IvysToeter schreef:Ik snap wel wat mijn vriendin bedoeld hoor.
Als ze bijvoorbeeld gewerkt hebben dan zijn de spieren natuurlijk warm.
en als je er dan koud water op spuit (ook al begin je bij de benen en is het een warme dag) dan krijgen de spieren ineens een opdonder.
dat is wel slecht, dat is voor mensen ook zo.
Dat bedoelde mijn vriendin, maar ze wist niet dat ik ze van tevoren niet liet 'werken'.
Een opdonder?
Nu eerlijk gezegd, ik spuit mijn paard haar benen altijd af als we gewerkt hebben (of eigenlijk vooral zij dus
) en ze heeft nog nooit iets laten merken dat ze dat erg vindt ofzo. Een lesgeefster die ik vroeger heb gehad zei dat het zelfs goed was voor de bloedstroming ofzo, de benen afspuiten. Volgens mij is er niets "opdonder" aan.
Ik vind het ook niet erg als ik bv. gelopen heb om mijn benen met koud water te "douchen". Natuurlijk niet mijn hele lichaam, maar m'n benen daar heb ik echt niets tegen hoor, m'n spieren ook niet trouwens. Volgens mij is het niet erg, kan het echt geen kwaad. Straks eens aan mijn vader gaan vragen, die is dokter, ik zeg het je nog wel
. Natuurlijk is het niet goed om als je warm hebt opeens in ijskoud water te gaan duiken, je moet het geleidelijk doen. Anders komen je spieren in een soort van "shocktoestand". Raar gezegd, I know, maar ik kan het niet anders zeggen
.
& trouwens: als we gewerkt hebben dan heb ik ook al zo'n 10 minuten uitgestapt en dan heb ik haar ook al afgezadeld enzo dus dat is nooit vlak na het werk. En ik laat haar benen ook geleidelijk aan het water wennen, eerst rustig van vanonderen beginnen en dan stilletjes naar boven.