Veulen alleen in de trailer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Veulen alleen in de trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 17:15

Door omstandigheden (zieke merrie) wordt m'n veulen wat eerder dan gepland afgespeend en naar zijn nieuwe eigenaar gebracht.
Normaal gesproken zou ik het veulen samen met de merrie naar zijn nieuwe eigenaar gebracht hebben, en de merrie dan alleen mee teruggenomen hebben. Zo heb ik het bij haar vorige veulen ook gedaan en dat ging prima, geen problemen. Maar ik wil mijn merrie nu niet onnodig 4 a 5 uur op de trailer zetten.
Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken ? Veulen alleen op de trailer, zonder tussenschot ? Of juist mét tussenschot ? Ik heb een trailer met een zeiltje achter, dus ik kan hem helemaal afsluiten.

Een tweede optie is om m'n andere merrie (halfzus van het veulen, 3 jaar) mee te nemen in plaats van de moeder van het veulen. Het veulen en z'n "tante" staan nu ook bij elkaar, en dat gaat prima.

Het veulen heeft eerder samen met z'n moeder op de trailer gestaan, en ook dat ging prima. Veulen alleen op de trailer heb ik nog niet eerder geprobeerd.

Wie heeft tips ?

Katja

Re: Veulen alleen in de trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:17

Hoe goed kan het veulen zonder de moeder?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:22

keeva ik heb er geen ervaring mee maar ik zou tante meenemen Ja dat maakt de reis wrs. toch iets comfortabeler voor hem.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:35

Als het veulen al regelmatig zonder mams is geweest en daar geen probleem van maakt zou ik 'm zonder moeders op de trailer zetten, een diertje dat nog niet echt vast kan staan kan je ook los laten, maar veel mensen halen dan wel de voorstang van de trailer eruit. (en zonder schot)
Is 'ie erg close met tante dan kun je ze ook met z'n 2tjes meenemen, zonder schot is dan het gemakkelijkst. Als je zo'n veulen in een vak zet (met schot dus) dan willen ze nog wel eens gaan springen.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:29

Ik zou ze samen in trailer zetten. Geeft letterlijk en figuurlijk wat steun.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:44

Wij spenen de veulens af als de nieuwe eigenaars ze komen halen. Los in de trailer, zonder schot er in, en een lichte verdoving geven, gaat prima dan. Ik zou er juist geen ander paard bij zetten, ook al kunnen ze goed met elkaar opschieten, de merrie is er nu niet meer bij en dan kunnen de reacties een stuk anders zijn. Bovendien reageren veel paarden anders in een kleine ruimte op andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:42

Je kent mijn verhaal, ik neem tantelief mee, ze zijn al gewend om samen op de trailer te staan en een stuk te rijden Lachen Het plan daarvoor was : dichte trailer (dus met schot en geen zeiltje) en veulen los. Ik heb begrepen dat dat toch het beste zou zijn Lachen

Veulen van 2 jaar terug is met een 1,5 paards opgehaald, vastgezet, en die heeft zich bekant opgehangen in de tunnel. Dat zou dus mijn keuze iig niet meer zijn. Of geheel los, of in een tweepaards met een ander erbij.

In jouw geval, zou ik het veulen niet los erin durven te zetten omdat het maar een zeiltje vanachter is. En beesten kunnen hele gekke sprongen maken. Als ik jou was, zou ik tante meenemen in een tweepaards Lachen En een aantal keer op voorhand oefenen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:44

wij laten de mama's altijd thuis!
buizen eruit, zeiltje dicht.Gelijk rijden!
Nog nooit een probleem mee gehad!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:51

Ik zou tante meenemen. Tante links, schot ertussen, veulen rechts. En beide vastbinden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:52

ik zou inderdaat een ander rustig paard er bij zetten !

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:07

Is tante wel al gewend om te reizen in trailer? Zo ja, dan zou ik die meenemen, is toch minder eng..
Bij veulen alleen: geen tussenschotten, geen hooinetten en zeiltje zou ik niet vertrouwen, wij hebben onze jaarling vervoert door met 2 touwen vast te zetten zodat ze zich niet om kon draaien of met beentje over het touw kon. (en het dak van de trailer bestond voor het geheel uit zeil dus we durfden haar niet los te zetten)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:32

Paard meenemen! absoluut! Het geeft net dat extra steun voor het kleintje, want het is toch best lange reis. Alleen zou ik echt niet, als het beestje in paniek raakt. Je zal niet de eerste zijn waarbij het veulen over de achterkant naar buiten springt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:34

zeker een ander vertrouwd paard erbij zetten

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:56

peetje82 schreef:

zo hebben we die van mij ook vervoerd
en als ik ooit nog een veulen moet vervoeren doe ik het ook zo!

groetjes nathalie

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:57

Alleen vervoeren!!

ALLES uit de trailer, dik pak stro erin, veulen erin, klep dicht, zeiltje dicht en rijden maar.
Nu heb ik ook een camera in mijn trailer en kan alles volgen, maar daarvóór deed ik het ook altijd zo.

Zéker NOOIT een tussenschot erin en ook nimmer vastzetten, dat is vragen om moeilijkheden.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:02

Nou na een verhaal van een vriendin van met aangehoord te hebben afgelopen weekend zet ik zeker een veulen niet meer alleen in de trailer!

Er werd een veulen afgeleverd bij dr voor pension, bij het openen van de trailer bleek het beestje zo bang te zijn geweest in de trailer dat het in shock op de vloer lag... uiteindelijk viel het veulen nadat de dierenarts was geweest zo dood neer voor dr voeten hartstilstand gekregen van angst (?)

