hoe krijg ik respect ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

hoe krijg ik respect ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:30

Ik heb me eergisteren een mooie tinkermerrie gekocht van 2,5 jaar oud.

De vorige eigenaars hadden haar al vanaf ze 6 maanden was ,maar hebben nooit iets met haar gedaan i.v.m. opvoeding.
Zij hadden wel goede bedoelingen met haar ,maar wegens gebrek aan tijd en ervaring hebben ze haar gewoon altijd haar zin gegeven.
Met als gevolg natuurlijk dat ze geen grijntje respect heeft voor de mens.

Wat ik nu dus doe is haar leren uitwijken onder druk en dat doet ze goed ,ze zet gewillig haar stapje achteruit ,als ik dan rondstap ,loopt ze me achterna ,als ik stop ,stopt ze ook.
Dus ik denk wel dat ik op de goede weg ben.

Wat het probleem dus eigenlijk is ,ze komt soms op me afgestormd (bedreigend) ,nu doe ik men handen omhoog om me groot te maken en stopt ze wel ,maar toch ,ik voel dat ze me probeert bang te maken en indruk wil maken.
Wat kan ik nog meer doen volgens jullie om meer respect van haar te krijgen ??

MontyRulezz

Re: hoe krijg ik respect ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:42

Consequent zijn en blijven. Ho is ho, heel duidelijk zijn tegen haar. Gebruik daar ook je stem bij.

Mijn ervaring is dat je met je stem al een heel eind komt. Verhef je stem als ze iets doet wat niet mag en beloon haar met je stem als ze lief is.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:08

bedankt,dan denk ik toch dat ik al goed bezig ben , ze is er natuurlijk ook maar net ,heeft een lange reis achter de boeg ,nieuwe mensen nieuwe omgeving en haar zinnetje niet mogen doen.
Maar begrijp niet waarom ze me bang probeert te maken ,test ze me zo misschien ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:18

Inderdaad consequent blijven Ja Volgens mij ben je al heel goed op weg.
Staat ze in een kudde op de wei? Meestal leren ze daar wel hoe ze zich moeten gedragen, als ze zoiets bij de leider van de kudde doet dan zal ze de eerste paar keer goed op de plaats worden gezet, en zo leren ze snel dat ze de leider moeten respecteren. Mijn tinker heeft dat ook op die manier moeten leren, die had ook totaal geen opvoeding gehad Koe
Ik denk dat je eerst even moet uitzoeken wát ze precies doet; is het naar je toe rennen in de zin van 'baas, ik wil graag bij je zijn', of meer zo van 'even laten zien dat ik hier de baas ben, ga voor me opzij!'. In dat laatste geval mag je het best eens flink afstraffen, beter één keer flink op de plaats zetten, dan 10 waarschuwingen. Drijf haar maar gewoon van je weg met een boze stem, als het moet een flinke tik op de kont met het eerste wat binnen handbereik komt. En het beste is dat je haar pas weer naar je toe laat komen als ze met haar neus richting de gond gaat, in paardentaal wil dat zeggen dat ze je als leider accepteerd en graag wil samenwerken.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:19

mijn veulen deed dit ook maar dit is gestopt na zen castratie Clown
dus da zal moeilijk helpen bij jou tinker aangezien het een merrie is Duivel

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:51

bedankt mystictinker ,ik laat haar momenteel even thuis staan en doe grondwerk met haar ,ik ben bang dat als ik haar in de kudde zet ,het mss erger word en haar niet meer kan hanteren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:54

mijn paard deed dit na zn castratie ook nog. heb een keertje een zweepje mee genomen. hij kwma op me af maakte geen neiging tot stoppen en toen kwam het zweepje tevoorschijn en daarmee kreeg hij gewoon een zacht tikje op zn borst. hij heeft het daarna nog 2 x gedaan toen was het afgelopen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:54

Je kan ook eens een sprong vooruit doen. Daarmee stuur je het paard heel duidelijk weg, máár het moet wel mogelijk zijn (vooruit springen en onder de hoeven terecht komen is natuurlijk geen optie Clown ). Staan blijven is soms heel moeilijk, want zoals je zegt is zo'n paard wat op je afgestormd komt heel bedreigend. het lichaam komt dan in de fight or flight situatie, waarin stil blijven staan eigenlijk geen optie meer is. Door vooruit te springen ga je eigenlijk voor je lichaam het gevecht aan. Bovendien is het, zoals ik al zei, naar je merrie méér dan duidelijk.

Ik vraag mij af wat jij doet nadat ze zo op je afgestormt is. Mag ze dan bij je blijven of stuur je haar weer weg? Wat de reden ook is (omdat ze graag bij je wil zijn of omdat ze eens wil kijken wie hier eigenlijk hoger is) het paard komt op een onbeschofte manier in jouw privéruimte en daar mag het alleen maar komen als het is uitgenodigt. Ik zou het paard in dit geval dan ook niet aanraken, er tegen praten of wat dan ook, maar weer wegsturen. Daarna mag ze op een normale manier bij me komen, maar pas als ik het zeg en ik zeg het pas als zij aangeeft dat ze me respecteerd (hoofd omlaag, eventueel kauwende beweging maken, dat soort signalen).

