Haflinger met losse manen, jurypunten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Haflinger met losse manen, jurypunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:31

Ik heb even een vraagje aan de juryleden hier op bokt *LOL*
Als je op wedstrijden start met een Haflinger, kan je geloof ik de manen los laten, of althans, ik zie het vaak genoeg. Hoeveel punten voor verzorging geven jullie als je een Haflinger ziet met losse manen. Ik heb het dan wel over manen die netjes aan een kant gekamt en wit geassen zijn, en ook de staart gewassen en uitgeplozen. Ik wil namelijk eigenlijk de manen van mijn Haflinger merrie los laten op wedstrijd, omdat ik ze spierwit en aan een kant hangend mooier vind dan ingevlochten. Alvast bedankt!

mammaslamma

Re: Haflinger met losse manen, jurypunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:56

Ik ben geen jury, maar zit in een soortgelijke situatie, ik heb een P.R.E(andalusier) met manen van rond de 70 cm met een stukje ertussen wat stuk korter is ivm met schuren, een hengstenvlecht ging niet ivm dat stukje, en ik houd ervan om ze los te laten, zo gezegd zo gedaan.......
Ik heb nu een stuk of 20 proeven gereden en de cijfers varieren van 5 tot een 8, meestal gewoon een 7, niet anders als anderen.
Tot een week of wat geleden, 2 wedstrijden achter elkaar, kreeg ik eerst een 5, de week later een 6 met opmerking over het niet vlechten, ik op de jury af, hele verhaal over rastypisch etc, maar nee hoor, het is gewoon kwestie van smaak!

Enigste opmerking waar ik wat mee kon was,het geeft een onrustig beeld dat gewapper en je kunt de buiging minder goed zien vd hals.
Dus vanaf nu laat ik het me geen punten meer kosten en vlecht ik in...............

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:40

Ik ben wel jury, en ik zou een 7 geven.
Ik ben voor het invlechten van Haflingers/Friezen/Andalusiers?etc., omdat je anders moeilijker de buiging van de hals kunt beoordelen (zoals ook al werd opgemerkt door mammaslamma). Bovendien vind ik wapperende manen geen toonbeeld van een net verzorgd uiterlijk (maar goed, dat is subjectief natuurlijk).
Bij mij scoor je een 9 (of zelfs wel een 10) als je manen, voorpluk en evt. staart hebt gevlochten (of staart netjes bijgewerkt, al kan ik me voorstellen dat je bij een Haflinger de zijkanten niet weg gaat scheren) en er zelf ook keurig uitziet. Amazones die bij mij in de baan verschijnen met loswapperende haren onder de cap krijgen van mij zeker geen 9 of 10 voor verzorging.
Wat ik trouwens wel erg netjes vind bij paarden met lange manen, is een hengstenvlecht, een gedeeltelijke hengstenvlecht (bijv. de eerste 20 cm achter de oren gevlochten) of manen/staart die 'gepermanent' zijn. Dan hangen de manen dus wel los, maar wapperen ze vaak minder woest.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:46

Citaat:
Bij mij scoor je een 9 (of zelfs wel een 10) als je manen, voorpluk en evt. staart hebt gevlochten (of staart netjes bijgewerkt, al kan ik me voorstellen dat je bij een Haflinger de zijkanten niet weg gaat scheren) en er zelf ook keurig uitziet.

Volgens de reglementen mag een winstpunt niet "verdiend" worden middels het cijfer verzorging dus ik ben het hier als collega jury niet helemaal met je eens Mies7.

Ik geef standaard een 7 voor de verzorging, als iemand met lange manen de moeite niet genomen heeft om te vlechten geef ik een 6 omdat imo deze ruiter niet hetzelfde cijfer veredient als iemand die met veel pijn en moeite weer geprobeerd heeft mooie knotten te maken. Een 5 zoals TS hier aangeeft vind ik wel heel streng.

Als jury zie ik liever de manen vast zodat ik kan zien hoe de buiging en de aanleuning is en het beeld veel rustiger is.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:58

miep1979 schreef:
Volgens de reglementen mag een winstpunt niet "verdiend" worden middels het cijfer verzorging dus ik ben het hier als collega jury niet helemaal met je eens Mies7.

