Geit bij pony? Of beter niets dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Geit bij pony? Of beter niets dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:47

Zit met klein dilemma, niets ernstig maar graag jullie advies..

Heb onlangs een pony gekocht. De bedoeling is om later ook nog een paard te kopen (1 à 2 jaar, wanneer de tijd en financiële middelen beschikbaar zijn). Momenteel heeft m'n pony gezelschap van m'n vriendin haar pony maar die gaat deze winter terug op manege staan, zij wil dit zo. Dus m'n beestje zal alleen komen te staan.

Nu dacht ik eraan om een geitje aan te schaffen. Ik weet dat een geit geen paard is juist daarom mijn twijfel.
Nu hoor ik al gillen een shetje.. Die optie is uitgesloten. Reden: mijn man is geen paardengek maar ging gelukkig al akkoord met de pony en dat paard in de toekomst, maar als ik nu een shet koop, kan ik dat paard wel op m'n buik schrijven.. Waarom dan wél een geit hoor ik ook al denken: een geit is goedkoop in aanschaf, minder verzorging nodig en eet keukenafval, dus nog eens goedkoop.

Aangezien mijn hond altijd buiten is, vroeg ik me af of een pony ook al tevreden is met de aanwezigheid van de hond, of is die geit dan toch nog nét iets beter?

Beetje dwaas hé..

Marigold

Re: Geit bij pony? Of beter niets dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:50

is er niet iemand anders in de omgeving die weidegang zoekt voor deze winter?
bijvoorbeeld voor een veulen dat afgespeent moet worden?
lijkt mij wel de moeite waard om daar naar uit te kijken, advertentie op marktplaats bijvoorbeeld.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:52

Nee dat wil ik niet, zo een vreemde dagelijks over de vloer. M'n vriendin komt maar een 2x per week en da's nog te doen. Maar verder vinden wij onze privacy erg belangrijk.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:53

ja inderdaad ben ik het wel mee eens maar misschien is een lam of schaap wat ik zie vaak mensen die hebben een paard en een schaap of meerdere

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:54

ik denk dat die geit net iets meer meerwaarde heeft, om het feit dat deze dag en nacht bij je paardje kan staan
(trouwens, wat je man betreft, daar weet ik er nog een paar voorbeelden van, gelukkig niet mijn vriend, maar wel van een vriendin. Daar ben je dus niet de enige in (hart onder de riem Knipoog ) en begrijp je situatie goed Ja )
Ik zou voor de geit gaan, gezien deze ook het land deelt (gezamelijk grazen) en idd dag en nacht erbij staat.

* typo
Laatst bijgewerkt door Krissis op 03-08-07 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:54

PS: wij zijn ook een ganse dag uit werken en dan moet je al een sleutel geven enzo..

@lisaamor: ik vind schapen zo vies met al die vacht.. Koe sorry, stom hé

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:55

Geit kan prima Ja Ik ken toch zeker twee paarden die een geit als maatje hadden. Zorg wel voor een goede omheining, over het algemeen zijn de buren niet zo blij als de geit op bezoek komt... Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:56

Mijn pony heeft vroeger ook jarenlang gezelschap gehad van een geit, ging prima hoor.
Alleen toen er naar jaren een paard bij kwam werd het een probleem... De stal (klein: twee boxen + gang) was 'haar domein' en reageerde erg agressief naar het nieuwe paard.

Nou is geen paard/pony hetzelfde, maar ik zou ze niet te lang alleen zetten als je van plan bent om er later nog een bij te zetten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:56

@loeckie: voor een geen-paardengek te zijn heeft hij al écht hééél veel gedaan voor mij en mijn paardendroom. Tenslotte kost het ook een pak geld waar we andere dingen zouden kunnen mee doen. 't Is echt een schat!! Daarom wil ik nu ook niet overdrijven..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:57

das idd ook nog eens, een geit is een echte uitbreker, er hoef maar een zwak plekje in je omheining te zijn, hij heeft hem zo gevonden.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:57

Bij een pony die ik vroeger verzorgd heb stond een geit in de stal. Ging prima al was de geit gekker met de pony dan andersom. Die geit bleef echt altijd bij de pony in de buurt. Je moet met een geit wel rekening houden met je omheining, ze zijn erg ondernemend en gehaaid in ontsnappen en echte alles eters. Wij zetten de geit in de wei meestal aan ketting met pin zodat hij niet kon ontsnappen en slapen deed hij gewoon bij de pony in de box. Ik zeg steeds geit maar het ging om een gecatreerde bok (witte melkgeit).

