2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:11

Mijn 2-jarige loopt nog elke dag lekker buiten en 's avonds gaat ie lekker in een warme stal.
Eigenlijk was ik niet van plan een deken te kopen voor em, en em lekker in zijn wintervacht laten schieten. Maar ik begin te twijfelen..

Aan de andere kant is het voor hem ook wel lekker, als het een hele dag regent (en dat gaat geheid gebeuren..), dat ie onder een waterdichte deken staat, al dan niet gevoerd..
Bovendien wil ik as winter langzaam aan beginnen met wat te doen met em.. en dan zou het makkelijker zijn als ie wat korter in zijn vacht blijft (hij hoeft niet superkort te blijven..) met het oog op verkoudheden door zweten na arbeid..

Wat zouden jullie doen???
Ik zat te denken aan een 200 grams gevoerd..

lejo

Re: 2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:16

ik zou 'm gewoon in zijn winterwacht laten komen en lekker tot de zomer wachten om iets te gaan doen!
Als hij goed dicht in zijn vacht zit kan hij een buitje wel hebben en bij een stortbui kan hij neem ik aan op stal, of erna op stal opdrogen. Dan kunnen ze dat prima hebben.
Als je toch wat wilt doen, is goed op laten drogen in principe ook voldoende hoor, een zadel gaat er toch niet op (neem ik aan) dus zo verschrikkelijk als daaronder zal hij ook niet zweten. As je na het werken goed stapt en daarna eventueel op stal laat opdrogen is er niks aan de hand.

maar een 2 jarige vind ik, hoef je toch echt nog niet in het zweet te werken hoor!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:16

Ik snap wel dat je een regendekentje voor de zekerheid wilt hebben voor als het dagenlang regent. Maar een dekentje om een wintervacht te voorkomen gaat mij wat ver. Je wilt een 2-jarige toch niet in het zweet gaan werken? En een paard wordt eerder verkouden van een deken die zijn vacht verstoord dan van zijn eigen vacht. Zie ook:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm#dekens

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:23

ik 'm idd ook geen deken opdoen. Lijkt me gewoon niet echt nodig. Je gaat er zoals gezegd vast niet zoveel mee doen dat ie erg bezweet is na het werken omdat ie nog zo jong is.
Goed uitstappen als ie toch heeft gezweet na het werken.
En als ie een wintervacht heeft gaat ie ook niet dood van in de regen staan hoor. Mijn paard staat 24/7 buiten in de wei, dus ook als het stortregent en die gaat soms wel onder de bomen staan of in de schuilstal, maar meestal staat ze gewoon in de regen te staan en ze is kerngezond.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:26

mijn merrie krijgt dit seizoen voor het eerst een deken op en is nu 3,5. Toen ze 2 was heb ik haar lekker in haar dikke vacht laten zitten. ik ga haar nu inderdaad een deken op doen omdat we aan het rijden zijn en ik niet weer het bolletje bol wil wat ze anders wordt.

lekker zonder deken laten staan dus, ze regelen het allemaal zelf wel!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:35

Mijn paard wordt niet binnen gehaald als het de hele dag regent.

En hij hoeft niet hard aan het werk.. maar als hij wel wat moet doen, zal hij toch gaan zweten.. omdat zijn vacht dan zo dik is..
Waarom denk je dat mensen beginnen met dekens, juist om een vacht te voorkomen..

Met een paard 'natuurlijk' houden hoef je bij mij niet aan te komen, daar doe ik dus niet aan..
Een paard wordt niet verkouden van een deken, maar van het telkens op en af doen..
Als je een paard een deken op legt, moet je hem er ook onder houden.. en niet ineens als het een dag 5 graden warmer is af laten.. daar worden ze verkouden van..

Bovendien ga ik niet wachten tot de zomer, aangezien hij misschien de handel in gaat als ie niet groot genoeg wordt..
Maar daar ging het hier niet om in dit topic...!!!!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:39

dus als iedereen je verteld dat ze het zonder ook prima kunnen hebben ga je daar tegen in, waarom stel je de vraag hier dan als je het toch gaat doen.
De uiteindelijke boodschap is bij iedereen het zelfde, als je gewoon de natuur zijn gang laat gaan, wat betreft de haren dan he, dan kunnen ze het allemaal best hebben.
Nee voor jezelf ishet niet handig, maar dat was je vraag niet, je vraag was wat wij zouden doen, Niets op dus!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:40

Ik zou 'm geen deken op doen. Met een 2-jarige zou ik nooit dusdanig werken dat ie bezweet raakt, imo doe je dan teveel met zo'n jong paard.

Mijn tweejarige loopt 24/7 buiten en als ik wat met hem werk raakt hij daar echt niet bezweet van, ik heb het dan over een shetpony, dus met flink dikke vacht.

Een paard maakt vooral wintervacht aan als de dagen korter worden, het enige dat goed helpt is dus zorgen dat er licht aan is 's avonds op stal.

Roihi

ik raad het af om een deken op te doen bij je 2-jarige
je gaat zijn natuurlijke bescherming helemaal verpesten

arno8

femmefatale1 schreef:
Bovendien ga ik niet wachten tot de zomer, aangezien hij misschien de handel in gaat als ie niet groot genoeg wordt..

Begrijp ik dit goed? Wat bedoel je daarmee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:45

Dat ik van het voorjaar een keer op wil gaan zitten..