Ik geef standaard een 7 voor de verzorging, als iemand met lange manen de moeite niet genomen heeft om te vlechten geef ik een 6 omdat imo deze ruiter niet hetzelfde cijfer veredient als iemand die met veel pijn en moeite weer geprobeerd heeft mooie knotten te maken. Een 5 zoals TS hier aangeeft vind ik wel heel streng.

Als jury zie ik liever de manen vast zodat ik kan zien hoe de buiging en de aanleuning is en het beeld veel rustiger is.

Ook een beetje krom, iemand met lange witte manen ( + witte staart) die ze los heeft gelaten heeft misschien nog wel meer tijd besteed aan het wassen en kammen dan iemand die er wat knotten in heeft gedaan Knipoog

Overigens heb ik bij m'n haf vrijwel altijd de manen ingevlocht, hij heeft behoorlijk lange manen, en behalve dat ze mij in de weg zitten met rijden vind ik het ook niet zo uitzien (geen zo'n pennypony beeld Clown ).
Maar je hebt soms haflingers met manen rond de 20-30cm die heel netjes los uitzien ( beter dan nog met knotten).

Naar mijn mening kun je heel snel aan een combinatie zien of er werk is besteedt aan de verzorging of niet Knipoog

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:13

Ik heb op de cursus geleerd om een 8 voor de verzorging te geven als alles keurig in orde is. In het reglement staat dat bij bepaalde rassen: Fjord, Haflinger, Fries e.d. niet ingevlochten hoeft te worden dus hoe kun je daar nou puntenaftrek voor geven?? En de manen van een Haflinger mooi wit wassen is inderdaad veel meer werk dan invlechten.
En hoe doe je dat dan met een Fjord? Die kun je niet invlechten, maar het is erg veel werk om die schoon te krijgen.

Dus ik geef een 8, tenzij er iets mis is bv. vieze staart, vieze singel o.i.d.

En dat je geen winstpunt mag halen op de verzorging? Waarom staat dat onderdeel dan in de proef? Ik vind het een serieus onderdeel dus als iemand er netjes uitziet en door die 8 precies op 180 komt, heeft die persoon geluk gehad.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:31

Ik vlecht bij mijn tinker de manen altijd in een dubbele hengstenvlecht, in 1 vlecht is te veel, daar zijn haar manen te lang en te dik voor. Meestal krijg ik een 7 of een 8. Laatst een 5 omdat de manen naar 2 kanten zaten en de jury een zwart dekje (merrie is zwart-bont maar heeft onder de witte haren ook enkele zwarte huidvlekken, waardoor ze met een wit dekje altijd vies lijkt) niet kon waarderen. Volgens de betreffende jury mocht je ook alleen maar de manen aan 1 kant (links) hebben, gevlochten of niet.

Laatste wedstrijd had ik zo'n 2 uur staan wassen, vies voorterrein en als opmerking van de jury: "volgende keer pony wassen". En bedankt...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:48

dan heb ikook even een vraagje tussendoor. Mijn fjord heeft lange manen en die kan ik onmogelijk invlechten, hij heeft simpelweg TEveel haar. Zou ik dan ook minder punten krijgen?

Ergens vind ik het wel krom, ik vind het juist verschrikkelijk om die ingevlochten manen of knotjes te zien. Juist met andalusiers, haflingers, tinkers en friesen zou ik de manen wel netjes maken maar gewoon lekker laten hangen. Vind het niet correct dat je daarom juist minder punten krijgt. Deze rassen hebben nou eenmaal meer haar dan de doorsnee KWPN-er

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:32

Ik heb hetzelfde, mijn haf heeft lange en dikke manen.
Waarom zou je als die schoon gewassen en mooi doorgekamt zijn, minder punten moeten geven. (want als ik knot heb ik tennisballen en als ik een hengstenvlecht maak heb ik er een dik touw opliggen.)

