Als reden wordt er dan gezegd: paard wil niet naar beneden komen, of gooit het hoofd omhoog of wat er nog meer wordt geschreven.....
Dit heeft er allemaal mee te maken dat er iets niet goed zit bij het paard.
En dat kan overal aan liggen.
Maar, als jij merkt dat je paard ergens tegenin komt, zou jij dan naar een oplossing gaan zoeken?
Mijn ervaring:
Jong paard gekocht op de markt als 2-jarige. Toen hij drie was begonnen met longeren en zadelmak maken.
Een paar keer op gezeten, maar paard gaf aan er niet klaar voor te zijn.
Gewacht totdat hij 4 jaar was en daarna voorzichtig mee begonnen.
Maar telkens had ik het idee dat hij onregelmatig liep.
Op de les werd er door de instructeur gezegd dat hij teugelkreupel was, dus dan ga je dat maar geloven.
Ook tijdens een lesweek door topruiters les gehad en telkens weer van mening dat het puur teugelkreupel was.
Paard is op de foto gezet door DA, niets te zien.
Osteopaat is geweest en heeft het paard behandelt.
Het zou vanuit de schouder komen.
Twee maanden later weer gestart op concours en halverwege de proef begon meneer weer te hinken met het been.
Toen ben ik maar aan het googelen geslaan en uiteindelijk bij deze website belandt: http://www.evenwicht.eu
Na veel heen en weer gemail en gebel kwam ik tot de conclusie dat haar omgang met paarden en mijn omgang erg veel raakvlakken hebben.
Dus hebben we een afspraak gemaakt voor een les.
Tijdens de eerste les werd er geconstateerd dat het paard niet rad was.
Heel vervelend om mee te maken. Van haar hebben we een adres gekregen en we moesten zelf maar kijken wat we er mee deden.
Een paar uur met mezelf aan het denken wat het beste was en toch de gok gewaagd, ik heb gebeld.
We zijn naar deze osteopaat in Beckum geweest en rugwervels zijn daar rechtgezet.
Dit was absoluut geen prettige ervaring om mee te maken, maar je geeft je paarden in goede handen.
We zijn erachter gekomen dat hij zijn wervels bijna een jaar geleden heeft verschoven.
Hij is toen in volle rengalop met zijn borst tegen mijn andere paard aangeknald.
Deze had haar been gebroken en moest helaas af worden gemaakt.
Hij heeft toen zo'n klap gemaakt dat de wervels hoogstwaarschijnlijk zijn verschoven.
Na twee weken intensief trainen zijn we weer naar haar, de instructrice, toegegaan en de wervels staan nu goed. Alleen de achterhand is weinig ontwikkeld.
De volgende stap waar we nu mee bezig zijn is het trainen spieren.
Zie daarvoor: viewtopic.php?f=10&t=810261&hilit=
Ik merk nu dat mijn paard aangeeft hoever hij kan gaan en of hij het ook leuk vind.
We zijn sinds een paar weken echt een combinatie geworden.
We genieten nu van elkaar en ik merk in de hele omgang dat we een 2-1 eenheid zijn geworden.
Daarom deze titel: Luister jij naar je paard?
Het zou erg leuk zijn als je jouw ervaring zou willen delen.
) merk ik abnormale dingen snel op en dat hoort imo ook wel een beetje bij het 'luisteren'.
, ik heb de neiging om voorover te gaan zitten als ik wil aanspringen in galop, omdat ik nog steeds een beetje bang ben dat ie gaat bokken. (macht der gewoonte)