Ik vind dat je erg op de goede weg bent, maar dit gedrag moet wel afgeleerd worden, want anders vallen er op een dag toch per ongeluk brokken.... Maar dat besefte je zelf al!

succes ermee!

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:03

Je kunt ook een leadrope mee het land in nemen. Je kunt, zoals Lalidan al zei, een sprong naar voren maken. Doe je dit met je handen omhoog en de leadrope daartussen ben je nog groter.

Wat ook helpt is met het uiteinde van je leadrope (of halstertouw) rondjes vooruit draaien. Zo sta je zelf in een veilige omgeving. Je moet natuurlijk niet op je paard richten, maar als het paard geen afstand houdt dan loopt het er zelf in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:42

Wijken voor druk is al heel goed, maar ze moet ook je persoonlijke ruimte accepteren, en dat doet ze nu niet. Ga aan grondwerk doen, koop halster, leadrope en stick en breng het paard een beetje basis bij.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:14

bedankt allemaal voor de tips ,vandaag had ze al hèèl wat praatjes minder ,ik denk dat ze me gewoon heeft getest ,ik doe zeker verder met het grondwerk want het leverd resultaat op Knipoog

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:27

je bent zeker op de goede weg. blijf vooral consequent en laat je niet van je stuk jagen.
mijn zus heeft een cursus gevlogd met haar pony over grondwerk. je zou haar kunnen pben voor wat meer info daarover. verder wens ik je veel succes met je nieuwe aanwinst

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:54

Toch is het in een kudde zetten wel goed voor je paard. Nu het alleen staat, en niemand heeft om mee te spelen, wordt je paard daar ook niet blijer van. Zoek een plekje in de buurt waar je wel een aantal keer in de week met haar aan de slag kunt. Veel grondwerk, en vooral duidelijkheid. Parelli heeft een mooi stappenplan om je paard een goede basis op de grond bij te brengen. Verder proberen om nooit een pas naar achteren te doen als je paard op je af stormt, doe eerder een duidelijke pas naar voren en zorg dat je paard op dat moment een eind voor jou aan de kant moet.

Verder is respect iets wat je stukje bij beetje moet verdienen van je paard, het gaat niet van de een op andere dag. Pas als je langere tijd een leider voor je paard bent geweest, zal het respect voor je ontwikkelen. Je bent op de goede weg, je gaat er wel komen. Bedenk wel dat een paard altijd naar grenzen blijft zoeken, om te kijken of je ook vandaag nog wel te vertrouwen bent.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:58

Amandake schreef:
Wat het probleem dus eigenlijk is ,ze komt soms op me afgestormd (bedreigend) ,nu doe ik men handen omhoog om me groot te maken en stopt ze wel ,maar toch ,ik voel dat ze me probeert bang te maken en indruk wil maken.

Dit probleem had ik ook met m'n 5-jarige (puberende) quarter!
En bij m'n trainer deed 'ie 't helemaal niet, dus 't lag overduidelijk aan m'n houding naar hem toe...
Ik ben nu véél consequenter (en strenger), zowel in m'n houding als in m'n stem-gebruik. En dat helpt...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:12

Ik dacht even dat je het over mijn verzorgfriesje had Bloos! die doet echt precies hetzelfde! Ze is nu ook ongeveer 2,5 jaar oud. Ze loopt braaf mee aan het halstertouw, geeft voetjes en dergelijke... en dan krijgt ze in de wei regelmatig een kronkel in het hoofd, draaft aan in een kleine volte rond me, oren in de nek, om dan naar binnen te vallen en me proberen te bijten... of wat ze ook van plan is. Het is in ieder geval niet vriendelijk bedoeld.

Gelukkig hoef ik maar mijn stem te verheffen om haar te stoppen, maar ik ga noooit de weide in als ik niets in mijn handen heb om haar op afstand te houden.

Ze staat samen met een 10 jaar oude merrie, die overduidelijk baas is. Tegenover de merrie heeft ze duidelijk respect, maar respect tegenover mij? Vergeet het maar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:27

mmm, wat hebben de vorige eigenaars ermee gedaan?
in een groep gehad op het land? of thuis als tuttelpaardje laten opgroeien?
als ze in en groep heeft gestaan kan ik me respectloos gedrag etc etc namelijk heel slecht plaatsen behalve als zij de baas is geweest oer alles en iedereen ...
respectloos gedrag en eigen ruimt eniet respecteren klinkt als tuttelpaard opgevoed door mensne die het goed bedoelen, maar er geen hout van snappen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:31

je bent al een heel eind opweg! erg goed!!
heeft ze met een kudde gestaan?
succes ermee! ,,

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:49

Als je consequent bent en duidelijk dan zal ze je een goede leider vinden, en naar je terug komen.

