tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astrid

tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:32

Mijn dochter heeft gisteren wedstrijd gehad en is tijdens de proef bij de jury geroepen.
Zij liet weten dat we moesten stoppen met de proef ivm dat ons paard onregelmatig zou zijn.
Laten weten dat ik dat niet vond, we konden nog bij de tweede proef/jury laten kijken maar dat heb ik niet gedaan.
Omdat die jury zag dat we moesten stoppen tijdens de proef heeft het geen nut om daar verhaal te halen.
Wel naar het secretariaat gegaan om te kijken wat we eraan konden doen zeker omdat de mensen die aan de kant stonden te kijken ook lieten weten dat ons paard echt niet onregelmatig of kreupel was.
Als voorstel bij het secretariaat gedaan dat ik een proef zou betalen en hun ook een proef dit als compersatie.
Dit kan en moegen ze niet.
Ik heb hen laten weten dat ik mij wel belazerd voelde.

Blijkt dat er nog 3 paarden volgens de jury onregelmatig waren.

Nu is mijn vraag eigenlijk.
Wat kunnen we hier als ruiters meedoen.
Mogen we toch doorrijden als je het niet eens bent met de jury.
wat voor gevolgen heeft het dan als je dus tegen de jury ingaat.

Ik ga er van uit dat de jury het toch wel weet alleen nu had ik wel mijn twijfels hierover.
Laten we wel duidelijk zijn mijn paarden zijn mijn alles en als ik maar het idee heb dat hij onregelmatig zou zijn of iets of wat kreupel was dan zou ik ook echt niet starten.

ik wacht de reacties af

Nibbit

Re: tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:34

Je mag in principe doorrijden, maar je zal geen hoge punten krijgen als de jury echt vind dat ie onregelmatig loopt.

Ik zou kiezen voor het paard, een jury zegt het niet om je te pesten...
Twijfel je zelf toch ga dan de 2e proef in en wacht dat af

Edit: Dat de vereniging 1 proef voor je betaald is super, dat hoeven ze niet te doen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:36

Heb je een filmpje van hoe ze liep?
Anders wordt het alleen een ja/nee spelletje. Als je door middel van beeldmateriaal kan bewijzen dat je pony regelmatig was, dan kun je er mee naar de KNHS stappen.
Tegen de jury ingaan is volgens mij geen goed idee. Dan werk je jezelf alleen maar tegen.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:37

Ik denk niet dat je er verder veel mee zou kunnen doen,behalve dan een buitenstaander objectief te laten kijken (voor je eigen gerustheid) of er niet een kern van waarheid inzit en/of je pony misschien toch onregelmatig loopt. Verder kun je bij het secretariaat geen verhaal halen. Die gaat alleen over de accomodatie waar de wedstrijd verreden wordt. Verdere klachten kunnen met de KNHS opgenomen worden. Misschien dat er al meerdere klachten zijn binnengekomen over deze jury en wanneer dit zo is kan de jury geroyeerd worden bij de KNHS. Ik zou er wel een telefoontje of brief aan wagen....succes ermee...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:38

Nibbit schreef:
Je mag in principe doorrijden, maar je zal geen hoge punten krijgen als de jury echt vind dat ie onregelmatig loopt.

Ik zou kiezen voor het paard, een jury zegt het niet om je te pesten...
Twijfel je zelf toch ga dan de 2e proef in en wacht dat af

hier sluit ik me bij aan. ik neem aan dat ze dit niet zeggen om jullie te treiteren. en ik heb jouw dochter niet zien rijden uiteraard, maar als je tijdens wedstrijden om je heen kijkt, ís het gewoon zo dat er veel paarden niet helemaal lekker lopen. ik kan het alleen maar waarderen als een jury daar op let

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:40

ik had deze reactie ook.
ik heb de eer aan mijzelf gehouden bij de jury en haar ook laten weten dat als zij dit vond we daar mee akkoord gaan.
Maar achteraf ga je dan twijfelen van wat is verstandig geweest.vandaar mijn vraag.
alvast bedankt voor jullie reacties.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:56

Ja, ook meegemaakt.... de eerste proef heb ik mogen uitrijden, maar toen kwam de jury dat het paard niet echt lekker liep. Op de vraag 'Maar op welk been is ze dan kreupel', kon ze geen antwoord geven.

2de proef gestart en niet eens een opmerking dat het paard niet zuiver zou zijn. Het blijft toch een moment opname.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:01

Psydoxy schreef:
Ja, ook meegemaakt.... de eerste proef heb ik mogen uitrijden, maar toen kwam de jury dat het paard niet echt lekker liep. Op de vraag 'Maar op welk been is ze dan kreupel', kon ze geen antwoord geven.

2de proef gestart en niet eens een opmerking dat het paard niet zuiver zou zijn. Het blijft toch een moment opname.

