paard heeft 'problemen' met trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

el1986

paard heeft 'problemen' met trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:08

we hebben nu al een aantal keren geoefend met het in en uit de trailer gaan.
We zijn al zover dat hij na wat tegenstribelen toch op de trailer stapt. In het begin was hij er ook meteen weer uit ( zodra hij in de trailer stond rende hij ook weer meteen hard naar achter )
Dit is nu al minder, we zijn al zover dat als we op het moment dat hij in de trailer staat een touw achter zijn kont spannen, hij blijft staan.
Wie heeft er ervaring met het 'trailermak' maken van een paard.
En wie heeft er tips dat we over een tijdje gewoon het paard op de trailer kunnen zetten en deze ook dicht kunnen maken.
groeten...

goofyM

Re: paard heeft 'problemen' met trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:17

Heel veel blijven oefenen en geduld hebben.
Niet te veel in een keer willen, maar stapje voor stapje. Klein beginnen en steeds verder uitbouwen.
Eerst rsutig de klep oplopen, belonen geef iets lekkers (met eten kom je ver....) en dan rsutig weer terug. Veel oefenen en dan steeds iets langer laten staan. Ondertussen eten geven als hij/zij eenmaal in de trailer staat.
En zoek eens op internet bij sites over paarden beter begrijpen. Zoals van Emiel Voest en Marijke nog iets. Ben d'r achternaam kwijt, ik geloof Marijke de Jong.
Succes!

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:50

jah geduld heb ik zeker wel. we zijn eigenlijk ook pas begonnen met deze 'training'. en we zijn al blij dat hij in iedere geval na wat tegenstribbelen op de trailer gaat staan, en uiteindelijk ook blijft staan met een touw achter zijn kont. ( dit touw houdt uiteraard wel iemand vast zodat hij er ook uitkan als hij dit echt wil en dus niet blijft hangen achter het touw )
eten helpt inderdaad ook wel een beetje, maar ik heb al gemerkt dat eten hem niet eens zo heel veel interesseert. hij heeft het dan veel te druk met alle andere dingen die om hem heen gebeuren.
bedankt voor je reactie! zal eens verder gaan zoeken naar die sites.
als er nog iemand tips, opmerkingen of wat dan ook heeft, ik hoor ze graag! Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:56

als je het touw er achter hebt, stang er achter doen , klep dicht en rustig wegrijden....

klein blokje om en dan weer afladen....

mijn ervaring is dat als je een paard laad, stang erachter, klep dicht en gelijk gaan rijden, hoe langer je stilstaat hoe onrustiger de paarden worden, als je gelijk gaat rijden, blijven ze rustig.

Als ik laad, rijd ik vervolgens gelijk weg....

ook met jonge paarden die nog nooit op trailer hebben gestaan...

nooit problemen mee gehad......

Ik heb wel altijd een goed gevuld hooinet in de trailer hangen.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:58

jah een hooinet en voer hebben we ook in de trailer, maar daar geeft hij vrij weinig om hij is te nieuwschierig om hier aandacht voor te hebben.
Ben je dan niet bang dat het oaard zich door de stang heen duuwt?
we hebben van de week geprobeerd om de klep dicht te doen maar toen die '5cm' van de grond was wist het paard niet hoe snel hij er weer uit moest komen?
bedankt voor de tip.
zal het zo eens proberen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:15

hoe kan een paard als je de klep dicht doet nu uit de trailer komen??/

je heb toch de stang er achter en em vast staan? mag ik hopen.

over de stang heen duwen als hij vast staat, heb ik nog nooit mee gemaakt...soms gaan ze wel wat heen en weer duwen....stapje vooruit en weer achteruit.

bij een goede kwaliteit trailer heb ik nog nooit gezien dat een paard de trailer met stang en al sloopte.......

mijn advies:
laden, stang er achter, voor vast binden, bij paard blijven staan als klep dicht gaat( kan je em nog gerust stellen als hij dat eng vind) uit de trailer stappen en gelijk weg rijden.

vooral niet te lang of kort vast zetten, en zorgen dat het paard voor en achter ong 10/15 cm ruimte heeft tussen de stangen.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 17:27

oké. zal het van de week eens gaan proberen
als er nog meer mensen tips, opmerkingen hebben hoor ik het graag

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:38

Ik zou er gewoon mee gaan oefenen.. Pak een longe doe die aan het halster loopt naar de trailer.. Ik weet nit hoever je paard er bij wil komen.. Ga zelf eens gewoon op de laadklep staan en dan gewoon niks gewoon tegen het dier praten.. Nieuwschierig zijn ze allemaal.. Vriendin van mij haar paard had toen op wedstrijd in het hoofd niet op de trailer te willen. Iedereen meteen over jas over het hoofd, longe erachter of zweep blablabla. Ze heeft iedereen weggestuurt voor koffie en is zelf op de laadklep gaan zitten en paard aan de longe.. Half uur later stond hij erin en nooit meer problemen gehad..

