Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

arie53 schreef:Binnen de EU is het uniform en verplicht chippen van paarden, in tegenstelling wat landen als Nederland en Belgie ons willen doen geloven, voorgoed van de baan.
Binnen de EU wordt gestreefd naar harmonisatie en een uniforme registratie en identificatie. Het chippen van paarden worden echter binnen de lidstaten als een niet haalbare en geaccepteerde identificatie gezien.
Eigenlijk is het te gek woorden dat slechts 2 landen, in ieder geval Nederland, willens en wetens toch in afwijking van de 26 andere landen het chippen hebben doorgevoerd. Dat heeft weinig met het Europese beginsel van harmonisatie van doen.
Nu echter is aangetoond dat het chippen bij paarden kankerverwekkend kan zijn, zou het best eens kunnen zijn dat deze eenzijdige maatregel van een lidstaat indruist tegen het Europese beginsel van harmonisatie.
Ik ben me op dit moment aan het beraden of er voldoende mogelijkheden zijn om deze eenzijdige Nederlandse maatregel alsnog ongedaan te maken.
Citaat:Bij de ontwikkeling van implanteerbare microchips, die sedert meerdere jaren gebruikt worden om dieren individueel te identificeren, stonden technische aspecten op de voorgrond. Omdat voor het gebruik bij dieren geen dwingende regels voorgeschreven zijn, vond buiten een algemene evaluatie van de algemene vertraging, geen evaluatie plaats met betrekking tot de gevolgen op lange termijn van de implantaties. Het instituut voor experimentele pathologie in Hannover zorgde voor opwinding in vakkringen. In het kader van een studie inzake de ontwikkeling van kanker ten gevolge van radioactieve bestraling of het toedienen van chemische stoffen werden bij muizen microchips ingeplant teneinde deze individueel te identificeren. Onafhankelijk van de behandeling in het kader van de studie ontwikkelden 36 van de muizen met een implantatie, in de loop van hun verdere leven tumoren met de geïmplanteerde microchip in het centrum. Dit is geen alleenstaande waarneming. Ook de Ecole Nationale Veterinaire der Unite d'Anatomie Pathologique in Nantes bericht van 52 tumoren, die zich ontwikkelden bij muizen die microchips geïmplanteerd kregen. Marta Vascellari van Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie at Viale dell'Universita in Legnaro beschrijft een identieke geval uit de huisdierpraktijk: een negenjarige Franse bulldog ontwikkelde in de onmiddellijk omgeving van een microchip, die jaren voordien geïmplanteerd was, een kwaadaardige bindweefselgezwel. Ook de toxicologische afdeling van Bayer Ag in Kansas bericht over twee onafhankelijke kankerstudies bij ratten, die geassocieerd worden met de implantatie van microchips. Alhoewel het bij alle gevallen om toevalswaarnemingen handelt en systematische studies over kankerhomogeniteit m.b.t. geïmplanteerde microchips niet voorhanden zijn, zijn de gegevens alarmerend en blijkt het inplanteren van microchips gevaarlijker dan voorheen aangenomen werd. BRON; American Family Voices, januari 2007; http://www.vetpathology.org
Tolstoj schreef:hier zou ik graag even meer van willen weten. Heb jiij een site waar het onderzoek + resultaten op vermeld is waaruit blijkt het chippen van paarden kanker verwekkend kan zijn?
(Ik heb een paard, wat inderdaad gechipt was, moeten laten afmaken vanweg kanker.)
vvwc schreef:Inderdaad UNAMIE maar zodra de irisscan een feit is dàn rekenen wij op jullie allemaal paardeneigenaars die geen microchip willen om hun eisen door te zetten en wij hopen dat jullie het dan niet aan een ander overlaten om voor dit recht te vechten ! ! !

petraaken schreef:En België spant weer eens de kroon met kosten voor het chippen. Het zou nu 63 euro zijn voor de chip zonder de DA kosten erbij. Vorig jaar was het nog 42 euro maar 62 euro vind ik verdomd duur. Nu baalt de eigenaresse wel dat we met het veulen van dit jaar niet naar de keuring in Nederland zijn kunnen gaan. Dan had het maar 16 euro gekost. Waarom moet in België altijd alles zoveel duurder zijn;
Milly_ schreef:ik volg even.
Ben ook niet voor het chippen, maar zal waarschijnlijk wel moeten voor mijn veulen volgend jaar om in het stamboek te worden ingeschreven...
Kan iemand me meer uitleg geven over de alternatieven? worden die dan ook toegelaten in het stamboek?
vvwc schreef:wat de identificatie van een paardachtige betreft, is de ONMIDDELLIJKE identificatie van een dier bij aankomst in de slachterij nog vooraleer het dier geslacht wordt en dat kan de DNA-identificatie niet geven. Dit kan wel met de microchip,