Luister jij naar je paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Luister jij naar je paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:19

Ik zie hier op bokt vooral op HAW heel veel topics met hulpteugels eraan knuppen.
Als reden wordt er dan gezegd: paard wil niet naar beneden komen, of gooit het hoofd omhoog of wat er nog meer wordt geschreven.....
Dit heeft er allemaal mee te maken dat er iets niet goed zit bij het paard.
En dat kan overal aan liggen.

Maar, als jij merkt dat je paard ergens tegenin komt, zou jij dan naar een oplossing gaan zoeken?

Mijn ervaring:

Jong paard gekocht op de markt als 2-jarige. Toen hij drie was begonnen met longeren en zadelmak maken.
Een paar keer op gezeten, maar paard gaf aan er niet klaar voor te zijn.
Gewacht totdat hij 4 jaar was en daarna voorzichtig mee begonnen.
Maar telkens had ik het idee dat hij onregelmatig liep.
Op de les werd er door de instructeur gezegd dat hij teugelkreupel was, dus dan ga je dat maar geloven.
Ook tijdens een lesweek door topruiters les gehad en telkens weer van mening dat het puur teugelkreupel was.
Paard is op de foto gezet door DA, niets te zien.
Osteopaat is geweest en heeft het paard behandelt.
Het zou vanuit de schouder komen.
Twee maanden later weer gestart op concours en halverwege de proef begon meneer weer te hinken met het been.
Toen ben ik maar aan het googelen geslaan en uiteindelijk bij deze website belandt: http://www.evenwicht.eu
Na veel heen en weer gemail en gebel kwam ik tot de conclusie dat haar omgang met paarden en mijn omgang erg veel raakvlakken hebben.
Dus hebben we een afspraak gemaakt voor een les.
Tijdens de eerste les werd er geconstateerd dat het paard niet rad was.
Heel vervelend om mee te maken. Van haar hebben we een adres gekregen en we moesten zelf maar kijken wat we er mee deden.
Een paar uur met mezelf aan het denken wat het beste was en toch de gok gewaagd, ik heb gebeld.
We zijn naar deze osteopaat in Beckum geweest en rugwervels zijn daar rechtgezet.
Dit was absoluut geen prettige ervaring om mee te maken, maar je geeft je paarden in goede handen.
We zijn erachter gekomen dat hij zijn wervels bijna een jaar geleden heeft verschoven.
Hij is toen in volle rengalop met zijn borst tegen mijn andere paard aangeknald.
Deze had haar been gebroken en moest helaas af worden gemaakt.
Hij heeft toen zo'n klap gemaakt dat de wervels hoogstwaarschijnlijk zijn verschoven.
Na twee weken intensief trainen zijn we weer naar haar, de instructrice, toegegaan en de wervels staan nu goed. Alleen de achterhand is weinig ontwikkeld.
De volgende stap waar we nu mee bezig zijn is het trainen spieren.
Zie daarvoor: viewtopic.php?f=10&t=810261&hilit=
Ik merk nu dat mijn paard aangeeft hoever hij kan gaan en of hij het ook leuk vind.
We zijn sinds een paar weken echt een combinatie geworden.
We genieten nu van elkaar en ik merk in de hele omgang dat we een 2-1 eenheid zijn geworden.

Daarom deze titel: Luister jij naar je paard?

Het zou erg leuk zijn als je jouw ervaring zou willen delen. Bloos

omaas

Re: Luister jij naar je paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:18

Hey, als je er meer in wil verdiepen ( en als je er voor open staat), kan ik je dit boek aanbevelen:
'Paarden Spreken' van Margrit Coates.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:21

Dank je wel.
Ga na dat boek op zoek. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:53

Boeiend om jouw verhaal nu eens op een rijtje te zien! Volgens mij ben je erg goed bezig, dat sowieso.

