Suus1970 schreef:Ik heb op de cursus geleerd om een 8 voor de verzorging te geven als alles keurig in orde is. In het reglement staat dat bij bepaalde rassen: Fjord, Haflinger, Fries e.d. niet ingevlochten hoeft te worden dus hoe kun je daar nou puntenaftrek voor geven?? En de manen van een Haflinger mooi wit wassen is inderdaad veel meer werk dan invlechten.
En hoe doe je dat dan met een Fjord? Die kun je niet invlechten, maar het is erg veel werk om die schoon te krijgen.
Dus ik geef een 8, tenzij er iets mis is bv. vieze staart, vieze singel o.i.d.
En dat je geen winstpunt mag halen op de verzorging? Waarom staat dat onderdeel dan in de proef? Ik vind het een serieus onderdeel dus als iemand er netjes uitziet en door die 8 precies op 180 komt, heeft die persoon geluk gehad.
zo heb ik het ook geleerd! Zeker bij ponyruiters, al rijden ze een hele beroerde proef, dan kan er toch nog een 8 of 9 op de coupon staan voor de verzorging, een volgende keer zal de ponyruiter in elk geval weer zorgen dat alles in orde is.
Ik vind het heel jammer dat sommige juryleden standaard een 7 geven, breng er gewoon variatie in, kijk echt naar de combinatie hoeveel werk er aan de verzorging is besteed! Zoals Suus1970 al zegt, wanneer zo iemand dan precies op een winstpunt uitkomt heeft hij/zij geluk. Het punt is niet bedoeld om al dan niet op een winstpunt uit te komen, maar is echt bedoeld als apart punt. Als iedereen er een standaard cijfer voor zou geven dan kunnen ze het punt net zo goed afschaffen!
Ik heb laatst een meisje met een spierwitte pony een 9 gegeven voor de verzorging, tjonge wat was daar een hoop tijd in gestoken!
En zoals laatst een collega-jury zei; maar wie weet heeft de moeder de pony wel ingevlochten en/of gewassen? So What? het zie er toch netjes uit! (je weet toch ook niet of de instructeur het paard de hele week al heeft gereden??)
Mijn dochter besteed heel veel tijd om er tiptop uit te zien op een wedstrijd en raakt (net als ik trouwens
) heel gefrustreerd als een jury de moeite niet neemt om er naar te kijken en gewoon de standaard '7' opschrijft.
Dus om terug te komen op de Haflinger; mooie, schone, witte manen die loshangen en verder ook uiteraard een goed gepoetste schone pony, harnachement en nette ruiter kan zomaar een 8 of een 9 opleveren (het gaat om het hele plaatje en niet alleen om de manen!)