Zomerexceem: verborgen gebreken ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poll eindigt op

ja
9 (50%)
nee
5 (27%)
anders
4 (22%)

Totaal aantal stemmen: 18

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:14

Vrienden van me hebben een tinkerhengst van 1 1/2,5 maanden geleden verkocht
ter goeder trouw aan derden.

Ik ken hun tinkers en ze verkeren in blakende gezondheid.

Nu zeggen de mensen dat hij zomerexceem heeft en ze willen hem terug geven,
ze zijn woedend en voelen zich bedrogen.

Een heel vervelende situatie voor allemaal,we weten nog niet zeker of hij zomerexceem heeft.
We wachten op een dierenarts rapport.

Afgezien van het feit dat hij wel of geen zomerexceem heeft,is mijn vraag is zomerexceem een
verborgen gebrek ?

Hij had dus bij zijn ouderlijk huis nergens last van !

Voor de mensen die mij kennen,het gaat NIET over *** !
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-07 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd, is per pb op te vragen, is nl niet relevant voor deze kwestie :)

frenia

Re: Zomerexceem: verborgen gebreken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:40

Kan heel goed Ja
iets anders in het voer/ gras anders bemest,... kan zomerexceem tot uiting doen komen of verminderen,...
verder ook de gekende historie met de aanwezigheid van de mugjes/vliegjes

daarom vind ik zomerexceem ook zo'n lastig iets om uit te sluiten voor de fokkerij... (al zou ik voor mezelf een dier met zomerexceem uitsluiten voor de fokkerij, maar het kan dus zijn dat een paard het op de ene plek wel heeft en op de andere niet...)

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:41

Ik heb mijn pony destijds wel terug genomen toen hij op zijn nieuwe plek eczeem bleek te hebben, wat bij ons nooit was gebleken.
Maar dat was voor mij ook een gevoelskwestie; heb ook niet uitgezocht of het verplicht was hem terug te nemen maar wilde niet dat hij anders niet goed terecht zou komen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:08

Gaat dit topic even volgen. Apart dat je dit nu opent, want ik zit met een soortgelijke vraag ...

Ik heb mijn veulen van dit jaar (Tyler) - die hier overigens geen énkele last van jeuk of zomerexceem heeft - verkocht naar een meneer uit Drenthe. Deze man heeft hiervoor 2 paarden gehad die beiden zomerexceem hadden, waarvan eentje zelfs zo ernstig dat hij uiteindelijk ingeslapen is omdat hij zichzelf werkelijk van top tot teen tot bloedens toe openschuurde, mét alle mogelijke middeltjes en dekens. De man heeft duizenden euro's besteed aan onderzoek, medicijnen en middeltjes. Heeft zelfs 2 jaar lang een dagboek bijgehouden voor een onderzoek die onderzoek doet naar zomerexceem bij paarden.

Deze man heeft wel 100 keer gevraagd of Tyler geen exceem heeft. Nou, nee, niet dus. NU niet. Maar ik kan niet garanderen dat hij dat in Drenthe (de nieuwe eigenaar woont practisch IN een natuurgebied met natuurlijke poelen) niet zal krijgen.

De nieuwe eigenaar heeft duidelijk aangegeven dat hij goed begrijpt dat ik niet garanderen dat Tyler geen zomerexceem zal krijgen, maar heeft me wel aan het denken gezet ... wat nu als Tyler daar wél exceem krijgt ? Ik zou natuurlijk helpen om een ander thuis voor Tyler te zoeken, maar wil hem niet terugkopen ... Scheve mond . Is exceem een verborgen gebrek ?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:41

Zomereczeem is een verborgen gebrek. Formeel mag je zelfs tot een half jaar na aankoop een paard met zomereczeem terugbrengen naar de eigenaar, mits de eigenaar ervan op de hoogte was voor de verkoop. Dat is dus niet bij jouw geval het geval. Anders zit je met 2 weken "proeftijd", waarin je zonder opgaaf van reden een paard terug mag brengen. Dit is in ieder geval wat mijn rechtsbijstand 2,5 jaar geleden mij heeft verteld..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:01

Ik heb mijn andalusier gekocht in Oktober , met manen van 70 cm lang,toch een teken dat hij geen schuurder was, maar hij is hier een ander leven begonnen, de wei op 24/7,wel minder rijk voer, maar hij is hier toch in Juni gaan schuren, resultaat was een stuk van zeker 30 cm weggeschuurd.
Ik kan de vorige eigenaresse niets verwijten, hij had het duidelijk niet daar, maar hier weer wel, ook al woon ik in Zeeland, maar het ligt bij de mijne in hoofdzaak aan het mooie buitenleven, ik heb hem nu met halsdeken staan en het probleem is gewoon over, gelukkig.
Dus om het nu een verborgen gebrek te noemen, gaat wel weer ver.....

