Hoeveel weegt mijn paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Hoeveel weegt mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 16:42

Ik zit er aan te denken mijn E rijbewijs te gaan halen....
Maar....

Mijn ouders hebben een auto die 1170 kilo mag trekken.
Nu vraag ik me af hoeveel een gemiddelde 1 paards trailer weegt (ik denk 500/600 kilo)
En ik vraag me vooral af hoeveel mijn paard in vredes naam weegt....
hij is rond de 1.65 en vrij stevig gebouwt.

Hoe kan ik er anders achter komen hoeveel mijn paard weegt...

Of kennen jullie misschien ultra lichte en ultra stevige trailers?? Haha!

dolor

Re: Hoeveel weegt mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:43

je hebt speciale meetlinten. die moet je dan op een bepaalde plek om de buik doen en die geeft aan hoeveel je paard weegt. het is natuurlijk niet precies, maar het kan je wel een schatting geven.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:20

Gemiddeld paard weegt rond de 600 kilo.

en anders moet je hem een x op een paardenweegschaal zetten als die niet vooradig is moet je inderdaad de meettactiek gebruiken.

Hier is de volgende formule voor:

(borstomvang in cm)² x Romplengte (cm) / 11.900
≈ het lichaamsgewicht van het paard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:49

Marije88 schreef:
Gemiddeld paard weegt rond de 600 kilo.

en anders moet je hem een x op een paardenweegschaal zetten als die niet vooradig is moet je inderdaad de meettactiek gebruiken.

Hier is de volgende formule voor:

(borstomvang in cm)² x Romplengte (cm) / 11.900
≈ het lichaamsgewicht van het paard

Goede formule, maar met een dergelijke ken-net combi, is deze formule niet voldoende betrouwbaar.
Voor TS: forget it, dit is de zoveelste wanna-be combinatie.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:38

dolor schreef:
je hebt speciale meetlinten. die moet je dan op een bepaalde plek om de buik doen en die geeft aan hoeveel je paard weegt. het is natuurlijk niet precies, maar het kan je wel een schatting geven.

Waar kan je die meetlinten kopen dan??

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:46

ik heb hem bij een of andere actie gekregen. maar ik denk dat divoza of een ruitersportwinkel ofzo ze wel heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:55

Ikke heeft weer gelijk Lachen, jouw paard weegt wel 600 of meer kg en de auto is dan gewoon te licht om veilig een paard/trailer te kunnen trekken. Je kunt er nl niet vanuit gaan dat je altijd wind mee hebt en nooit een heuvel/brug op moet en je wilt toch ook veilig op pad kunnen?
als je zeker wilt weten wat je paard weegt zul je om op de weegbrug moeten zetten, er is vast wel een garage/voerhandelaar/melkfabriek oid bij je in de buurt waar je m op de brug kunt zetten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:11

Zoiezo maakt het op zichzelf weinig uit wat je paard weegt. Er is namelijk gewoon een bepaald laadgewicht van de trailer wat telt. Trailers hebben nu een eigen kenteken, waarop hun gewicht staat en het maximale massa (trailer + paard). Je schat je paard overigens snel te hoog. Bij mij op stal staat een grote ruin, niet overdreven stevig gebouwd, maar zeker niet smal en die weegt 600 kilogram... Knipoog Terwijl ik mijn stevige haf op 500 a 550 schat...lastig, dat schatten Haha!

De meeste anderhalf paard trailers hebben als max. massa van 1300 kilo. Een enkeling zit daar wat kilo's onder (nieuwere kunstof trailers wegen wat minder), maar niet veel. Enkelen zijn 1600 kilo max.

Twee paards trailers zijn meestal 2000 kilo massa. Hangt van de trailer af. Bijvoorbeeld een zadelkamer maakt de trailer mogelijk zwaarder.

Je moet je ook serieus afvragen of je een eenpaards trailer veilig genoeg vindt. Ze mogen niet meer worden gemaakt, en mijn inziens is dat niet zonder reden. Eenpaards trailers zijn te hoog in verhouding tot hun breedte.

