mijn paard gaat plassen als ik hem uit de wei haal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

mijn paard gaat plassen als ik hem uit de wei haal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:07

Hallo

mijn paard gaat (bijna) elke keer plassen als ik hem uit de wei haal.

het is eigenlijk sinds dit seizoen dat hij dat doet.
hij loopt nooit weg als ik hem uit de wie wil halen, maar hij loopt altijd heel langzaam mee.
nu gaat hij steeds langzamer lopen en dan staan plassen.

hij staat ook sinds dit seizoen bij andere paarden in het land.. omdat zijn vorige vriendje is verkocht.
er is 1 ruin bij en die "pest" hij altijd. ik dacht eerst dat hij het daar op deet. net als een hond.. van mijn teritorium afzetten.. zou dat kunnen? kunnen paarden zo ver door beredeneren??

verder ziet hij er gezond uit en functioneerd ook helemaal normaal

Het lijkt mij niet dat hij bang is dat hij later niet meer kan plassen. in de box of tijdens het buitenrijden plast hij ook gewoon (in de bak soms bij het uitstappen)

mijn vraag aan jullie, wat zou dit zijn???

IlsjePilsje

Re: mijn paard gaat plassen als ik hem uit de wei haal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:24

Waarschijnlijk heeft hij het te druk met gras eten en spelen met zijn vriendjes. Mijn paard doet het ook en van een vriendin ook. Ze zijn zo druk en als jij ze dan uit het land haalt, dan denken ze opeens "oeps ik moest nog plassen".

Eigenlijk net zoals kleine kindertjes die heerlijk aan het spelen zijn en er dan soms te laat achter komen dat ze moeten plassen.... alleen heeft een paard geen broekje aan Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:56

ihih.. nou als dat het is.. dan is het geen probleem. had ik nog niet eens bij nagedacht.. hih.. hij is indd altijd erg druk met eten en spelen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:58

Mijn bijrijdpaardje moet vaak eerst even poepen, daarna kan ik hem zo de wei uithalen.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:27

Hij's het waarschijnlijk gwoon vergeten ja Vork of hij loopt gwoon een beetje irri te doen en wil langzaam de wei uit Tong uitsteken

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 16:46

dat langzaam de wei uit heeft hij altijd al last van gehad. in het begin een paar keer met de zweep in het land en toen was dat wel over (bix vind in omkoperij.. dan doet hij het zonder niet meer.. en hoefde niets te doen met de zweep)

inmiddels neem ik het maar voor genoegen.. ben blij dat hij het in het land doet.. vooral als ik met de trailer wegga.. dan hoeft hij het niet zo lang op te houden

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:38

Die van mij doet dat inderdaad ook vaak! Geen idee waarom maar ze doet het bijna altijd. Misschien ook in combinatie met dat ze dan niet hoeft als we aan het poetsen zijn?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:46

Heey mijn paard heb ik het zelfs een beetje aan moeten leren! het is heel goed dat ze plassen voor het rijden, dus nadat ze uit de wei komen! als ze het inhouden kunnen ze een blaasontsteking krijgen zegt de baas van mijn stalling!! die heeft het al eens meegemaakt omdat een paard niet plaste en nu is het een soort verplichting, eerst moet het paardje plassen en daarna rijden.. maar mijn paard plast soms 3 x in een uur!! hihi maf beest Tong uitsteken maar ben maar blij dat ze het doen en niet inhouden, dan kun je verder van huis raken!

maar goed, zet ik die van mij op stal dan plast hij binnen 2 minuten.. dus ik vind het juist heel goed dat ze het doen! Haha! geen zorgen maken dus Haha!

Groetjes!!

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:51

ook niet vergeten dat er veel vocht in het gras zit. mijn stal is in de zomer altijd veel natter als in de winter want ze plassen gewoon veel meer.en dat langzame lopen kan gewoon zijn dat ze geen zin hebben uit het land te gaan of een beetje te veel gegeten..kijk maar naar die opgeblazen buik. bij die van mij tenminste wel.....

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:52

mijn paard doet het ook alijtd Haha! doe poept altijd voor ze het land uitgaat.. tis gewoon omdta ze denkt go dat moet ook nog even. wel zo makelijk dat ze dat doet! Haha!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:15

Dat deed mijn verzorgpaard ook altijd bij mij. Toen had ik ook een topic daarover geopend. ( is al weer wat jaartjes geleden hoor) En toen waren er een paar bij die zeiden dat het ook herkenning kon zijn. Knipoog

Ik weet het in ieder geval niet, die andere dingen de rest zeggen zouden ook best mogelijk zijn, ik heb er nog geen duidelijke verklaring voor, vond het wel grappig Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:38

ik vind het ook erg grappig.. en hij ziet er gezond uit.. maak me geen zorgen.. laatst even met het fototoestel het land in geweest. en jah hoorhij moest weer.. dus bij deze ff een fototje

Afbeelding

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:03

jolentinus schreef:
Hallo

mijn paard gaat (bijna) elke keer plassen als ik hem uit de wei haal.