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:58

Nee, dat snap ik, wat dat betreft heeft hij idd genoeg ingeleverd Ja , erg fijn dat ie dat voor je doet!

nikita_love

kan prima!

mijn paard kwam toen tijdelijk voor een half jaartje alleen te staan en toen hebben we er ook een geit bijgezet en dat zijn nu de beste maatjes Lovers slapen bij elkaar in stal en roepen elkaar als we bijv. paard meenemen naar wedstrijden... dus dikke mik tussen die 2 Lachen

Insigne

Mijn pony heeft in z'n jongere jaren ook altijd een geitje als vriendje gehad. Die twee waren onafscheidelijk!
Maar houdt er inderdaaf wel rekening mee, dat geiten behoorlijk hoog kunnen springen! Haha!

P_A_R_Love

Lieke_M schreef:
PS: wij zijn ook een ganse dag uit werken en dan moet je al een sleutel geven enzo..

@lisaamor: ik vind schapen zo vies met al die vacht.. Koe sorry, stom hé

haha oke dan een geit

isaja

Ik zou ook voor de geit gaan dan heeft je paardje tenminste gezelschap.........alleen is maar alleen. Ik zie vaak zat in mijn omgeving geitjes bij paarden en dat gaat hardstikke goed Pling

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:58

pearlie schreef:
Mijn pony heeft vroeger ook jarenlang gezelschap gehad van een geit, ging prima hoor.
Alleen toen er naar jaren een paard bij kwam werd het een probleem... De stal (klein: twee boxen + gang) was 'haar domein' en reageerde erg agressief naar het nieuwe paard.

Nou is geen paard/pony hetzelfde, maar ik zou ze niet te lang alleen zetten als je van plan bent om er later nog een bij te zetten.

Was dat dan die geit die agressief reageerde naar het nieuwe paard? Mijn pony is in elk geval nu ook al vrij dominant tegen haar weidegenootje..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:59

en idd, ik zou voor een gecasteriseerde versie gaan, anders stinken ze een uur tegen de wind in!!

Tanja_dB

WendyBZ schreef:
Geit kan prima Ja Ik ken toch zeker twee paarden die een geit als maatje hadden. Zorg wel voor een goede omheining, over het algemeen zijn de buren niet zo blij als de geit op bezoek komt... Knipoog

Dat is wel echt heel belangrijk. Geiten klimmen echt overal uit!! Er is niks zo ellendig dan dat je steeds moet vangen!

Ik denk ook dat een geit wel meerwaarde heeft! Continu aanwezigheid van een ander dier is toch een klein beetje nabootsing van een kudde. Goed van je dat je de moeite neemt om een ander dier erbij te zoeken!

pearlie

Nee de pony was agressief!! Zodra het paard uit de stal was was het prima, maar stond die ook in z'n box dan brak de pony zowat de stal af. We hebben de pony uiteindelijk maar verkocht.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:02

loeckie schreef:
en idd, ik zou voor een gecasteriseerde versie gaan, anders stinken ze een uur tegen de wind in!!

Heb een 'mieke' op 't oog.. heb ook niet zoveel zin in een 'stinkende bok'. Vork

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:02

Lennox schreef:
Bij een pony die ik vroeger verzorgd heb stond een geit in de stal. Ging prima al was de geit gekker met de pony dan andersom. Die geit bleef echt altijd bij de pony in de buurt. Je moet met een geit wel rekening houden met je omheining, ze zijn erg ondernemend en gehaaid in ontsnappen en echte alles eters. Wij zetten de geit in de wei meestal aan ketting met pin zodat hij niet kon ontsnappen en slapen deed hij gewoon bij de pony in de box. Ik zeg steeds geit maar het ging om een gecatreerde bok (witte melkgeit).

dat is wel slim maar als je een middel maat geit neemt gebeurt daat over het hek springen niet zo snel mensen die wij kennen hebben ook een geit en die staat in een omhienig van een meter
en hij is heel slim Tong uitsteken
hij kan van zijn huisje zijn deurtje open en dicht doen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:03

Ja, een geit! Wij hebben 2 gecastreerde bokken. Ze eten en slapen met en bij de paarden, ze horen echt bij ons kuddetje Knipoog
Afbeelding
En inderdaad, zorg voor een goede omheining. Ze breken overal uit, en kunnen prima springen. Als je snel driftig word kan je beter ook geen geit nemen Clown

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:04

Ik denk ook dat een geit wel meerwaarde heeft! Continu aanwezigheid van een ander dier is toch een klein beetje nabootsing van een kudde. Goed van je dat je de moeite neemt om een ander dier erbij te zoeken![/quote]

En is ook nog 's leuk voor de kindjes want daar beging ik wel een serieuze fout door een "D"-pony te kopen.. Ach gut

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:07

SpikyBlue schreef:
Als je snel driftig word kan je beter ook geen geit nemen Clown

Ik kan nog wel veel verdragen als het om dieren gaat.. Lachen

M'n man wordt er iets minder blij van, al dat extra werk (fulltime werken, 2 kindjes, hond, kat, pony en bijna een dwerggeitje..).

Dat maak ik 's avonds dan wel dubbel goed hoor Lachen