Op zich kan ik je zo wel vertellen dat jouw auto met dit gewicht vermoedelijk geen een of anderhalf paards trailer mag trekken, maar het gewicht van de auto is minder belangrijk dan het maximale geremde gewicht wat de auto mag trekken. Onze auto weegt ongeveer 1270 kilo en mag 1300 trekken. Dan heb je uiteraard wel een BE rijbewijs nodig. Weegt je auto meer dan de trailer, maar de combinatie minder de 3500 dan is het, geloof ik, zo dat je de combinatie met een B rijbewijs mag trekken. Dat is bij jullie auto echter helemaal niet aan de orde.

Controleer dus even op je kentekenbewijs van de auto hoeveel hij mag trekken, dan weet je wat meer. Maar als het een personenauto is, dan zou ik er niet op rekenen dat hij veel meer dan zijn eigen gewicht mag gaan trekken. Alleen echte trekauto's (lees: flinke jeeps) mogen vaak veel meer trekken dan ze zelf wegen.

ps. net even op marktplaats gekeken en daar stond een 1-paards trailer met max. massa 1300 kilo. Is een B-rijbewijs vrachtwagen niets? Kun je 2 paarden vervoeren, bij wijze van, met je B-rijbewijs. En als je niet zo vaak weg gaat, kun je ook een 60 dagen kaart kopen, of tenminste, dat was altijd zo, en dan betaal je veel minder belasting...

edit: lees nu net pas dat 1170 het gewicht is dat de auto mag trekken, niet wat die zelf weegt. Dan gaat dat dus niet lukken... Knipoog Die mag geen enkele trailer trekken (pony trailertje (vreselijke dingen by the way) of veewagentje daar gelaten)...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:22

2 paarden vervoeren met B rijbewijsauto gaat ook niet lukken! 2 shetlanders wel maar 2 grote paarden mogen niet in B vrachtauto....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:41

djinnie schreef:
Zoiezo maakt het op zichzelf weinig uit wat je paard weegt. Er is namelijk gewoon een bepaald laadgewicht van de trailer wat telt. Trailers hebben nu een eigen kenteken, waarop hun gewicht staat en het maximale massa (trailer + paard). Je schat je paard overigens snel te hoog. Bij mij op stal staat een grote ruin, niet overdreven stevig gebouwd, maar zeker niet smal en die weegt 600 kilogram... Knipoog Terwijl ik mijn stevige haf op 500 a 550 schat...lastig, dat schatten Haha!

Dat heeft niks met die trailer te maken, maar alles met het rijbewijs van de chauffeur, lees de FAQ!
djinnie schreef:
De meeste anderhalf paard trailers hebben als max. massa van 1300 kilo. Een enkeling zit daar wat kilo's onder (nieuwere kunstof trailers wegen wat minder), maar niet veel. Enkelen zijn 1600 kilo max.

Twee paards trailers zijn meestal 2000 kilo massa. Hangt van de trailer af. Bijvoorbeeld een zadelkamer maakt de trailer mogelijk zwaarder.

Je moet je ook serieus afvragen of je een eenpaards trailer veilig genoeg vindt. Ze mogen niet meer worden gemaakt, en mijn inziens is dat niet zonder reden. Eenpaards trailers zijn te hoog in verhouding tot hun breedte.

Op zich kan ik je zo wel vertellen dat jouw auto met dit gewicht vermoedelijk geen een of anderhalf paards trailer mag trekken, maar het gewicht van de auto is minder belangrijk dan het maximale geremde gewicht wat de auto mag trekken. Onze auto weegt ongeveer 1270 kilo en mag 1300 trekken. Dan heb je uiteraard wel een BE rijbewijs nodig. Weegt je auto meer dan de trailer, maar de combinatie minder de 3500 dan is het, geloof ik, zo dat je de combinatie met een B rijbewijs mag trekken. Dat is bij jullie auto echter helemaal niet aan de orde.

De hele rijbewijsvraag was bij TS niet aan de orde, E is on-the-way.
djinnie schreef:
Controleer dus even op je kentekenbewijs van de auto hoeveel hij mag trekken, dan weet je wat meer. Maar als het een personenauto is, dan zou ik er niet op rekenen dat hij veel meer dan zijn eigen gewicht mag gaan trekken. Alleen echte trekauto's (lees: flinke jeeps) mogen vaak veel meer trekken dan ze zelf wegen.

