Springwedstrijden: slaan, meppen, zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

Springwedstrijden: slaan, meppen, zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 14:49

het valt mij op dat als ik bij een springwedstrijd kijk, echt (bijna) alle ruiters hun paard heel erg vaak en heel erg hard slaan als ze een keer weigeren, mij lijkt dat niet nodig, omdat een tik als waarschuwing een boze stem en extra aandrijven ook kan.
ook zag ik een meisje die bij iedere sprong, niet net voor de sprong maar tijdens de sprong, haar paard iedere keer een harde tik gaf, ik snap dit niet, het paard deed niks verkeerd, ik vind het ook raar dat ze eerst hun paard zo toetakelen en dan daarna zo doen van aaah 't is zon lief paardje echt een schatje enzo.
waarom doen al die ruiters dat, zo heeft het paard toch ook minder vertrouwen in je?
is er iemand die zijn paard ook zo toetakeld als hij weigerd op wedstrijd?, en wat vinden jullie hiervan?

Cassidy

Re: Springwedstrijden: slaan, meppen, zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:34

Beetje suggestieve vraag, alsof iemand dat goedkeurt. Overmatig gebruik van zweep of andere gadget is een teken van tekortkoming van de ruiter. Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn hardheid. Dergelijke ruiter/paard combinaties zullen het zelden ver schoppen, maar het ergste is dat ze zelf niet zien dat ze verkeerd bezig zijn.

Een enkele keer een bemoediging (en dat kan een kreet zijn of even bijtikken met de zweep) kan van geval tot geval nodig zijn, en dat kun je als buitenstaander moeilijk beoordelen. Maar als het structureel wordt, is er iets niet goed.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:21

lie_ke schreef:
ook zag ik een meisje die bij iedere sprong, niet net voor de sprong maar tijdens de sprong, haar paard iedere keer een harde tik gaf, ik snap dit niet, het paard deed niks verkeerd,

Dat is een blijk van onzekerheid. Dat desbetreffende Paard heeft ooit een keer geweigerd en toen werd het meisje onzeker en gaf ze hem voortaan voor elke sprong een tik uit voorzorg dat hij niet meer weigerde.
Ik weet dat ik aan het speculeren ben maar vaak komt het door onzekerheid, onzeker dat je Paard weer weigert dus dan maar voorzorgsmaatregelen nemen.
Ik ben het met je eens hoor. Ik zie ook vaak genoeg op springwedstrijden dat er Paarden lens geslagen worden omdat ze een keer weigeren of in verzet komen. Gelukkig zijn er daar tegenover ook een hoop eerlijke springruiters die hun Paard met respect behandelen.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:42

mijn vriendin en ik hadden op wedstrijd al een foutloos parcourtje gesprongen ik was echt TROTS

en we gingen gewoon eens kijken hoe de rest het deed he
en er was een meisje bij dat paard sprong fantastisch zei hoefde feitelijk niks te doen alleen maar sturen

tot ze sprong 9 vergat ze draaide heel kortwendig terug en toch sprong dat paard de hindernis
en Meppen dat ze deed niet normaal!
dat arme dier het sprong nog voor dat kreng ook!
en dan word het gewoon afgeslagen nou me hart sprong me keel in !

ook een keer dat een pony weigerde en het meisje op de hindernis viel die vader kwam naar binnengestormt en sloeg de pony met zijn vuist op zijn gezicht :S daar kan ik met me gezonde verstand niet bij:S:@!!

ik zou het niet in mijn hoofd moeten durven halen om mijn paard te slaan ofzo!
ik geef wel een schop als hij de bok uithangt maar okee

ook ken ik nog iets maar dat gaat andersom het kind word gestraft als het paard niet foutloos rondkomt
dat is weer zoiets

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:45

Zelf spring ik ook, gebruik alleen mijn zweep als ik merk dat mijn paard gaat twijfelen.
Zie wel vaak mensen die slaan als hun paard weigert, maar zo heel veel is het ook niet.. Je hebt ook veel mensen bij die het paard gewoon terug draaien naar de hindernis zonder slaan of schoppen, omdat het hun eigen fout was en dus geven ze hem geen tik.

Natuurlijk heb je soms van die uitzonderingen erbij!

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:48

als mijn pony weigert voor een parcour licht, dan geef ik der ook een paar stevige meppen, ze heeft genoeg ruimte over op de sprong. Je kunt niet de vergelijking maken van een kind mep je toch niet; wnat dit zijn pony's en geen mensen.
Mijn pony weet heel goed dat als ze weigert ze een paar tikken krijg, als ik gewoon geen zweep gebruik doet ze gewoon de moeite niet en weigert ze nog een keer.
Wel ben ik geen voorstander van de automatische tik, ik rijd mijn pony met men benen naar de sprong, soms in een dubbel als ik voel dat ze gaat stoppen op de tweede wel eens een tik omdat ik zeker ben dat ze anders weigert maar anders nooit een tik vooraf.
nu moet je eens bedenken wat je liefst ziet, een paard dat heel de tijd weigert en telkens opniew aangereden word op de sprong en gewoon geen reden ziet om te springen, of een paard dat een bemoedigend en waarschuwende tik krijgt en er over springt met overschot? Boos!

