Waar allenmaal opletten in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje14

Waar allenmaal opletten in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 18:17

heey..
ik heb al 2keer in de B een wedstrijd gereden, maar geen winstpunt Huilen
maar waar moet ik allenmaal opletten. Ach gut
al vast bedankt voor de rtips Cool Pling

Nibbit

Re: Waar allenmaal opletten in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:19

Figuren netjes rijden op de bordjes, goede stelling.
Voldoende voorwaarts, en nageeflijk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:49

In de B is het belangrijk dat de takt aanwezig blijft, de aanleuning en de ontspanning. natuurlijk ook een beetje recht gericht rijden.

Als je gewoon netjes voorwaarts rijd, een beetje nauwkeurig de figuren maakt dus goed diep door de hoeken, de stelling en de buiging in orde moet iedereen een wp kunnen scoren.
Rijd een constant tempo en liever het neusje ietsje teveel eruit dan achter de loodlijn.

Wat is zoal het kommentaar op je coupon?

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:44

Ik wil ook volgend jaar in de B beginnen, maar kafue is de aanleunig echt heel belangrijk? dus al loopt je paard niet aangeleund is de kans op een winstpunt stukken kleiner??

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:00

goed voorwaarts rijden de figuren zo netje mogelijk afwerken en stelling rijden.
nagefelijkheid hoeft nog niet perfect te zijn want er rijden zoveel mensen in de B die hun pony niet nagefelijk hebben

Ps. ik rij zelf B met mijn haflinger en die is 1 van de weinige pony's in de B die nagefelijk lopen en hij is altijd 1 van de beste dus als je pard/ pony nagefelijk is heb je sneller kans op punten

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:02

Lauraenabe: Toen ik vorig jaar in de B reed, reed juist iedereen aan de teugel, anders kwam je er echt niet!! Een wp had je wel hoor, maar om in de prijzen te vallen, moet het toch wel in orde zijn. (heb het hier gewoon over de pony's!)
Ik denk dat het belangrijkste is dat je kan laten zien dat je je pony onder 'controle' hebt. Netjes de figuren rijden! en een goed basistempo.. (vooral niet te snel!)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:07

In Belgie is het ook zo dat je in de B aan de teugel moet rijden om in de prijzen te rijden (zo ging het bij mij toch altijd)

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:09

In de Nederlandse B hoef je nog niet nageeflijk te rijden hoor, daar wordt je niet op afgerekend. Wel val je natuurlijk inderdaad sneller in de prijzen als je paardje aan de teugel loopt, want dat is gewoon heel goed, maar het hoeft nog niet.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:20

Iris_Bennie schreef:
Lauraenabe: Toen ik vorig jaar in de B reed, reed juist iedereen aan de teugel, anders kwam je er echt niet!! Een wp had je wel hoor, maar om in de prijzen te vallen, moet het toch wel in orde zijn. (heb het hier gewoon over de pony's!)
Ik denk dat het belangrijkste is dat je kan laten zien dat je je pony onder 'controle' hebt. Netjes de figuren rijden! en een goed basistempo.. (vooral niet te snel!)

het gaat eigenlijk niet om de prijzen. het is leuk als je een prijs haalt. Maar ik zie ook op sommige wedstrijden dat een pony die met zijn hoofd hoog loopt een prijs haalt (niet altijd 1e maar een 2e of 3e plaats lukt wel) maar als je pony rond loopt heb je wel sneller kans op een prijs

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:22

Klopt het gaat ook niet om de prijzen enzo;)
Maar de ts wilt graag weten hoe ze wel een wp kan rijden, nou zo kan het iig zeker!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:35

horsefan08 schreef:
Ik wil ook volgend jaar in de B beginnen, maar kafue is de aanleunig echt heel belangrijk? dus al loopt je paard niet aangeleund is de kans op een winstpunt stukken kleiner??

Ja aanleuning is heel belangrijk, verwar dat niet met aan de teugel lopen want dat is het niet.
Het is meer een vaste verbinding met de paardenmond. En als die niet in orde is dan is de kant op wp klein en staat steenvast op je protocol tegen de hand of los vaste aanleuning.

Het is een basis ding net zoals je niet kunt fietsen zonder stuur kun je niet rijden zonder aanleuning.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:38

Merel001 schreef:
In de Nederlandse B hoef je nog niet nageeflijk te rijden hoor, daar wordt je niet op afgerekend. Wel val je natuurlijk inderdaad sneller in de prijzen als je paardje aan de teugel loopt, want dat is gewoon heel goed, maar het hoeft nog niet.

Nou dat lijkt me anders niet in de nederlandse B moet het paard wel degelijk nagevelijik zijn het is een deel van het skala. Niet nagevelijk betekend veelal tegen de hand, spanning en dergelijke.
En aan de teugel of in de houding gesteld is natuurlijk wel mooier maar het hoeft niet.

