Negatieve denkspiraal omzetten naar positieve..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Negatieve denkspiraal omzetten naar positieve..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 11:31

Zoals de titel al zegt..hoe zet ik de knop om?

Ik (en de mensen die met me meegaan op concours) betrap mezelf de laatste tijd er wel eens op dat ik vrij negatief naar de wedstrijden ga..
Zo van goh..als het maar goed gaat.. En dan meer richting.. zou het weer fout gaan?

Dan ga ik losrijden en krijg ik haar net niet fijn.. wat weer resulteert in spanning/frustraties bij mij en omdat mij paardje nogal sensibel is, hetzelfde bij haar.. Hierdoor verdwijnt alle lossigheid en rijd ik mijn proeven gewoon ver beneden kunnen (al zeg ik het zelf Bloos )

Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit heeft (gehad)..
Dus daarom mijn vraag hoe buigen jullie deze gedachten om?

En dan wou ik graag iets uitgebreider antwoord dan.. gewoon positief denken..
want ik snap wel dat ik daar heen moet, maar makkelijker gezegd dan gedaan.. Bloos

Redrumfox

Re: Negatieve denkspiraal omzetten naar positieve..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:35

Heel toevallig is mijn psycholoog me dat nu aan het leren. Het komt er in principe op neer dat je niet zegt 'als het maar goed gaat' maar 'de kans is groot dat het goed gaat'. Of een andere variatie daarop, kan zo gauw niets verzinnen. Als je dit gewoon altijd doet ga je vanzelf positiever denken. Lachen Bij mij werkt het in ieder geval. Je moet dus iets negatiefs positiever maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:00

Ik had dat ook. Ik had het paard nog niet zo voor elkaar dat ik haar ook als we gespannen waren makkelijk en snel netjes aan het lopen kon krijgen. Als ze dus strak was met losrijden, of alle kanten op boog behalve hoe ik het wilde, werd ik onzeker en gespannen en durfde niet meer te rijden. Ik was al blij als ik dan braaf mijn proefje kon rijden.
Met les had ik hulp op zulke momenten en kon mijn instructrice me erdoor praten.

Ik ben toen een tijdje gestopt met wedstrijden om haar eerst thuis en met veel lessen beter aan het lopen te krijgen zodat we over zouden hebben op wedstrijden en ik er met meer zelfvertrouwen heen zou gaan omdat het thuis/met les ook altijd super ging...
Ik ben gestopt met dat paard, maar nu met mijn eigen paard ga ik ook pas starten wanneer ik me heel zeker voel en het thuis echt heel fijn gaat. dan ga je al met veel meer vertrouwen op wedstrijd.

Belangrijk is dat de basis goed is. Dat je je paard ten alle tijden fijn nagevelijk en ontspannen over de rug kunt rijden. Als het dan in de oefeningen minder gaat kun je altijd terugvallen op die basis en kun je in je proef gewoon denken: op naar het volgende onderdeel...

Als het met losrijden niet goed lukt en met les wel, dan zou je wedstrijdbegeleiding van je instructeur/trice kunnen vragen. Dat ze je begeleidt bij het losrijden (met oortje gaat dat heel makkelijk zonder dat je anderen in de weg rijdt of lastig valt met schreeuwende lesgever) Door te luisteren naar de instructie heb je geen tijd om te piekeren en ben je vooral bezig je paard goed voorelkaar te krijgen. Zonder afleidende negatieve gedachten. Als het losrijden goed is gegaan, ga je veel ontspannener en zekerder de ring in en gaat het rijden 10x beter.

Succes!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:23

Thuis gaat het wel goed..
maar op concours wil het minder, doordat mijn gedachten te negatief zijn..
dit blokkeert a.h.w.