Heb geduld.. Als ze eenmaal maar het vertrouwen heeft dan ben je al zo ver dan kan je zien dat je (bijna) nooit meer problemen hebt.. Hoe meer je gaat dwingen des te meer je kapot maakt.. Ik vind het best als een paard er altijd oploopt en in 1x niet om even iets doorpakkend te zijn maar los het liefste het toch op een rustige manier op.

Wat je ook kan doen: Loop naar de trailer toe. stop zet paard in achteruit en weer vooruit ga zo door en door totdat je steeds dichterbij bent.. Praat af entoe wat tegen het dier maar besteeds niet teveel aandacht eraan. Ook als ze half op de klep staat weer naar achteren en weer naar voren.. Wat krijg je hierdoor op een gegeven moment.. Paard is zat om terug te stappen en wil nu wel vooruit dus vaak wandelen ze zo mee Knipoog, let hierbij wel op dat je bijvoorbeeld trailer tegen de muur hebt aan de rechterkant en ji loopt links want dan hebben ze net wat minder ruimte om weg te draaien.. hierdoor heb je minder kans dat hetpaard beschadigd raakt door opstakels Knipoog. En vaak ook nooit weer gedonder.. Je lost het rustig op maar vaak wel snel.. en blijf hierzelf altijd denken dat je de hele dag de tijd hebt i.p.v. een kwartiertje ofzo want wat je in 15 min. wil duurt de hele dag en wat de hele dag kan duurt 15 min Knipoog

Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:59

el1986 schreef:
oké. zal het van de week eens gaan proberen
als er nog meer mensen tips, opmerkingen hebben hoor ik het graag

Gewoon blijven oefenen, tot het bittere einde. Als je het maar vaak genoeg doet, voorzichtig blijft en niet overhaast, dan lost dit probleem zich vanzelf op. Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, tot je een ons weegt Haha! (knippen en plakken werkt zo leuk)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:02

eten geven is geen oplossing voor het probleem. Je beloont ze dan juist voor het er niet in gaan, en dat wil je niet belonen toch. Je kan pas voeren op het moment als ze er al helemaal in staan en anders niet

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:03

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:12

splash1999 schreef:
eten geven is geen oplossing voor het probleem. Je beloont ze dan juist voor het er niet in gaan, en dat wil je niet belonen toch. Je kan pas voeren op het moment als ze er al helemaal in staan en anders niet

eten geven doe ik inderdaad ook pas als hij er helemaal in staat. en zo ve zijn we nu al. ook blijft hij staan zolang we een touw achter zijn kont houden.
het gaat dus stapje voor stapje beter. en het scheelt ik heb geen haast dus doe alles rustig aan Lachen

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:13

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:14

el1986 schreef:
cindybijl schreef:

die pagina doet het bij mij niet?

haha klopt bij mij ook niet, ik was iets te enthousiast met de uitroeptekens Bloos
www.2moons.nl als het goed is doet deze het wel!

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:16

Als je een 2-paards trailer hebt, wil een rustig trailermaatje vaak ook wel helpen. Vooral het snel naar achteren eruit lopen wordt dan minder.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:21

Ik heb een merrie waar we eindeloos geduld mee hebben, maar waarbij werkelijk niks helpt. Ze heeft blijkbaar een enorm trailertrauma en wat we ook doen, welke methode we ook toepassen, niks helpt. Gemiddeld zijn we zo'n twee uur bezig om haar op de trailer te krijgen. Goed gevulde hooinetten en lekkere hapjes helpen alleen bij paarden die een angst voor het onbekende hebben. Mijn merrie heeft angst voor de trailer zelf en dan helpt geen hapje, hoe lekker ook. Maar goed, ze is al behoorlijk op leeftijd en heeft in het verleden blijkbaar zeer vervelende dingen meegemaakt. Dus ik verwacht niet dat we dit er nog uit krijgen. We zorgen dan ook dat zij zo min mogelijk op eenn trailer moet, want dat levert haar teveel stress op.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:29

@ cindybijl : jahaa Lachen nu doet hij het, bedankt!
@ chevax: dit paard is nu 9 ( ongeveer ) en hij heeft eigenlijk ook nog helemaal geen ervaring met de trailer. Maar we hebben hem nu al zover dat hij op de trailer gaat, en met een touw achter zijn kont ook blijft staan dus we gaan al de goede kant op Lachen

