dilemma met niewe pony .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

dilemma met niewe pony .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 20:06

Hallo allemaal .

1 maand geleden hebben vrienden van mij 2 ponys gekocht voor hun dochters .
viewtopic.php?f=53&t=819020&hilit= hier staan fotos .
Nu gaat het om de witte pony .

Het is een merrie van 8 jaar oud .
En wat we van haar weten is dat ze van de ene handelaar naar de andere is gegaan .
ook is ze erg bang van het touw en handen .
En ze is daardoor erg onzeker geworden .
Met rijden is ze erg vlug en schiet onder je vandaan .
Nu was het voor de meiden alleen bedoelt om echt te knuffelen en soms een ritje te maken .
Maar eerst moest echt goed het vertrouwen gewonnen worden .
Dus deze mensen hebben met al hun geduld dr best gedaan .
Ze hadden er een maatje bij gekocht omdat ze ook niet graag alleen stond .
Maar het ergste is ze neemt steeds meer afstand .
ook van haar maatje terwijl het in het begin wel goed klikte .
Er zit haar iets dwars maar wat pfff.
Ik ga er morgen weer even heen om het eens te bekijken want de eigenaren weten het ook niet meer .
De pony laat hun gewoon niet meer toe .
Ze vragen niks van dr ze loopt 3 x in de week aan de longeerlijn en voor de rest wandelen ze aan de hand met dr en knuffelen en borstelen .
Maar nu komt ze niet eens meer .
Al ga je de hele dag in de wei zitten ze komt gewoon niet .
Ipv voorruitgang is er dus alleen maar achteruitgang .
Hebben jullie mischien tips of adviezen .

Carmen

Re: dilemma met niewe pony .

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:08

iemand erbij halen die er verstand van heeft! Het is erg onverstandig om dit te doen zonder iemand met ervaring!

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:10

euhmm...
waar staan de ponys

gr caroline

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 20:15

@ carmenn_ Heb je een speciaal iemand op het oog .
Heb zelf namelijk ok zon paardje en weet dat er veel tijd in gaat zitten en zelfs na 10 jaar merk je soms toch nog wat . Maar heb gewoon niet elke dag de tijd om naar deze pony te gaan .

@ carolovejebe . Ze staan in brussum

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:54

je hoord van sommige mensen op bokt dat ze een reading ofzo laten doen bij hun paard
ik denk dat het een trauma of iets in die richting is ( ik kan het ook helemaal mis hebben Tong uitsteken )

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:48

dr hebben mensen mij via pb benadert .
ze kende deze pony en weet ook van wie die was en hoe ze was .

Helaas is het een verwilderde pony die met vele ponys op de wei heeft gestaan en een hoop veulens heeft gehad .
Verder is er met haar dus ook niks gedaan omdat ze ze simpelweg niet te pakken kregen .
Ben nog wat verdere navaag aan het doen /
Ze schijnt bij 6 handelaren te zijn geweest en deze hebben geprobeert er een rijpony van te maken .
Maar ze liet geen mensen toe en eenmaal op de wei was ze niet te pakken .
En daardoor is ze van hand naar hand gegaan .
Ik vraag me af of we van haar ooit een kinderpony kunnen maken .
Ze hoeven niet persee te rijden knuffelen en alles is ook leuk maar of dat ooit gaat lukken .
Geen idee.

Ze geven het niet zomaar op maar er moet wel voorruitgang zijn .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:56

In welk tijdsbestek is deze pony verhuist?
Is dit allemaal op korte termijn geweest of gaat dit al om een aantal jaar?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:00

naar het schijnt is 3 jaar geleden de eigenaar overleden de zoon heeft ze doorverkocht ze had toen net een veulen en deze is meeverkocht .
in die tijd is ze dus bij 6 handelaren geweest en die hebben haar alleen een tijdje gehad .
of de informatie echt juist is weet ik niet maar is mij door meerdere mensen nu gezegt .

