Vraag voor de L1 ruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Vraag voor de L1 ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:27

jaja, Cynthia inclusief Tinker hebben de overstap gemaakt naar het L1 Nagelbijten / Gniffelen
Alleen.. ik oefende vandaag de 2 proeven, proef 8 is geen probleem, die snap ik en heb ik van de week op concours ook ruim winst mee gereden bij ons debuut.

Proef 7 snap ik gewoonweg niet, en dus dacht ik, misschien dat de L1 ruiters onder ons mij kunnen helpen?

Het gaat om de volgende stukken:

F-X-M gebroken lijn, doorzitten
H-X-F van hand veranderen, enkele passen middendraf, lichtrijden.

Tussen de M en de H, moet ik dan doorzitten, of juist lichtrijden?

Ook dit snap ik niet:
Voor B doorzitten
Op de B-X-E lijn halthouden, voorwaarts in arbeidsdraf doorzitten

Moet ik hierbij in de wending van B stappen? of stug in draf verder en ineens vol op de rem? of moet ik de bocht om, dan pas stappen en dan draven?
En met wegrijden staat er ook nergens stappen, dus mag ik vanuit het stilstaan meteen wegdraven, of moet ik de stap laten zien?

hehe veel vragen Nagelbijten / Gniffelen , maar wel 2 dingen die mij veel punten kunnen kosten als ik het niet weet.
Wie ooh wie weet het antwoord zodat ik vrijdag lustig mijn proefje netjes kan rijden?

daantjuhhh

Re: Vraag voor de L1 ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:31

Je moet alleen de gebroken lijn doorzitten, na de gebroken lijn weer gaan lichtrijden.

En het stukje Voor B doorzitten B-X-E lijn halthouden.
Dat is gewoon doorzitten afwenden en op die lijn dus een overgang naar het halthouden maken en weer in draf wegrijden.
Dus als je die overgang netjes vanuit de draf kan maken, maak hem dan vanuit de draf.
Omdat mijn paard daar nog wel eens moeilijkheden meehad ging maakte ik in het begin de overgang halthouden doormiddel van 2 stappassen!
maar daarna niet meer.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:35

Er staat bij het L altijd bovenaan de proef, lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd, dus alleen als er daadwerkelijk doorzitten staat moet je doorzitten, staat er niets lichtrijden dus. Verder heeft Daantjuhhh hierboven de B-X-E lijn al uitgelegd en heb ik daar niets meer aan toe te voegen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:38

dus die B-X-E lijn is de bocht door, waarbij ik mag blijven draven, dan bv vanuit de stap halthoud en dan meteen wegdraaf. dit mag?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:40

je maakt gewoon een nette overgang naar het halthouden evt dus met een tweetal stappassen.. Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:42

Dat mag! maar als je vanuit de draf zonder naar de stap kunt halthouden is dat beter. (als je dat netjes kunt tenminste)
En je zult dan een hoger cijfer halen!
Er word namelijk niet gezegt doormiddel van een paar passtappen.
Ik deed het in het begin dus wel en geen jury die er wat van zei, maar ik had dan vaak een mager 6je.
En nu vaak een 7 of een 8!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:44

aaaahhh kijk! dan snap ik het! ik kan wel actief vanuit stilstand wegdraven, maar draf naar stilstand= geen goed plan nog, dan komt ze denk ik in protest.
dan liever een mooie overgang met stap, dan dat. maar oefening baart kunt natuurlijk Ja

Super allemaal! ik heb hem door nu Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:08

In het L mogen de overgangen nog progressief gereden worden hoor, dat staat ook in het proevenboekje Knipoog (denk ik iig, want die heb ik eigenlijk niet eens meer Clown )

Je brengt me wel op een idee, ik ga zondag voor het eerst in 4,5 jaar weer dressuur starten dus ik zal die L1-proeven ook eens bekijken, misschien moet ik nog iets meenemen in de training Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:09

Lowara schreef:
aaaahhh kijk! dan snap ik het! ik kan wel actief vanuit stilstand wegdraven, maar draf naar stilstand= geen goed plan nog, dan komt ze denk ik in protest.
dan liever een mooie overgang met stap, dan dat. maar oefening baart kunt natuurlijk Ja

Super allemaal! ik heb hem door nu Lachen

ja dan moet je dus vanuit de draf naar de stap en dan naar het halthouden.
beter een nette overgang doormiddel van een paar passtappen dan een slordige overgang vanuit de draf naar de halt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:20

Nee, Daantjuhhh, in het L MOETEN de overgangen nog progressief dus je MOET er stappassen tussen doen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:31

Mijn instructrice vertelde me dat een hoop afhangt van je eigen inzich, wanneer je door gaat zitten voor de galop, wanneer je door gaat zitten voor wijken. Net als de lijn: KXM van hand veranderen, tussen K-X overgang stap, tussen X-M overgang draf. Voor A doorzitten, A afwenden en wijken. Je mag dan vanaf het aandraven ook doorzitten.