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:18

Jeetje wat een vervelende situatie zeg (voor beide kanten dan). Als het hengstje bij de vorige eigenaren nooit heeft geschuurd, ga je er ook niet vanuit dat hij eczeem heeft. Zij kunnen dan hier ook niets aan doen en vind ook niet dat ze hem terug moeten kopen (nemen is een ander verhaal). Ik begrijp dat het ook heel l*llig voor de nieuwe eigenaar is, maar zich bedrogen voelen vind ik weer wat te ver gaan. Als paarden gaan schuren denken mensen vaak aan eczeem, maar kan ook wel aan iets anders liggen.

Veel succes toegewenst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:36

mijn pony had ook nooit ergens last van, verkocht en jaar erna schuurde ze ineens.
ligt dus ook aan de plek waar een paard staat, en hoeft bij vorige eigenaar niet altijd te hebben gehad. in zeeland bv hebben ze minder last van dan als je midden in bos woont, ivm hoeveelheid of aanwezigheid van de mugjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:41

Dit jaar erg veel witte vliegjes, misschien ook een reden? Lijkt wel of er elk jaar meer paarden bij komen met zomerexceem

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:42

mijn pony heeft juist geen last van gehad dit jaar...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:57

Bonita is geen eczemer, maar heeft vorig jaar en het jaar ervoor haar staart wel een beetje geschuurd, dit jaar heel niet..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:11

hoi hoi. Het kan altijd gebeuren bon heeft het alleen het eerste jaar gedaan door de veranderingen denken we en schuurt nu niet meer. Maar een verborgen gebrek het kan zomaar ineens komen. De shet die we der nu bij hebben ging ook scheuren. Kan het zelfde zijn als bij mijn tink of zomerexceem. Wij hebben gewoon de manen eraf gehaald en kijken wat er volgend jaar gebeurt. Maar als je een paard in de zomer koopt kan je het moeilijk als eigenaar verbergen dat het paard het heeft want dan zal het willen scheuren. En als je komt kijken zou het paard met een deken staan en dan mag je al vermoedens hebben.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:16

Hmm, lastig.
De vorige eigenaren wisten er niks van, aangezien hij het daar nog niet had. Stond hij misschien bij zee? Of staat ie nu ergens waar ( veel ) bomen zijn. Een kleine verandering kan er zo voor zorgen dat het exceem tot uiting komt. Ik zou eerst even de uitslag van de dierenarts afwachten. Een vriendin van mij heeft ook eens een pony verkocht, hier had ie nergens last van en bij z'n nieuwe huis jeukte die zich uitelkaar. Het was toen de taak van de nieuwe eigenaren om te bewijzen dat hij het hier ook al had.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:04

russel schreef:
Dit jaar erg veel witte vliegjes, misschien ook een reden? Lijkt wel of er elk jaar meer paarden bij komen met zomerexceem

Ja Stond hier op Bokt pas nog een artikel op de voorpagina over, dat inderdaad steeds meer paarden last van zomerexceem krijgen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:19

Volgens mij is het geen verborgen gebrek bij een jong paard.
Ik kan niet goed aan de' leeftijd aan uit die de TS gaf in de beginpost. Maar gaat het om een jong paard?
Zomereczeem komt in de regel niet voor bij veulens. (met natuurlijk de occasionele uitzondering) Normaal gezien zal dit zich voor het eerst tonen op 2 à 3 -jarige leeftijd. (Mijn paard kreeg het ook als tweejarige. Haar zusje had het al als jaarling. Maar dat is dus hoogst uitzonderlijk.)
Bij de (ver)koop van een paard jonger dan 2 à 3 jaar kan je zoiets dus nooit met zekerheid zeggen. En heb je altijd het risico dat je bij aankoop perfect gezonde jaarling toch nog eczeem ontwikkeld.
Dat is iets dat de verkoper niet kan weten. En verder spelen nog andere factoren mee natuurlijk. Dingen zoals (te rijke) voeding, omgeving, bodem etc... Spelen ook een rol en kunnen ervoor zorgen dat een paard op latere leeftijd nog eczeem krijgt. Dingen die de verkoper helemaal niet in de hand heeft.

Dus als het paard geen eczeem had bij verkoop, heeft de verkoper ook niets verzwegen. En staat hij volgens mij recht in z'n schoenen. Hij kan toch niet over iets liegen, waar hij geen weet van heeft?
(De zaak is wel een beetje anders als bijvoorbeeld de moeder of vader van een veulen eczeem heeft. Omdat er zeker ook een erfelijke factor meespeelt. Moest dit het geval zijn, zou dit wel info zijn die aan de koper moet meegedeeld worden. Omdat de kans dat het veulen het ook heeft dan zeer reëel is.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:27

Ehm, hoe zeker is die zomerexceem?? Ik durf rustig te stellen dat zeker 30% van de zgn exceempaarden helemaal geen zomerexceem heeft, maar om een andere reden schuurt (voeding, verzorging, omgeving).