Ik ga even een paar boodschapjes halen, dan vertel ik wat over mijn eigen ervaring...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 15:57

Wendy, dank je wel.
Ik heb het een beetje beknopt uitgelegd.
Als ik het hele verhaal neer wil zetten dan ben ik over twee dagen nog niet uitgetypt! Knipoog

Ik wacht af. Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:00

Super hoor.
Ik luister ook naar mijn paardje & andere dieren. Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:09

Ik luister wel naar mijn paarden, maar ik weet nooit zeker of ik ze ook goed hoor en versta. (klinkt wel erg filosofisch...)
Ik denk dat de meeste mensen wel degelijk luisteren, maar niet bij machte zijn om er ook echt iets mee te doen. Het blijft tenslotte een feit dat mensen paarden voor een deel blijven vermenselijken.

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:16

Idd, ga dat boek opzoeken Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 16:19

bromfiets schreef:
Ik luister wel naar mijn paarden, maar ik weet nooit zeker of ik ze ook goed hoor en versta. (klinkt wel erg filosofisch...)
Ik denk dat de meeste mensen wel degelijk luisteren, maar niet bij machte zijn om er ook echt iets mee te doen. Het blijft tenslotte een feit dat mensen paarden voor een deel blijven vermenselijken.

Dat bedoel ik er ook mee.
Ik kan mijn paarden ook niet verstaan, maar als hij bijvoorbeeld met het borstelen hapt dan weet ik dat er iets niet goed is en ga ik op onderzoek uit wat dat dan zou kunnen zijn.
Dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen.
Dus als je paard aangeeft dat er iets niet oké is, de oorzaak ervan opzoeken. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:30

Mijn paard heeft me ongeveer gedwongen om te luisteren.
Op een gegeven moment stond ik voor de keuze... verkopen of goede hulp zoeken en nog beter naar mijn paard gaan luisteren.

Walter is nu ruim 2 jaar mijn paard. Ook als 2-jarige gekomen en ik probeerde er al af en toe wat mee te doen zoals loswerken. Op een zaterdagmiddag ging dat helemaal fout en heeft hij me een tand uit de mond geslagen.
Ik was doodsbang voor mijn eigen paard.
Ondertussen zijn we nu ruim 2 jaar verder, en ik heb nog nooit op mijn paard gezeten.
Eerst moest ik mijn eigen angst overwinnen (en dat is verdorie niet makkelijk... ik keek daar vroeger altijd veel te makkelijk tegenaan) en de communicatie met Walter verbeteren.
Wat heb ik allemaal gedaan: ik heb Walter verhuisd naar een plek waar hij zich beter thuis voelde en minder tijd doorbracht in de stal. Ik ben samen met een instructrice met hem aan de slag gegaan (ik was haar afstudeerproject, ze deed ISPH in belgie). Ook heb ik de tandarts er een paar keer bij gehad, een osteopaat en ik zit er over na te denken om een chiro nog eens te vragen want hij heeft een heel vreemde bespiering onder zijn staart.

Walter is nogal een portret, eigenlijk een puber die constant zijn grenzen aan het verkennen is. Hij heeft absoluut dominante trekjes, maar als je hem eenmaal hebt is het het liefste paard ter wereld. Maar voordat ik op de juiste momenten ook op durfde te treden was ik alweer een stuk verder. Want dreigen doet ie wel en angst kun je niet verbergen.

Verder moest ik zelf mijn rust leren te vinden, ook als Walter weer eens opgefokt deed. We brengen spanningen en gevoelens op elkaar over. Klinkt heel zweverig allemaal, maar het werkt dus echt.

Ik ben blij dat ik hem niet verkocht heb. Sinds Walter in een groep dag en nacht buiten staat heb ik eigenlijk een ander paard. Sinds ik steviger in mijn schoenen sta, heb ik zelfs een heel leuk paard.

Inmiddels is Walter 4 jaar en al een tijdje bekend met zadel, hoofdstel, longeren, grondwerk en loswerken. Op bepaalde punten moet er zeker nog geschaafd worden, maar dat is ook het leuke van een paard... je bent nooit helemaal klaar.

