Hoi,
Mijn verzorgpaard is ook bang voor koeien, soms raakt hij helemaal in paniek. Vooral in het begin was hij erg paniekerig en wilde hij er niet langs en bleef hij stokstijf stil staan. Hij is in Rotterdam opgegroeit en auto's enz kunnen hem niks schelen maar andere dieren en vooral koeien is hij erg bang voor.
Ik zorg er altijd voor dat ik niet alleen langs de koeien hoef, dus dat er een ander paard bij is (die hij ook goed kent en niet bang is). Als die dan voor gaat en ik me verzorgpaardje er achter aan zet gaat het beter (soms bijtikken met een zweepje om duidelijk te zijn). Als ik alleen ga, dan zorg ik ervoor dat we niet te dicht bij komen (oversteken zodat we niet vlak langs het weiland hoeven).
Ook oefenen we sinds kort bij de kaasmakerij (boerderij) met een nepkoe. Op de oprit staat een nepkoe die we mogen gebruiken. Samen met een ander paard gaan we er dan naartoe en dan stap ik af, gaat mijn vriendin met haar verzorgpaard naar de koe en probeer ik mijn verzorgpaard erachter aan te krijgen. Zo lukt het uiteindelijk vaak wel om hem bij de koe te krijgen en kan hij hem besnuffelen en doen wat hij wil.
Ik verzorg hem nu een half jaar, en het gaat veel beter, hij kijkt nog wel maar blijft over het algemeen goed luisteren en is niet zo heel erg bang meer. Dus mijn tip is om samen met een paard te gaan wandelen/rijden die niet bang is. En misschien dat je kan regelen dat hij op een bepaalde manier aan een koe kan wennen (ik gebruik dan een nepkoe maar je kan ook een echt koe proberen te regelen).
Succes! Het komt vast wel goed! Vooral niet opgeven en het probleem niet uit de weg gaan, natuurlijk wel voorzichtig zijn.
Groetjes Roosmarijn