We zouden op wedstrijd gaan maar het regende heel erg. Normaal gezien gaan we dan toch gewoon maar we zijn bekent met deze manege en weten dat bij zware regenval. De pistes wel eens erg slecht kunnen liggen (lees; spekglad)
We zijn gaan kijken. De piste waarop ik moest was leemgrond en stond nagenoeg blank. Toen ik voor de hekjes een stapje waagde om te voelen hoe glad het precies was (wedstrijd was nog niet van start gegaan
) gleed ik zelf bijna uit. Er waren nog 2 hoger gelegen pistes, en daar hadden ze een afwateringetje gemaakt die dwars door deze leemgrond piste stroomde. (was als het ware een beekje met stromend water dus) en zo naar de vijver die er langs ligt. Wij hebben toen besloten dat het niet veilig was om te starten.Later blijkt, dat ook de hoger gelegen pistes ontzettend slecht waren. Paarden zakte letterlijk tot over hun kogels in de modder. (volgens het secreteriaat 20 cm diep. Maar ik weet niet of het echt 20 cm was
Ik kom dinsdag erna op de manege en een van mijn lesgenootjes was wel gegaan. Zij en haar vader waren totaal verbaast dat ik er niet was. Toen ik antwoordde dat ik het risico op blesures en zelfs ongevallen te groot vond, antwoordde ze me 'ik heb mijn paard op eigen benen laten lopen en dat ging prima.'
Zelf vind ik dit onverantwoordelijk. Ik ben er niet verder op in gegaan toen. Het terrein lag er écht slecht bij. Want normaal deins ik niet terug voor een beetje modder.
Ik heb een keer in een modderpiste gestart waar ook plassen in stonden. Vanaf die wedstrijd heb ik gezegd; zo start ik nooit meer. Dat was de enige keer dat ik een hele proef met angst heb gezeten dat het paard wat zou overkomen. Ik heb toen zelfs een aantal oefeningen gelaten voor wat ze waren omdat ze gewoon te gevaarlijk waren om uit te voeren. En deze pîste lag er zo mogelijk nog erger bij.
Starten jullie als het terrein zo modderig is? (schroeven indraaien zou hier tevergeefs geweest zijn overigens.
) en als jullie starten, welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie (op schroeven na)
!!!!

. Maar ik zou het inderdaad even bij andere combinaties afkijken en dan beslissen of ik het doe of niet.