Als je trouwens nog informatie zoekt over het een of ander... ik heb ondertussen een behoorlijke boekenkast en DVD collectie, dus dan moet je maar eens contact opnemen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:41

ik luister iig wel naar mijn paard en mijn andere dieren. ik voel het als hij niet lekker loopt, ook al zien de andere mensen die kijken niet. ik merk het als er wat anders is aan hem, ik merk het waarneer hij niet lekker in zijn vel zit of als er wat mis is. dit heeft tijd gekost. het duurde een tijd voordat ik hem door en door kende en wist als er wat aan de hand is. nu heeft hij bv een peesblessure. het voelde voor mijn gevoel al een tijdje niet goed, maar er was niks te zien en hij liep normaal. en toen werd hij licht kreupel en de pees werd dikker. ik heb 2 weken gewacht en toen een echo laten maken. en hij had een peesblessure, een lichte beschadiging aan zijn pees. ik merk nu ook aan hem dat hij een beetje down is. hij mag maar op een klein stukje gras, zodat hij niet kan rennen. maar hij is gewend om 7 dagen per week te werken en dat merk je. hij mist het en voelt zich toch een beetje down. ik vind ook dat hij wat duntjes is, terwijl andere zeggen van niet. ik weet niet. bij hem weet ik dat gewoon.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:21

Ik probeer te luisteren, of toch af te lezen wat mijn paard bedoelt.

Tijdens het rijden ben ik nog niet vaak van die problemen tegen gekomen, want we zijn pas bezig. Maar ik merk wel heel fel aan hem wanneer hij van streek geraakt en dan laat ik hem even tot rust komen. Hij heeft een vrij angstig karakter en hij is nog jong en moet nog veel leren, maar ik push hem niet.

Wel merk ik dadelijk aan hem als er echt lichamelijk iets scheelt. Hij heeft als tweejarige een enorme koliekaanval gehad en sindsdien merk ik het zo aan hem als hij zich niet goed voelt. Doordat ik veel tijd bij hem doorbreng in de wei en zijn gedrag en karakter ken (of toch hoop te kennen Clown ) merk ik abnormale dingen snel op en dat hoort imo ook wel een beetje bij het 'luisteren'.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:35

Het is vind ik belangrijk om te luisteren naar je paard. Ik ben absoluut geen zweverig type, die in allerlei vage dingen geloofd, maar je paard kan niet praten en dus zul je op andere aanwijzingen af moeten gaan. Mijn paard heeft voor dat ik hem kocht een moeilijke periode gehad. Veel steigeren en staken en daardoor is hij door diverse mensen gereden (netjes en heel wat minder netjes). Nu heeft hij af en toe nog van de momenten dat hij compleet blokkeert en niets meer wil. Niet lopen of niet stoppen. Na vele malen geprobeerd te hebben het op een harde of zachte manier op te lossen. Ben ik zover gekomen dat als hij dit doet ik afstap een paar rondjes met hem wandel of als ik in het bos ben er een stukje langs ga lopen. De blokkade in zijn hoofd en mijn irritatie (geloof me dat wordt ik soms wel van zijn gedrag) lossen dan beiden op en we kunnen weer verder. Verder is het een super braaf paard met een heel goed karakter (wel veel karakter en een eigen wil), absoluut verkeersmak en vertoont ook geen vluchtgedrag voor enge dingen. Met dressuren heb ik het probleem bijna nooit meer. Met buitenrijden af en toe. Ik rijd geen wedstrijden met hem omdat ik hem niet continu wil pushen en voor het blok wil zetten. Ik denk dat het goed is om naar je paard te luisteren, maar het paard moet wel weten dat hij ook naar jou moet luisteren. Dat hij je kan vertrouwen en dat je hem niet bewust kwaad/pijn wilt doen. Ik denk wel dat paarden net als mensen soms een betere en soms een slechtere dag (humeur) hebben.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:44