het is eigenlijk sinds dit seizoen dat hij dat doet.
hij loopt nooit weg als ik hem uit de wie wil halen, maar hij loopt altijd heel langzaam mee.
nu gaat hij steeds langzamer lopen en dan staan plassen.

hij staat ook sinds dit seizoen bij andere paarden in het land.. omdat zijn vorige vriendje is verkocht.
er is 1 ruin bij en die "pest" hij altijd. ik dacht eerst dat hij het daar op deet. net als een hond.. van mijn teritorium afzetten.. zou dat kunnen? kunnen paarden zo ver door beredeneren??

verder ziet hij er gezond uit en functioneerd ook helemaal normaal

Het lijkt mij niet dat hij bang is dat hij later niet meer kan plassen. in de box of tijdens het buitenrijden plast hij ook gewoon (in de bak soms bij het uitstappen)

mijn vraag aan jullie, wat zou dit zijn???

Mijn shet doet het ook wel eens.
Stress???
natuurlijke reactie van het paard om bij stress te mesten en plassen,om enkele kg lichter te zijn, zodat eventueel vluchten sneller gaat

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:05

Die van mij gaat tijdens de les elke staan om te plassen, alleen plast hij dat niet !!!
Hij neemt me echt zwaar in de zeik

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 12:27

@PIB ik denk niet dat het stress is.. als er 1 paard relaxt is, dan is hij het.. en als hij gestresst is dan is hij ook overgestresst..

@amigo_Mel een ouder manege paard heeft dat bij ons.. volgens mij is dat gewoon ouderdom.. hij probeert te plassen maar wil niet. als hij maar 1 uur loopt doet hij het nooit. maar het 2e uur doet hij het soms.. en dan aan het einde gaat hij echt plassen.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:30

opwinding dan misschien Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:00

Bijna elk paard doet het wel bij het van de wei afhalen, maar de meeste paarden doen het dan in de stal en niet onderweg naar de stal Knipoog
Die van mij doen het eigenlijk allemaal meteen als ze op stal komen.
Ze plassen vaak op stal omdat er in de stal stro ligt en het daardoor niet tegen de benen aan klettert.
Op de weide wil de grond nog weleens kaal/kort/hard zijn en dan kletst het tegen de achterbenen omhoog.
Sommige paarden vinden het daardoor op stal prettiger.

Een van mijn paarden plast trouwens ook altijd met brok voeren en als ze de waterkraan hoord.
En op trailer na wedstrijd.. dan heeft ze namelijk al ff op trailer gestaan en dan moet ze nog de proefjes doen (en onder rijden doet ze het nooit) en dan komt ze na het rijden weer op trailer en dan heeft ze meestal voordat we vertrekken wel geplast.

Als ik haar meeneem op wedstrijd of les zet ik er een kwartiertje van te voren al ff op stal zodat ze rustig kan plassen en of poepen.
Dat scheeld alweer een stukje spanning.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:41

Mijn paard gaat altijd plassen als ik het erf op loop en haar gedag zeg, heb altijd idee dat ze dat doet omdat ze niet met een volle blaas op pad wil

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 02:17

Mijn paard plast altijd standaard als ik haar ga voeren......eerst iets eruit en dan de nieuwe lading er weer in! Was erg makkelijk toen ik voor de DA urine moest opvangen...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:41

Mijn paard plast eigenlijk niet zo gauw als ik er ben, meestal wel als hij weer terug de wei ingaat.

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:45

jolentinus schreef:
@PIB ik denk niet dat het stress is.. als er 1 paard relaxt is, dan is hij het.. en als hij gestresst is dan is hij ook overgestresst..

@amigo_Mel een ouder manege paard heeft dat bij ons.. volgens mij is dat gewoon ouderdom.. hij probeert te plassen maar wil niet. als hij maar 1 uur loopt doet hij het nooit. maar het 2e uur doet hij het soms.. en dan aan het einde gaat hij echt plassen.

Verdrietig Amigo is niet oud

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:46

dan weet ik 't niet Boos!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:26

Mijn paard plast ook als ik hem roep en hij van plan is om te komen Haha!
Soms kijkt hij me aan als ik roep en gaat dan gewoon weer verder met eten en komt niet naar me toe.
Op die momenten gaat hij ook niet plassen.

Raar eigelijk he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:52

Hij weet dat hij wat gaat doen en dan is het lastig als zijn plas in de weg zit. Heel slim van hem, gewoon lekker laten doen, beter zo dan dat hij het moet ophouden en er last van krijgt, niet ieder paard geeft aan onder het rijden dat hij wil gaan plassen, de meesten willen het nl niet doen als ze ergens zijn.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:02

Mijn paard deed dat ook altijd ! Toen hij nog op pension stalling stond als ik binnenkwam, en toen ik eenmaal een eigen wei had als hij de auto aan zag komen.
Volgens mij maakte hij zich gewoon klaar om mee te gaan. Hij ging altijd super graag mee, dus stress, nee hoor. Hij ging gewoon super graag mee, en wilde er vast klaar voor zijn.