Hengsten bij elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hengsten bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:38

Oke, nu begrijp ik het dus niet meer *LOL* Altijd gedacht dat je alleen hengst en ruin bij elkaar kan zetten en niet hengst bij hengst.
Maar nu hoor ik van iedereen weer wat anders Clown We gaan volgend jaar nl. misschien een nieuw ponytje kopen, en ik heb nu dus een hengst. Dus het zou handig zijn als ik dit wist Haha! Alvast bedankt!

Lise81

Re: Hengsten bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:15

tja, volgens mij ligt het er helemaal aan of het klikt ja of nee en het karakter van de hengsten. Sommige zullen gaan vechten tot ze er dood bij neervallen (zeker met merries in de buurt), andere hengsten houden het bij stoeien. Meestal houden jonge hengsten het bij stoeien.
Sommige ruinen kunnen nog erg dominant zijn en dan wordt 't ook vechten. Normaal duurt 't niet heel lang, maar ze kunnen elkaar natuurlijk flink verwonden.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 01:14

Mijn hengst staat met drie merries al 8 maanden. Iedereen zei dat ik gek was, maar het gaat heel goed. Hij probeert eigenlijk niks is bang voor de merries en zet het op lopen als er oren naar achteren gaan van de merries. Hij is nu drie. De meeste mensen zetten hengsten bij hengsten of bij een ruin. Heb er geen ervaring mee hoe die combinatie gaat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:17

Lise81 schreef:
tja, volgens mij ligt het er helemaal aan of het klikt ja of nee en het karakter van de hengsten. Sommige zullen gaan vechten tot ze er dood bij neervallen (zeker met merries in de buurt), andere hengsten houden het bij stoeien. Meestal houden jonge hengsten het bij stoeien.
Sommige ruinen kunnen nog erg dominant zijn en dan wordt 't ook vechten. Normaal duurt 't niet heel lang, maar ze kunnen elkaar natuurlijk flink verwonden.

Tja, het zal dus uitproberen zijn en ook zal van invloed zijn hoe ver de dichtsbijzijnde merries staan.
Op mijn stage stonden hengsten ook samen buiten, en met een paar ging dat goed en 1 kon gewoon echt niet met anderen buiten. Hij stoeide alleen maar, maar hij was zo'n mega lompe 'stoei-ert' dat ie nog alle andere hengsten verwonde...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:22

Als je genoeg ruimte hebt kun je de meeste hengsten bij elkaar zetten. Dus niet de hengsten die altijd apart zijn gehouden OMDAT ze hengst zijn.
Mijn volwassen hengst heeft altijd buiten gestaan met ruinen en jonge hengsten. Toen hij van mij werd heb ik hem zelfs in een groep ruinen buiten gehad. Ging super... Hij is btw nu 11 jaar en van mij sinds hij 8 was Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:47

Mijn paard heeft op de veulenopfok ook in een groep hengsten gestaan en dat was echt geen probleem. Ik heb zelf geen ervaring met volwassen hengsten. Alleen met een klophengst en die sloopte gelijk alle paarden in de wei.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:51

Het kan goed gaan maar het kan ook heel erg verkeerd gaan. Het is maar net wat voor karakter de dieren hebben.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:19

Jennasilver schreef:
Mijn hengst staat met drie merries al 8 maanden. Iedereen zei dat ik gek was, maar het gaat heel goed. Hij probeert eigenlijk niks is bang voor de merries en zet het op lopen als er oren naar achteren gaan van de merries. Hij is nu drie. De meeste mensen zetten hengsten bij hengsten of bij een ruin. Heb er geen ervaring mee hoe die combinatie gaat.

Ga er vanuit dat je dan wel veulentjes kan verwachten volgend jaar? Of zitten de merries aan de pil?

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:33

Ik was pas van stal gewisseld, en ik dacht dus ook dat je dat beter niet kunt proberen hengst+hengst = ruzie dacht ik.. Vork Maar eenmaal op mijn nieuwe stal was het de normaalste zaak van de wereld, en gooie ze alle hengsten gewoon samen de wei op. Clown tot nu toe nog niets gebeurd maar ik hou mijn hart vast hoor!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:35

Lise81 schreef:
Jennasilver schreef:

Ga er vanuit dat je dan wel veulentjes kan verwachten volgend jaar? Of zitten de merries aan de pil?

