Mijn paard gaat 1 week op proef wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Mijn paard gaat 1 week op proef wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:23

Mijn paard staat te koop en zaterdag komen kijkers. Het zijn mensen van een gehandicapten stichting, ik heb hun website, namen, telnr., adres,
Ze willen zaterdag kijken of het klikt met het paard en hem direct meenemen om voor 1 week op proef te hebben. Ik vertrouw ze wel, zeker omdat het van een stichting is, maar toch geeft het een risico. Ze kunnen hem of mijn spullen (want ze nemen het zadel en hoofdstel mee om te kunnen rijden) natuurlijk doorverkopen of wat dan ook. Hoe kan ik dit nu het beste regelen?
Een aanbetaling of gewoon de vraagprijs vragen of een contractje maken of ze gewoon maar vertrouwen???? Wat vinden jullie of wat hebben jullie gedaan?
Alvast bedankt!

smurfje

Re: Mijn paard gaat 1 week op proef wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:24

in principe heb je alle gegevens. dus je komt een heel eind.
maar voor je eigen gemoedsrust kan je altijd een contractje opstellen

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:25

Volgens mij moeten ze dan gewoon de prijs van je paard betalen en dan meenemen, mocht het niet bevallen brengen ze je paard terug en geef jij hen t geld terug

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:25

Ik zou in ieder geval handgeld vragen (bijvoorbeeld 20% of 30% van de aankoopsprijs.)
Of inderdaad het aankoopbedrag vragen en hun het paard dan meegeven, is het paard niet geschikt krijgen ze al het geld terug (ook met handgeld)

Met handgeld zou ik zijn papieren en paspoort even thuis houden!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:26

CONTRACT opstellen zekers te weten je weet maar nooit !!!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:29

daantjuhhh schreef:
Met handgeld zou ik zijn papieren en paspoort even thuis houden!

Ja zijn papieren en dergelijk hou ik thuis, ook de extra spullen van hem. Als blijkt dat hij bevalt na de week dan ben ik van plan om de rest naar hen te brengen. Zie ik ook gelijk waar hij is terecht gekomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:11

Ik doe het uberhaupt niet, ik kreeg mijn paard finaal kapot gereden terug, heeft 9 maanden revalidatie en DA-behandelingen gekost voor het paard uberhaupt niet meer kreupel liep en toen moest ie nog opnieuw naar zijn oude niveau getraind worden. Niks dan rottigheid dus.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:12

Ja zelf zou ik het ook niet doen.
Heb inderdaad wat nare ervaringen gehoord.
Maar als een dier met gehandicapten moet werken snap ik dat ze eerst willen testen of hij daar wel geschikt voor is!

safety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:14

ik zou zeker het paspoort en papieren niet nee geven.
en een aanbetaling laten betalen of de hele vraag prijs.

Je kunt beter niet al te goed in vertrouwen zijn, je weet immers maar nooit.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:16

hmm ik heb er ook ervaring mee.. ik heb me pony nu alweer een tijdje terug en word niet meer verkocht. t grappige was wel dat ie t op proef goed deed dat wel, toen kochten ze hem..en toen had ie volgens hun heel veel pijn en kon je m nieteens borstelen.. en rijden was al helemaal taboe. Ze dwongen ons hem terug te nemen (kopen) anders zou die afgemaakt worden. We hebben hem meteen opgehaald en naar huis gebracht, zijn hoeven waren te kort bekapt maar verder was er eig niets. ik reed er zo op weg en was niets aan de hand.. erg vreemd. Maargoed die proeftijd.. moet je niet doen. Ik bedoel heeft niet veel nut ofzo, laat ze dan ff paar x proefrijden. Wij kregen onze spullen ook kapot terug enzo..:S na de proeftijd kan het alsnog foutgaan enzo dus tsja

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 22:39

dorienkee schreef:
Maargoed die proeftijd.. moet je niet doen. Ik bedoel heeft niet veel nut ofzo, laat ze dan ff paar x proefrijden. Wij kregen onze spullen ook kapot terug enzo..:S na de proeftijd kan het alsnog foutgaan enzo dus tsja

Inderdaad heeft 1 week niet veel nut om het paard volledig te leren kennen, maar omdat hij ingezet wordt met gehandicapten willen ze toch even proberen hoe hij daar mee omgaat. Ze kunnen moeilijk al die kinderen meenemen. Ook vinden ze het lastig om hem meteen te kopen omdat het veel geld is voor een stichting en als ze dan een miskoop hebben gedaan zitten ze er mooi mee. Dus geen proeftijd doen ben ik het niet mee eens, maar als het zomaar een ruiter was geweest had ik het inderdaad niet gedaan.

Nou bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal om een aanbetaling vragen én een contractje opstellen waarin staat wat ik hun meegeef en in welke staat. groetjes!

only_debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:42

ik zou ze het bedrag laten betalen en een contract opstellen en daarin ook zetten als er iets in de proef week gebeurt hun zelf aansprakelijk zijn heeft een vriendin van mij ook gedaan

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:47

Vergeet niet om er in te zetten dat het paard GEZOND aan hun werd meegegeven!!

dus niet kreupel etc!!! straks krijg je je paard kreupel terug en dan..

