worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NaSi

worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:15

ik moest 2 maanden geleden schrijven voor onze club..
en toen zat ik bij de juri en die zei over iemand van oze club met een ''niet dressuurpaard''
wat een lompbeestdoe maar een 5 en hij keek niet eens..
ik zei toen oww ik vond het wel netjes gaan!
dat kan je niet maken toch als juri>?

Born2BCrazy

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:17

Ik denk dat het (onbewust) wel mee speelt..
Een paard (met voor jou/de jury) een mooie uitstraling is immers veel plezieriger om naar te kijken dan een (in jouw/jury's ogen) 'lelijk' paard.

NaSi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:23

ja maar de ''lelijke'' paarden rijden vaak wel evengoed!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:29

Tuurlijk speelt het uiterlijk wel mee, maar van die jury is het wel erg lomp. Ik kijk persoonlijk ook liever naar een warmbloed sportpaard, dan naar een koudbloed, maar dat wil niet zeggen dat zo'n paard niet een hele nette proef neer kan zetten. En die nette proef moet dan gewoon beloond worden.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:19

je hebt wel eens zo'n jury jo , eigelijk maakt het niets uit .

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:10

Het speelt denk ik wel mee bij de meeste juryleden, als je een paard ziet wat jou erg aanstaat denk je meestal eerder dat die echt mooi loopt dan een paard wat je absoluut niet aanstaat qua uiterlijk.
Ik vind dat je als jury gewoon naar de proef moet kijken, en niet naar het uiterlijk van het paard (tenzij verzorging natuurlijk meespeelt he, maar je snapt vast wel wat ik bedoel Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Dewii op 01-08-07 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:12

VSW-->PP

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:14

PP-->WD-V Haha! Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:22

PattyOosten schreef:
Tuurlijk speelt het uiterlijk wel mee, maar van die jury is het wel erg lomp. Ik kijk persoonlijk ook liever naar een warmbloed sportpaard, dan naar een koudbloed, maar dat wil niet zeggen dat zo'n paard niet een hele nette proef neer kan zetten. En die nette proef moet dan gewoon beloond worden.

Dat snap ik ook wel..en vind ook zeker dat dat ook beloond moet worden..
Maar ik denk dat een jury nooit 100% objectief kan zijn..hoe graag ie het ook wil..

Het zal niet om heeeel veel punten gaan, maar denk dat een 6 bv eerder een 7 wordt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:39

Ja mooie paarden scoren beter,oneerlijk maar een feit.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:43

Afstammelingen maken vaak ook erg veel uit..
Terwijl dat beest misschien met ze kop in de lucht een B proef neer zet en niet netjes loopt ofzo krijgen ze toch een WP.
Sja dressuur is helaas een jurysport.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:31

NaSi schreef:
ik moest 2 maanden geleden schrijven voor onze club..
en toen zat ik bij de juri en die zei over iemand van oze club met een ''niet dressuurpaard''
wat een lompbeestdoe maar een 5 en hij keek niet eens..
ik zei toen oww ik vond het wel netjes gaan!
dat kan je niet maken toch als juri>?

Dat jij het netjes vind wil toch niet zeggen dat het zo is? Een jury let wss ergens anders op dan jij en heeft toch een objectievere mening.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:35

Nou ik merkte wel dat ik toen we destijds nog binnen moesten komen over de A-C lijn ik met mijn mooie paardje vaak een 8 had terwijl ze niet 4kant stil stond en de lijn vaak ook niet 100% recht ging had ik vaak een 8.

Een vriendin van mij met een gelderse vos (iets minder dressuur type zeg maar) die kwam altijd heel netjes recht naar binnen, mooi halthouden! enz.. en die had vaak een 6!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:23

Oefeningen die goed gaan scoren hoger, maar oefeningen die minder gaan worden veel harder bestraft dan bij een gemiddeld paard. Erg irritant als je een 2 of een 3 voor je middendraf krijgt waar ik met mijn vorige (gewonere) paard een 5 had gehad Scheve mond

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:11

Dát heb ik ook wel eens.. dat rij ik m om de ring heen.. even uitstrekken en op vangen (gas en rem check-up), maar in de ring doen ze soms iets minder..staat er soms echt 'te weinig'..of krijg ik een 6 Nagelbijten / Gniffelen

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:51

Het zou niet uit moeten maken, maar iedereen heeft zijn voorkeuren. Ikzelf ben meer onder de indruk van iemand die goed en sympathiek rijdt dan van een fantastisch mooi paard. Komt misschien omdat ik zelf een Fjord heb. Ik vind het juist leuk om eens wat anders te zien dan een standaard bruin paard. Maar elk paard dat goed gereden wordt kan punten halen. En een mooi paard met mooie bewegingen krijgt vaak wel wat hogere punten, omdat hij meer talent heeft, waardoor het er soepel en netjes uitziet.
Blijft lastig hoor, goed jureren!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:53

