Hoe lang kan/mag een paard in de trailer/vrachtwagen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

Hoe lang kan/mag een paard in de trailer/vrachtwagen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:30

Ik ga heel, heel misschien voor langere tijd naar het buitenland met mijn pony's. Maar waar ik me nog het meeste zorgen over maak is de reis. Het is binnen Europa en zo'n 12 uur reizen met trailer of in een vrachtwagentje.
Nu vroeg ik me af of er regels zijn voor het vervoeren van pony's, want dieren mogen niet te lang achter mekaar veroerd worden.
Maar, los van de regels; wat zou het paard nou prettiger vinden?
12 uur lang stilstaan en reizen, en dan, duf of juist gestressed, maar vast en zeker stijf, op een plek aankomen waar 'ie voorlopig mag blijven.
Óf na een paar uurtjes uitgeladen worden, in een onbekende wei overnachten, weer ingeladen worden, weer rijden, en dan misschien nog een keertje ergens overnachten.
Mij lijkt voor het paard de eerste optie het fijnst, maar er is vast ook heel wat te zeggen voor de tweede optie.
Mijn pony's zijn trouwens niet echt gewend lang stil te staan, ze staan altijd op de wei. Zou het nuttig zijn om ze te wennen aan het stilstaan door ze de komende tijd af en toe op stal te zetten?
En wat zijn nou de voordelen van een vrachtwagentje ten opzichte van een trailer?
Hebben jullie verder nog tips voor zo'n lange reis?

ikke

Re: Hoe lang kan/mag een paard in de trailer/vrachtwagen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:51

De welzijnswet voor dieren geeft je duidelijke regels van wat wel en niet mag. Kijk even op www.overheid.nl en dan bij wet- en regelgeving.
Op zich is 12 uur niet echt een probleem, mits de chauffeur weet waar ie mee bezig is.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:56

zou hem er iniedergeval na 5/6 urr even uitlaten en even stuk wandelen anders is ie wel erg stijf

Boetiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:01

12 uur is nogal lang om stil in de trailer te staan (Niet dat er veel in een stal te doen is..)
In een onbekende wei overnachten? Zolang het absoluut betrouwbaar is lijkt het me zeker geen probleem. Als je erg twijfelt kun je waarschijnlijk beter meteen doorrijden. Of je zet hem evt. af en toe even buiten neer uit de trailer en loopt een stukje. Dan is er in ieder geval beweging.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:35

In geen geval tussendoor uit de trailer halen! Gewoon doorrijden, af en toe stoppen, kijken of het paard nog genoeg te drinken en hooi heeft. Die rit van 12 uur gewoon in 1 keer rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:16

Shetfan schreef:
Mijn pony's zijn trouwens niet echt gewend lang stil te staan, ze staan altijd op de wei. Zou het nuttig zijn om ze te wennen aan het stilstaan door ze de komende tijd af en toe op stal te zetten?

Zijn ze gewend om op de trailer te staan? Want als ze dat niet of nauwelijks kennen is de eerste keer meteen 12 uur wel heel heftig voor ze. Onderweg uitladen zou niet mijn eerste keuze zijn, zeker niet als ze niet gewend zijn aan een trailer en je dus niet weet of ze voor de volgende etappe wel weer geladen willen worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:38

Neonlight schreef:
In geen geval tussendoor uit de trailer halen! Gewoon doorrijden, af en toe stoppen, kijken of het paard nog genoeg te drinken en hooi heeft. Die rit van 12 uur gewoon in 1 keer rijden.

Tenzij je ervoor kiest de rit in twee dagen te doen (geen noodzaak).
Kennis van me heeft het gedaan, in één keer dat dat is uitstekend verlopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:44

We hebben er ooit een naar Zuid Frankrijk gereden, gewoon achter elkaar door. Af en toe ater geven en stilstaan en kijken of hij wilde plassen ( soms doen ze dat niet rijdend)

We hebben 1x de fout gemaakt om tijdens zo'n verre trip uit te laden, paard laadt altijd makkelijk maar had na 8 uur zoiets van: doeiii!!!!
Dus we rijden altijd door met twee chauffeurs

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:28

Wij hebben met de verhuizing van onze paarden ook aan een stuk door gereden.
De eerste rit was met een merrie en haar toen 8 maanden oude veulen. Merrie had maar een paar keer op de trailer gestaan en veulen nog nooit.
Een paar maanden later zijn ook mijn sportpaard en onze shetlander over gegaan.