Wou het al niet zeggen Bloos

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:38

Het ligt inderdaad aan het karakter van de hengst. Ik heb bij mijn 10-jarige hengst een shethengstje staan. Mijn grote hengst heeft ook wel echt een fantastisch atypisch hengstenkarakter.
Nu is dat wel een verschil met 2 hengsten van dezelfde grootte bij elkaar, maar volgens mij zou dat bij mijn hengst ook goed gaan. Het valt dus te proberen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:39

hengsten gaan toch vechten als ze tesamen worden gedaan?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:07

Niet dus, hangt van het karakter van de hengst in kwestie af. Als er geen hengstige merries in de buurt zijn, gaan ze ook minder snel vechten, als er wèl merries in de buurt zijn, zouden ze elkaar als concurrentie kunnen zien en dan kan er wel gevochten worden.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:15

wij hebben 2 jonge hengsten en een jonge ruin bij elkaar in de wei staan.. Dit gaat echt perfect.
In de wei daarnaast heeft de buurman 2 merrie's staan, maar die hengsten reageren er nauwelijks op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:07

Hangt van de hengsten af, en of er merries in de buurt zijn Lachen.

Ik kan Dennis alleen samen met andere hengsten (of ruinen, want die vind hij normaal ook niet lief) als er geen merries in de buurt zijn. Dennis is een heel lief sulletje, totdat je er een andere man bij in gooi, dan is het echt een klootzak.

Ik heb dus 8 merries en 1 hengst lopen verdeeld over 2 groepen. Drachtige merries bij Dennis en wat niet gedekt word in de andere groep.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:38

ervaring heb ik niet maar hier even mijn idee Knipoog

het ligt er ook aan of je rustige hengsten hebt. of er een merrie dicht bij de weide staat, of ze veel contackt zoeken enz...

je kan het altijd proberen toch? zieje dat het niet lukt haal die dan uit elkaar. veel meerkan ik niet zeggen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:40

hengsten kunnen prima bij elkaar, ik heb zelfs groepen hengsten en ruinen door elkaar gezien, niks aan het handje...

Genoeg ruimte is alles wat ze nodig hebben

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:41

charlotvanre schreef:
hengsten gaan toch vechten als ze tesamen worden gedaan?

uiteraard, want ze gaan de rangorde bepalen, maar merries doen dat net zo goed

hier in de polder loopt een kudde hengsten, de oudste is vijf

ik heb mijn ruintje ook weleens tussen zeven noriker hengsten gezet, ging prima. Ze kwamen alleen even checken of 't niet toevallig een merrie was Cool

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:42

Rustig is niet het goede woord. Mijn hengst is rustig, op het slome af. Dominant is het juiste woord Knipoog.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:46

Bij een fokkerij hier vlakbij heeft een tijdje een hengst van een jaar of 10 (weet ik niet precies) met z'n jaarling zoon samengestaan.
Ging wel goed, maar met merrie's in de buurt konden ze nog wel eens naar elkaar uithalen en omdat de oudere hengst ijzers had was het verstandiger ze weer uit elkaar te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:14

Er staan geen merrie's in de buurt, en het hengstje wat ik nu heb maakt zich nergens druk om... Ging een keer met hem bij het hek van een wei staan (mocht wel hoor Knipoog ) waar een andere shetlanderhengst in stond, die helemaal gek werd toen hij [***] (mijn pony dus) zag, maar [***] die stond maar wat te grazen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:19

mijn jaarling stond in de opfok met 6 andere hengsten kan best als ze het gewend zijn.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:23

Ack kan best hoor ...
Kijk gwn in het begin hoe ze reageren op elkaar ...
Het ligt idd aan het karakter van de hengst ...
Wij hadden een jaarling hengst, een hengst van 2 & een hengst van 3 jaar ook bijeen staan ...wel op een hele grote weide zodat ze hun eigen ding kunnen doen.
Ja idd, ze stoeien vaak maar daar blijft het ook bij.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:39

Jennasilver schreef:

Mijn hengst laat ik wel eens een uurtje dollen met de merries dan gooi ik het stroomdraadje los en dan zie je ze rennen en spelen...........maar ik zou ze never niet alleen laten........ook al zijn de merries shetjes en de hengst een haflinger en zou hij diep door zijn knieen moeten gaan om te kunnen dekken.......ik zou er niet aan moeten denken dat een van de merries dadelijk zwanger is Clown

Maar als het goed is wordt mijn nieuwe hengstenveulen dadelijk afgespeend en de 1e weken wil ik hem bij de meiden zetten want dan is hij ongeveer 5 mnd en zo kan hij door de oudste shetmerrie ff opgevoedt en dan wil ik hem na gewenning toch bij de andere hengst neer zetten.
Ben benieuwd hoe dat gaat Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:41

Als het klikt kan het.
Ken iemand die 2 hengsten bij elkaar had, en die konden niet meer bij elkaar weg, waren helemaal stapel gek op elkaar. Haha!