BXElijn halthouden is overigens ook niet dat je op de X moet halthouden, maar gewoon ergens op die lijn waar je je overgangen netjes kunt maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:19

Urielle schreef:
Nee, Daantjuhhh, in het L MOETEN de overgangen nog progressief dus je MOET er stappassen tussen doen.

Amen Knipoog . En je krijgt geen extra punten voor een niet-progressieve overgang die pas vanaf het M2 gereden mag worden.

Het lastige aan die L1 proeven is doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, enz. Voor hele knullige korte stukjes moet je even lichtrijden en weer terug doorzitten.

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:38

Ik denk dat het wel duidelijk is hoe het hierboven beschreven staat. Je moet idd steeds lichtrijden en dan weer doorzitten (zwaar vervelend)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:11

Urielle schreef:

oOoh?? haha.. dat doe ik dus al een poosje niet meer.
Mijn paard staat mooier/makkelijker 4kant vanuit de draf!
Heb nog nooit wat van gehoord!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:57

jij blij, kun je het alvast voor de hogere klassen Clown
maar ik geb er tig jaar geleden ooit wel commentaar op gehad dus zou er wel aan werken Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:14

Urielle schreef:
jij blij, kun je het alvast voor de hogere klassen Clown
maar ik geb er tig jaar geleden ooit wel commentaar op gehad dus zou er wel aan werken Knipoog

Moet je in de L2 ook nog progressieve overgangen maken dan?
aangezien ik zaterdag L2 moet!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:16

Zoals ik al zei: pas vanaf het M2 mag je ze minder progressief te rijden. Vanaf het Z1 moet je wel draf-halt rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:18

Scum schreef:
Zoals ik al zei: pas vanaf het M2 mag je ze minder progressief te rijden. Vanaf het Z1 moet je wel draf-halt rijden.

Oke sorry overheen gelezen..
Nou dan moet ik toch maar oefenen Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:40

ooohh dan is het helemaal makkelijk. zowiezo zou stilstaan en direct draf geen probleem zijn, dat kan de mijne erg goed. maar draf en meteen stilstaan zit er nog niet voldoende bevestigd op.
Mooi, dus zowel bij aanrijden als wegrijden even paar passen stappen.
Moet goedkomen nu Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:57

Tussen de M en de H, moet ik dan doorzitten, of juist lichtrijden? Lichtrijden.
Moet ik hierbij in de wending van B stappen? Ja, in de wending in stap overgaan.
En met wegrijden staat er ook nergens stappen, dus mag ik vanuit het stilstaan meteen wegdraven, of moet ik de stap laten zien? Je mag eerst een paar passen stappen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:19

ik heb nog nooit commentaar gehad op het vanuit draf gelijk halt houden Haha!
ik wissel het nog wel eens af, ligt eraan hoe willem voelt. heb altijd 7ens, zowel bij het groeten als op de E-B lijn

en tussen de M en de H is het lichtrijden omdat de middendraf erna komt.

maar er staan wel meer van die dingen waarbij jezelf moet bepalen wanneer je lichtrijd of doorzit, voor de galop onderdelen e.d
ik doe het altijd naar eigen inzicht, wat het prettigst werkt voor willem en mij en das altijd weer anders.

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:21

die gebroken lijn doorzitten.. en daarna van hand veranderen lichtrijden.. dat tussen stukje blijf ik nog gewoon doorzitten hoor, want anders zou er wel staan, daarna lichtrijden.. toch? dat staat er tenminste wel bij wijken enz..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:31

Nee, er staat: lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd. Aangezien er geen doorzitten wordt gevraagd bij dat ene stukje....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:35

klopt Ja heb het ook zo gedaan, daarna lichtrijden.
uiteindelijk 175 en 183 punten gereden ( 175 bij deze proef Clown ) dus was tevreden en kan er nu mee door met al jullie tips Ja

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:47

Scum schreef:
Nee, er staat: lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd. Aangezien er geen doorzitten wordt gevraagd bij dat ene stukje....

Maar dan blijft het gek dat er bij het van hand veranderen specifiek lichtrijden gevraagd wordt Knipoog
Ik ga ergens tussen die gebroken lijn en het van hand veranderen weer lichtrijden, net hoe het uitkomt.