trektochten - tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Canthar

trektochten - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:40

hey,

volgende zomer wilde ik samen met een vriendin en onze paarden een trektocht maken. het liefst wilden we in ons eentje van station naar station rijden. dit zou ideaal in frankrijk zijn, maar belgie is ook goed! weet iemand misschien een site oid waar ik kan zoeken naar overnachtingsplaatsen en ruiterroutes?

groetjes!

LunakE

Re: trektochten - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:08

Ik heb gisteren een paardentocht in Herselt gedaan( in belgie ) Het is een tocht van 3 uur , de prijs valt mee (35 € ) Drankje inbegrepen.
De site : http://www.outbackriding.be/

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:33

sorrie, dat had ik er niet bijgezet: graag 1 tot 2 weken durend, nederland mag ook!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:37

voor nerderland zijn er wel gidsen te krijgen bij de vvv Knipoog

hou je er rekening mee dat als je de grens over gaat je dan eerst moet gaan informeren ivm inentingen die je paard moet hebben ??

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:40

ja bedankt voor de tip! maar mijn vader is dierenarts, dus dat komt wel goed Lachen ik vond net ip de site van de veluwe dat je ook over de veluwe een trektocht kunt maken, misschien zoiets...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:44

er zijn wel wat ruiters hier op bokt die veel trektochten maken
een zit bij het boomloos topic (hk) antherman geloof ik
die zou je nog een pbtje kunnen sturen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:17

antheman is mijn naam ja.

Als je gerichte vragen hebt, kan ik je wellicht helpen.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:32

@antheman: naja, heb je misschien een idee van een geschikte trektocht door nederland, belgie of frankrijk? of heb je misschien ooit iets van de veluwe trail gereden/ weet je of je de verschillende dagtochten van de veluwetrail ook aan elkaar kunt plakken voor een trektocht van een week of meer?
bvd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:37

Canthar schreef:
@antheman: naja, heb je misschien een idee van een geschikte trektocht door nederland, belgie of frankrijk? of heb je misschien ooit iets van de veluwe trail gereden/ weet je of je de verschillende dagtochten van de veluwetrail ook aan elkaar kunt plakken voor een trektocht van een week of meer?
bvd!

ik heb de veluwetrail weleens gereden.

Buitenland heb ik geen ervaring mee.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:39

is de veluwetrail op zich dan één lange trektocht van meerdere dagen? zou je wat info kunnen geven over de mogelijkheden/prijzen/oid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:40

Nee, je zult geheel zelf moeten bedenken waar je rijdt, waar je overnacht, etc.

Veluwetrail is gewoon een aaneengesloten ruiterpad.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:42

maar er zíjn dus wel geregeld overnachtingsmogelijkheden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:56

rondom en op de Veluwe zijn veel overnachtings mogelijkheden, van kampeer plaatsen tot hotel.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:57

ok, bedankt, zal ik je niet meer lastigvallen Knipoog

Glimworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:58

Voor de Veluwetrail moet je maar eens bij http://www.hippisch-toerisme.nl gaan kijken.
Onder "productinformatie" --> "per provincie" --> "Gelderland" vind je de Veluwetrailgids. Scroll iets naar beneden dan onder "Klik hier voor meer informatie over de Veluwe Trail" klikken. Dan onder "Klik hier voor de routekaart" klikken. Dan kom je bij een overzicht over de dagtochten en rondlopende route. Ook met adresses voor overnachtingen.
Wij zijn laatste pinksteren met een aantaal mensen op de Veluwe gewest. Geweldig.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:06

