Waarom altijd sporen bij springruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malou_Jiska

Waarom altijd sporen bij springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 17:41

Nou keek ik laatst naar zo'n springprogramma op de tv, met van die topspringpaarden en zo. Heel leuk om te zien. Ze gingen wel rond de 1,40 hoog springen! Maar wat me nou opviel was dat al die ruiters sporen droegen, en dan ook echt allemaal. Ik vraag me toch echt af of dat nodig is! Ze hoeven toch geen specifieke hulpen te geven of zo? Als het nou dressuur was, dan snap ik het wel, maar bij springen? Dat is toch helemaal niet nodig?

Klikoo

Re: Waarom altijd sporen bij springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:03

je ziet ze ook zonder hoor!! ze rijden niet allemaal met, maar je heb tgelijk de meeste doen het wel. DE springruiters gebruiken hun sporen eigelijk verkeerd als je kijkt waar sporen voor nodig zijn, om de hulpen te verfijnen en te zorgen dat de hulpen in de dressuur duidelijker worden, en niet om te zorgen dat je paard 'sneller' gaat in het parcour. Ik heb altijd het idee dat de springers daar hun sporen voor gebruiken. Daarom heb ik ook veel meer respect voor de springers zonder sporen. Ik denk namelijk dat het nie tnodig is, een goed springpaard zou het ook wel zonder kunnen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:04

Ik spring geen 1.40 Bloos , maar toch wel een Parcours van 1 meter Ja.
Maar altijd zonder sporen ! Ik heb ze gewoon weg niet nodig Haha!!!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:46

Lijkt me ook niet echt fijn, springen met sporen, je paard maakt een noodsprong en je prikt perongeluk...

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:48

ja Giorgio_x, volgens mij heb je helemaal gelijk!
het is natuurlijk gemakkelijker om het met sporen te doen...
Maar jah, hun keuze he Knipoog

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:51

Ik heb altijd gesprongen met en zonder sporen en gebruikte mijn sporen absoluut niet om harder te gaan in t parcour.

Meer om hem in t parcour ook netjes terug te rijden en eventueel een wissel te maken en hem te laten buigen boven de sprong maar echt niet om hem harder te laten gaan.
Word niet voor niks gezegt dat dressuur de basis is van t springen dus dressuur en sporen kan wel waarom dan niet bij t springen?
Laatst bijgewerkt door Mandy_ op 06-09-07 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:54

Springen is toch dressuur met hindernissen? Springruiters geven echt wel specifieke hulpen hoor.

Een springpaard moet ook terugkomen op het achterbeen en buiging in zn lijf hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:54

Giorgio_x schreef:
je ziet ze ook zonder hoor!! ze rijden niet allemaal met, maar je heb tgelijk de meeste doen het wel. DE springruiters gebruiken hun sporen eigelijk verkeerd als je kijkt waar sporen voor nodig zijn, om de hulpen te verfijnen en te zorgen dat de hulpen in de dressuur duidelijker worden, en niet om te zorgen dat je paard 'sneller' gaat in het parcour. Ik heb altijd het idee dat de springers daar hun sporen voor gebruiken. Daarom heb ik ook veel meer respect voor de springers zonder sporen. Ik denk namelijk dat het nie tnodig is, een goed springpaard zou het ook wel zonder kunnen.

Wat een onzin over het sneller te laten gaan.. Tempo bepaal je niet met je sporen hoor..
Een hoop mensen denken dat springen alleen maar gaan is en erover heen...!!
Helaas voor diegene die dat denken.. springen is ook een sport van samenwerking.. net als dressuur...

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:56

ja dat vind ik ook.
sporen zijn niet altijd nodig om je paard harder te laten gaan
meer om net ff die ene beenhulp wat meer te laten doorkomen als de aandacht van je paard wat verslapt.
als je een goede houding hebt met springen hoef je je paard niet te storen met sporen....en dat rijmt nog ook
dus zie niet in waarom geen sporen bij t springen

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:06

Wat een onzin over het sneller te laten gaan.. Tempo bepaal je niet met je sporen hoor..
Een hoop mensen denken dat springen alleen maar gaan is en erover heen...!!
Helaas voor diegene die dat denken.. springen is ook een sport van samenwerking.. net als dressuur...[/quote]

je haalt me de woorden uit me mond, en trouwens als je de sporen gebruikt om harder te gaan in het parcours wordt je paard alleen maar vlakker dus ramt ie ook alle balken eraf omdat ie niet omhoog kan omdat ie veel te veel snelheid heeft. volkomen zinloos dus...
je moet je passen uittellen kijken terugrijden als dat nodig is en dan pas kan die af.
nee bij springen komt er meer bij kijken dan alleen gas geven (met of zonder je sporen) Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:08

Ik spring ook met sporen. Mijn paard is fel genoeg in het pacours, maar het is wel eens makkelijk als je een korte wending wilt rijden, of als je voelt dat je paard te veel naar een kant trekt.
Ook bij springen wil je een gehoorzaam, makelijk wendend paard.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:09

Malou_Jiska schreef:
Ze hoeven toch geen specifieke hulpen te geven of zo?