In die tijd is ze nooit gechipt geweest in boxtel waar ze haar gekocht hebben is ze gechipt paspoort is onderweg zeggen ze .
Laatst bijgewerkt door Hope2012 op 08-09-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:01

Is ze tussen die handelaren door wel bij mensen geweest? Of is ze van handelaar op handelaar gegaan?
Als ik het goed begrijp is de merrie dus alleen als fokmerrie gebruikt voorheen?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:04

Een pony met zo'n verleden lijkt me niet de ideale kinderpony. Ik vind het een prachtige merrie, ben spontaan verliefd... Het lijkt me een gevoelige merrie zoals je haar beschrijf en hoe ze er uit ziet. (misschien kom ik zo wel erg zweverig over Clown )
Zou haar eerst eens goed laten nakijken op lichamelijke problemen. Voor een 8 jarige is ze apart gebouwd. Ben benieuwd wat voor papieren erbij zitten, misschien (amerikaanse) apploosa?
Zou beginnen met heeel veel grondwerk, maar dan moet je haar wel eerst te pakken krijgen. Belangrijkste is dat ze weer vertrouwen krijgt in mensen.
Ben het met carmen eens dat er wel iemand bij moet komen die er verstand van heeft. Zou in de richting gaan kijken van natural-horsemanship e.d.
1 ding zou erg jammer zijn...als ze weer de handel in gaat of weer verkocht wordt aan mensen die niet weten wat ze met zo'n dier aan moeten.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:06

Ik zou inderdaad professionele hulp aanraden.

Misschien helpt het om haar en haar pleegzoon op een kleiner stuk land te zetten waar weinig gras is. En dan 2x per dag er heen gaan met een emmertje met voer. Hopelijk heeft ze dan honger en durft ze wel te komen. Haar dan niet pakken, maar met veel geduld langzaam beginnen met tegen haar praten en haar aaien.

Succes!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:07

Ze hebben haar proberen te rijden en ook als rijpony te verkopen .
Maar ze werd telkens terrug gebracht omdat er niks mee te beginnen was .
en verder idd alleen fokmerrie geweest .
en waarschijnlijk al op vroege leeftijd gedekt aangezien ze voordat de eigenaar dood was al 3 veulens had gehad En ze nu pas 8 jaar oud is .
En in de tussentijd nog meer want toen ze haar kochten was haar uier nog niet leeg en had ze dus dit jaar ook nog een veulen gehad .
Ze heeft er dus ook best mee geleden .
Doorgezakte rug en mag absoluut niet aan dr buik komen .
De kans is zelfs aanwezig dat er nu weer een veulen inzit .
Binnenkort als het zeker is of ze blijft laten de eigenaren haar opvoelen of scannen .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:09

Ik sluit me aan bij lise. het is een schitterend dier.
Zo en zo een stabiele omgeving is denk ik wat dit dier nu nodig heeft. Volgens mij heeft ze nooit geen thuis gehad en het zou me niet verbazen dat deze merrie zich heeft afgesloten voor mensen.
Wat je ook kunt proberen is de merrie meerdere keren per dag op te zoeken. Niets aan haar vragen maar eens een aai geven of geduldig bij haar in de wei zitten. Ze moet weten dat het leuk is als er mensen komen en niet dat ze aan het werk hoeft.
Benader haar ook niet rechtstreeks in de wei, maar meer slingerend. Loopt ze van je weg, trek je je weer een stukje terug en zo hou je dit vol.
Wat ik nog wilde vragen is, je verteld dat ze het ook met haar vriendje in de weide niet goed meer kan vinden. Hoe uit dit zich? Negeert ze hem of jaagt ze hem weg?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:14

ze is verder al nagekeken buiten de doorgezakte rug niks apparts .
Ze heeft ook verder geen papier .
Zoals ik ook begrepen heb is ze wild geboren en in het wild gedekt .