Ze HEEFT gekeken, hoe kan ze anders weten dat er 1170kg aan de haak mag.
Haha!
djinnie schreef:
ps. net even op marktplaats gekeken en daar stond een 1-paards trailer met max. massa 1300 kilo. Is een B-rijbewijs vrachtwagen niets? Kun je 2 paarden vervoeren, bij wijze van, met je B-rijbewijs. En als je niet zo vaak weg gaat, kun je ook een 60 dagen kaart kopen, of tenminste, dat was altijd zo, en dan betaal je veel minder belasting...

Heb jij enig idee hoe die wagentjes werken?? Je komt eerst met een bosje laadvermogens en vervolgens ga je een totaal gebrek aan laadvermogen adviseren. Lever mij eens een vrachtwagen op B-rijbewijs met meer dan 1500kg laadvermogen (het zijn namelijk altijd 2-paardswagentjes).
djinnie schreef:
edit: lees nu net pas dat 1170 het gewicht is dat de auto mag trekken, niet wat die zelf weegt. Dan gaat dat dus niet lukken... Knipoog Die mag geen enkele trailer trekken (pony trailertje (vreselijke dingen by the way) of veewagentje daar gelaten)...

1170kg kan, al geef ik onmiddelijk toe dat het allemaal erg krapjes is. Het zou niet mijn advies zijn om te doen, maar onmogelijk is het niet, wanna-be is het wel.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-08-07 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:42

Mijn 2 paards weegt 750, paard idd 600 dat ga je dus al niet halen!!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:51

ikke schreef:
djinnie schreef:

1170kg kan best, al geef ik onmiddelijk toe dat het allemaal erg krapjes is. Het zou niet mijn advies zijn om te doen, maar onmogelijk is het niet.

Uhm, ik had het toevallig even verkeerd gelezen, dus dat ze had gezien dat haar auto 1170 mag trekken, zag ik later pas (ik had het even gelezen als het gewicht van de auto, mijn excuses dus). Daar hoef je echter niet over te vallen, toch, ik zei het zelfs in mijn edit.

Ik weet overigens niet waar jij een trailer vindt die als totaal gewicht, dus gewicht trailer en paard, 1170 kilo mag wegen? Dan mag je mij dat ook wel laten weten. Dat ze straks E heeft is fijn en nodig, maar als je aangehouden wordt met je trailer wordt er gekeken naar de maximale massa van je trailer (de lichtste zijn net onder de 1300) en niet wat je trailer leeg weegt en wat je paard weegt. Voor zover ik weet mag je met de meeste auto's zelfs geen lege trailer trekken, want ze kijken naar maximale massa. Hoewel ik dat fout zou kunnen hebben. Maar een agent gaat echt niet nakijken wat je paard weegt. Daarn zijn nu dus de kentekenbewijzen voor. En dan ga je met het trekgewicht van deze auto en welke trailer dan ook in de soep.

Goed, de B-rijbewijs vrachtwagen had ik dan blijkbaar fout, je ziet alleen heel veel B-rijbewijzen vrachtwagentjes als 2paards vrachtwagentjes. Maar 1 paard mag je daar toch wel in laden? Dus dat zou mogelijk misschien een oplossing zijn.

Ik wilde alleen maar meedenken (helaas, blijkbaar, want vindt de reactie op mijn post wat onvriendelijk overkomen, al kan ik dat mis hebben natuurlijk). Ik ken het probleem van TS omdat ik het zelf ook heb, lichte trailers zijn er nauwelijks, zeker als je MAXIMALE MASSA moet tellen...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:03

mmm ik ga dat idd niet halen Lachen

Dan gaan we sparen voor een b rijbewijs vrachtwagentje. Lijkt me ook eigenlijk veiliger en fijner om mee te rijden.
Ik dacht dat een 1 paard trailer misschien een tussen oplossing kon zijn.
Maar dat gaat m niet worden.

bedankt voor t meedenken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:06

Djinnie: MTM geldt alleen bij B, bij E geldt alleen werkelijk gewicht, misschien moet je toch de FAQ eens gaan lezen...

