hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelyne_d81

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:26

meestal zet ik hem niet vast, hou ik het uiteinde van een leadrope van 4,5 meter in mijn hand die dan 1 slag ergens omheen zit, zodat ik mee kan geven als hij gaat hangen en zodoende ook de druk kan verminderen als hij weer een stapje naar voren doet

doran is nou net 3, hij is een kruising andalusier x arabier, zeer dominant (zeker niet agressief) ten opzichte van andere paarden, maar heel erg lief voor mensen en heel erg aanhankelijk naar zijn baasje (mij dus, hij kan echt een half uur totaal stil staan om te knuffelen; kriebelen achter zijn oren, blazen in zijn neus, kriebelen op zijn voorhoofd, dan gaat hij spontaan op rust en doet hij zijn oren zo half uit elkaar (ontspannen) en doet hij zijn ogen dicht)

ik heb hem sinds hij een jaar is en voor die tijd was er nooit wat met hem gedaan,
vanaf dat moment ben ik met hem gaan oefenen met vaststaan en poetsen, wandelen, voetjes optillen, trailer in, loswerken in de bak en grondwerk zoals zijwaards, achterwaarts, 'ho', etc

ook toen deed ik het vastzetten met een leadrope op dezelfde manier,
op een gegeven moment hoefde dat niet meer, toen ging hij op rust, en soms viel hij echt bijna in slaap,
totaal geen problemen, ik kon hem prima vastzetten en kon zelfs soms heel even weg lopen naar mijn kast zonder bang te zijn dat hij stennis zou schoppen

maar nou is hij net 3 en heeft hij wederom ontdekt dat hangen eigenlijk best 'leuk' is
dit koste me vandaag een touw (dat zelfs met een veiligheidsknoop zo snel niet los wou en hij is sterk hoor, met zijn andalusische bouw..), een halster en het hek van het land....
met een paar minuten had ik hem ook weer te pakken en zodra ik hem een ander halster om had gedaan was hij ook meteen weer helemaal rustig, net alsof er niks was gebeurd, ik kon ook meteen weer druk op het halster doen (even een beetje aan hangen, kijken hoe hij zou reageren, of het misschien door de druk achter zijn oren komt dat hij zo heftig reageert) zonder enig probleem
hij keek me eerder zo aan van; 'wat doe je nou gestressed? niks aan de hand toch?'

wat moet ik daar nou mee?, gewoon weer opnieuw keer op keer oefenen met hem met een lange lijn?,
belonen door de lijn te laten vieren als hij de druk laat verslappen?, etc...?
ik was toch echt van mening dat hij dit allemaal al wist...

Cassidy

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:57

Idd gewoon nog een keer vastzetten, en dit keer een ander/sterker touw, sterker halster en sowieso een sterkere paal of ring aan een stevig muurtje gebruiken. Als ze eenmaal doorhebben dat ze los kunnen is het hek van de dam...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:42

Mijn paard probeert te hangen als hij het vaststaan zat is.

Ik heb een binnenband van een fietsband aan het hek vast, en daaraan mijn touw.

Als hij dan hangt, rekt de band mee en komt er dus niet de spanning op te staan die ze willen hebben, en stopt hij dus weer met hangen.

Misschien helpt dat ook met jouw paard?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:00

zou hij niet gewoon een beetje aan het puberen zijn? die van mij is 3,5 en die doet ook soms dingen die hij normaal niet deed.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:09

Puberen zal inderdaad het geval zijn, hij probeert hoe ver hij kan gaan, net als wij Clown

maar door goed consequent te blijven en oplosssingen zoeken voor die streken, komt dat allemaal weer goed! Lachen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:18

kijk wel uit dat een geen doorzetter is. Als je hem vast zet en je weet zeker dat hij niet los kan komen, kan het gebeuren dat hij toch door blijft trekken. Het gevolg kan een ontwrichte nek zijn of erger. Misschien is de tip van Axel_clauw wel iets.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:22

Ik had dat ook bij mij merrie. Ze is 13, dus het is geen puberen.

Ze kan ook heel erg gaan hangen als ze vaststaat (dan 'schrikt' ze van iets wat ze anders heel normaal vindt) en zo heeft ze zich ook inderdaad eens losgetrokken door haar halster in tweeën te trekken.
Daarna heeft ze een leren halster om gekregen. Ze heeft het nog wel weer geprobeerd, maar dit halster gaf niet mee, geen succes voor haar dus. Daarna heeft ze het nog niet weer gedaan.....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:24

Cassidy schreef:
Idd gewoon nog een keer vastzetten, en dit keer een ander/sterker touw, sterker halster en sowieso een sterkere paal of ring aan een stevig muurtje gebruiken. Als ze eenmaal doorhebben dat ze los kunnen is het hek van de dam...