Ze staan nu op een klein stukje (30 x 30 )grond zodat het idd makelijker is om erbij te komen En ze komen elke dag met brokken en dergelijke .
Het ergste is in het begin stonds ze nog op stal en toen was het goed de eerste week wei ook nog en nu is niks meer goed .

alleen lang leven de vrijheid .

Ze doen alles voor de pony en pony neemt alleen maar afstand .

Als ze har wegdoen gaat het ook zeker niet naar een handelaar .
Of ze gaat terrug naar de mensen waar ze vandaan kwam of er word naar een geschikt huis gekeken waar ze als grasmaier kan functioneren .

haar pleegzoon negeerd ze nu eigenlijk terwijl ze daarvoor alles bij elkaar gilde als ie maar paar meter weg was . ze slaat hem verder niet .

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:32

Het lijkt me dat ze wel normaal gedrag vertoond, zeker als ze het grootste deel van haar leven contact heeft gehad met paarden ipv mensen. Fijn dat ze lichamelijk zo goed als in orde is, behalve dat haar buik blijkbaar wel erg gevoelig is. Hopelijk voor haar en de eigenaren dat ze toch niet drachtig is.
Dat ze niet meer zo hinnikt naar de vriendje is waarschijnlijk dat ze de omgeving en hem waarschijnlijk gewend is.
Daarnaast hoor je het vaker dat een pony "veranderd" na dat hij bij nieuwe eigenaren aan is gekomen. Eigenaren kunnen in dat geval vaak beter eerst goed naar zichzelf kijken ... (vind dit best moeilijk en ook wel hard om te zeggen), maar het gebeurd vaker en het is eigelijk niks om je voor te schamen. Alleen is het heel erg moeilijk het zelf op te lossen, omdat je vaak niet goed weet wat je doet met je houding e.d. Veel mensen hebben les gehad in paard-rijden, maar niet in de omgang van het paard. En,..net als rijden ben je hierin nooit uitgeleerd. Het paard houdt je een spiegel voor, en het ene paard is meer gewend dan het andere en rent dan niet gelijk van je weg als je even naar zijn hoofd kijkt bijvoorbeeld. 3 weken je paard niet kunnen aaien lijkt me niet erg leuk, ik had waarschijnlijk al (professionele) hulp gezocht.

Ik denk dat de mensen echt een keus moeten maken óf hulp zoeken óf een geschikte pony zoeken voor de kinderen.

Ben benieuwd wat je er eigelijk zelf van vind...?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:37

Wat ik me ook af vraag. Willen de eigenaren niet te veel?
Je zegt dat ze er alles aan doen maar is het misschien niet te.
Misschien helpt afstand houden wel meer en zoekt de pony vanzelf toenadering. En misschien is het ook een kwestie van je erbij neerleggen als deze pony nooit niet anders gewend is.
Is het dan wel fair tegenover haar om er een kinderpony van te maken?
Misschien kun je het balingehof eens een mail sturen of vrijblijvend bellen om advies te vragen.Zij werken veel met NH, zo zijn er nog wel meerdere die je eventueel om advies kunt vragen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:58

wat ik er zelf van vind tja

Ik schrok ervan dat ze ineens zo was .
In het begin ben ik een paar keer in de week meegegaan en echt makkelijk te pakken was ze niet maar zodra ik op mijn hurken zat was ik toch best interesant en kwam ze kijken een aaide ik haar voordat ik haar halster vastpakte .
nu ben ik de afgelopen 2 weken niet geweest omdat ik het zelf te druk had en omdat ze mijn tips volgde en het ook goed ging .
Waardoor haar gedrag nu ineens verandert weet ik ook niet .
Ik zou er vandaag heengaan maar dit is er helaas niet van gekomen .
Nu probeer ik morgen of maandag even te gaan .
Ook om even te kijken hoe ze op de kinderen reageerd en daarna op mij .
kijken wat er fout gaat .