Beide keren was het een rit van ongeveer 11 uur.
Onderweg af en toe gestopt om te kijken of alles goed ging, en of ze nog wat wouden drinken.
Het is helemaal goed gegaan. En de stijfheid na de rit viel ook reuze mee.

Denk er wel aan dat je een export verklaring/gezondheids verklaring van je DA moet hebben.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:36

Een chauffeur mag nooit langer door rijden als 9 uur + na 4 1/2 uur een pauze maken van 45 minuten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:40

idd, daarom rijden we ook met 2 chauffeurs naar een verre locatie...de Americana....Kreutz ...etc.
Maar dat is natuurlijk nooit te controleren of iemand zich eraan houdt.
Al die mensen die naar Turkye op vacantie gaan rijden ook in 1 ruk door...ik hoop altijd dat mensen die zich met een paard op de weg bevinden zelf goed nadenken enzich realiseren wat er mis kan gaan bij wegsukkelen op de weg...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:41

let op met transporten, mijn connemara is vanuit ierland naar belgie overgekomen met de kamion, ik weet niet waar en of ze onderweggestopt zijn, ik vermoed zelfs van niet, want hij stond erop met renpaarden, en die dame die ze vervoerde was er alleen mee opweg...

Maar wat ik wel weet is dat ik daarna heel veel problemen gehad heb om mijn ventje weer op een trailer te zetten... Ik heb meer dan een jaar geoefend en vele uren in gestoken, en uiteidelijk is het ons gelukt.

Dus let op, mss krijgen je paarden er genoeg van en is transport daarna heel moeilijk.

Persoonlijk zou ik ze na een aantal uur telkens eens uitladen en hun benen laten strekken...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:00

ik zou ze eerlijk gezegd in eerste instantie alvast laten wennen aan de trailer, dus eerst een paar keer wat korte ritten maken, zodat ze weten wat het inhoudt. Als je die lange rit uiteindelijk gaat maken dan zou ik ook kiezen voor aan een stuk doorrijden, wel met een aantal rustpauzes uiteraard, mits er 2 chauffeurs zijn, anders niet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:57

Ik zou de paarden absoluut niet uitladen. Je moet altijd langs de weg stoppen, en er zijn mensen die niet opletten of die niet weten wat te doen....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:46

ElCamino schreef:
idd, daarom rijden we ook met 2 chauffeurs naar een verre locatie...de Americana....Kreutz ...etc.
Maar dat is natuurlijk nooit te controleren of iemand zich eraan houdt.
Al die mensen die naar Turkye op vacantie gaan rijden ook in 1 ruk door...ik hoop altijd dat mensen die zich met een paard op de weg bevinden zelf goed nadenken enzich realiseren wat er mis kan gaan bij wegsukkelen op de weg...

Waar denk je dat de meeste ongelukken door onstaan? door veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeste lang achter elkaar door te rijden dus dat is echt onverantwoord omdat te doen

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:49

btje dubbel inderdaad. Ons paard heeft gister een uur of 2 op de trailer gestaan, maar dan laat hij echt wel merken op het eind dat hij er flauw van is. Komt ook bij dat hij op de trailer niet plast.

Maar ik zou het ook niet echt fijn vinden om aan een drukke snelweg mn paard er ff een half uurtje uit te halen met alle risico's van dien.

Denk dat het mooiste zou zijn om iets van een pension te vinden oid. En ik ben wel van mening dat een vrachtwagen een stuk mooier en fijner is voor je paard. Staat veel rustiger en stabieler.
En je kunt zelf ook geen uren achter mekaar sturen. Vrachtwagen chauffeurs zijn ook niet voor niks aan regels gebonden, dat is puur voor de veiligheid. Hoe vaak gaat het wel niet mis in de vakanties dat auto's met caravans verongelukken wegens oververmoeidheid of onervarenheid.

Zorg dus dat je zelf ook weet wat je doet met je paard en trailer. Ga niet de bikkel uithangen en 6uur of meer achter mekaar trappen, maar weet ook wat te doen als je bv echte bergen/ hellingen tegenkomt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:50

finn2003 schreef:
Zorg dus dat je zelf ook weet wat je doet met je paard en trailer. Ga niet de bikkel uithangen en 6uur of meer achter mekaar trappen, maar weet ook wat te doen als je bv echte bergen/ hellingen tegenkomt.

