groepsles/privé-les/...??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe krijgen jullie les?

Groepsles met manegepaard/ paard van iemand anders
15 (15%)
Groepsles met eigen paard
4 (4%)
Privé-les met manegepaard/ paard van iemand anders
8 (8%)
Privé-les met eigen paard
44 (45%)
Groepsles én privé-les met manegepaard/ paard van iemand anders
6 (6%)
Groepsles én privé-les met eigen paard
19 (19%)

Totaal aantal stemmen: 96

pinkyhorse

groepsles/privé-les/...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 12:12

Hallo iedereen!!
Ik vroeg me af hoe jullie les krijgen..
* Leer je veel veel in zo'n privé-les/ groepsles,...
* De persoon die privé-les geeft, heeft die een diploma daarvoor?
* ...
Laat jullie gedacht maar eens horen! Clown

Thefrodo

Re: groepsles/privé-les/...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:55

Ik ben eigenlijk net begonnen met paardrijden bij een manege in Breda.
Ik weet niet of mijn leraar/instructeur een diploma heeft maar ik neem aan van wel. Hij rijdt al vanaf zijn 7de en is (denk ik) in de 40tig.
Ik heb eerst (ik dacht) 2 prive lessen gehad en ben daarna met een groep mee gaan lessen 2* per week.

Ik vond het erg fijn, omdat ik nog nooit op een paard had gezeten, om eerst in alle rust het paardrijden te ervaren.
De groepslessen zijn ook zeer prettig zeker omdat je wat aanspraak hebt en de leuke ervaring van het paardrijden kan delen.
Verder merk ik dat je in een groepsles tegen dingen aan loopt waarmee je in prive les bijna niet mee te maken hebt. Simpel voorbeeld "je paard niet te dicht bij de achterkant van een ander paard zetten" maar natuurlijk ook tijdens het rijden inhalen enzo.
Van de andere kant heb ik ook wel eens behoefte om eens ff lekker mijn gang te gaan. Zeg maar om het ritme van draven en galopperen te pakken te krijgen. Zo nu en dan heb ik wel eens van "laat me nog ff en dan heb ik het te pakken" dan lijkt het net iets te kort te duren.

Maar goed, ik heb pas een paar lessen gehad 6 ofzo dus ik moet ook niet te overmoedig worden Lachen

Verder vind ik ook dat het heel fijn is dat ik een instructeur heb die niet afblaft, maar je de dingen laat inzien. Zeker niet onbelangrijk dat ie zelf ook zichtbaar voldoening heeft in het les geven, dat maakt het allemaal erg plezierig het paardrijden.

Groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:00

Ik krijg les in een groep van rond de 12 mensen met manegepony's/ paarden. Ik vind het eigenlijk te vol om lekker te rijden, maar het is de beste manege in de buurt en de lessen zijn ook zéker niet slecht. Ik krijg ( over 2 weken weer, ze is er een tijdje uitgeweest ) les van iemand die les krijgt van iemand die weer les krijgt van iemand die Grand-Prix ruiters opleid. Niet verkeerd dus. En ik leer er echt heel veel van. We doen ook vaak nieuwe dingen in de les, heel afwisselend dus en je blijft leren. En ook al rijden we met zoveel in een les, ze let wel op iedereen. Degene waar we de afgelopen maanden les van hebben gehad deed het trouwens ook niet slecht. Heb ik ook een heleboel van geleerd.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 15:21

ja ikzelf reed vroeger in een manege waar het normaal was als er 17 paarden meereden... Veel te veel dus om deftig te kunnen rijden!
En de lesgever blafte je altijd af als je iets verkeerd deed... Of als je van je paard viel, schold hij je alleen maar uit en zei: "Waarom val je nu?!" Op die manier leerde ik bijna niets uit een groepsles, hij gaf nooit commentaar of iets juist of faut was..
Daarom ben ik begonnen met privé-lessen-> ik leer er nu véél meer uit 1 privé-les dan 10 groepslessen! Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:24

17.. pfoe, moet er niet aan denken Nagelbijten / Gniffelen
Wij hebben 1 keer met 15 gereden en dat was echt too much. Ik rijd ook liever met zo weinig mogelijk. Maarja, hier in de buurt is het kiezen tussen kleine groepjes en bagger les krijgen, of een grote groep en goed les krijgen. Dan weet ik het wel Lachen

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:03

17 mensen Wow!! in een balk van 20x60 lijkt me dat erg moeilijk..
wij rijden soms met 10 mensen en dat vind ik al erg druk Tong uitsteken

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:32

ja inderdaad in een bak van 20 x 60!! (17 manegepaarden) en dan nog de eigenaarspaarden derbij!
Dus soms zaten we aan de 19-20!!! Echt niet normaal!!!!
Ben blij dat ik daar weg ben Clown

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:10

Zelf rijd ik bij manege Hippisch Centrum Breda. Ik ben zeer content over de manier van lesgeven.

We rijden met (voor zover ik heb gehad) 5-7 personen, ligt ook aan welke dag in de week.
Hier staan een paar foto's van de groepsles in de buitenbak.

Wat betreft instructeurs denk ik dat het net paarden zijn, geen een is hetzelfde Lachen. Zolang het leuk, leerzaam en bevordelijk is denk ik dat een les goed is.

