Hoe gaan de keertwendingen bij jullie in het M2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlissa92

Hoe gaan de keertwendingen bij jullie in het M2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:40

Een vraagje over de keertwendingen ,, gaan die bij jullie goed of rijden jullie hem in het begin ook beetje groot in de proef zodat hij achter door blijft bewegen ?
Laatst bijgewerkt door Scum op 29-08-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast en vraagstelling ook

afwasborstel

Re: [M2] Praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:42

Je kan de keertwending in je training en tijden het losrijden beter iets groter rijden
maar zou m in je proef proberen kleiner te rijden.
Het paard wat ik nu M2 ga starten heeft weinig moeite met het doorstappen in de keertwending.
De 2 die ik hiervoor startte lieten ook snel een been staan, succes!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:45

oke ! Ja, ik ben nu 1 keer M2 gestart en omdat mijn pony kreupel was had ik maar een weekje om alles te oefenen en toen gingen ze niet echt. Tegen mijn hand en te kort dat ze haar been laat staan. Thuis oefen ik nu heel veel kwartkeertwendingen dat ze blijft stappen Lachen

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:49

Ik rijd de keertwendingen thuis idd zoals superpluisje zegt, iets te groot.. Op wedstrijden probeer ik ze wel kleiner te houden!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:55

Ja, probeer ik ook maar omdat we pas ne 2,5 week op dat oefenen vind ze het nog moeilijk om klein door te stappen, Kan ik ze dan op wedstrijden ook beter groot en doorstappen of wat kleiner en dan iets minder goed doorstappen,, bijv. dat ze een pasje overslaat ??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:56

Beter te groot dan een been te laten staan!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:56

MyWishMax schreef:

Oke !

Mexxuna

Re: Hoe gaan de keertwendingen bij jullie in het M2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:25

Ik rij ze ook groter, maar mijn paard kán het gewoon, en haalde vaak 9-ens voor de keertwendingen bij haar eigenaresse, nu ik nog! Haha!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:47

Oke dat is altijd meegenomen Tong uitsteken Ik heb mijn pony van de B naar de M2 gereden en nog alles bij leren... Ik ben eigenlijk voor de zelf ook te snel overgegaan maar dat kwam ook mede omdat hij kreupel werd , had ik voor mijn 1e M2 wedstrijd maar 1 weekje om te oefenen. Dat is tot nu toe me enigste M2 wedstrijd geweest en het ging heel slecht ,, toch had ik 182 dus een winstpuntje Lachen toen probeerde ik de keertwendingen nog te sluiten. Nu nii meer want van fouten leer je Tong uitsteken

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:33

Ik zou hem ook iets groter stappen, gewoon on op vallend, en dan thuis gaan trainen dat je ze steeds kleine krijgt, en zorg dat je je pony goed aan je been hebt, en op het achterbeen, dan gaat hij vanzelf allebei zijn achterbenen op tillen, en laat hij er geen staan

Liefs

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:10

Ik ben 2 weken terug op trainingsweek geweest bij Bartels en ik ben nu ook M2.. Er was nog een ander meisje die ook M2 ging starten die ook met de keertwendingen bezig was.. een hele geruststelling was het voor ons toen Imke toegaf dat zelfs zij het ook niet voelde of het paard nou goed mee stapt als je de keertwending rijdt.. je probeert hem gewoon niet te klein te rijden en probeer (als er iemand in de buurt is) te vragen of die kan kijken of het goed gaat.. (daar hoeven ze geen 'paardenverstand' voor te hebben, alleen ff kijken of de achterbenen ook iets doen) Succes!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:10

MyWishMax schreef:

dat wou ik nou zeggen Ti amo laat al snel haar been staan dus maak ik ze wat groter.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:55

Ik reed ze in het begin ook wat groter en later werden ze steeds kleiner. Meestal krijg je er dan nog een 5 of soms zelfs een 6 voor. Als ze een been laten staan is het al gauw een 3 of een 4.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 20:12

Dat heb ik ervaren ja , In 1 proef, De 1e keertwending bleef die 1 pas staan dus een 4 ,, 2e keertwendingen liep die goed alleen t.d.h. en heb ik een 6 Lachen Daaruit maak ik wel op dat het doorstappen het belangrijkste is van de keertwendingen Lachen Blijft die doorstappen heb je algauw een beter cijfer Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:25

Riannneh schreef:
Ik ben 2 weken terug op trainingsweek geweest bij Bartels en ik ben nu ook M2.. Er was nog een ander meisje die ook M2 ging starten die ook met de keertwendingen bezig was.. een hele geruststelling was het voor ons toen Imke toegaf dat zelfs zij het ook niet voelde of het paard nou goed mee stapt als je de keertwending rijdt.. je probeert hem gewoon niet te klein te rijden en probeer (als er iemand in de buurt is) te vragen of die kan kijken of het goed gaat.. (daar hoeven ze geen 'paardenverstand' voor te hebben, alleen ff kijken of de achterbenen ook iets doen) Succes!

Haha! Ja vraag ik ook altijd!!
Ik vraag het ook altijd aan mensen die gewoon op stal lopen, "kijk even of er geen been blijft staan van achter!!"
En dat ziet iedere gek! Haha!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:35

Tong uitsteken Jaa zeker wel Haha! Zaturdag me 2e wedstrijd M2 Lachen En ik ben nu beter voor bereid Tong uitsteken ,, Vorige wedstrijd had ik omdat mijn pony kreupel werd 1 weekje om alles van de M2 erin te stampen Tong uitsteken Nu loopt ie super Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:23

Ik schrijf heel veel op wedstrijden en daar zie ik inderdaad dat er ook nauwelijks hoger dan een 5, sporadisch een 6, wordt gegeven voor de keertwendig. Ik heb toen een keer gevraagd wat ze nou echt precies wilden zien.
(misschien hebben jullie er wat aan?).
Het begint natuurlijk bij de buiging, dat moet juist ingesteld zijn.
Het spilbeen (binnenachterbeen) mag niet doorstappen in de zin van 'naar voren stappen', maar die moet eigenlijk opgetild worden (bijna) op de plaats. Het buitenachterbeen moet er dan als het ware omheen stappen.