Zeker zoals die Hollanders enkele jaren geleden. Met vier man in een Volvo 440 en dan gek kijken als die stil valt op een helling van 100% (45gr). Daar sta je dan fijn achter met 2 ton Discovery V8 in 2-laag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:31

Bij twijfel zou ik op zoek gaan naar een plek waar je tussentijds kunt stoppen en kunt overnachten en waar stalling voor je paard aanwezig is.

Zo kun je hem even afstappen en lekker laten liggen 's nachts.

Ik denk dat dat beter is voor de spieren en prettiger voor je paard.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:47

Naar het buitenland met je paarden is een heel gedoe.

Ik ben met mijn pony naar Spanje verhuisd en toen weer terug naar Nederland..

Heb dit door een transportbedrijf laten doen, de heenweg was wettelijk geen probleem.
De terug weg wel, de vervoersregels van de EU waren namelijk verandert.

Een paard mag maximaal 22uur aan éénsluitend op de trailer/vrachtwagen staan.
Daarna moeten ze verplicht 24uur op dezelfde plek blijven.

Let op: Overnachten met je paard mag alleen op de door de EU goedgekeurde stallen.

Ook moet je persé een reisschema invullen dat wil zeggen;
Hoelaat vertrek je, hoelang duurt het voordat je tijdelijk stopt
en hoelaat is dat, hoe laat vertrek je daar weer, hoe laat overnacht je ergens, hoe laat vertrek je daar weer en tot slot hoelaat komt het paard op de plaats van bestemming aan.

De tijden moeten nogal precies zijn, wanneer ze op plaats
van bestemming zijn komt er namelijk iemand van de dierenwelzijnswet je paard controleren of hij/zij gezond is
aangekomen.

Mocht je meer willen weten dan mag je me altijd pb-en.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:56

In de tijd dat ik nog naar internationale wedstrijden gingen we binnen Europa altijd zonder overnachting op pad. Wel iedere paar uur een tijdje stoppen om de paarden even rust te geven en wat te laten drinken.
Verder is het heel erg belangrijk om onbeperkt hooi te geven omdat als de paarden lang stilstaan de darmfunctie verminderd. Door hooi te voeren houd je dit aan de gang.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:02

Ik denk dat er een oplossing moet zijn tussen de twee uitersten:
1. in 1x doorrijden.
2. 1 of 2 overnachtingen.

Ik zou de overnachtingen weglaten, mede gezien de reakties hierboven. Maar ik zou zeker niet de 12 in één ruk doorrijden. Ik zou om de 2 uur stoppen, en dan het paard even uitladen, rondje lopen, en weer verder.

Dit zowiezo voor de chauffeur, maar ook omdat het paard misschien zijn plas wel erg lang op moet houden mocht ie zo zindelijk zijn dat ie het niet doet op de trailer. En buiten dat: 12 uur trailer lijkt me gewoon heel erg vermoeiend, geestelijk zowel als lichamelijk.

En dat stoppen gevaarlijk is is natuurlijk onzin. Langs de snelweg zijn overal officiele parkeerplaatsen waar je gewoon rustig kunt uitladen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:21

Strak plan en dan zegt je paard op zo'n parkeerplaats dat hij de trailer een beetje erg zat is. En dan?
Echt NIET uitladen onderweg. Ja het is saai voor een paard om zo lang op de trailer te staan, maar beter in 1x klaar. Als de chauffeurs hun werk goed doen, is het voor het paard niet zo'n groot probleem om die 12 uur op de trailer te staan en dan is het ook klaar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:25

Uitladen op een parkeerplaats is echt levensgevaarlijk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:33

Paard nooit uitladen op een parkeerplaats langs de snelweg. Daar komen echt de grootste ongelukken van.
Ik zou zelf gewoon in 1 keer doorrijden maar wel om de 2 a 3 uur stoppen.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:34

Ik zou ook in één keer doorrijden en om de 2 a 3 uur inderdaad even 15-20 minuten stoppen op de parkeerplaats.
Paard even wat te eten en drinken geven en zelf ook even 'pauze' nemen.