Dat is waar, maar aan de andere kant... Dat hangen veroorzaakt grote schade aan de atlas, dus ik zou er wel voor zorgen dat iets meerekt. Je hebt van die 'springveren' om ze aan vast te zetten. Dan kunnen ze eerst heel ver naar achter vorodat ze gaan hangen. Hou hem zelf dicht bij het hek. Als hij naar achter loopt heb jij nog genoeg tijd om hem los te maken, of bij het halster te pakken, en weer naar het hek te leiden.

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:10

Ik zou de tip van Axel_Clauw te proberen ik heb ook eens een keer zo'n soort iets geprobeerd met een band en dat hielp ook

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:21

eilleen333 schreef:
Cassidy schreef:

Dat is waar, maar aan de andere kant... Dat hangen veroorzaakt grote schade aan de atlas, dus ik zou er wel voor zorgen dat iets meerekt. Je hebt van die 'springveren' om ze aan vast te zetten. Dan kunnen ze eerst heel ver naar achter vorodat ze gaan hangen. Hou hem zelf dicht bij het hek. Als hij naar achter loopt heb jij nog genoeg tijd om hem los te maken, of bij het halster te pakken, en weer naar het hek te leiden.

Meerekkende dingen zullen bij een echte hanger ook niets uithalen, die gaan door tot ook dat breekt. En als die dan breken klapt het paard te vaak achterover, met alle mogelijke schade van dien (tot gebroken rug of net aan toe).
Bij een echt hangend paard kun je een lasso om de buik doen, via het halster aan de muur vastzetten. Gaat het paard dan hangen, dan trekt de lasso om de buik samen (zeer onaangenaam gevoel) en krijgt hij geen druk op de nek. Het paard kan de druk op de buik zelf verminderen door te stoppen met hangen. Laat het hem zelf uitvogelen dat hij daar zelf wat aan kan doen.
Zorg bij alle manieren om een paard vast te leren staan voor een stevige paal en een zandondergrond, als ze er wel bij gaan liggen bezeren ze zich niet zo.
En als ze er wel bij gaan liggen: laten liggen. Maak je ze dan alsnog los hebben ze alsnog gewonnen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:40

Diablo schreef:

Ze kan ook heel erg gaan hangen als ze vaststaat (dan 'schrikt' ze van iets wat ze anders heel normaal vindt) en zo heeft ze zich ook inderdaad eens losgetrokken door haar halster in tweeën te trekken.
Daarna heeft ze een leren halster om gekregen. Ze heeft het nog wel weer geprobeerd, maar dit halster gaf niet mee, geen succes voor haar dus. Daarna heeft ze het nog niet weer gedaan.....

Ik heb te vroeg gejuichd, mevrouw heeft zonet haar leren halster kapot getrokken.... Boos!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:19

Cassidy schreef:
Meerekkende dingen zullen bij een echte hanger ook niets uithalen, die gaan door tot ook dat breekt. En als die dan breken klapt het paard te vaak achterover, met alle mogelijke schade van dien (tot gebroken rug of net aan toe).

Iets dat niet meerekt knapt ook ineens, dus dan zou het paard toch ook achterover kunnen vallen? Ik denk dat iets dat meerekt wel beter is. Het zal wel knappen, maar later, dus dan heb je evetueel nog kans in te grijpen. Altijd beter dan niets toch?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:01

Diablo schreef:
Diablo schreef:

Ik heb te vroeg gejuichd, mevrouw heeft zonet haar leren halster kapot getrokken.... Boos!

wat een rotbok dat doet die van mij niet inge haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:01

eilleen333 schreef:
Cassidy schreef:

Iets dat niet meerekt knapt ook ineens, dus dan zou het paard toch ook achterover kunnen vallen? Ik denk dat iets dat meerekt wel beter is. Het zal wel knappen, maar later, dus dan heb je evetueel nog kans in te grijpen. Altijd beter dan niets toch?

Wat jij wilt.
Ik zou op dat moment al meteen naar lasso om de buik grijpen, ipv geld uitgeven aan allerlei meerekkende gadgets.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:05

Cassidy schreef:
Wat jij wilt.
Ik zou op dat moment al meteen naar lasso om de buik grijpen, ipv geld uitgeven aan allerlei meerekkende gadgets.

Rustig, rustig...
Geld utigeven aan allerlei gadgets? No need to.
Een lasso om de buik is ook wel leuk, maar erg handig ook met opzadelen... En in plaats van naar een lasso om de buik te duiken zou ik eerder het uiteinde van mijn veiligheids knoop pakken, zodat je gewoon het touw los kan maken. Kost evenveel tijd, en is denk ik wat effectiever...

Editje: zie net dat die lasso door het halster naar de ring gaat? Nooit geprobeerd, misschien werkt het wel. Had je daar even verkeerd begrepen. Dacht dat je zelf aan de lasso moest rukken in ene poging je paard te stoppen Gestoord
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 20-08-07 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:11

Simpelste vind ik een touwhalster zonder gespen dus, en een ketting en laat maar lekkr hangen. Iedere keer dat ze loskomen is een uitnodiging om de volgende keer weer te gaan hangen. Zorgen dat ie niet meer los kan.