Ik denk zeker dat het onbewust wel mee telt je kijkt dan ook veel meer in het plaatje algemeen zit het er goed uit mooi paard toont toch altijd beter dan een een standaard paardje.
Als een paard uit zich zelf al mooie bewegingen hebben dan word daar zeker anders naar gekeken

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:08

Een mooi paard 'verkoopt' zich iets beter hé. Al loopt ie niet zo netjes hij zal toch sneller een hoger punt krijgen. Zal misschien vlugger een 7 worden dan een 6. Juryleden zijn ook maar mensen hé. En soms kan het ook nadeel zijn. Een heel chique paard en de ruiter zit er als een bloemzak op en niets lukt... Ik kan me inbeelden dat de punten dan net negatiever zullen uitvallen.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:11

vaak worden de donkere luxe paarden voor getrokken. Ik had op mijn eerste wedstrijd ook dat de jury maar de helft van mijn proeven had gezien

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:13

Ik ben het er mee eens dat een jury wel naar het uiterlijk kijkt,, (en dan meer bij de paarden) Bij de pony's vind ik het zelf wel meevallen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:35

meestal niet. Nationaal liep er een pony, het beest was foeilelijk maar won wel alle proeven. Lachen Hoewel er beslist wel een jury zal zijn die wél zo oordeelt. Het zijn nu eenmaal maar mensen. en die maken fouten/hebben voorkeuren. Knipoog

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:05

Het is en blijft een jurysport, alles is afhankelijk van de mening van jury houdt deze niet van friezen/ schimmels/ haflingers? jammer dan... Het zou zo niet moeten maar gebeurt maar al te vaak

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:49

In dressuur draait het uiteindelijk toch om het totaalplaatje. Een mooi goed bewegend paard die fijn gereden wordt in nu eenmaal fijner om naar te kijken en benaderd het ideaalbeeld meer dan een matig bewegend, lelijk gebouwd paard die fijn gereden wordt.

En het uiterlijk van een paard is vaak nog niet eens zo heel doorslaggevend. De bewegingen van een paard maken of breken het totaalbeeld vaak. Mijn vos zal je op stal geen stuiver voor geven, maar zodra hij in beweging komt is hij heel anders. Daarentegen kun je ook een paard hebben met een heel mooi exterieur die alleen maar krabbelt. En dat is hem dan ook niet.

Dus nee, een mooi paard wordt niet voorgetrokken op wedstrijden. Een mooi goed bewegend paard in combinatie met een goede ruiter is gewoon een betere combinatie dan een matig paard met een goede ruiter. Je moet samen met je paard de klus klaren en de kwaliteit van je paard is ook een belangerijke factor voor het eindresultaat.

Als de kwaliteit van een paard er niet toe deed dan zouden topruiters ook steeds niet op zoek zijn naar dat ene paard. Dan konden hun ook wel af met het eerste beste halfbakken vullesbakkepaard dat ze voor een habbekrats op de kop kunnen tikken.

lauraenabe schreef:
vaak worden de donkere luxe paarden voor getrokken

Dat heb ik met mijn schimmels en mijn grof gebouwde gelderse vos (in de Z2) tot nu toe toch heel anders ervaren.... Ach meestal zijn het toch de mensen die zelf nooit wat presteren die roepen dat pietje puk met zijn puntje puntje afstamming/donkerbruine paard/dure paard wordt voorgetrokken en dat jantje met zijn bonte/schimmel/vos/draver/koudbloed etc. wordt benadeeld/gediscrimineerd door de jury... Je moet toch wat verzinnen al het je ontbreekt aan enig talent, kennis en een realistisch zelfbeeld.

Suus1970 schreef:
Ikzelf ben meer onder de indruk van iemand die goed en sympathiek rijdt dan van een fantastisch mooi paard.

Net zoals een goed fantastisch paard nooit tot zijn recht zal komen onder een flut ruiter zal een nog zo goed rijdende ruiter nooit opvallen op een matig paard. De talenten van Anky zullen ook niet uit de verf komen op een Belg.

netam12 schreef:
Als een paard uit zich zelf al mooie bewegingen hebben dan word daar zeker anders naar gekeken

Dat denk ik niet. Er wordt dan nog steeds beoordeeld a.d.h.v. dezelfde richtlijnen. Alleen een paard met mooie bewegingen benaderd het ideaalbeeld meer, waardoor (bij goed rijden) de beoordeling hoger uit zal vallen.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:38

op een 'hoger' niveau zal dat wel allemaal misschien juist zijn maar op een basisniveau zal een mooie zwarte toch een klein streepje voor hebben. Maar echt extreem zou dat niet mogen zijn.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:45

Ik vind het meevallen. Ik heb een gewoon paard met normale gangen en rij regelmatig de mooi bewegende goeduitziende paarden eruit, gewoon door correct te rijden en weinig fouten te maken. Wel ben ik het eens dat als een beter bewegend paard eenzelfde proef neerzet die hoger zal eindigen en terecht omdat dit paard dan inderdaad zoals jasmijn78 zegt het ideaal beeld meer benaderd.