djinnie schreef:Uhm, ik had het toevallig even verkeerd gelezen, dus dat ze had gezien dat haar auto 1170 mag trekken, zag ik later pas (ik had het even gelezen als het gewicht van de auto, mijn excuses dus). Daar hoef je echter niet over te vallen, toch, ik zei het zelfs in mijn edit.
De smilie had een reden.....
djinnie schreef:Ik weet overigens niet waar jij een trailer vindt die als totaal gewicht, dus gewicht trailer en paard, 1170 kilo mag wegen? Dan mag je mij dat ook wel laten weten. Dat ze straks E heeft is fijn en nodig, maar als je aangehouden wordt met je trailer wordt er gekeken naar de maximale massa van je trailer (de lichtste zijn net onder de 1300) en niet wat je trailer leeg weegt en wat je paard weegt. Voor zover ik weet mag je met de meeste auto's zelfs geen lege trailer trekken, want ze kijken naar maximale massa. Hoewel ik dat fout zou kunnen hebben. Maar een agent gaat echt niet nakijken wat je paard weegt. Daarn zijn nu dus de kentekenbewijzen voor. En dan ga je met het trekgewicht van deze auto en welke trailer dan ook in de soep.
Als de chauffeur B-E heeft, dan heeft die agent niks te willen, hij heeft zich ook aan de wet te houden en die zegt dat het WERKELIJKE gewicht telt. Hij zal de combi dus moeten wegen. Een bon schrijven die onterecht is, levert zo'n man namelijk ook een flinke douw, dat zal ie dus niet zomaar doen.
Voor TS is het zaak een lichte trailer te vinden, zoals een Heja (hoewel dat weer geen wereldkwaliteit is). Eerst en vooral zou ze er verstandig aan doen om het paard domweg op de weegbrug te zetten, zodat je ergens naartoe kunt rekenen, i.p.v. te gaan speculeren.
djinnie schreef:Goed, de B-rijbewijs vrachtwagen had ik dan blijkbaar fout, je ziet alleen heel veel B-rijbewijzen vrachtwagentjes als 2paards vrachtwagentjes. Maar 1 paard mag je daar toch wel in laden? Dus dat zou mogelijk misschien een oplossing zijn.
Ik heb net vorige maand een twee jaar durende zoektocht naar een "nieuwe" vrachtwagen achter de rug. Je wilt niet weten wat voor rommel er wordt aangeboden en al helemaal niet wat voor fantasieprijzen sommigen daarvoor durven vragen. Ik heb de luxe van een C-rijbewijs (bewuste keuze) dus ik heb geen beperkingen.
djinnie schreef:Ik wilde alleen maar meedenken (helaas, blijkbaar, want vindt de reactie op mijn post wat onvriendelijk overkomen, al kan ik dat mis hebben natuurlijk). Ik ken het probleem van TS omdat ik het zelf ook heb, lichte trailers zijn er nauwelijks, zeker als je MAXIMALE MASSA moet tellen...
Sorry, het was niet onvriendelijk bedoeld, ik was alleen een beetje teleurgesteld.
Ik rijdt al bijna 20 jaar met paarden rond, heb al achtien jaar mijn C-rijbewijs, weet van de hoed en de rand als het om wetgeving gaat rondom rijbewijzen en aanhangers (heb er meerdere artikelen over geschreven) en heb ruime ervaring met diverse autootjes en combinaties als het gaat om paardentransport.
@femmefatale1 lees even de FAQ, dit antwoord heeft meer kanttekeningen dan inhoud.
Hoe kan een auto van 1900kg 4050kg toegestaan trekgewicht op kenteken hebben?
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-08-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt