ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paljoeka

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:57

hallo,

velen van ons maken geregeld een buitenrit, nou ben ik benieuwd of jullie dan ook een ruiterbewijs hebben, zo ja waarom? en zo nee, waarom niet?

ik weet dat het niet verplcht is, ik ben wel van plan om het te halen bij de vereniging.
hoe gaat dit in zijn werk, wat zijn de eisen en kosten?
kan je ten alle tijde een examen doen?

nou ik ben benieuwd wat hier op komen gaat!
alvast bedankt voor het lezen.

_Jorien_

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:00

Ik heb wel een ruiterbewijs. Waarom? Tsja, kun je gewoon buitenritten maken en mocht er wat gebeuren, je bent verzekerd. Bij ons op de manege kostte het €75,00 of F75,00. Dat weet ik niet meer.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:00

Op http://www.ruiterbewijs.nl kun je alles vinden! Lachen

Ik ga hem komend voorjaar halen samen met een vriendin,
bij stal het Reelear.. Lachen
Dat is een heel weekend en kost rond de 300 euro!

Nienke_Fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 00:32

ik heb hem 2 jaar geleden gehaald, toen had ik mijn paard nog niet maar het leek me gewoon een leuke uitdaging.
de prijzen weet ik niet meer, maar de theorie had ik s'avonds door de week, en de praktijk meestal in het weekend.
iig ben ik blij dat ik het heb gedaan, zeker nu ik ook op mijn eigen paardje naar buiten kan.

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:10

ik heb niet, misschien later nog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:26

Ja, ik maak buitenritten, ja ik heb het ruiterbewijs en nee dat bewijs heeft geen enkel nut; zelfs de verzekering is overbodig.
Daarmee is het gedegradeerd tot een toegangsbewijs voor een handvol gebieden in NL.

Merrie_Lass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:46

Ik heb het niet, maar ik ben vanplan het te halen..Het is namelijk verplicht in belgië :S

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:11

Ik maakte eerder regelmatig buitenritten als mijne beleerd is ga ik dat ook zeker weer doen.
En ik heb ook mijn ruiterbewijs (en koetsiersbewijs enkelspan), omdat je daar ook theorie leert over gezondheid, harnachement en alles.
Maar voornamelijk omdat je dan ook leert hoe om te gaan met het overige verkeer en hoe je het beste onderlinge afspraken kan maken als je met meerdere buiten gaat rijden (zoals, alles doorgeven naar achteren, hand omhoog = gang langzamer enzo, handen uitsteken voor links en rechts, je onderarm omhoog en naar beneden bewegen als je wilt dat een auto langzamer gaat rijden e.d.)
Daarnaast is het in sommige delen van het land verplicht EN wordt het in de toekomst overal verplicht en ik ben bang dat dan de eisen en de kosten ook omhoog gaan (onze overheid kennende).

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:18

ik niet. waarom? moet hem nog halen ben namelijk erg aan het nadenken over of ik met mijn eigen paard meedoe want als hij in een goeie bui is springt hij alles maar soms niet.. Boos!
En ben nog aan het kijken waar ik hem ga halen. ik hoorde dat het over een tijdje wel verplicht moest zijn Verward
ik ga hem gewoon halen Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:25

Merrie_Lass schreef:
Ik heb het niet, maar ik ben vanplan het te halen..Het is namelijk verplicht in belgië :S

Verward Vertel eens. Voor zover mijn kennis reikt heb je in België alleen een bewijs nodig als je groepen begeleid.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:25

ik heb hem niet. Wel wil ik hem ooit halen.

En dat van dat hij over een tijdje verplicht moet zijn hoor ik al jaren. Ik geloof dat pas als het op het nieuws is.

sylv_n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:34

Ik heb hem wel vorig jaar gehaald, ik weet eigelijk ook niet precies waarom het werd bij ons op de manege georganiseerd en vond het wel handig om het op zak te hebben ookal is het niet verplicht Haha! Het koste bij mij €100 dat was inc 10 lessen, het leerboek+werkboek en het examen zelf
Bij ons was het zo dat we in 2 groepen werden verdeeld de ene deed eerst theorie de ander praktijk. De theorie is gewoon vragen die je geleerd hebt in het boek. De praktijk is van de groep weg galopperen en draven en daar wordt je dan op beoordeeld. Dan moet je een sprong maken van 50cm en op en af stappen dan ga je terug naar de manege en krijg je te horen of je geslaagd bent voor je theortie zoja mag je een buitenrit maken*die ook beoordeelt wordt** dan krijg je te horen of je voor alles geslaagd bent je krijgt dan een voorlopig papier en binnen 2 maanden je echte bewijs opgestuurd**heel verhaal Clown **

sylv_n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:38

Wat ik even vergeten te zeggen was is dat als je het nu haalt je voordeel hebt, want nu als ze de prijzen zo hoog maken gewoon niemand het doet. Maar zodra het verplicht is gaat de prijs hoogst waarschijnlijk een heel eind omhoog want iedereen moet het toch halen dan maakt de prijs minder uit Clown

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:41

Ik heb hem niet.
Simpel weg omdat het geen toegevoegde waarde heeft.
Zie er het nut niet van in, het kost alleen maar extra geld. Het enigste voordeel is dat je in bepaalde gebieden in Nederland zonder een ruiterbewijs officieel niet mag rijden.
Maar hier in de buurt is daar toch geen sprake van..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:00

sylv_n_ schreef:
Wat ik even vergeten te zeggen was is dat als je het nu haalt je voordeel hebt, want nu als ze de prijzen zo hoog maken gewoon niemand het doet. Maar zodra het verplicht is gaat de prijs hoogst waarschijnlijk een heel eind omhoog want iedereen moet het toch halen dan maakt de prijs minder uit Clown

Dat zeiden ze in 1987 ook al...................