Wat een mooie verhalen allemaal.
Ben dus niet de enigste die er zo over denkt. Knipoog

@Wendy.
We moeten elkaar zeker een keer opzoeken.
Ben benieuwd naar je dvd's en boeken en ik heb een goed adres voor je in Beckum die je paard zeer zeker kan helpen.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:14

Mijn ervaring:

Ongeveer 1 1/2 jaar geleden, begon mijn paard uit het niets te bokken bij het de hulp voor het aanspringen in galop en ook daarna te staken.
Een aantal mensen op stal zeiden dat ie gewoon onder het werk uit wilde komen en daarom dit soort dingen ging doen, maar ik geloofde daar niet in.
Omdat hij nooit zo is geweest en staken en bokken niets voor hem was.
Hij was daarna eerst behandeld door een fysio en later door de osteopaat omdat de fysio niets meer kon doen. Het heeft even geduurd, want in die tijd is het staken en bokken teruggekomen een aantal keren, maar nu loopt ie al een tijdje weer goed.
Uiteindelijk bleek het probleem dus bij het zadel te liggen (terwijl ik toen net een nieuw zadel had gekocht, maar deze gewoon niet goed lag) nu met een ander zadel loopt ie gewoon goed.
En hij gaf dus al die tijd aan dat ie daar last van had, ook omdat er met longeren geen problemen waren.
Gelukkig dat ik wat anders dacht dat de rest anders had ie nu nog zo rondgelopen.

Dus ja ik luister wel naar m'n paard, vooral omdat het een schat van een beest is en als hij vervelend is het niet doet om er onderuit te komen, maar echt pijn heeft.

Zelfs met rijden helpt ie me Haha! , ik heb de neiging om voorover te gaan zitten als ik wil aanspringen in galop, omdat ik nog steeds een beetje bang ben dat ie gaat bokken. (macht der gewoonte)
En dan doet hij het dus juist, om aan te geven dat ik op mijn kont moet gaan zitten Bloos
En zo zijn er nog meer van die kleine dingetjes.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 10:29

Haha sabje.
Leuk zo'n meedenkend paard.

Nog een vraag, hoe denken leden van je vereniging erover en stalgenoten?

Ik loop vaak tegen een muur en houd daarom mijn mond maar dicht.
Ze zien over een tijdje een compleet ander paard en dan kunnen ze zelf hun conclusie trekken of de trainingswijze wel/ niet heeft geholpen. Knipoog

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:42

Stalgenoten waren wel verbaasd toen mijn paard zo veranderde door een klein dingetje te veranderen. En zijn ook om.
Een paard staakt of bokt niet zomaar, meestal met een reden, want ze gaan niet zomaar bedenken, vandaag ga ik maar eens vervelend doen.

En ik heb er ook van geleerd ik luister eerst naar mijn paard en mijn zelf voordat ik dingen van andere mensen ga aannemen.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:45

omaas schreef:
Hey, als je er meer in wil verdiepen ( en als je er voor open staat), kan ik je dit boek aanbevelen:
'Paarden Spreken' van Margrit Coates.

Ik heb net dat boek uitgelezen, het is wel een boek die je met de neus op de feiten drukt!
Echt een geweldig boek, je wordt je wat meer bewust van de dingen die je paard doet en waarom ze dat doen!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:31

Ja, prachtig boek, he!
Eigenlijk zou iedereen dit moeten lezen! Zij heeft ook een boek geschreven op deze manier maar dan over huisdieren, ook erg mooi!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:30

Ik luister naar m'n paard, in de zin van dat ik soms aan haar merk dat het werk teveel word, dat zo het allemaal even niet meer snapt. Dan krijgt ze een week vakantie op de wei, wel lekker poetsen, maar niet rijden ofzo. Tijd om na te denken. Vaak werkt dat wel...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 22:20

Sabje19 mij kijken ze heel gek aan.