De grootste fout die de ruiters maken is dat het binnenachterbeen op de plek blijft staan: dus niet 'opgetild meestapt' op de plaats.
Of dat het binnenachterbeen juist te veel meestapt, dat die ook een 'rondje' stapt als het ware.
Wat de achterbenen doen is, zoals eerder gezegd, dus eigenlijk het belangrijkst.
(snappen jullie?)
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:27

bij mij wisselt het heel erg, óf ik haal 7ens óf ik haal 4en.
Mijn paard is nogal een heethoofd en gaat vaak goed de oefening door, omdat ze van achteren heel actief blijft, maar soms rijd ik te voorzichtig, en dan verzamel ik te veel, zodat ze om de middenhand draait.
Thuis train ik ze ook groot, soms zelfs door over de hoefslag travers en dan in de hoeken scherp doordraaien en verder gaan over de hoefslag, zo gaan ze tactmatig goed lopen.

@ patjelisa: Ik heb jou wel eens eerder in het Negro topic gezien, maar jij rijd toch zeker al langer wedstrijd als een half jaar???

(excuses als het niet zo is.. Bloos )

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:34

Ik rij thuis de keertwendingen groter, om te oefenen zodat ze geen been laten staan. Maar als ik op wedstrijd keertwendingen moet rijden dan zorg ik wel dat ze goed gaan... of tenminste dat probeer ik Knipoog

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 16:44

T gaat nu veel beter Tong uitsteken nu maar kijken of de 2e keer M2 beter gaat Haha!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:12

Kaitlin schreef:
Mijn paard is nogal een heethoofd en gaat vaak goed de oefening door, omdat ze van achteren heel actief blijft, maar soms rijd ik te voorzichtig, en dan verzamel ik te veel, zodat ze om de middenhand draait.
Thuis train ik ze ook groot, soms zelfs door over de hoefslag travers en dan in de hoeken scherp doordraaien en verder gaan over de hoefslag, zo gaan ze tactmatig goed lopen.

@ patjelisa: Ik heb jou wel eens eerder in het Negro topic gezien, maar jij rijd toch zeker al langer wedstrijd als een half jaar???

Nee want toen ik een half jaar wedstrijden reed moest ik stoppen omdat Ti amo allergie heeft van rvs bit dus dat moet eerst allemaal goed helen. Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:07

patjelisa schreef:
ksb schreef:

Nee want toen ik een half jaar wedstrijden reed moest ik stoppen omdat Ti amo allergie heeft van rvs bit dus dat moet eerst allemaal goed helen. Knipoog

Owh oke! Ik dacht dat het was van je eerste wedstrijd tot nu zmz, haha! Hopen dat ze snel geneest!

Ik heb nog een leuke voor dit topic:
Had zondag wedstrijd, en na mijn 2e proef roept de jury mij terug met de opmerking:
'Je rijd zo'n perfecte proef, maar de keerwendingen lijken echt nergens op!!'
Waarbij de jury en ik samen in de lach schoten, haha!
Had leuke tips gehad en onderbouwend commentaar, was tevens 2x 1e. (ondanks die keertwendingen Clown )

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:00

OKe ! Ja keertwendingen zijn gewoon moeilijke oefingen!
Zaterdag had ik keertwendingen maar mijn pony was zoo moe dat ie ging halthouden, allebei de keren, Stond ie stil en dan pas daarna stapte die er omheen.
Een beetje kritische jury geeft dan algauw een 3 / 4 en weetje wat ik had Tong uitsteken 2x een 5e Tong uitsteken Ik was zoo blij het ging zo slecht ik was echt serieus chagarijnig, maar bleek ik ook nog 2 x 1e te zijn Tong uitsteken

Kaitlin wat voor tips en commentaar heb je gehad dan?
Over de keertwendingen?
Hoeveel punten had je ? Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:07

Zoals ik eerder vertelde is die van mij erg heet in de proef, waardoor ze in de verzameling wél goed blijft doorstappen, maar omdat ik dat te gespannen ben, zet ik haar bijna stil waardoor ze om de middenhand draait.

Ze gaf mij deze tips:
-beginnen met 3 stapjes draaien, gaat dat goed, telkens een stapje erbij.
- in middenstap richting de hoek van de bak rijden (over hoefslag) en voor de hoek verzamelen, en dóór de hoek travers rijden.
-slangevoltes in traver rijden, en als dat goed gaat steeds kleiner maken.

Dat laatste gaat bij mij heel goed, merk ook dat de travers daardoor beter word!

mijn punten.. das een goeie!! Tong uitsteken weet dat ik voor mijn 2e proef 188 had, omdat de nummer 2 181 had. De eertse proef had ik wel minder, denk 185 ofzo, maar weet het niet meer zeker! Vork

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:07

Keertwendingen zijn bijna altijd een probleem als je er als ruiter voor het eerst mee te maken hebt. Heeft bij mij jaren geduurd voor ik ze kon rijden.
Wat bij mij en ook veel van mijn leerlingen een fijne oplossing was is het draaien om een pion heen.
Je leert dan goed de achterhand om een klein punt heen te draaien zonder dat het te klein wordt.