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:51

ik gebruik ook soms mn zweep als ik merk dat ze twijfelt, dat twijfelen is niet nodig want zo weigert over het algemeen nooit. het is net dat laatste aanzetje dat ze het wél kan. over dat weigeren en dan slaan kan ik dus niks zeggen omdat ik daar geen last van heb, maar ik snap wel dat sommige pony's het nodig hebben. maar het kan natuurlijk ook met respect gebeuren. helaas zyn er teveel mensen die voor het winnen en de wedstrijd gaan dan voor het dier zelf. ik zie het zelf ook aardig vaak, maar ik denk maar iedereen heeft daar zelf een reden voor waarschijnlijk.
maar even aan de andere kant, hoevaak zie je bij dressuur geen getrek in de mond, spoorgeprik en overmatig zweepgebruik ? Lachen

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:59

Ik spring zelf niet, maar mijn paard wordt wel uitgebracht met springen.
En als hij niet luistert of streken levert dan krijgt hij wel op zijn donder, maar niet met zweep. Daar wordt hij niet mee gereden!
En die van mij heeft weleens kuren met inrijden dat hij de lucht ingaat, dan maait hij hem 1 keer over het puintje van zijn oren (en dat beest heeft me toch een oren hihi, lijkt wel een ezel) en dan luistert hij weer.
Maar nu is wel het voordeel dat mijn paardje enorm voorzichtig is (zich in alle bochten wringt om die balk er maar niet af te gooien, de lieverd), maar echt altijd springt. Zelfs als ik met hem dressuurmatig rij tussen de hindernissen door in de bak dan wil hij uit zichzelf de hindernissen over.
Dus ik heb wel makkelijk praten.

Overigens als ik iemand zie die zijn of har paard zo behandeld, ben ik wel weer zo'n miep die er iets van zegt.
Het zijn dieren oke, maar dan nog is het niet nodig ze te slaan (onnodig dan).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:02

mijn pony springt wel.
allen na een tijdje laat hij zijn achter benen een beetje afzakken.
dus moet hij vaak net voor de sprong een klein tike hebben voor zijn achterbenen.
maar ik mep er niet op los hoor.
gewoon, "he even wakker worden"tike als het ware

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:05

daarvoor gebruik ik mijn benen als ik het gevoel heb dat mijn pony weigert

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:08

Ik gebruik ook mijn zweep als aanmoediging voor de hindernis, als ik voel dat ze twijfelt een tikje op de hals en dan springt ze meestal

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:10

Cassidy schreef:
Beetje suggestieve vraag, alsof iemand dat goedkeurt. Overmatig gebruik van zweep of andere gadget is een teken van tekortkoming van de ruiter. Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn hardheid. Dergelijke ruiter/paard combinaties zullen het zelden ver schoppen, maar het ergste is dat ze zelf niet zien dat ze verkeerd bezig zijn.

Een enkele keer een bemoediging (en dat kan een kreet zijn of even bijtikken met de zweep) kan van geval tot geval nodig zijn, en dat kun je als buitenstaander moeilijk beoordelen. Maar als het structureel wordt, is er iets niet goed.

Goed gezegt, niks aan toe te voegen. Kan hier wel hetzelfde gaan vertellen maar dat heeft niet zoveel zin.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:16

ik vind dit ook VERSCHRIKKELIJK Huilen
dit valt me ook altijd erg op en oe ze et hun sporen omgaan is ook niet normaal hoor van sommigen.
als je zo'n dinen doet moet je je echt geen paard aanschaffen of paardrijden of er gewoon mee bezig zijn .
ik haat zo'n mensen van het bovenste haartje op hun hoofd tot het verste teentje Boos! Vork

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 01:38

En nu praat ik het afslaan niet goed hoor ik heb er ook een bloedhekel aan als er 1 wordt afgeslagen in een parcours.

maar hoe zit het met de dressuur waar je het maar al te vaak ziet dat die sporen er ook flink in gaan of non stop prik, prik, prik, prik, prik, prik.. En dan als nog zeuren dat een paard lui voor het been is.. Verward Verward En hiermee wil ik niet dressuurruiters meteen gaan veroordelen maar het is toch verd*mde vaak te zien.

Verder sluit ik me aan bij Cassidy.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 01:47

Maysie schreef:
En nu praat ik het afslaan niet goed hoor ik heb er ook een bloedhekel aan als er 1 wordt afgeslagen in een parcours.

maar hoe zit het met de dressuur waar je het maar al te vaak ziet dat die sporen er ook flink in gaan of non stop prik, prik, prik, prik, prik, prik.. En dan als nog zeuren dat een paard lui voor het been is.. Verward Verward En hiermee wil ik niet dressuurruiters meteen gaan veroordelen maar het is toch verd*mde vaak te zien.