Maar ik wil hun gezichten straks wel zien als ik de klasses doorvlieg, nou ja, misschien iets te veel geblazen, maar toch.
Merk dat mijn paard nu met veel meer schwung loopt als voorheen, dus is het echt wel belangrijk om naar je paard te luisteren.

Dat boek ga ik echt bestellen!

edit, spelfout. Bloos
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 06-08-07 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:23

Jij bent goed bezig met je paardje!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 22:29

Dank je wel jessix.

Heb jij ook zoiets soortgelijks meegemaakt?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:18

Ik luister altijd naar mijn paard. Wanneer zij aangeeft iets niet te kunnen accepteer ik het en gaan we op een andere weg verder. Toen ik haar 4 jaar geleden te rijden kreeg heb ik ontzettende strijd gehad haar dingen aan te leren. Linkergalop was een hel, wijken werd een nog groter probleem. Ze sloeg compleet dicht bij het leren van nieuwe dingen. Maar de 'druk' van wedstrijden was toch wel een beetje aanwezig. Toen het paard van mij werd ik haar verhuisde naar een andere stal hebben we een nieuwe start gemaakt. Ik ben beter naar haar gaan luisteren, zij heeft meer vertrouwen in mij gekregen en sindsdien is geen nieuwe oefening nog reden tot stress. Maar als ik wil heb ik haar in 2 minuten over de rooie, dát wel.
Ook op stal staan was een dilemma. Ze heeft het nooit leuk gevonden, maar afgelopen winter, de 1e winter op dr nieuwe plekje, was een drama. Er mocht maar 1 dezelfde pony bij haar op stal staan, recht voor haar. Anders sloeg ze de schotten uit de stal en rende ze rondjes tot de rest van de pony's op stal stonden. Volgens sommigen 'moest ze het maar leren' maar dat ging er bij mij niet in! Wanneer de pony's in de lesliepen deed ik haar het land in om haar er vervolgens in het donker weer uit te halen. Maar hier was ze zo blij mee dat ze braaf naar het hek toe kwam met etenstijd, wetende dat ze dan niet alleen hoefde te staan. Langzamerhand hebben we het opgebouwd, na een paar weken kon ze met een vriendje op stal.
In de trailer net zo. Er staat op stal een trailer waar 2 pony's in vervoerd kunnen worden. 2Paards werd me verteld, tsja er zat ook een tussenschot in, logisch leek me... Normaal staat Royal keurig op de trailer, maar de 1e keer dat ik haar daarin zette werd ze compleet gek. Elke bocht brak ze de trailer weer af, doodeng. Toch ging ze er weer braaf in, ze bleef vertrouwen in me hebben dat het goedkwam. Tot ik erachter kwam dat het te smal voor dr was. De trailer was geen 2 paards maar een 1,75 mét tussenschot. 2 kleine pony's kunnen daar wel tussen, een groot paard stond dus klem. Ze kon haar evenwicht niet bewaren. Nooit gaat ze meer in die trailer, hoe erg men me ook voor gek verklaart.
Dikwijls wordt er gniffelend gereageerd als ik nee zeg, "want het paard wil het niet". Maar ik luister naar Royal en respecteer haar als ze niet wil. We komen er ook wel via een andere weg, waar zij ook gelukkig mee is.
Sinds we op deze weg zitten krijg ik steeds vaker te horen dat Royal er nog nooit zo gelukkig uitgezien heeft. Dat doet me goed en stimuleert alleen maar nóg vaker te luisteren naar haar!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:37

Ik vind wel dat ik naar mijn pony luister. Ze was eerst een hele tijd tegen de hand terwijl ik niet het idee had dat ik anders reed. Ik heb toen de DA eens gevraagd naar haar gebit te kijken en ja hoor er zat een wolfskies in de weg.

En met rijden was ze een keer flink aan het bokken. Ik controleer dan eerst het zadel en hoofdstel omdat ze nooit bokt. En als ze een jolige bok maakt dan is die anders en dat weet ik ondertussen.