Instructrice mee op cc is helaas geen optie, aangezien zij het veel te druk heeft daarvoor..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:55

Ik lees even mee, want ik heb het zelfs thuis. Ik was vrijdag wezen lessen, de dag erop ging ik gewoon met tegenzin naar stal "omdat ik hem thuis toch niet zo aan het lopen krijg als in de les". Toen bedacht ik dat het wel eens tijd ging worden voor een sportpsycholoog Gestoord

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:00

sja zou je haast wel zeggen he? Clown
of een sportpsychologisch boek?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:04

feit is dat je thuis al moet oefenen. Mijn sportpsych zei: eerst moet je de negatieve gedachten stoppen, dan vervangen door positieve. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk Knipoog Bij sommige mensen werkt het door gewoon heel simpel tegen jezelf te zeggen: STOP hiermee. En je daarna heel gericht te focussen op positieve gedachten. Maar dit moet je dus niet pas doen als je op concours komt, het lukt niet in 1x bij de meesten..
Een ander zal even ontspanningsoefening moeten doen om weer bij zichzelf te komen en vervolgens nieuwe gedachtes formuleren voor zichzelf..

aanrader: Rico Schuijers, mentale training in de sport

edit: daarnaast is het een kwestie van leren wat "goede gedachten" zijn..
Niet: ik ga proberen om, maar: Ik ga doen
Niet: ik ga niet doen (want denk maar eens niet aan een ijsbeer, dan denk je alsnog aan die ijsbeer Lachen maar: ik ga (iets anders) doen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:26

Ik had dat eerder ook wel een beetje..
Vaak een grote teleurstelling als we een fijne proef reden en dan geen leuke punten, na een tijd ging ik veel te gespannen losrijden omdat ik vond dat het goed moest gaan "we konden het immers toch?" waardoor mijn paarden vonden dat ik anders reed als thuis en daar gespannen door raakten.

Op een bepaald moment was ik inwendig boos op één van mijn paarden omdat hij mij voor mijn gevoel "had laten zitten" in de proef, ik heb niet boos tegen hem gedaan en hem een klopje gegeven toen we de ring uit kwamen, maar hij voelde zo goed dat ik niet blij was met hem op dat moment, ik heb hem door iemand anders uit laten stappen omdat ik hem even helemaal niet hoefde te zien... s'Avonds toen hij weer op stal stond had hij ineens koliek, ik ben met hem gaan lopen en knuffelen (ben echt wel gek op dat paard) en plots was zijn koliek weer over en liep hij vrolijk naast mij te huppelen! Toen besefte ik dat ik helemaal verkeerd bezig was met de wedstrijden...

Ik probeerde te rijden zoals ik dacht dat de jury het wilde zien, als iemand zei dat die jury van een voorwaartse proef hield ging ik zelfs anders rijden als wanneer ik dacht dat ze vooral een hele nette proef wilden zien!
Toen ben ik mezelf elke wedstrijd een doel gaan stellen. Mijn eerste doel was; lol hebben!!
Dus wij lekker op tijd op pad, gezellig met een stel meiden, rustig los gereden en nog met wat mensen gekletst en in de proef mijn paard veel te vaak belonen (zachtjes braaf zeggen en tussen zijn knotjes gekriebelt) mijn paardje was helemaal vrolijk in de proef en ik dus ook!
Omdat ik mijn doel had gehaald had ik voor mijn gevoel al gewonnen, later bleek ik ook nog eens goede punten gekregen te hebben!

Mijn doelen daarna; ontspanning houden in de proef, niet bij één foutje gaan denken dat de hele proef verpest is enz. en zo stel ik me nog altijd voor ik start een vrij simpel en haalbaar doel en voor mij werkt dat echt super! (soms met een jong paard bijv. alleen maar dat ik binnen de hekjes wil blijven)

Ook rijd ik nu op wedstrijd precies zo los als thuis, eerder wilde ik elke oefening gereden hebben voor ik de ring in ging, nu maakt me dat niet meer uit... Als blijkt dat ik te weinig tijd heb om los te rijden doe ik vaak maar één kant de galop, als hij het gister nog kon kan hij het vandaag ook nog wel...
Zo blijf ik ontspannen en heb ik en mijn paarden weer heel veel lol op wedstrijd!
Tegenwoordig zeg ik vaak tegen mensen als ze vragen of het wat gaat worden dat ik lekker ga rijden en de jury ziet maar of die dat er ook leuk uit vindt zien..
En het leuke is dat de resultaten echt beter zijn geworden vanaf het moment dat ik die knop om heb gekregen!