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:48

Zover ik weet word al het geschuur tijdens de zomermaanden op 1 hoop gegooid onder de noemer zomereczeem. Terwijl inderdaad elk paard ergens anders op kan reageren.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:52

ikke schreef:
Ehm, hoe zeker is die zomerexceem?? Ik durf rustig te stellen dat zeker 30% van de zgn exceempaarden helemaal geen zomerexceem heeft, maar om een andere reden schuurt (voeding, verzorging, omgeving).

Waaronder de mijne, bloedtest heeft niet echt iets aangetoond, in lichte mate allergische reactie op een bepaald vliegje/mugje, maar nog niet eens de bewuste mug.
Bij ons is het typisch de combinatie 24/7 wei, wat verminderde weerstand daardoor en wat irritatie door vliegende insecten, de halsdeken voorkomt die irritatie en de jeukcirkel is nu doorbroken, manen zijn in een 3/4 jaar weer 15 cm gegroeid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:52

als het dier eczeem had tijdens de verkoop , maar dta kunstmatig verborgen was met bijvoorbeeld een eczeemdeken
en die deken is er bij de verkoop vanaf gehaald zodat het lijkt of het dier nergens last van heeft dan kan het als verborgen gebrek bestempeld worden

probleem met eczeem is alleen ...het kan ten alle tijde de kop op steken
zonder waarschuwing of eerdere waarschuwing ...
en de stress van een verhuizing kan een trigger zijn ...
dus sja..tis een beetje moeilijk en ik heb dus ook anders gestemd, omdat het een verborgen gebrek kan! zijn , maar dit niet zo hoeft te zijn

ook kan het zijn dat verandering in voeding een eczeem reactie kan triggeren , te veel zuikers of eiwitten in het voer ...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:05

een paard verkopen met verborgen gebrek is

het paard verkopen, met een gebrek waar de koper van af weet......

als het paard bij jullie nooit zomerexceem heeft gehad, dan is hij ter goeder trouw verkocht....

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:54

Update:

Gelukkig heeft hij geen zomerexceem,zijn bloed is onderzocht.

Ze hadden hem wel al terug gehaald.

Wat blijkt,ze hebben hem 3 kilo biks per dag gevoerd,terwijl hij daarvoor alleen op de wei stond en geen
biks gevoerd kreeg !

De dierenarts zei dat hij nu te dik was en onderhuids vet kan gaan irriteren op de huid.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:55

wat een verstand een anderhalf jarige 3 kilo bix geven, zon paardje hoort gewoon op een weide....met leeftijdsgenoten...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:28

zo, dat is niet mals zeg!

keeva, goed punt om die man misschien ook het eea over verzorging, voeding etc. te vertellen als je tyler wegbrengt?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:16

mammaslamma schreef:
Dus om het nu een verborgen gebrek te noemen, gaat wel weer ver.....

Ik heb een shetter met zomerjeuk....
Ik noem het wel degelijk een verborgen gebrek indien de verkoper op de hoogte was(wat bij mijn shet dus achteraf wel was).

Het is vreselijk om je paardje zo te zien..alles proberen niets helpt.
Hij blijft jeuken tot het bloed eruit loopt.
Met deken is het enigszins in de hand te houden maar dan nog...
Beestje vliegt letterlijk tegen de bomen op van de jeuk.
Haal ik hem uit de wei dan galoppeert hij naar huis(in zijn uppie Nagelbijten / Gniffelen ) om tegen het eerste het beste hek/boom aan te hangen.

Van mij was het dom....ik heb hem in de winter gekocht...had geen lange manen maar verder leek hij oké.
Zoals een shet hoort te zijn klein/dik rond propje met een enorme wintervacht(wat dus alles verhult).
En de mensen hadden hem vanaf veulen en leken me zeer begaan......
Jammergenoeg dit niet gemeld Boos!

Ik kan me goed voorstellen dat iemand wel 100 keer vraagt of een paard geen jeuk heeft.

Mijn tink schuurt ook weleens wat.....maar in geen verhouding tot een zomerjeuker.

Maar zomerjeuk...dat is echt vreselijk.
Zonder deken heeft mijn shet in no time een manenkam die opgezet is met bloed eruit/staart idem.
Buik ligt open(jeukt over de grond)/tussen de billen wonden,hoofdwonden en oren geheel kapot.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:55

Mijn zwager heeft 2 shetten met zomerexzeem, die er in de winter echt niet uitzien,dat geneest heus niet 1.,2,3, dus moet je het ook in de winter kunnen zien.
Als een shet geen of weinig manen heeft, kun je je afvragen waarom dat zo is, daar hoort een enorm pak haar te zitten, normaal gesproken........
Als het niet vermeld is, is dat heel fout,maar verandering van omgeving/eten/weidegang is zo bepalend, zo jeuken ze niet en 5 km verderop staan ze te schuren.
Vandaar dat ik het geen verborgen gebrek vind, het is niet te verbergen nml........