Mijn schoonzusje werkt met (geestelijk) gehandicapte mensen, en is heel erg consequent (tot het irritante toe). Dit geeft duidelijkheid, en de grenzen zijn goed afgebakend. De gehandicapten weten waar ze aan toe zijn. In het begin ze nooit favoriet, maar de mensen bij wie alles mag wel.
Na een tijdje trekken ze allemaal naar haar toe, omdat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Ik denk dat dat het zelfde werkt als bij een paard. Het paard weet waar hij/zij aan toe is als jij consequent bent (en blijft).

Zo te horen ben je al flink bezig met grondwerk, dus weet ik bijna wel zeker dat het goed gaat komen.

Echter denk ik ook dat het slim is om haar juist WEL in de kudde te zetten, ze krijgt dan toch een stukje opvoeding van andere paarden mee.
Hierdoor zal ze ws beter begrijpen dat ze zelf de baas niet is.

Maar de andere kant begrijp ik ook, liever thuis houden tot ze respect heeft voor jou, en van daar uit verder werken.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:33

* ze heeft wel samen gestaan met een andere tinker ,maar volgens de vorige eigenaars trok ze die ( wel goed opgevoede) ruin mee in haar spelletjes.en voor de rest inderdaad een tuttelpaardje dat een beetje te geweldig werd.
Kunnen zij niets aan doen hoor ,ze hadden goede bedoelingen.

evelyne_d81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:06

[quote="Amandake"]Wat het probleem dus eigenlijk is ,ze komt soms op me afgestormd (bedreigend) ,nu doe ik men handen omhoog om me groot te maken en stopt ze wel ,maar toch ,ik voel dat ze me probeert bang te maken en indruk wil maken.quote]

mijn manneke van net 3 doet het ook, al sinds ik hem heb (nou 2 jaar)
hij is ook op het land veruit de baas van iedereen, dus dan is hij dus ook een erg dominant paard... en dat scheelt denk ik ook wel

in de box probeert hij me regelmatig even aan de kant te duwen en dan duw ik gewoon terug, soms zelfs met elleboog in borstkast,

als ik hem los laat in de bak dan komt hij ook op me afgestormd, maar dat is niet alleen proberen me te domineren, maar ook spelen (beetje van beide tegelijk denk ik)
ik doe hetzelfde als wat jij doet, ik kijk hem recht aan en steek mijn handen omhoog, hij reageert daarop door snel om te draaien, weg te rennen om het vervolgens nog een paar keer te doen,
ik blijf al die tijd wel zijn kant op kijken,

totdat ik het zat ben en dan draai ik me op, met mijn schouder naar hem toe, kijk de andere kant op en loop weg,
en dan is het ook meteen over, dan komt hij kijken waarom ik niet meer reageer,
dan treed ik leidend op door mijn schouder naar hem toe te draaien en dan volgt hij me, net als dat hij dat zou doen als hij aan het halster met hem wandel,

eigenlijk is dit gewoon normaal loswerken en grondwerk, wat je met elk jong paard kan en moet doen,
het respect is er, of komt vanzelf,
mijn paard volgt me altijd, ook op het land, als ik op het land ben dan loopt hij altijd achter mij aan ipv achter zijn landgenootjes (maar dat komt ook omdat hij de baas is op het land en dan hoef ik dus niet tussen een leidend paard op het land op te boxen)
respect is er dus wel, wat hij in de bak doet hoort gewoon bij uitproberen en spelen, zoals elk jong dier doet, ook mensen, niet dan?

succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:59

Respect komt niet vanzelf daar moet je wel wat aan gaan doen. Het over je heenwalsen is duidelijk gebrek aan respect voor je persoonlijke ruimte, en geeft aan dat hij je lager inschat dan hemzelf.

Grondwerk gaat dit zeer zeker verbeteren....

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:01

ik zou ook woorden gebruiken zoals 'ho, en 'kom maar,
dat helpt meestal heel goed

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:46

goed opweg!
blijven oefenen oefenen oefenen
en geduld hebben Knipoog

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:01

Ik zal zo blijven doorgaan als je nu bezig bent.
En voor het paard is ook alles spannend en nieuw.
En gaat nu gewoon uit proberen tot hoe ver ze kan gaan.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:05

Respect geven is respect krijgen .. ook bij paarden!!
Laat zien dat je het leuk vind als ze je bang maakt dan denkt ze dat t geen zin heeft en dan is ze er gauw op uitgekeke en vooral praten met haar !!!
Ik heb tzelfde met mijn verzorgpony alleen die kan een uur doorbokken zonder een stap te verzetten