Hi hi... denk dat dit wel een uitgebreid antwoord is... ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:13

Noukie schreef:
feit is dat je thuis al moet oefenen. Mijn sportpsych zei: eerst moet je de negatieve gedachten stoppen, dan vervangen door positieve. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk Knipoog Bij sommige mensen werkt het door gewoon heel simpel tegen jezelf te zeggen: STOP hiermee. En je daarna heel gericht te focussen op positieve gedachten. Maar dit moet je dus niet pas doen als je op concours komt, het lukt niet in 1x bij de meesten..
Een ander zal even ontspanningsoefening moeten doen om weer bij zichzelf te komen en vervolgens nieuwe gedachtes formuleren voor zichzelf..

aanrader: Rico Schuijers, mentale training in de sport

edit: daarnaast is het een kwestie van leren wat "goede gedachten" zijn..
Niet: ik ga proberen om, maar: Ik ga doen
Niet: ik ga niet doen (want denk maar eens niet aan een ijsbeer, dan denk je alsnog aan die ijsbeer Lachen maar: ik ga (iets anders) doen

Had dat boek idd ook al gespot.. (chantal v. lanen 'lest' ook bij hem)
Maar dat is dus wel een aanrader?

@sparkling: dat is idd wel een uitgebreid antwoord..
vooral het gedeelte:
SparklingApp schreef:
Ook rijd ik nu op wedstrijd precies zo los als thuis, eerder wilde ik elke oefening gereden hebben voor ik de ring in ging, nu maakt me dat niet meer uit... Als blijkt dat ik te weinig tijd heb om los te rijden doe ik vaak maar één kant de galop, als hij het gister nog kon kan hij het vandaag ook nog wel...

is heel herkenbaar.. en ook al kan ie het niet..dat krijg je op de dag zelf toch niet meer gefixed Knipoog

Ook dat van als 1 ding fout gaat in de proef..heb ik gehad..maar daar ben ik wel overheen..

Maar het is idd nu meer dat de knop om moet..
dat ik mezelf niet zoveel druk op leg..(en het paard) van het moet goed gaan..
(hoewel ik de laatste keer wel gewoon winst had+bijna prijs, maar door die neg. spiraal kon ik er haast niet eens blij mee zijn Bloos )

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:19

Ja, het is gewoon een heel overzichtelijke en 'eenvoudige' beschrijving van een aantal belangrijke aspecten in de sportpsych. Het geeft je inzicht en laat zien hoe je jezelf kan verbeteren, wat je kan oefenen enz. Uiteindelijk aan jezelf wat je ermee doet, maar (want jij had eerder al een topic over mentale training toch?) denk dat jij er wel mee aan de slag kan. Je komt iig over alsof je graag meer wil weten enz Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:23

hihi ja klopt had al eerder een 'mentaal topic'..
want baal er gewoon van dat dit me in de weg zit..

ik rijd mijn paard voor iemand anders en die zei: Nou als je in de ring net zo rijd als je thuis traint/om de ring heen rijd, win je alles.. Bloos
en dit is niet om op te scheppen..maar om aan te geven hoeveel het beter kan..

Wou eerst niet zo aan dat mentale gedoe, maar hoe hoger je komt, hoe meer het meespeelt heb ik het idee..
want als ik nu een jonkie meeneem in het L, voel ik totaal geen druk en rijd ik m lekker ontspannen rond..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:30

Het ligt er bij mij wat druk voelen betreft gewoon aan..
Met mn pony had ik de laatste tijd geen spanning oid, die was zo idioot, als die een normale proef liep was dat een soort van wonder, waardoor ik vrij stressloos kon rijden en m vaak dus juist voor elkaar kreeg.
Mn huidige paard is ook een mafkees, maar anders dan de pony, heel bang en explosief. Daar heb ik echt op moeten leren alle druk te laten vallen, maar dan toch gefocussed te blijven. Die combinatie heeft even gekost om dat in mn systeem te krijgen (want zonder druk en ontspannen rijden ging wel, maar dan ging ik te gemakkelijk worden en reed er eigenlijk amper nog voor)

Paard van een ander vind ik iets moeilijker starten, alhoewel ik dat opzij heb kunnen zetten met "als ze mij er op zetten vertrouwen ze me, en zo niet gaat een ander t maar beter doen". Zo kan ik dan voor mezelf blijven rijden ipv voor wat ik denk dat anderen verwachten...