Zorg wel dat je een schaar o.i.d. in de buurt hebt, als ze echt de blinde paniek in gaan moeten ze wel los kunnen.

Anders tussen 2 touwen zetten en niet aan 1 wil ook nog wel eens werken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:14

Touwhalster? De gouden regel van het touwhalster is dat je je paard er niet aan vast moet zetten omdat het niet breekt... Als je paard dan echt in paniek is, heb je meteen beschadiging aan de nek. Met je schaartje ben je er dan echt niet op tijd bij hoor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:16

eilleen333 schreef:
Cassidy schreef:
Wat jij wilt.

Rustig, rustig...
Geld utigeven aan allerlei gadgets? No need to. Mijn paard hangt zich nl niet op Knipoog .
Een lasso om de buik is ook wel leuk, maar erg handig ook met opzadelen... En in plaats van naar een lasso om de buik te duiken zou ik eerder het uiteinde van mijn veiligheids knoop pakken, zodat je gewoon het touw los kan maken. Kost evenveel tijd, en is denk ik wat effectiever...

Lasso gebruiken bij een paard dat moet leren vast te staan. Opzadelen moet toch eigenlijk kunnen bij een paard wat losstaat. Ground Tie aanleren, maar goed, dan ben je ook al wat verder. En dan is er ook geen reden voor om naar touwen te gaan duiken omdat ze gaan hangen. Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:19

Cassidy schreef:
Lasso gebruiken bij een paard dat moet leren vast te staan. Opzadelen moet toch eigenlijk kunnen bij een paard wat losstaat. Ground Tie aanleren, maar goed, dan ben je ook al wat verder. En dan is er ook geen reden voor om naar touwen te gaan duiken omdat ze gaan hangen. Haha!

Heb mijn vorige berichtje even geëdit. Had wat verkeerd gelezen...
Ground tie is inderdaad de beste oplossing, maar niet voor iedereen weggelegd denk ik. Mone zal altijd wel op zoek gaan naar voer Tong uitsteken .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:21

eilleen333 schreef:
Touwhalster? De gouden regel van het touwhalster is dat je je paard er niet aan vast moet zetten omdat het niet breekt... Als je paard dan echt in paniek is, heb je meteen beschadiging aan de nek. Met je schaartje ben je er dan echt niet op tijd bij hoor...

Juist omdat het niet breekt wel dus daar is het voor gemaakt namelijk.. en als je even verder leest zet ik erbij dat je dus moet zorgen dat je eenschaat o.i.d kort bij moet hebben voor het geval dat.

Die van mij (1.78 hoog) had het na 3 keer afgeleerd ik bleef halsters kopen met haar ze trok ze op een gegeven moment voor de lol gewoon kapot om niks.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:24

Riant schreef:
eilleen333 schreef:

Juist omdat het niet breekt wel dus daar is het voor gemaakt namelijk.. en als je even verder leest zet ik erbij dat je dus moet zorgen dat je eenschaat o.i.d kort bij moet hebben voor het geval dat.
Die van mij (1.78 hoog) had het na 3 keer afgeleerd ik bleef halsters kopen met haar ze trok ze op een gegeven moment voor de lol gewoon kapot om niks.

Het is waar dat het niet breekt, maar het geeft gewoon schade aan de nek. Naja, ik ben blij dat ik niet voor die keuze hoef te staan, ik zou het nl niet kunnen. Kan ik meteen de osteopaat weer laten komen Tong uitsteken .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:29

Touwhalster zou ik in een dergelijk geval alleen gebruiken om het paard te leren wijken voor druk aan het hoofd, maar hem er niet mee vastzetten. Een touwhalster is een werkhalster, en geen quick fix...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:30

Cassidy schreef:
Touwhalster zou ik in een dergelijk geval alleen gebruiken om het paard te leren wijken voor druk aan het hoofd, maar hem er niet mee vastzetten. Een touwhalster is een werkhalster, en geen quick fix...

Die woorden zocht ik, maar ik kan dingen echt bar slecht uitleggen Bloos . Dus ik denk, ik zeg maar niets Tong uitsteken .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:35

Mee eens.. maar goed het is wel zo redelijk vlot en zonder al te veel gedoe opgelost. Tip van de smid die had een touwhalster verder ook nooit meer nodig gehad. Dus ja .. doel bereikt paard mankeert niks.

het is een oplossing, niet de mooiste maar kan effectief zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:32

Naja, de osteopaat heeft Mone behandeld, en ze had wel wat met de atlas door hangen aan het halster. Zag je verder niets aan, maar na de bahandeling liep ze wel een stuk makkelijker...