het is niet aanvallend bedoeld maar er zijn wel meer mensen die meedenken maar dan alsnog niet de juiste feiten gebruiken, daardoor ontstaat juist de verwarring rond BE. De enige regels die gelden staan vermeld in de FAQ

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:11

cissy schreef:
Djinnie: MTM geldt alleen bij B, bij E geldt alleen werkelijk gewicht, misschien moet je toch de FAQ eens gaan lezen...

het is niet aanvallend bedoeld maar er zijn wel meer mensen die meedenken maar dan alsnog niet de juiste feiten gebruiken, daardoor ontstaat juist de verwarring rond BE. De enige regels die gelden staan vermeld in de FAQ

oke, bedankt voor de opheldering! Maar, dan heb ik nog wel een vraagje, als ik zo brutaal mag zijn... Hoe doen de mensen die trailers controleren dat dan? Hebben die er ook daadwerkelijk altijd verstand van hoeveel een paard weegt? Agenten hebben niet allemaal wat met paarden en zullen dat dus best lastig vinden, lijkt me?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:14

Het gewicht van je trailer en paard doet niet ter zake..
Op de trailer zit een typeplaatje waarop staat wat het maximale gewicht is van ie mag wegen, dat is trailer+lading.. en een paardentrailer is berekend op het gewicht van een paard.

Dat gewicht mag niet boven het maximale trek-gewicht zijn van de auto.. en dat staat op je kenteken..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:21

djinnie schreef:
Uhm, ik had het toevallig even verkeerd gelezen, dus dat ze had gezien dat haar auto 1170 mag trekken, zag ik later pas (ik had het even gelezen als het gewicht van de auto, mijn excuses dus). Daar hoef je echter niet over te vallen, toch, ik zei het zelfs in mijn edit.

De smilie had een reden..... Haha!
djinnie schreef:
Ik weet overigens niet waar jij een trailer vindt die als totaal gewicht, dus gewicht trailer en paard, 1170 kilo mag wegen? Dan mag je mij dat ook wel laten weten. Dat ze straks E heeft is fijn en nodig, maar als je aangehouden wordt met je trailer wordt er gekeken naar de maximale massa van je trailer (de lichtste zijn net onder de 1300) en niet wat je trailer leeg weegt en wat je paard weegt. Voor zover ik weet mag je met de meeste auto's zelfs geen lege trailer trekken, want ze kijken naar maximale massa. Hoewel ik dat fout zou kunnen hebben. Maar een agent gaat echt niet nakijken wat je paard weegt. Daarn zijn nu dus de kentekenbewijzen voor. En dan ga je met het trekgewicht van deze auto en welke trailer dan ook in de soep.

Als de chauffeur B-E heeft, dan heeft die agent niks te willen, hij heeft zich ook aan de wet te houden en die zegt dat het WERKELIJKE gewicht telt. Hij zal de combi dus moeten wegen. Een bon schrijven die onterecht is, levert zo'n man namelijk ook een flinke douw, dat zal ie dus niet zomaar doen.
Voor TS is het zaak een lichte trailer te vinden, zoals een Heja (hoewel dat weer geen wereldkwaliteit is). Eerst en vooral zou ze er verstandig aan doen om het paard domweg op de weegbrug te zetten, zodat je ergens naartoe kunt rekenen, i.p.v. te gaan speculeren.
djinnie schreef:
Goed, de B-rijbewijs vrachtwagen had ik dan blijkbaar fout, je ziet alleen heel veel B-rijbewijzen vrachtwagentjes als 2paards vrachtwagentjes. Maar 1 paard mag je daar toch wel in laden? Dus dat zou mogelijk misschien een oplossing zijn.

Ik heb net vorige maand een twee jaar durende zoektocht naar een "nieuwe" vrachtwagen achter de rug. Je wilt niet weten wat voor rommel er wordt aangeboden en al helemaal niet wat voor fantasieprijzen sommigen daarvoor durven vragen. Ik heb de luxe van een C-rijbewijs (bewuste keuze) dus ik heb geen beperkingen.
djinnie schreef:
Ik wilde alleen maar meedenken (helaas, blijkbaar, want vindt de reactie op mijn post wat onvriendelijk overkomen, al kan ik dat mis hebben natuurlijk). Ik ken het probleem van TS omdat ik het zelf ook heb, lichte trailers zijn er nauwelijks, zeker als je MAXIMALE MASSA moet tellen...