Netjes en ontspannen rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:37

Merel001 schreef:

Waar staat dat ergens? Knipoog

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:55

Ik dacht dat ik dat ergens gehoord had, maar ik zal het wel verwarren met aan de teugel lopen Haha! . Helderheid is niet mijn sterkste punt Bloos. Maar goed, ik vond de omschrijving van de fiets erg mooi Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:06

Haha! Haha! met grapjes maken we het altijd meer aanschouwelijk je onthoud het zo beter. Net zoals je met het paard niet door de bocht kunt als op een fiets buitenhand naar voren binnenhand terug, dan blokkeer je het binnenachterbeen we zeggen dan heejjjj door de bocht met de handrem erop????
En de buiging om je been ook weer net anders als dat fietsstuur.
Soms moet je het grapjes omheen maken dat werkt op de lachspieren en dus op de ontspanning en later nadenken over hoe wat waarom.

Zoals je achterhand activeert en dan voor even de deur dichtdoet zodat het paard zich stoot aan de deur ook zon opmerking en dan voor de middendraf de deur ietsie openen zodat hij zich door de kier probeert te drukken en dus druk opbouwt.
Snap je hem nog, aanschouwelijk rijonderricht. Maar wedden dat het zo onthoud.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:26

Goede en leuke manier!! Heel handig, en inderdaad het geeft stof tot nadenken!!

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:45

Kafue schreef:
horsefan08 schreef:

Ja aanleuning is heel belangrijk, verwar dat niet met aan de teugel lopen want dat is het niet.
Het is meer een vaste verbinding met de paardenmond. En als die niet in orde is dan is de kant op wp klein en staat steenvast op je protocol tegen de hand of los vaste aanleuning.

Het is een basis ding net zoals je niet kunt fietsen zonder stuur kun je niet rijden zonder aanleuning.

Aha... maar als je paard dus niet diep aangeleund is maakt dat niet echt uit??

Wat is het verschil ook al weer tussen aangeleund en aan de teugel?? Bloos!

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:23

Goed door de hoeken rijden en op de bordjes! Het aan de teugel rijden is natuurlijk wel netjes, maar hoeft nog niet in de B. Vork

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:48

Idd, op letters rijden & door de hoeken Ja
En natuurlijk wel proberen om een gelijk tempo te houden, niet langzaam, heel snel, arbeids tempo en alles door elkaar gooien Knipoog

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:23

Wat er vaak op mijn coupon staat: Netjes de figuren rijden ( bijvoorbeeld een goede ronde volte), goed door de hoeken, constant zijn in tempo, aanleuning enz.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:47

Aangeleund aan de teugel ik begrijp de vraag niet helemaal dus zal proberen in de richting uit te leggen.

Een paard dat de aanleuning aanneemt neemt als het ware het bit aan, je voelt dus in je handen een beetje druk, dat kan zijn als die met de neus op de grond loopt maar ook als die met zijn neus arrogant in de lucht loopt. Het paard neemt als het ware het stuur aan. Noem aanleuning voor het gemak dan maar als je een stuur op je fiets hebt en je hebt je handen aan het stuur.

Het arogante met de neus in de lucht is niet aan de teugel net zo min als met de neus op de grond aan de teugel is. De hals is als het ware iets gebogen met de nek als hoogste punt. Nee dus niet de derde halswervel want dat is verkeerd.
De neus van het paard moet op of iets voor de loodlijn zijn dat is perfect, het is de lijn die je vertikaal kunt trekken van af zeg maar de maantop naar beneden. Liever niet achter de loodlijn want dat is verkeerd bovendien loop je de kans de aanleuning te verliezen, kommentaar is dan vaak loopt te diep terwijl het feitelijk alleen maar achter de LL gaat.

Eigenlijk moet je een B paard gewoon simpel van achter naar voren naar de hand toerijden met been en zit en niet te moeilijk willen denken en doen. B is beginnend gewoon simpel gemakkelijk de B is van de basis en leg je die goed kunt je daar een heel goed paard op bouwen.

Is het fundament stevig is de rest betrouwbaar.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:45

Wat een mooie uitleg!! Bloos! Nu zal iedereen het wel snappen...Go jij! Go jij!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:03

voor de B paarden moet je toch wel degelijk je paard nageeflijk kunnen rijden. En rust in het hoofd is heel belangrijk. Ik heb nu 2 B wedstrijden gehad met mijn paard en reed vrij netjes op de bordjes en nageeflijk maar kwam zo nu en dan omhoog dat willen ze ook niet zien. Dus rust in het hoofd

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:10

Waar de jury bij mij zowat alleen commentaar opgaf (wat ik overigens erg flauw vond voor een proefje in de B)
Is dat ze niet rond liep, maar voor figuren had ik bijv. wel 7's...
en verzorging 8, of 9...
Ik heb iets van 3 wedstrijden niet aan de teugel gelopen omdat het gewoon zwaar is (Ik rijd met een nogal lompe Tinker), nu doe ik het wel, en ik heb nu 7 wedstrijden gereden, en heb 4 wp's, dus...
Maar pas zag je ook gewoon alle pony's in de B die niet aan de teugel lopen, dan letten ze er niet op...
Ze letten natuurlijk op meer dingen, maar dit wou ik even kwijt, succes verder Haha! Knipoog

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:25

ik zit zelf ook in de B bij de paarden.
en je moet meestal wel in de 200 punten rijden als je wil winnen!
tenminste in mijn regio.

nageeflijkheid is wel belangrijk, en het moet vloeiend gaan.
en precies op de bordjes rijden.

heb nu 4 wedstrijden gereden, en 7 winstpunten behaald.