Groetjes

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:13

pinkyhorse schreef:
Dus soms zaten we aan de 19-20!!!

Hoe doe je dat? In galop, bij een ander er bovenop? Haha!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:24

nee Haha! alle het scheelde niet veel Bloos
We rijden dan gewoon grote cirkels, een grote cirkel bij A en een grote bij C.
Die 2 cirkels waren dan helemaal vol.. ofwel jah, op de hoefslag, maar dan was bijna de hele piste bezet!!
Niet te doen dus!! Haha!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:29

Ik rijd in een groepsles met ongeveer 5 (max. 8 op onze manege). Alle ruimte om lekker zelf rond te rijden en af te wenden enzo. Lachen
Maar soms, als het lekker gaat, of juist niet, denk ik wel van: had ik nu maar priveles, dan kan ik dit net even beter doorzetten..

rietjee_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:46

ik rij in de breugelhoeve (in Grote Brogel, Peer)
met max 8/groep en 8 vind ik al druk!
het zijn daar hele leuke pony's, voor ieder wat wils (BV: een moeilijke, een makkelijke, een slome, een supersnelle, klein, groot...)
ik rij der heel graag Knipoog

rietjee_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:49

en ik weet niet of ze een diploma heeft (BTW ze ging der mee stoppen dus krijgen we vanaf deze week een andere) en ik leer wel wat uit de lessen maar niet zo veel, k zou ook liever privé willen hebben

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:49

Ik heb iedere week groepsles met mn paard, groepjes van 4, 45 minuten, en ook iedere week priveles van een uur.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:53

ik ben een mazzelaar die om de week een priveles heeft met haar bijrijdpaard, als ik mij niet vergis van een gediplomeerd deurne instuctrice

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:59

Ik krijg prive-les van de eigenaresse van m'n bijrijdpaard, zij heeft een Orun diploma.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:14

ik heb elke week een half uur privéles met mijn eigen paard van een gediplomeerde orun instructrice.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:48

ik heb priveles met mijn eigen paard. ik leer er super veel van. de instructrice concentreerd zich alleen op jou en het paard en niet nog eens op 10 andere ruiters. daardoor ziet ze veel meer en kan ze betere aanwijzingen geven.
mijn instructrice heeft verschillenden diploma's. ook jury diploma's en noem maar op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:36

Ik krijg met mijn paard priveles van Jo Willems. Geen idee of er diploma's aanwezig zijn eigenlijk, maar op dat niveau interesseert me dat echt niks. Ik krijg goed les en het klikt, dat vind ik het voornaamste.
Ook pak ik af en toe tussendoor een lesje bij Katia Smets, zij heeft een Deurne-diploma en rijdt nu Intermediaire. Katia kan me ook elke keer weer een eind op weg helpen.
Beide instructeurs streven naar hetzelfde maar vullen elkaar aan in de instructies dus ik vind het ideaal.

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:46

Ik heb denk ik ong. 8/9 jaar in een groepsles gereden totdat ik een jaar geleden ben overgestapt naar een priveles. Dat is volgens mij mijn beste beslissing ooit geweest. In een priveles leer je zóveel meer als in een groepsles (mijn ervaringen met een groepsles dan in ieder geval). Er wordt 3 kwartier alleen maar op jou alleen gelet en je wordt echt aan het werk gezet. Ik had altijd in de groepsles dat ik nooit écht actief bleef rijden. Ik ben laatst nog wezen kijken bij een groepsles en tegen het meisje waarmee ik mee was kreeg maar 2× (in een uur) een aanwijzing. Ik denk dat ik in een jaar privéles al meer heb geleerd dan al die jaartjes groepsles ..

Of mijn instructrice een diploma heeft .. geen idee.

JanusJoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:12

Zelf heb ik het liefste prive les, omdat je dan meer aandacht krijgt en inderdaad veel meer leert dan in een groepsles. Ik heb van iemand les die ook jureert. Heb jaren groepsles gehad met mijn eigen paard die ik al 9 jaar heb en leer nu pas het laatste jaar echt rijden. Dat vind ik dus jammer van al die jaren, waar ik bijna niks geleerd heb en van al mijn centen. Dus geef mij maar prive les. Doei!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:05

Ik wissel het graag af; in de groepsles heb je wat meer tijd en ruimte om voor jezelf wat uit te proberen en als het echt misgaat krijg je wel weer zinnige instructies. Eens per maand probeer ik een priveles te plannen, zodat ik weer eens goed onder handen genomen word Haha!

Het helpt wel als die les gegeven wordt door degene die me ook in de groepsles ziet. De ene instructeur heeft Deurne, de andere een Orun-diploma (maar vraag me niet welke Haha!).

Het verschil in stijl van lesgeven is wel reuze grappig. Het vult elkaar leuk aan.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:31

Wij zijn met max. 3en in een les. Erg fijn!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:32

Ik heb tweemaal in de week privéles en dan nog 1 keer in de week clubles.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:15

1 keer in de week prive les a 45 minuten, mar dat gaat naar 2 keer in de week Lachen
Zijn geen diploma's aanwezig, wel een hoge klassering in de dressuur.
Ze geeft goed les en ik heb niks te klagen, leer iedere les bij Ja