Maar zou het zeker niet vastzetten, gewoon los en dan hooibalen of zo er omheen.. en als je de keuze hebt om er een ander paardje bij te zetten die rustig en lief is voor het veulen zou ik dat doen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:12

shemar schreef:
Nou na een verhaal van een vriendin van met aangehoord te hebben afgelopen weekend zet ik zeker een veulen niet meer alleen in de trailer!

Er werd een veulen afgeleverd bij dr voor pension, bij het openen van de trailer bleek het beestje zo bang te zijn geweest in de trailer dat het in shock op de vloer lag... uiteindelijk viel het veulen nadat de dierenarts was geweest zo dood neer voor dr voeten hartstilstand gekregen van angst (?)

Maar zou het zeker niet vastzetten, gewoon los en dan hooibalen of zo er omheen.. en als je de keuze hebt om er een ander paardje bij te zetten die rustig en lief is voor het veulen zou ik dat doen.

Da's wel een naar verhaal, maar ook een zeldzaam verhaal (gelukkig). Kan me voorstellen dat je er met een zieke merrie niet op zit te wachten zo'n rit te maken, en er gaan ook ik-weet-niet-hoeveel veulens zo naar het buitenland (vliegtuig, vrachtwagen) die direct van de moeder af komen. (als je ze eerst afspeent moet je eigenlijk even een tijdje wachten voor je ze op transport doet, omdat zo'n veulen vaak wel even een weerstandsdipje krijgt. Doe je ze zo van de moeder af op transport, dan krijgen ze die dip ook wel, maar staan ze iig al op de plaats van bestemming, al vind ik wel dat het natuurlijk extra stress geeft op zo'n beestje)

xxjoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:39

wij hebben eerst afgespeend en toen los in de trailer zonder buizen of tussenschot. Geen probleem. En het was toch ook 2,5 uur rijden

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 08:42

Bedankt voor de tips en het meedenken allemaal. Ik ga denk ik toch voor tante meenemen. Van te voren een paar keer oefenen. Alleen vind ik inderdaad toch eng, omdat er aan de achterkant van de trailer alleen een zeiltje zit. Bovendien heeft hij dan zoveel ruimte (zonder tussenschot) om te gaan lopen vervelen ...

Nogmaals bedankt voor de tips allemaal !

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:45

Die van mij was toen op dinsdag afgespeend en op donderdag werd hij van Noord-Brabant naar Zuid-Limburg gebracht.
Hij stond alleen en los op de trailer. Geen problemen geweest.

Maar is natuurlijk ook afhankelijk van het veulen. De ene is een stresskippetje en de ander weer heel cool.

Succes er mee!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:35

Neem de Tante van het veulen mee
het veulen zal dat als grote steun ervaren

peetje82 schreef:

Voor jou misschien niet...
maar een veulen lange tijd alleen in de trailer zetten, kan zeer traumatisch zijn voor zo'n jong diertje
Er zijn niet voor niets zoveel paarden die de trailer niet (meer) inwillen
Daar dragen dit soort praktijken zeker aan mee!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:04

los in de trailer, met een veulenrek aan de achterkant. Hierdoor het minste kans op verwondingen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:05

Ik heb ook mijn veulentje verkocht. We zijn er nog niet over uit wat we doen. Brengen of laten halen.
Ik ben zelf een voorstander van op laten halen maar de koper wil liever dat we haar brengen.
Dus ook samen met moeder op de trailer. Dat is inderdaad voor het veulen een hele fijne manier maar
het lijkt mij een hele lastige klus. Ik heb vaker veulens verkocht en die werden direct bij de moeder weggehaald en op de trailer gezet. Ik ging dan de merrie longeren en proberen een beetje af te leiden de eerste uren zodat ze niet te "emotioneel" werd.

Ik zie het namelijk niet zo zitten om met de merrie terug te moeten rijden terwijl ze waarschijnlijk zich behoorlijk op gaat winden in de trailer. Ze heeft één keer eerder op de trailer gestaan dan wel met veulen en dat was voor haar geen pretje. Ze is namelijk erg nerveus onder het rijden. Bovendien is ze drachtig en te veel stress lijkt me niet gezond.

Sommigen geven het veulen een roesje voor het vervoeren. Sedalin of een injectie????? Ik heb namelijk eens gehoord dat sedalin ook tegengesteld kan werken als een paard helemaal hotel de botel wordt.

Een paar dagen voor vervoeren spenen lijkt mij anders ook niet zo gek. Wat vinden jullie daarvan?
We komen er natuurlijk wel uit maar ik zoek gewoon naar de beste oplossing.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:38

Ik heb afgelopen zondag twee veulens opgehaald die allebei op dat moment van de moeder gingen.
De ene moest bijna 2 uur reizen en de andere ruim 2 uur. Beide zonder roesje in de trailer gezet zonder iets in de trailer en ook zonder halster.
En ze zijn beide zeer goed aangekomen. Geen gekke stress of zelfs maar zweten onderweg. Beide hadden zelfs nog de tijd genomen om een hapje kuil te eten.
Aanstaande zondag gaan ze naar Duitsland voor de opfok en dan gaan ze samen ook weer zonder iets erin op pad.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:43

Met mijn veulen is het vervoer naar de opfok ook goed gegaan. Ze was een paar dagen daarvoor al afgespeend en is zonder stangen, tussenschot e.d. gewoon los in de trailer gezet, wel met de achterkant helemaal dicht. Ze kwam er rustig en zonder te zweten weer uit.