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:24

IndianLady schreef:
dan heb ikook even een vraagje tussendoor. Mijn fjord heeft lange manen en die kan ik onmogelijk invlechten, hij heeft simpelweg TEveel haar. Zou ik dan ook minder punten krijgen?

Ergens vind ik het wel krom, ik vind het juist verschrikkelijk om die ingevlochten manen of knotjes te zien. Juist met andalusiers, haflingers, tinkers en friesen zou ik de manen wel netjes maken maar gewoon lekker laten hangen. Vind het niet correct dat je daarom juist minder punten krijgt. Deze rassen hebben nou eenmaal meer haar dan de doorsnee KWPN-er

Lange en dikke manen zijn wel goed in te vlechten, het kost alleen wat meer tijd en handigheid. Je zorgt dat je aan beide zijden een strook manen hebt en de rest laat je bovenop zitten (bij elkaar binden met elastiekjes, anders zit het in de weg. Dan maak je een hengstenvlecht door alleen de stroken te gebruiken en vlecht je deze dus bovenop de losse manen.

Persoonlijk vind ik ook echt mooie manen van de genoemde rassen mooier als ze los hangen, maar ik raad toch aan om dat voor de shows en keuringen te bewaren en ze in de ring te vlechten, zodat andere punten (zoals eerder al genoemd) correct beoordeeld kunnen worden.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:12

mijn KWPN heeft hele lastige manen te kort voor in een hengstenvlecht en te lang voor knotjes en ik ben voor naturel want ik vind al dat soort dingen niet zo erg mooi maar ik weet niet of je daar punten aftrek voor krijgt ????
ik zeg meestal tegen mezelf en anderen het gaat om de proef Knipoog

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:47

Suus1970 schreef:
Ik heb op de cursus geleerd om een 8 voor de verzorging te geven als alles keurig in orde is. In het reglement staat dat bij bepaalde rassen: Fjord, Haflinger, Fries e.d. niet ingevlochten hoeft te worden dus hoe kun je daar nou puntenaftrek voor geven?? En de manen van een Haflinger mooi wit wassen is inderdaad veel meer werk dan invlechten.
En hoe doe je dat dan met een Fjord? Die kun je niet invlechten, maar het is erg veel werk om die schoon te krijgen.

Dus ik geef een 8, tenzij er iets mis is bv. vieze staart, vieze singel o.i.d.

En dat je geen winstpunt mag halen op de verzorging? Waarom staat dat onderdeel dan in de proef? Ik vind het een serieus onderdeel dus als iemand er netjes uitziet en door die 8 precies op 180 komt, heeft die persoon geluk gehad.

OK dan! zo heb ik het ook geleerd! Zeker bij ponyruiters, al rijden ze een hele beroerde proef, dan kan er toch nog een 8 of 9 op de coupon staan voor de verzorging, een volgende keer zal de ponyruiter in elk geval weer zorgen dat alles in orde is.
Ik vind het heel jammer dat sommige juryleden standaard een 7 geven, breng er gewoon variatie in, kijk echt naar de combinatie hoeveel werk er aan de verzorging is besteed! Zoals Suus1970 al zegt, wanneer zo iemand dan precies op een winstpunt uitkomt heeft hij/zij geluk. Het punt is niet bedoeld om al dan niet op een winstpunt uit te komen, maar is echt bedoeld als apart punt. Als iedereen er een standaard cijfer voor zou geven dan kunnen ze het punt net zo goed afschaffen!
Ik heb laatst een meisje met een spierwitte pony een 9 gegeven voor de verzorging, tjonge wat was daar een hoop tijd in gestoken!
En zoals laatst een collega-jury zei; maar wie weet heeft de moeder de pony wel ingevlochten en/of gewassen? So What? het zie er toch netjes uit! (je weet toch ook niet of de instructeur het paard de hele week al heeft gereden??)
Mijn dochter besteed heel veel tijd om er tiptop uit te zien op een wedstrijd en raakt (net als ik trouwens Bloos ) heel gefrustreerd als een jury de moeite niet neemt om er naar te kijken en gewoon de standaard '7' opschrijft.
Dus om terug te komen op de Haflinger; mooie, schone, witte manen die loshangen en verder ook uiteraard een goed gepoetste schone pony, harnachement en nette ruiter kan zomaar een 8 of een 9 opleveren (het gaat om het hele plaatje en niet alleen om de manen!)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:03