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:13

Ik ga hem wel halen (moet t alleen nog zien te plannen Clown ) maar dan vooral omdat t in sommige gebieden verplicht schijnt te zijn. Verder zie ik er niet zo erg het nut van in...alhoewel, t lijkt me toch wel handig om alle (verkeers) regels te kennen Vork Maar ik heb al vaker in t verkeer gereden en vond het niet echt een gemis dat ik dat ruiterbewijs niet had...Op stap gaan met een paard waar je vertrouwen in hebt lijkt me het belangrijkst. Maar goed, toch maar gaan halen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:17

merelmeis schreef:
.alhoewel, t lijkt me toch wel handig om alle (verkeers) regels te kennen Vork .

Dán kan je beter het CBR bellen en de kursus NIET volgen. De info van de ruiterbewijsclub is hoogst subjectief en absoluut verwarrend. Wat zij vínden is niet altijd correct, vaak ronduit wonderlijk en zeker geen wet.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:28

Huertecilla schreef:
merelmeis schreef:
.alhoewel, t lijkt me toch wel handig om alle (verkeers) regels te kennen Vork .

Dán kan je beter het CBR bellen en de kursus NIET volgen. De info van de ruiterbewijsclub is hoogst subjectief en absoluut verwarrend. Wat zij vínden is niet altijd correct, vaak ronduit wonderlijk en zeker geen wet.

hc

Ehm, om niet te zeggen ronduit tegen de verkeersregels. Het meest in het oog springende voorbeeld is wel richting aangeven van een koetsier. De wet is simpel: hand uitsteken, maar de SRR moet er weer zo nodig iets anders van maken (zweep boven het hoofd) waar autorijdend NL natuurlijk geen moer van snapt, met alle gevolgen van dien.........

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:56

Ik doe al 20 jaar zonder...Moet wel zeggen dat ik niet erg vaak buitenrijdt, en nooit ergens anders paarden huur. Als ik dat wel zou doen zou het me de investering wel waard zijn denk ik.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:25

Zoals eerder genoemd, was men er ruim 20 jaar geleden ook al van overtuigd dat het verplicht zou worden, en wat blijkt, het is niet verplicht en zal het zeker ook niet worden.
Wat is de toegevoegde waarde, ik zie ruiters hun bewijs halen, die zou ik niet los durven laten op het strand/bos.straat.........
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van een manege o.id, ik rijd met mijn paard overal en nergens en over 20 jaar kijken we weer verder, wie weet is het DAN verplicht...............

notalowed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:32

ik heb wel ruiterbewijs of het iets toevoegd om te rijden is een tweede maar ik vind dat wel een plezierig moment dat je kunt aantonen dat je kunt rijden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:35

Niet Lachen

verzekerd ben ik al
verplicht is het niet
Autorijbewijs dus theorie kennis heb ik wat
En een dosis nuchter verstand, wat met paardrijden ook wel belangrijk is Knipoog

En na ruim 20 jaar in de paarden rond lopen, waarvan een lange periode op handelsstalletjes heb ik het idee dat mijn ervaring qua theorie, qua voeding en qua rijden een stuk hoger is dan het gevraagde bij het ruiterbewijs.

Dus naar mijn idee geen toegevoegde waarde

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:38

het word elk jar moeilijker om het te halen dus ga ik het in april halen met m'n eigen paard is dit niet heel duur . en buiten word het mischien verplicht en daar hebben ze het steeds vaker over. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:17

Kijk, niet om een bepaalde schrijfster persoonlijk maar als een aantal voorbeelden hier worden volgegoten met de kursusinhoud is er weer een generatie natte-apen-verhalenvertellers geboren....

Niets aan te doen helaas.

Tja, en wie weet misschien wórdt het ooit verplicht ... dat zou helemaal de giller van de eeuw zijn.

hc

sylv_n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:29

Huertecilla schreef:
Kijk, niet om een bepaalde schrijfster persoonlijk maar als een aantal voorbeelden hier worden volgegoten met de kursusinhoud is er weer een generatie natte-apen-verhalenvertellers geboren....

Niets aan te doen helaas.

Tja, en wie weet misschien wórdt het ooit verplicht ... dat zou helemaal de giller van de eeuw zijn.

hc

Zag het inderdaad ook toen ik aan het teruglezen was Clown . Wou er wel even op reageren omdat ik het voorkomen met je eens ben en het van mij ook niet zo slim was**verder niet aangevallen gevoeld ofzo** Bloos