken. als iets hem niet aanstaat valt hij aan.
Zolang hij gepoetst word of er word met hem gewandeld of je staat met hem te knuffelen dan is hij super lief, maar gaan we hem wassen of zetten we hem aan het werk dan word hij kwaad. Hij valt je gewoon aan.
Hoe meer je dit gedrag afstraft hoe gevaarlijker hij word. Hij slaat hij probeert op je te steigeren enz..
Als je hem laat winnen dan is dit gedrag snel over, maar straf je hem af op het moment dat hij aanvalt dan komt hij alleen maar harder op je af.
Hij is ook echt helemaal nergens bang voor.. En doet gewoon lekker waar hij zelf zin in heeft.
Zelfs de staleigenaar die zeer consequent is in de opvoeding van jonge paarden kan hem niet de baas.

Wat moet ik nu doen?

Helaas is dit een probleem waar vele hengsteneigenaren mee te maken krijgen. Vaak wordt hen geadviseerd hun jonge hengst lekker in de opfok te "gooien". Op zich voor het paard prima maar voor de eigenaren vaak minder.

Je hengst moet weer leren te communiceren met mensen. De communicatie tussen jonge hengsten gaat er ruiger aan toe dan tussen mens en paard. Je kunt dit je hengst niet kwalijk nemen. Geef hem de tijd! Hij moet weer geheel omschakelen. Beloon al het goede, hoe klein ook. Negeer zijn patserige gedrag en ga er niet de strijd mee aan. Het is juist die vechtlust die hij dient te vergeten.
Eenvoudig zal het niet zijn, maar met veel geduld is alles mogelijk. Laat je niet verleiden door iedereen die begint te roepen: castreren! Haal er een ervaren iemand bij. En dan bedoel ik iemand met ruime ervaring op het gebied van africhting van hengsten. Ook hengsten zijn maar "gewone paarden", die men alles kan leren. Wees eerlijk, consequent en heb vooral veel geduld. Je hengst is even de weg kwijt en dient zich weer aan te passen het het leven en regels bij mensen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:28

Dus de zweept geeft hij wel om! Hij word nl. boos. En terecht want HIJ is de baas.

Hoeveel ervaring heb je zelf als ik vragen mag? Imo is goed op zijn nummer zetten de enige oplossing. In alles nee is nee en geen stap verder als jij zegt stoppen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:29

Ik denk dat de overgang echt te groot is geweest. Hij is pas een week terug uit het natuurgebied en jullie zijn nu al volop met hem bezig.
Laat zo'n paard wennen aan zijn nieuwe omgeving.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:29

castreren is geen optie Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:31

Want, wat ga je met 'm doen dan? Ga je naar de keuring?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:32

Even goed op zijn nummer zetten is precies wat hij wil! Hij wil vechten, dit zit in zijn systeem. Winnen ga je het niet, nooit zelfs. Zodra zijn testosteron de overhand krijgt (dit wordt aangewakkerd door stijdlust) voelt een hengst NIETS meer. Je kan dan slaan zo hard als je wilt. Je speelt dan een uiterst gevaarlijk spel. De baas zijn over een hengst zit hem niet in grofheid maar in subtiliteit, wijsheid, consequent zijn en geduld.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:33

ik zou me eens gaan verdieppen ik het monty robberts principe als ik jou was hier kun je al veel mee bereiken

ik weet niet in welke omgeving je woond maar mischien kun je een cursus gaan doen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:33

Met op zijn nummer zetten bedoel ik ook niet gewoon meppen met de zweep tot hij zich overgeeft, maar heel consequent zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:34

Amoreno schreef:
Als je hem laat winnen dan is dit gedrag snel over....

Hier ga je al de mist in, zo'n paard mag nóóit meer van je winnen! Want dat bevestigt hem dat hij de baas is of in ieder geval weer kan worden..

Hij probeert jullie uit, is gewend de leider te zijn en wil dat best blijven. Je zult flink moeten optreden in zijn taal om hem duidelijk te maken dat mensen voortaan de baas zijn en voor hem bepalen. En dat zul je nog heel lang moeten blijven herhalen.

Ik vraag me inderdaad af of de mensen met een paard wat de leider is van de groep in de opfok wel zo'n makkelijk en handzaam paard erdoor krijgen? Opfok is dan m.i. niet zaligmakend.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:34

Anoeska schreef:
Want, wat ga je met 'm doen dan? Ga je naar de keuring?

Als alles loopt zoals gepland wel, even kijken hoe hij er volgende maand bij staat. Durf nu nog niet te zeggen of we gaan, want op dit moment is hij net uit de opfok en moet ik even kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen de aankomende weken.