Zelf zou ik zon pony een kans geven en met veel gedult kom je ver .
maar de kinderen zijn nog echt beginners en of het verstandig is om haar daar te laten weet ik niet .
Ik ben ook met hun meegeweest de pony kopen .
Ze zochten een knuffelpony en het rijden was niet belangrijk .
Deze pony was zeer geschikt als knuffelpony zeiden deze mensen .
Daar stond ie 24 7 op stal En kreeg je haar dus ook makkelijk te pakken .
ze hadden haar zelf pas 4 weken en echt bewust bij de handelaen weggehaald met motto om goed tehuis te vinden waar ze lekker geknuffeld kon worden .
Na paar keer wezen kijken besloten ze haar te kopen .
Toen ze haar opgehaald hadden hebben ze haar eerst op stal gezet om te laten wennen en overdag een paar uurtjes buiten .
Savonds naar binnen en lekker brokjes .
Tot ze allebei goed gewend waren en toen mochten ze 24 uur per dag buiten blijven .
En vanaf dat moment is het mis gegaan .
Nu denk je zet haar savonds voorlopig nog even binnen .
Zei ik namelijk ook .
Maar ze krijgen dr helas niet te pakken .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:02

Waarom hebben ze voor deze pony gekozen, met deze achtergrond informatie ??? Op de foto's zie je duidelijk dat er iets niet klopt, de ogen, in de bewegingen en in de bouw......juist de combinatie bouw en beweging kan al de reden zijn , waarom de pony zo is en dit verergerd door het longeren !
Longeren is heel zwaar als de bouw niet correct is maar óók het dragen ( zelfs al is het maar "' een kind".....) de rug kan dit duidelijk duidelijk niet hebben......Ik vraag me af of ze wel fatsoenlijk een veulen kan dragen, of dat het na iedere dracht moeilijker wordt.....
De pony rent weg voor het probleem en is dus géén vechter, heeft dus wel respect voor de mens op een positieve manier, om dit niet uit te lokken loopt ze weg .....willen jullie haar gedrag achterhalen dan moet de bovenlijn( van oren tm. staart) goed onderzocht worden, dan denk ik aan artrose ,wervels en zenuwen !
Met 8 jaar een doorgezakte rug en wegrennend voor angst/pijn is vaak een reden voor blijvend of verergerend gedragsverandering, zolang er niets aan het probleem wordt gedaan !

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:14

@ broadway .
Deze achtergrond informatie hebben we pas sinds gisteren .
Het enige wat de vorrige eigenaren weten is dat ze bij een handelaar stond.
Ze hebben ook kontact gehad met de vorrige eigenaar vandaag en haar dus verteld wat we nu inmiddels weten .
Ze schrok ook enorm .
De rug was nog niet zo erg dat ze niks meer mocht doen en als ze weer wat spieren gaat krijgen en sterker word konden ze er wat mee gaan doen .
Met longeren gaat het super en vlucht ze totaal niet .
Zelf hebben ze er ook nog niet opgezeten .
Ze is alleen bij de vorrige eigenaren een keer voorgereden en toen zagen we dat ze vlug en erg onzeker was .
Toen de ruiter haar duidelijkheid gaf en rustig toesprak en aaide werd ze rustiger en ging het beter .
Echt een rijpony is ook niet wat deze mensen zoeken .
Dus dat scheeld alweer .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:34