Wat betreft hoger niveau: ik denk dat t wel meespeelt ja. Je krijgt toch andere concurrentie, je moet veel meer gefocussed gaan rijden om je proeven echt fijn door te sturen, meer aandacht en concentratie nodig.. en je gaat ook meer van jezelf verwachten omdat je weet dat je het kan en dat graag wil laten zien...

Maar "mentaal gedoe" Haha! is echt wel heeeel erg fijn hoor! Waarom denk je bijvoorbeeld dat amerikaanse sporters in veel disciplines zo succesvol zijn? Das echt niet alleen de juiste doping en veel geld Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:50

wederom een zeer herkenbare post..dankje Lachen

en dan met name:

Citaat:
Daar heb ik echt op moeten leren alle druk te laten vallen, maar dan toch gefocussed te blijven. Die combinatie heeft even gekost om dat in mn systeem te krijgen (want zonder druk en ontspannen rijden ging wel, maar dan ging ik te gemakkelijk worden en reed er eigenlijk amper nog voor)

Waar kun je die combinatie kopen ? Clown

Citaat:
Wat betreft hoger niveau: ik denk dat t wel meespeelt ja. Je krijgt toch andere concurrentie, je moet veel meer gefocussed gaan rijden om je proeven echt fijn door te sturen, meer aandacht en concentratie nodig.. en je gaat ook meer van jezelf verwachten omdat je weet dat je het kan en dat graag wil laten zien...

Precies!!

Het verhaal van dat ik druk voel vanuit de eigenaar is overigens totaal niet aan de orde..
Hij heeft echt vertrouwen in mij en weet dat er bij de sport nou eenmaal sprake is van high's en low's.. En idd ze vertrouwen de paarden niet voor niks aan je Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:58

hehehe, de combinatie is tot op heden niet in de vrije verkoop helaas Clown
Wat voor mij wil helpen om die combi te vinden (maar lukt echt nog niet altijd even goed) is om ipv een bepaald gevoel te willen krijgen (waardoor je toch indirect ook druk op je paard legt, omdat die aan dat gevoel moet kunnen voldoen, en paard zal maar net spierpijn hebben ofzo) te bedenken wat IK moet doen om dat gevoel te bereiken en dan daar de focus op te leggen. Dus bij een bepaalde oefening heel systematisch de hulpen, houding, enz enz in mn hoofd houden.
Dan doe je datgene wat normaal gesproken het goede gevoel tot stand brengt, je houd eventuele druk bij jezelf EN je blijft dus wel in die focus, je gaat niet een beetje simpel om je heen zitten rijden als het ware.. En vaak gaan de juiste hulpen in combi met onstpannen en simpel blijven toch dat gevoel (of iets er dichtbij, want paarden kunnen ook wedstrijstress hebben) geven waarnaar je op zoek was...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:10

Klinkt wel als iets waar ik iets mee kan.. Ja Bedankt voor je virtuele mental coaching haha
OK dan!

Maarre hoe weet jij dit allemaal dan? Ga je ook daadwerkelijk naar iemand toe?
Of heb je het meer uit ervaring (en dat boek) ?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:17

you're welcome Haha!

deel ervaring, klein deel boek (omdat ervaring en sportpsych samen al veel gedaan heeft), en heb ook cursus sportpsych gedaan... Lachen Vooral de laatste in combi met de eerste en datgene wat je hoort "meenemen" en er zelf nog eens goed over nadenken hoe je t gaat toepassen enz.. dat werkt wel goed ja Lachen Niet altijd, maar vaak wel.
Boek is wel duidelijke uitleg en daardoor goede ondersteuning bij sportpsycholoog. Of om dingen terug te zoeken enz..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:22

dus jij bent wel echt bij de shrink op de sofa geweest zeg maar? Clown
Dát zie ik nl. niet echt gebeuren, bij mezelf Bloos