Verder sluit ik me aan bij Cassidy.

amen....

en laten we het dan nog maar niet gaan hebben over het bitten arsenaal wat er bij sommige beesten in hangt Verdrietig

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 04:59

Wat ik ervan vind?
Verschrikkelijk...
Ik was voor mijn vakantie bij een selectiewedstrijd springen, en er zaten echt bij elke groep maximaal 2 ruiters zonder zweep die echt netjes reden.
Diegene waren meestal ook de snelste zonder fouten, die sloegen en schopten hun pony's niet...
Dat zijn de echte ruiters!
En als ze niet snelste waren of er een balk af was gegooit maakte het ze niks uit...

Er waren echter ook ruiters die bij een weigering meteen de hele pony verrot schopten en slaan voor elke hindernis, pony helemaal bang voor de zweep, gaat uit angst nog 2 keer niet over de hindernis dus dat is gediskwalificeerd...
Ruiters helemaal kwaad, pony in de mond trekken en verrot slaan, pony is een flutpony...
Dat vond ik echt zielig(o wat klinkt dit toch heerlijk penny)

Ook waren er nog ouders, die ontiegelijk irritant waren.
Hun kind moest en zou dan door de selectie komen, en zaten alleen maar van "Geef dat beest maar lekker een flinke tik, hij moet sneller!!" of "Wil je nou winnen of niet? Geef hem dan eens een tik met de zweep!" en dat soort dingen... Meestal deden die kinderen dat niet en werden ze als ze de ring uit waren helemaal afgezeken, zelfs als ze de snelste tijd hadden en een foutloze ronde en barrage...

Ik vind de ruiters die er positief tegenaan kijken, die wel willen winnen maar die daarom niet hun pony verrot slaan met de zweep, goede ruiters! Dit zie je helaas maar zelden Boos!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 05:02

in welke regio was dat dan?

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:57

ik vind het allemaal wel waar wat hier gezegd wordt, maar dan kun je alles zielig gaan vinden, want in elke tak van de sport gebeurt het, denk aan het topic over bitten bij dravers, over die bekende dressuuramazone uit duitsland enzovoort. en bij eventing dan? die paarden moeten vaak door tot het einde als ze al lang uitgeput zijn.
overigens zijn zulke dingen niet goed te praten Lachen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:01

rominy: dat help dus niet bij mij.
zijn achterbenen springen na een paar keer gewoon niet mee.
Voorbenen springen er overheen en achterbenen lopen er dwars doorheen. met me benen krijg ik het gewoon niet voor elkaar.
en ik wil niet dat hij zijn benen kapot loopt door die balken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:50

OMG-->WD-V

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:10

Ik hoef dit niet te proberen bij mijn pony. Mijn pony is helemaal geen zweep gewend & dit is niet omdat ik zo goed ben, maar omdat ze het gewoon niet nodig heeft. Als ik denk dat mijn pony twijfelt, zeg ik streng 'doorlopen' & dan springt ze. Ik denk dat je een twijfelend paard daar ook meer vertrouwen mee geeft toch te springen dan wanneer je het paard een tik verkoopt.
Natuurlijk mag je je paard weleens een tik geven met de zweep, maar bij elke sprong is ook overdreven vind ik, vooral als het paard gewoon braaf springt..

Maar het is idd wat hier gezegd wordt, dat er in de dressuur ook niet altijd even leuk omgegaan wordt met sporen en zweep. Nagelbijten / Gniffelen

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:46

ik heb verder ook eigenlijk geen probleem tegen het gebruik van een zweep, want ik heb ook geleerd dat een zweep niet als straf is, maar als attentie.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:49

miss_lizje schreef:
rominy: dat help dus niet bij mij.
zijn achterbenen springen na een paar keer gewoon niet mee.
Voorbenen springen er overheen en achterbenen lopen er dwars doorheen. met me benen krijg ik het gewoon niet voor elkaar.
en ik wil niet dat hij zijn benen kapot loopt door die balken.

Dan zou je dit met training op moeten lossen. Want zo omzeil je het feitelijke probleem. Hou je dit zo aan dat je hem elke keer een tikje moet geven zal een paard hier op een gegeven moment niet meer op gaan reageren. Als je op de achterhandkracht gaat trainen door bijvoorbeeld in-uitjes en lange balken rijen.

Zo ga je het lichaam van je pony leren de kracht te behouden in een parcours. Dat hij op zijn benen moet letten. Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:52

als mijn pony weigert neem ik de hindernis opnieuw, springt ze hem dan wel geef ik haar een halsklopje.

Maar oke ik ben geen wedstrijdspringer en mijn pony heeft lange tijd angst gehad voor springen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:56

ik werk op een stal waar ze elke week op concoursen gaan (springen) en ik ga elk weekend mee maar daar valt het echt super mee.. ze hebben bijna allemaal Geen(!!) zweep mee.. en als ze een keer wijgeren worden ze een keer goed aangedreven en dan gaan ze gewoon verder.. Lachen verder zie ik het niet eigenlijk dat ze zo slaan en toetakelen (ookal zal het zeker wel gebeuren ergens Lachen alleen niet waar ik ben dan..)