Jullie kunnen haar dan beter met dit rugprobleem 's nachts op stal zetten en als het koud is of regent haar rug beschermen d.m.v.een regendeken .
De pony op zich is niet verkeerd, maar zo'n pony goed rijden is toch voor wat meer gevorderden , omdat het een combinatie is van leren dragen, goed inschatten waar haar grenzen liggen van pijn /ontspanning en vermoeidheid , want het "breken is al begonnen en het is moeilijk om daar doorheen te prikken.......dit is puur een lichamelijke probleem van te jong dragen en het nog niet aan kunnen !
Wat is haar stalgedrag, is ze dan rustiger of nog schrikkeriger ? Keert ze je dan de kont toe en gaat ze dan met de hoofd in de hoek staan ?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:46

op stal staat ze netjes met haar hoofdje over de deur .
En dr lekkere plekjes hebben ze dus ookal gevonden .
ze grijnst nooit ook niet op de wei .
Ze smeert hem aleen Bloos .
alleen moet je wel uitkijken welke beweging je maakt met hand richting hoofd is ze bang en plotseling voor haar rare beweging ook .
Dan is ze angstig .
Daarom dachten we in eerste instantie ook dat ze nooit een vriendelijke hand heeft gehad en hebben ze dit juist nu alleen maar gegeven .

Ik heb net na jou post met de eigenaren overlegt en maandag laten ze mijn dierenarts even komen om te kijken hoe en wat en evt of ze dragend is en dit ook wel aankan .
Zo zonde van het beestje en hoop ook echt dat het goedkomt voor dr want ze is totaal niet gemeen maar heel onzeker en heel angstig .

bedankt voor je reacties hier kunnen we zeker wat mee .

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:07

Ben het met je eens dat het waarschijnlijk met zorg en geduld wel goed komt met haar en staat ze op een leuk adres als ze het met de kinderen kan vinden.

Ben benieuwd hoe ze morgen op jou reageerd,...hou ons maar op de hoogte Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:02

Je kunt het proberen met bach druppels en iemand met verstand in te roepen.

Bach kan helpen dat de pony net iets beter in haar vel komt, en wat stabieler wordt.

Cookie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:59

het is zeker een mooie pony om te zien. Erg jammer om te horen dat ze zo moeilijk doet/is maar met zo'n verleden is dat ook niet erg gek. Maar ik denk als je de tips van velen hier opvolgt dat je dan zeker een heel eind komt. Maar profeesionele hulp ozu ook zeker niet verkeerd zijn denk ik zo.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:47

Toevallig hebben wij een appaloosa op stal met dezelfde problemen, alleen is die 2 jaar oud, dus niet verwonderlijk dat hij zo is.

Appaloosa's zijn over het algemeen gevoelig en snel onder de indruk. Ze geven je niet zo gauw het voordeel van de twijfel, je moet ze "verdienen", nu scheer ik niet alle Appaloosa's over 1 kam, maar degenen waarmee we hebben gewerkt hebben wel dit beeld bepaald.

Dit paard zegt nu tegen iedereen: jullie kunnen me wat, jullie zijn niet te vertrouwen. Mensen hebben haar weinig goeds opgeleverd dus liever geen contact.

En gezien haar verleden heeft ze gelijk.

Nu is ze bij lieve mensen en zou je zeggen dat het allemaal op zijn pootjes terecht moet komen, maar dat is niet zomaar zo. Deze mensen verwachten iets van haar. Dingen die mensen graag met haar willen doen, maar er is waarschijnlijk weinig naar HAAR geluisterd (in het algemeen), dus dingen samen met mensen doen is voor haar niet per definitie leuk.

Deze paarden zijn relatief makkelijk te trainen als je je eens verplaatst in het dier. Dus wil eens niets, ga de weide in om eens NIETS met haar te doen. Zij werd altijd opgehaald om wat te doen of om doorverkocht te worden (dus te verhuizen).

Ze kent dan ook weinig en wie zegt dat iemand haar het prettig heeft geleerd?

Bachbloesem kan goed ondersteunen maar is nooit DE oplossing. Wij gebruiken het wel veel in combinatie met gedragstherapie. Ik zou zo'n pony inderdaad samen met goede begeleiding een nieuwe start in haar leven geven. Ditmaal een leuke zodat ze eindelijk haar vertrouwen zal durven te geven.