Jury is geen dierenarts Knipoog en zal daar geen uitspraken over doen

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:01

Nibbit schreef:

Uit het disciplinereglement dressuur:
Artikel 137-16
Kreupelheid.
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard, deelt de (voorzitter van) de jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Je mag dus zeker niet doorrijden. En ja, wanneer vind je een paard uitgesproken kreupel, dat is een heel rekbaar begrip bij juryleden, juist omdat het zo'n moeilijke beslissing is. Vriendjes zijn?
Ik laat de combinatie altijd een paar rondjes aan de lange teugel draven op beide zijden, zodat ik evt. teugelkreupelheid uit kan sluiten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:55

Jasmijn schreef:
Uit het disciplinereglement dressuur:
Artikel 137-16
Kreupelheid.
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard, deelt de (voorzitter van) de jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Is wat anders dan onregelmatig.

Maar goed ik vind dat een paard wat niet lekker loopt zowieso niet gereden moet worden
Knipoog

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:01

Ja moeilijk maar ik ga toch mee met Nibbit. Maar het onregelmatig zijn kan verschillende oorzaken hebben teugelkreupel bv of de bodem.
Liep het paardje echt zuiver?
Grt

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:34

astrid schreef:
Mijn dochter heeft gisteren wedstrijd gehad en is tijdens de proef bij de jury geroepen.
Zij liet weten dat we moesten stoppen met de proef ivm dat ons paard onregelmatig zou zijn.

En hierdoor blijkt dat de jury het paard wel degelijk kreupel vond, anders kan je iemand niet verbieden verder te rijden. Ze noemt het alleen anders, klinkt wat vriendelijker, maar de consequentie is het zelfde.

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 16:38

Naar mijn weten wel.
Vandaag wedstrijd gereden met hetzelfde paard is ze derde geworden.
Dus lijkt mij sterk dat hij gisteren kreupel was als hij vandaag wel goed liep.

maar ik weet nu wel dat wanneer de jury vindt dat je paard kreupel is je er niets tegen kan doen en het beter is om je erbij neer teleggen dit om ergernis bij de jury te voorkomen.
het zal maar is zo zijn dat je de jury enkele weken later weer hebt je kunt mij eel wijs maken maar dat zal niet in je voordeel zijn.
ook jury leden blijven mensen en mensen kunnen vaak slecht tegen kritiek of tegen een eigen mening.
ik zal ze dat ook niet kwalijk nemen want wij ruiters hebben dat ook tegen bepaalde jury leden.

we moeten hiermee leren omgaan en de eer aan jezelf houden ik denk dat dat nog het beste is

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:32

Je kant het ook van de andere kant bekijken, en denken dat je nu een keer een echt kundige jury hebt getroffen, die de onregelmatigheid bij je paard opmerkt. In plaats van veel andere jury's die maar laten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:35

Voor jullie heel vervelend, maar persoonlijk vind ik het wel een goede zaak. Ik zie zo vaak paarden die onregelmatig/kreupel lopen die gewoon in de winst rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:42

Je mag niet doorrijden
Als de jury zegt te moeten stoppen, moet je dat

Ik heb het ook gehad
Kawa was echt niet kreupel, dat voel ik wel en stop dan zelf wel.
Was in het Z met 2 jurys. de hoofdjury vond hem kreupel, maar kon niet zeggen op welk been of wat ook. De andere jury vond niks.
Mocht geen rondje aan de lange teugel, niks mocht ik.

Kawa was gespannen en liep zeker niet lekker door het lijf, dat was ik met 100 % eens geweest.
Was al 3x op zij gesprongen voor "enge" dingen, krijg uit een paard dat dan strak in zijn rug eens maar eens een appuyement gereden zonder takt fouten, die hij zeker had, dat gaat niet zonder takt verlies.
Maar takt fouten is niet kreupel...maar sommige jury's zijn niet wijzer...maar ik was wel erg boos...
60 meter middendraf op de diagonaal, dus rechtvooruit kreeg ik van beide jurys een dikke voldoende, doe dat eens met een kreupele?! Verruimen zonder kreupelheid.
Dus het geen waarop die vrouw me eruit zette was totaal zonder argumentatie, wat het voor mij zuurder maakte...maar je kan niks.

Volgens de schrijver was ze bij een ander ook al aan het zeggen dat die kreupel was, maar net toen ze uit het hokje wilde komen was het paard door zijn spanning heen...

Tja...als je dat verschil niet ziet als jury is het erg...maar het bestaat....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:44

Als het paard "stokkreupel" is zie en voel je dat zelf wel lijkt me.
Er lopen heel veel paarden "onregelmatig".
Op de ene hand lijken ze wat meer te "trekken" dan op de andere hand omdat bij veel paarden 1 kant sterker is ontwikkeld dan de andere.
Kwestie van trainen is dat dan maar om dan je proef niet af te maken...