En ik weet dat heel bokt hier tegen is... maar dat is een keuze die ik maak.. hij is dan 3 en kan best 3x per week 10 minuten met mij op zijn rug..

Maar daar gaat het hier niet om!! Dat was niet de vraag...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:48

Goed,
De andere vraag is hier ook al beantwoord, doe er je voordeel mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:51

als ik het zo lees, weet je eigenlijk al wat je wilt doen met je paard en luister je toch niet naar de adviezen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:58

ik zou geen deken doen,
en bij training goed droogstappen.
of het zo regelen dat je hem traint voordat hij op stal gaat, en dan eventueel een zweetdeken gebruiken.

als je hem onder deken zet loopt hij zegmaar de hele winter met deken,
en heb jij er veel werk van,
alleen maar omdat je eind van de winter met hem bezig wilt.
misschien kan je hem dan nog beter eind vd winter scheren op de borst zegmaar, jachtmodel, en dan tijdelijk bij koud weer deken omdoen.
echt heel koud wordt het denk ik toch niet meer in de winter,
meer regen enzo.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 22:03

De reden waarom ik het niet zo moeten doen is inmiddels wel duidelijk. Wie zegt dat ik niet naar adviezen luister???

Maar zou ook graag mensen willen horen die juist wel een deken op zouden doen.. en hun redenen hiervoor..

Hoef toch niet 123 te beslissen???

@ Marigold..
Die regen is juist de grootste boosdoener.. Zijn weerstand is momenteel niet optimaal.. daarom wil ik em beschermen voor de hele dag regen..
Zat alleen gelijk te denken icm eind van de winter.. maar misschien is scheren tzt ook een optie..
Wat werk betreft zal het wel mee vallen, het zou maar 1 deken zijn.... bovendien als je em elke dag af zou halen en op leggen, wordt ie daar alleen maar makkelijker van..
Snap je mijn twijfel...?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:05

Ik heb zelf ook een 2 jarige, maar hij mag deze winter nog lekker een dikke wintervacht en weerstand aanmaken. Ik ga toch pas volgend jaar zomer met hem beginnen, zo niet later, dus volgend jaar herfst ga ik pas kijken naar een mooie en goede winterjas voor hem! Haha!

En hij wordt ook niet binnengehaald als het hard regent, maar dat is alleen maar goed, dat zijn ze van nature ook gewend en zo bouwt hij zijn natuurlijke weerstand op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 22:07

cruesli schreef:
Ik heb zelf ook een 2 jarige, maar hij mag deze winter nog lekker een dikke wintervacht en weerstand aanmaken. Ik ga toch pas volgend jaar zomer met hem beginnen, zo niet later, dus volgend jaar herfst ga ik pas kijken naar een mooie en goede winterjas voor hem! Haha!

En hij wordt ook niet binnengehaald als het hard regent, maar dat is alleen maar goed, dat zijn ze van nature ook gewend en zo bouwt hij zijn natuurlijke weerstand op.

Als hij een plek zou hebben waar hij zou kunnen schuilen was het idd ook geen probleem, maar dat is er niet..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:08

goed bezig Haha!
haal zijn natuurlijke goed beschermende jas eraf en vervang deze door een onnatuurlijke deken.

kylah

ik voel hier enige vijandigheid, en ook ik zeg hetzelfde het komt bij mij over alsof je al weet wat je gaat doen. dit topic lijkt me dus ook een beetje overbodig.....

Arabesk

De paarden hebben bij ons ook geen schuilstal. Pas als voorspeld wordt dat het meerdere uren achter elkaar gaat regenen, doen we een ongevoerde regendeken op. Dan werkt de deken als een soort 'regenjas' over de wintervacht heen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:09

ja ik snap je twijfel..

je moet zelf eigenlijk gewoon kijken wat je het beste lijkt voor dit paard.
hij zal met deken wel veel in handen komen, goed voor de opvoeding.
ik begrijp dat hij 2,5 jaar is,
menig paard van die leeftijd staat alvast op stal om er straks mee bezig te gaan,
dan zou jou paard het met deken buiten nog wel goed hebben.

dat zijn de voors zegmaar.

tegen is dat het paard nog jong is en voorlopig niet in training.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:11

als hij zel gezond i gewoon lekker zn vachtje laten krijgen
toen die van mij 2 was had hij wel een winterdeken op en een dikke ook nog. hij had als probleem dat hij geen wintervacht kreeg hij heeft altijd buiten gestaan ook als het koud of nat was maar dat dunne vachtje bleef. oten toch maar een deken opgedaan. eventueel kan je wel als je merkt dat hij het koud heeft door dagen lang regen een regendekentje opdoen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 22:12

Arabesk schreef:
De paarden hebben bij ons ook geen schuilstal. Pas als voorspeld wordt dat het meerdere uren achter elkaar gaat regenen, doen we een ongevoerde regendeken op. Dan werkt de deken als een soort 'regenjas' over de wintervacht heen.

Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte.. en bedoeling!
Dat van dat gevoerde kwam later pas, was ook maar een brainstorm..
Wellicht dat ik dat eens ga doen en tzt evt scheren.. als ie echt wat moet gaan doen..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 03:20

Waarom een 2 jarig paard een deken om doen, is nergens voor nodig, als je je paard nou berijd is het anders wat maar een 2 jarige word nog niet bereden normaal gesproken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 05:06

als je paard niet rijd of anders traint, zou ik geen deken op doen.....