hartstikke bedankt! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:17

Begrijp ik goed dat je nog niet eerder een trektocht hebt gereden en nu plannen wilt maken voor 1 à 2 weken?? Dat is wel een beetje optimistisch, hoor. Ik zou eerst eens beginnen met een trektochtje van bijvoorbeeld 2 dagen, eerste dag heen, tweede dag terug en een overnachting ertussen. Dan hebben jij en je paard tenminste alvast een idee van het principe. Het is voor paarden nogal vreemd om, als ze gewend zijn op buitenrit een rondje te doen, nu een buitenrit te doen die steeds dezelfde kant opgaat. Verder is niet ieder paard blij met logeren op een ander adres, dus een weekendje weg is een goede test op dit soort zaken.
Wat voor idee heb je bij die trektocht qua bagage? Wil je die meenemen op het paard of na laten brengen? Als je die wilt meenemen op het paard, heb je daar materiaal voor?
Onderdak adressen zijn perfect te vinden op de site van Hippisch Toerisme, maar je route zul je zelf moeten verzinnen. Veluwetrail is een optie, die bestaat uit een ronde over de Veluwe met daarbij op verschillende plaatsen een dagtocht. Je kunt dan dus overwegen om op bepaalde adressen meer dan één nacht te blijven.
Zorg voor geschikte kaarten, meestal moet je voor de beste kaarten naar een lokale VVV, de routekaartjes van de Veluwetrail zijn erg schematisch en soms zijn paaltjes opeens verdwenen.
Drenthe is trouwens ook erg geschikt voor een trektocht, daar zijn veel adressen waar je met je paard terecht kunt en ook veel mooie natuurgebieden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:52

rommulus schreef:
voor nerderland zijn er wel gidsen te krijgen bij de vvv Knipoog

hou je er rekening mee dat als je de grens over gaat je dan eerst moet gaan informeren ivm inentingen die je paard moet hebben ??

écht geen hond die daar naar vraagt hoor

De dames die naar santiago gingen zijn nooit gecontroleerd op de paspoorten en ook wij niet, terwijl wij met één paard illegaal rondrijden. Dat paard 'bestaat' niet.... Clown dwz geen chip of paspoort

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:37

als ze je wel controleren heb je een heel groot probleem

je bent dan namelijk gewoon aan het smokkelen en je paard is je smokkel waar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:09

Veel erger; illegaal veevervoer. Als je niet zwijnt houdt dit een fikse boete en een inbeslaggenomen paard in. Een boete is maar geld doch het laatste een reden om dit onverantwoorde risico niet te lopen.

hc

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:13

dat ook Haha!

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:18

@ waratje: bedankt voor het onderste deel van je antwoord, maar wat ik verder wel en niet doe met mijn paarden ligt bij mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:23

Canthar schreef:
@ waratje: ....maar wat ik verder wel en niet doe met mijn paarden ligt bij mij.

Klopt, maar JIJ vraagt en Waratje geeft je een verstandig advies.
Het is een simpel praktijkgegeven dat de meeste, zelfs korte, trektochten door een (feitelijk te voorkomen) probleem afgebroken worden.

Een bewezen basiswet is dat je NIETS op een trektocht doet of meeneemt wat je niet onder vergelijkbare praktijkomstandigheden gedaan en getest hebt.
Dat heeft betrekking op álles, van de hoeven van het paard en jouw onderbroek tot de waterdichtheid en het geluid van je regenspul en de huid van het paard onder een nat dek.
Eigenlijk is dat dé beste tip die je kan krijgen.

hc

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:26

misschien heel fijn dat waratje die tip geeft hc, maar nu zeg JIJ dat IK vroeg. ik vroeg om tips voor overnachtingsplaatsen en niet om iets anders. verder kwam het enigzins aanvallend over van waratje dus dan reageer ik defensief.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:46

Canthar schreef:
verder kwam het enigzins aanvallend over van waratje dus dan reageer ik defensief.

Dus???

Het kwam bij joú ´aanvallend´ over. Ik las er een neutraal en heel verstandig advies in.

Maar goed, wat overnachtingstips betreft is het stap 1 dat je bepaalt waar je eigenlijk gaat rijden, welke route en in welk seizoen.
Als je nog nooit iets dergelijk gedaan hebt is het slim om voor een ´standaard´route te kiezen zoals een deel van de weg naar Santiago de Compostella. Liefst in het seizoen, maar buiten het hoogseizoen. Kan je kiezen uit 4 landen tussen jouw woonplaats en het einddoel....
Van deze route zijn boeken en gidjes te koop. Légio.

Veel plezier.

hc