(alverwacht ik dat niet bij gebruik door een stichting)

Bij verkoop aan particulieren zou ik een paard NOOIT op proef doen!!! risico is te groot

edit wegens tiepvautjes Haha!
Laatst bijgewerkt door orkaan op 02-08-07 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 22:52

only_debbie schreef:
en een contract opstellen en daarin ook zetten als er iets in de proef week gebeurt hun zelf aansprakelijk zijn

Oja dat is ook wel slim, ik zal het erbij zetten.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 22:53

studiemiep schreef:
Vergeet niet om er in te zetten dat het paard GEZOND aan hun werd meegegeven!!

dus niet kreupel etc!!! straks krijg je je paard kreupel terug en dan..

(alverwacht ik dat niet bij gebruikt door een stichting)

Bij verkoop aan particulieren zou ik een paard NOOIT op proef doen!!! risico is te groot

Vind ik ook. Bij particulieren doe ik dat ook niet.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:54

ik zal de volle pond vragen, maar zoiezo ben ikniet zo'n voorstander om je paard op proef te doen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:04

ik denk dat niemand een voorstander is van op proef..vanwege de risico's en de onbetrouwbaardheid van mensen (helaas)etc

echter ik kan het me bij zo'n speciaal gebruiksdoel wel voorstellen!!!

En denk ook niet dat zo'n stichting de boel zou willen bedotten!... ( in de jaren dat ze die stichting runnen, denk ik dat ze al x paarden op proef hebben gehad..)

ze gaan vast geen gevaarlijke dingen met hem doen (vaste hindernissen springen etc Haha! ) denk eerder door verschillende mensen laten rijden/ophangen, hoe hij is met de gehandicapten etc.. of ie zich door iedereen laat kroelen, betasten etc...

Mbt tot het geld, Vraag gewoon aan hun wat gebruikelijk is? en hoe het zit met de aansprakelijkheid en dat je er gewoon tegen opziet maar alles wel schriftelijk op papier wilt hebben

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:00

Ik zou hem absoluut niet op proef meegeven.
Ze mogen bij mij komen rijden. Of evt. een keer het paard mee naar hun thuis (maar dan ben ik er wel bij). Maar zeker niet mee op proef naar iemand anders.

Dee_Dee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:02

Je kan ook zeggen dat ze bij jou kunnen komen rijden een week.. Dan heb je er zelfoverzicht op..!

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:51

ik zou contract opstellen en kopie ID vragen en wel laten betalen. indien niet geschikt betaal jij terug.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:53

smurfje schreef:
in principe heb je alle gegevens. dus je komt een heel eind.
maar voor je eigen gemoedsrust kan je altijd een contractje opstellen

Mee eens !

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:56

Ik zou ze het volledige bedrag laten betalen.

Ze gaan er immers al van uit dat hij geschikt is, alleen als het niet zo is willen ze m terugbrengen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:57

volgens mij is het heel normaal dat ze je paardje dan gewoon betalen en dan meenemen, in de eerste week zouden ze er dan nog vanaf mogen/kunnen zien en daarna is hij echt van hun.
papieren kun je wel thuis houden maar kun je verder ook weinig mee als ze hem wel doorverkopen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:01

Scum schreef:
Ik zou hem absoluut niet op proef meegeven.
Ze mogen bij mij komen rijden. Of evt. een keer het paard mee naar hun thuis (maar dan ben ik er wel bij). Maar zeker niet mee op proef naar iemand anders.

Ik denk dat dat in het geval van een manege met gehandicapte ruiters anders is. Er zijn op zo'n manege vele aanpassingen om het rijden voor de gehandicapten mogelijk te maken - denk aan een tillift om ruiters op het paard te zetten, een opstapperon of aangepaste zadels. Sommige paarden hebben de rust en het geduld om daarmee om te gaan, sommigen niet - en dat zie je pas als je het echt probeert. Daarnaast wil je natuurijk ook weten of het klikt in de groep, of het aan de hand begeleiden goed gaat en of een gehandicapte op de rug geaccepteerd wordt door het paard.

Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan op een manege voor gehandicapten en weet zodoende min of meer wat er bij een nieuw aan te schaffen paard getest zal worden.

Voor de TS: op de manege waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan bestonden er contracten voor de op-proef-paarden, misschien is dat ook zo bij de manege die interesse heeft in jouw paard? En misschien mag je ook wel een keer (of vaker) komen kijken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:02

gewoon volle bedrag en contractje opstellen

daarin ook alle spullen en de staat van zowel pony als spullen
vermelden

en bv nu zadel hoofdstel mee en dat je de rest na een week komt brengen
mocht het nu toch absoluut niet bevallen

brengen ze alle weer retour en krijgen ze het geld retour
mits allles in de zelfde staat is ..