dat heb ik dus ook. ik ben ruim 2 uur bezig met wassen, vlechten in een strakke hengsten vlecht met soms de pech dat de boel gewassen moet worden ( witte manen van ruim 1m70 lang) etc, en ben vaak tot 2 uur s'nachts bezig met dekens en stront ruimen om aar schoon te houden.
als ik dan op concours een 7 krijg en een ander die een slordig ingevlochten paard ook datzelfde cijfer krijgt, dan vraag ik mij weleens af waar ik het voor doe
Maar ook ik houd de regel aan van het regelement met aparte rassen. manen gevlochten in een hengstenvlecht ( anders die je ongeveer 40% van het paard niet meer Clown )
voortop los omdat die tot de neus komt en staart ook los.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:05

Ik heb ook een Haflinger en ik deed mee met diploma rijden.
Ik had ongeveer iets van 30 vlechtjes gemaakt heel kleine.
Meer als 3 uur mee bezig geweest met zijn 2en nog wel.
Daarvoor helemaal gewassen sommige dingen zelfs 2 keer.
En ik kreeg net zoals alle andere ponys gewoon een 7.
Toen had ik ook zoiets van de volgende keer gewoon een hengstenvlecht ofzo.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:49

Misschien kan je wel een matje in leggen.. maar ik be geen jury hoor Knipoog

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:55

Ik vind het een beetje raar dat mensen hier zeggen dat ze puntenaftrek geven voor losse manen.. Het staat dat het mag dus lijkt me niet dat je dit kunt maken.
Als de manen nou geel zijn of slordig zitten kan ik het begrijpen maar anders vind ik niet dat je het kunt maken!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:16

Kiim schreef:
Ik vind het een beetje raar dat mensen hier zeggen dat ze puntenaftrek geven voor losse manen.. Het staat dat het mag dus lijkt me niet dat je dit kunt maken.
Als de manen nou geel zijn of slordig zitten kan ik het begrijpen maar anders vind ik niet dat je het kunt maken!

Ik ben het hier mee eens.. een haflinger hoort eigenlijk losse manen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:46

Kiim schreef:

Ook aan een gelige kleur kan je niet altijd wat doen..!

Ik heb wedstrijden gereden met gevlochten en losse manen, maar punten voor verzorging waren tot nu toe altijd 8-en.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:02

Wat me opviel, toen ik in de B reed, kreeg ik altijd goede cijfers, 7 of een 8, de L1 begon het op een gegeven moment minder te worden,vandaar dat ik maar overstag ben gegaan, zodra het niet meer meetelt, zie ik wel weer wat ik doe............

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:48

Kiim schreef:

Er wordt nergens gesproken over puntenaftrek. De meeste jury's zullen uitgaan van een 6 en dus extra punten geven, wat meestal resulteert in een 7 of een 8. Als je een 5 of lager krijgt dan kan je wel praten over puntenaftrek.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:49

je hoeft niet persee te vlechten,
als je manen maar naar 1 kant hangen..

_freedom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:39

ik krijg ook meestal 7-en en 8-en terweil ik helemaal niet zoveel doe aan de verzorging doe ik een keer extra mooie knotjes met naald en draad staart uitpluizen wordt het cijfer niet anders

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:04

ayhno schreef:

klopt inderdaad, staat ook in het proevenboekje aangegeven.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:43

Miep20 schreef:
ayhno schreef:

klopt inderdaad, staat ook in het proevenboekje aangegeven.

Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen zich daar aan houd............

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:20

Ben nu druk aan het oefenen voor een mooie hengstenvlecht bij mijn fries. Over 3 weken onze eerste wedstrijd. Dus afwachten wat er dan bij verzorging komt te staan.
Na deze verhalen ga ik toch maar voor het zekere, vlechten dus.