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:32

hahaha
zo moet je t niet bepaald zien Clown
ik heb samen met n paar andere sportieve studenten een cursus van 8 workshops gevolgd bij n sportpsych Knipoog Dus heel interactief, veel theorie die je thuis gaat verwerken en voor jezelf gaat toepassen enz.. Niet "enge" 1 op 1 gesprekken waar je helemaal doorgezaagd wordt enz Knipoog (wie weet komt dat ooit nog eens, maar voorlopig kan ik zo een eind vooruit)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:36

aha Pling

Lijkt mij idd ook nogal eng..dat doorzagen Nagelbijten / Gniffelen

Ik begin eerst maar eens met het boek..misschien ooit nog eens een cursus,,
waar heb je dat gedaan/waar kun je dat doen..?

(mijn laatste post voor vandaag, morgen weer vroeg op stal zijn Slapen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:41

Redrumfox schreef:
Heel toevallig is mijn psycholoog me dat nu aan het leren. Het komt er in principe op neer dat je niet zegt 'als het maar goed gaat' maar 'de kans is groot dat het goed gaat'. Of.

De kans is niet groot dat het goed gaat, het gáát goed, snap je het verschil Knipoog

Toen ik 15 was en veel wedstrijden reed, zei mijn moeder steevast als we aan kwamen rijden en de andere auto's en trailers aan zagen komen "nou.... daar komt de concurrentie" Ik werd daar altijd bloednerveus van.
Mijn toenmalige instructrice zei toen ze dat hoorde: de volgende keer ga je rechtop zitten, kijk je om je heen en zeg je: "concurrentie?? Waar dan??"

ik heb een draai om mijn oren gehad van mijn moeder dat ik niet zo arrogant mocht doen maar ik won wel Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:00

Born2BCrazy schreef:
waar heb je dat gedaan/waar kun je dat doen..?

ik heb in Leiden via universiteit.. daar doet n sportpsych speciaal voor studenten die cursus voor een erg leuk bedragje Knipoog
maar ben gewoon op internet gaan zoeken, zijn er meer met dag cursussen, workshops enz.. Want ik zie dat Leiden voor jou nogal uit de buurt is Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:05

hihi wel een klein beetje ja Knipoog

Misschien kan ik via mijn uni ook wel zoiets fixen.. Cool

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:41

Born2BCrazy schreef:
Had dat boek idd ook al gespot.. (chantal v. lanen 'lest' ook bij hem)
Maar dat is dus wel een aanrader?

Ga de komende winter eens naar Ermelo als hij een "rondje instructie" geeft.
Ik ben daar ook geweest en het is best zinvol, maar je moet er wel wat mee doen! Haha!

Wat Zep zegt is ook waar.
Ik had er ook altijd een handje van om de startlijsten te bekijken en dan te zeggen; die is beter, die is beter en daar win ik het nooooit van! Als je al zou op je paard stapt wordt het hem inderdaad niet.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:48

Zep schreef:
Toen ik 15 was en veel wedstrijden reed, zei mijn moeder steevast als we aan kwamen rijden en de andere auto's en trailers aan zagen komen "nou.... daar komt de concurrentie" Ik werd daar altijd bloednerveus van.
Mijn toenmalige instructrice zei toen ze dat hoorde: de volgende keer ga je rechtop zitten, kijk je om je heen en zeg je: "concurrentie?? Waar dan??"

ik heb een draai om mijn oren gehad van mijn moeder dat ik niet zo arrogant mocht doen maar ik won wel Knipoog

dat is wel een goeie!!!

potocque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:50

Nou born2bcrazy: Je zegt dat je er graag wat aan wilt doen. Dus laten we eens kijken of je het aandurft bij een (sport)psycholoog bij jou in de buurt. Knipoog Je hebt PB!