Sorry, het was niet onvriendelijk bedoeld, ik was alleen een beetje teleurgesteld.
Ik rijdt al bijna 20 jaar met paarden rond, heb al achtien jaar mijn C-rijbewijs, weet van de hoed en de rand als het om wetgeving gaat rondom rijbewijzen en aanhangers (heb er meerdere artikelen over geschreven) en heb ruime ervaring met diverse autootjes en combinaties als het gaat om paardentransport.

@femmefatale1 lees even de FAQ, dit antwoord heeft meer kanttekeningen dan inhoud.
Hoe kan een auto van 1900kg 4050kg toegestaan trekgewicht op kenteken hebben?
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-08-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:25

@ ikke:
Ik weet ook wel dat er meer regels zijn aan het rijden met trailer..
Maar de TS vraagt alleen om gewichten, en daar antwoord ik op.. niet of het wel of niet met BE of C rijbewijs moet..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:27

ikke, je moet even je quotjes aanpassen.... Lachen leest makkelijker

Citaat:
Hoe doen de mensen die trailers controleren dat dan? Hebben die er ook daadwerkelijk altijd verstand van hoeveel een paard weegt? Agenten hebben niet allemaal wat met paarden en zullen dat dus best lastig vinden, lijkt me?

de agenten weten het vaak zelf ook niet hoor! Heb wel eens 2 uur op het bureau gezeten met de vraag wat nou wel of niet mocht en ze konden me geen duidelijk antwoord geven.
N 2 uur zoeken kwamen ze met het antwoord wat ik eigenlijk al wist maar graag door 'het blauwe' bevestigd wilden zien en het klopt exact met de eerder genoemde FAQ

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:30

femmefatale1 schreef:
@ ikke:
Ik weet ook wel dat er meer regels zijn aan het rijden met trailer..
Maar de TS vraagt alleen om gewichten, en daar antwoord ik op.. niet of het wel of niet met BE of C rijbewijs moet..

Geef dan een correct antwoord, conform de FAQ en niet een antwoord wat alleen in zeer specifieke gevallen klopt. TS wilde haar E halen, daarmee is jouw antwoord niet meer van toepassing (zie de FAQ).

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:43

@ikke en cissy: het is me duidelijk, dank je wel! Ik begrijp overigens je frustratie, Ikke, zou ik ook wel hebben. Ik had het duidelijk verkeerd, zowel de regels, als de toon van jouw uitleg, dus vind het fijn dat ik het nu wel goed weet... volgende keer zal ik eerst de FAQ uitpluizen Bloos . Wel ingewikkeld trouwens. Ga bij vriendlief maar eens boycotten voor een zware auto en een E rijbewijs (ik ben zelf niet zo'n held in rij examens...slik) Knipoog

edit: het is echter zelfs met E rijbewijs toch wel zo dat het geladen gewicht (dus het werkelijke gewicht) nooit meer mag zijn dan trekgewicht van de auto? * Duikt ondertussen in de FAQ * Clown en heeft het antwoord al gezien Knipoog Toch verdomde handig, zo'n E rijbewijs, toch maar examen doen...enne, les nemen natuurlijk Haha!

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:23

Ik heb zo'n lint en die zegt dat onze fries, lichtgebouwde fries, 1.65 ongeveer, 550 kilo weegt.
Onze oude fries, zwaargebouwde fries, 1.68 is in de kliniek op de weegschaal gaan staan en woog 650 kilo. Mijn eigen pony, 1.58, lichtgebouwd weegt 450 kilo volgens dat meetlint...

Weet je iig een beetje de richtlijnen.. Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:06

mijn quarter van 1,52 woog 525kg op de weegschaal bij de uithof en volgens het lint een heel stuk minder....!! Lachen dus wegen is weten!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:33

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe je een paard moet wegen,
Dus volg ik dit topic even, het zou namelijk handig zijn om het te weten.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:37

ik ook want volgens de formules is mijn pony Hafkruising ongeveer 350 kilo als ik alles ruim meet en dat lijkt mij niet