Maargoed, ik weet niet hoe dit paard liep, moeilijke situatie, dat wel.

Melissa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:51

Stalgenoot van mij heeft bijna het zelfde meegemaakt.
1ste proef goed doorgereden zonder enig commentaar van de jury betreffende onregelmatigheid.
2de proef, moest ze bij de jury komen. Deze deelde mee dat ze haar paard onregelmatig vond.
Nog niet genoeg kreupel/onregelmatig om haar uit te sluiten maar wel om VERLIES te geven.
Ik vind dit ook erg krom. (beide proeven zijn gejureerd door verschillende jury's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:55

Ik kwam bij de punten die ik tot dan had gekregen, niet eens in de buurt van verlies...

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:10

In de jurycursus geven ze aan dat je voorzichtig moet zijn met het uitsluiten van een combinatie in verband met kreupelheid. Een paard moet dan wel overduidelijk kreupel zijn (lees op 3 benen lopen) om de combinatie uit te sluiten. Want een jury is tenslotte geen dierenarts. Hij/zij kan niet bepalen of een paard daadwerkelijk kreupel is of onregelmatig loopt door spanningen of teugelkreupel is.

Als jury neem je het mee in de beoordeling van de proef, dus als commentaar bij veel oefeningen zal staan onregelmatig en het cijfer zal dan ook niet hoog zijn. (Dat wil zeggen: dat dat je geen winst zult rijden, maar ook nog geen verlies). Meestal is het zo dat ik een dergelijke combinatie bij me roep (na de proef) en aangeef dat ik het paard niet zuiver vindt, en dat het mij verstandig lijkt dat ze er eens naar laten kijken. Het kan natuurlijk ook een spanningsprobleem zijn, maar dan is het ook een punt waar ze aan moeten gaan werken. Een ruiter kan dan met het commentaar doen wat hij/zij wil.

Maar het kan best hele moeilijke situaties opleveren.

Ik heb het zelf ook eens gehad in de ring. De jury gaf destijds aan dat het paard niet zuiver liep en ik kwam de ring uit met 167 punten. Absoluut terecht en in mijn ogen goed opgelost. Paard bleek uiteindelijk een beginnende hoefzweer te hebben.

Melissa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:45

Crosskip: Goed verwoord!!! En dit lijkt/is ook logisch als er zo gehandeld wordt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:47

Ik meende dat de jury tegenwoordig niet meer op de stoel van de "dierenarts" mocht gaan zitten en als gevolg daarvan niet mocht uitsluiten op onregelmatigheid!?!?

Vroeger gebeurde dit wel heel veel, maar ik meen dat daar een jaar of 8 geleden een uitspraak over is geweest?!?! (Zou niet meer weten wanneer dit precies geweest is, maar in ieder geval jaren terug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:48

Maar zoals crosskip zegt, redeneren dus nog lang niet alle jury's
Die denken meer te weten als sommige ruiter die hun paard toch ook wel kennen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:43

runningkawa schreef:
Maar zoals crosskip zegt, redeneren dus nog lang niet alle jury's
Die denken meer te weten als sommige ruiter die hun paard toch ook wel kennen

Kennen ruiters hun paard?? Snap al het gezeur over uitsluiten vanwege kreupelheid niet. Dat is alleen maar in het belang van de paarden. Wees blij dat er nog juryleden zijn die het wel aandurven om een niet zuiver gaand paard uit te sluiten. Dat gebeurd niet zomaar, en zeker niet om te pesten, puur in het belang van het paard.
Dan is het een aanfluiting als je naar aanleding van zo'n besluit zeurende, onbeschofte alles beter wetende leken bij je auto krijgt. Die rossen liever hun kreupele paard nog effies door de ring, effies laten zien dat zij er wel verstand van hebben. Kom op zeg.
Heel veel waardering voor officials die zich niet laten imponeren door wijsneuzen, maar gewoon staan voor het belang van paard en pony. Happy Atlethe volgens de KNHS reglementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:16

Ja ik ken mijn paard
En nee in mijn geval was het niet in het belang van het paard, die leert dat zeiken betekend niet hoeven werken...
Dus ja ik "zeur" erover als er jury's bestaan die geen verschil zien in kreupel en spanning.
Dus niks met wijs neuzen te maken...want ja, ik ken mijn paard beter dan die jury die haar bril vergeten was en het die nacht vast gemoeten had Tong uitsteken Clown

En als ze willen dat er alleen gezonde paarden starten, dan moeten ze elk paard door een DA laten keuren bij aanvang net als bij endurance.
Zolang ze dat niet doen moet de jury die er denkt verstand van te hebben maar gewoon 2en geven en meer niet. Mocht een paard echt kreupel zijn en tref je dat elke wedstrijd valt bij die soort ruiters het kwartje ook wel een keer.