Lijkt me toch wel handig bij een parcours van 1.40.. Denk je dat dat paard het gewoon zelf doet? Ik rij zelf ook altijd met sporen op wedstrijd, ik zie het probleem wat sommige mensen over sporen maken ook helemaal niet. Maar goed dat is weer een andere discussie..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:13

Ik sprong eerst met een paard wat een beetje kierewiet in zijn hoofd was. Heb ooit eens met mijn volle gewicht aan 1 teugel gehangen om te voorkomen dat hij van pure enthousiasme niet over de omheining sprong.
Hij galopeerde knoerhard op de hindernis af, en had er soms nog wel eens een handje van om ineens te stoppen..
Mijn instructrice hield altijd haar hart vast als ik over de hindernissen ging: bokkend, scheurend en echt knoerhard ( Ik krijg nog is een hartaanval van je als ik je zo over die hindernisen zie knallen Clown )
Ik droeg sporen en een springzweep.
Hij is ooit eens zo hard gestopt voor een hindernis dat we zowat met zijn 2en die hele hindernis mee schoven.
Aangezien ik daar niet veel zin in had om dat nog eens te mee te maken, heb ik sporen aangetrokken. Zo af en toe eens een flinke por en een tik op zijn schouder en huppakee hij sprong. Geen weigering meer gehad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:27

Renee__ schreef:
Lijkt me ook niet echt fijn, springen met sporen, je paard maakt een noodsprong en je prikt perongeluk...

oeeeee dan valt ie spontaan dood neer Bloos

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:29

vonneke schreef:
Renee__ schreef:

oeeeee dan valt ie spontaan dood neer Bloos

Clown
Zo droog Yvonne *LOL*

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:37

Dan zijn die van mij allang dood Yvonne Knipoog Dept ook?

Kom op mensen.. Een paard kan echt wel wat hebben.

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:39

mijn paard heeft 9 levens Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:39

Miss87 schreef:
Dan zijn die van mij allang dood [naam] Knipoog Dept ook?

Kom op mensen.. Een paard kan echt wel wat hebben.

Wist jij niet dat we Dept achter hebben moeten laten op zijn laatste wedstrijd???
Hij liep 2x winst dus zo erg is het niet Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-07 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:40

Als je een goed/fijn parcours wilt rijden, moet je de dressuur ook zeker goed voor elkaar hebben. *ookal ben ik geen ervaren springen, zélfs ik merk het* Met sporen, vind ik, kun je net even iets meer je hulp verfijnen, je hoeft je sporen er tohc ook niet dwars in te zetten. En dat geld ook niet voor alle paarden. Ik heb een pony gehad die 't zeker niet nodig had, en nu eentje waar ik de eerste paar maanden niet nodig had, maar nu ik m meer aan het werk zet, sporen toch een groot verschil uitmaken Knipoog

een paard voelt er toch niet superveel van als je een keer de sporen aanprikt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:44

ik ben dan wel geen springruiter oid. maar maak met af en toe thuis wel eens een sprongetje en dan gebruik ik bijna altijd sporen niet omdat ik sneller wil gaan maar érover en dan mét paard ipv alleen ikzelf Clown want dat is bijna 't resultaat als ik zonder sporen rij omdat ze dan nét voor de hindernis stoppen (en dan soms voetje voor voetje over de hindernis stappen omdat die toch maar laag is) en die sporen geven ze net even dat extra zetje om er wél over te gaan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:44

Kim_H schreef:
een paard voelt er toch niet superveel van als je een keer de sporen aanprikt...

Ze voelen een vlieg al uitstekend, als jij je paard correct heb getraind op een spoor voelt die dat echt wel Knipoog

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:46

casperrr schreef:
Kim_H schreef:

Ze voelen een vlieg al uitstekend, als jij je paard correct heb getraind op een spoor voelt die dat echt wel Knipoog

Als jij ze er ineen keer súper hard inprikt jaa, maar een fatsoenlijke ruiter/amazone zou dat niet gauw doen, tenzij 't paard dan helemaal niet meewerkt. Maar bij mijn pony gebruik ik mijn sporen met beleid. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:49

Daar had ik het niet over Knipoog Je hóeft nog niet eens is je spoort er super hard in te prikken. Ik doelde op jouw stukje dat ze er 'toch niet superveel van voelen als een keer de sporen aanprikt.'
Dat voelen ze wel degelijk Knipoog

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:54

Of ze een reactie geven is een tweede Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:55

Tsja dat hangt af van de manier hoe jij je paard hebt getraind met sporen Knipoog Als ze geen enkele reactie geven heb je iets (goeds) fouts gedaan.... Clown