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:30

chevax schreef:
Ik heb een merrie waar we eindeloos geduld mee hebben, maar waarbij werkelijk niks helpt. Ze heeft blijkbaar een enorm trailertrauma en wat we ook doen, welke methode we ook toepassen, niks helpt. Gemiddeld zijn we zo'n twee uur bezig om haar op de trailer te krijgen. Goed gevulde hooinetten en lekkere hapjes helpen alleen bij paarden die een angst voor het onbekende hebben. Mijn merrie heeft angst voor de trailer zelf en dan helpt geen hapje, hoe lekker ook. Maar goed, ze is al behoorlijk op leeftijd en heeft in het verleden blijkbaar zeer vervelende dingen meegemaakt. Dus ik verwacht niet dat we dit er nog uit krijgen. We zorgen dan ook dat zij zo min mogelijk op eenn trailer moet, want dat levert haar teveel stress op.

dit verhaal komt zo bekend voor! zo dacht ik er ook precies zo over!
mijn merrie is 23 en met geen mogelijkheid de trailer op te krijgen! als ze er dan na 1 á 2 uur vechten eindelijk op stond kwam ze er helemaal nat uit!
alle theorieën die jullie hierboven noemen al geprobeert maar ze ging er niet in hoor!!
toen ben ik op een theorieavond geweest bij Petra Vlasbom en zelf gaan proberen met haar methode en ze stond er binnen 5 minuten in! uit eigen vrije wil, zonder dwang! ze heeft er daarna nog 4x zo ingestaan! nu gaat het laden prima!
dus ik zou Petra meteen mailen om je aan te melden voor een theorieavond! Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:51

Heel veel oefenen, met geduld en beleid.

Nu is het nog steeds niet zijn hobby en moeten we altijd met zijn tweeen zijn. Ik loop er op, mijn vader doet gelijk de stang er achter. Hij krijgt een wortel, halstertouw gaat los (hij kan niet vast staan zonder toezicht) klep zit ook al dicht en weg rijden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:57

Neem even contact op met Conrad van Pruissen van Dreamstables (hebben een eigen site). Hij heeft mij enorm veel geleerd over het laden van angstige paarden en hij geeft ook trainingen aan zulke bange paarden. Succes ermee!

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:02

capraibex70 schreef:
Neem even contact op met Conrad van Pruissen van Dreamstables (hebben een eigen site). Hij heeft mij enorm veel geleerd over het laden van angstige paarden en hij geeft ook trainingen aan zulke bange paarden. Succes ermee!

weet jij toevallig ook de wat het internetadres is van die site?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:08

Wij hebben met de paarden dezelfde problemen gehad. Veel emmeren en modderen maar uiteindelijk wel op de trailer staan. Wij hebben Wendy Misran erbij gehad. Zij is opgeleid door Monty Roberts. Het blijkt met laden vaak dat je met je lichaamstaal iets anders zegt dan dat je wil. Onze paarden staan nu rustig op de trailer en zijn heel relaxt en dat al na een paar keer. Het is echt ongelofelijk omdat één van de twee meteen ging rellen in de trailer en nu niet meer. Zij leert je hoe je paard goed naar je luistert en heel relaxt de trailer op loopt en ook blijft staan. Het werkt super. Ze werkt door heel Nederland en is zeker niet duur. Ik heb haar telefoonnummer wel als je wilt. Via google kan je haar ook bereiken. Echt een aanrader!!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:25

Bij Dreamstables werken ze volgens Monty Roberts. Ik heb er mijn Groninger destijds onder het zadel laten brengen en was meer dan tevreden over het resultaat! Ik kan de site niet vinden (bestaat Dreamstables mogelijk niet meer?). Ik heb wel hetvolgende voor je gevonden op het internet: Conrad van Pruijssen http://www.conradvanpruijssen.nl · conrad.van.pruijssen@hotmail.com 06-53450501
Hoop dat je hier wat verder mee komt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:17

Citaat:
Wie heeft er ervaring met het 'trailermak' maken van een paard. En wie heeft er tips dat we over een tijdje gewoon het paard op de trailer kunnen zetten en deze ook dicht kunnen maken.

ik Lachen ruime!
zolang je paard nog steeds niet relaxed de trailer opgaat heb je nog niet genoeg geoefend. Zaak is dat je ze niet pusht, omkoopt met voer, mept, duwt, met lijnen aan de slag gaat, vastknoopt, touwen om de balk doet of wat voor ongein dan ook om je paard te dwingen.
Wat je wel nodig hebt is goede timing, veel geduld en oog voor de reacties van je paard. Als je het in je eentje niet redt dan kun je beter 1 keer een sessie doen met een ervaren iemand die je leert hoe je zonder stress een paard moet laden, dan uren oefenen zonder resultaat.

Vaak zijn het de kleine dingen die je zelf niet weet of lichaamstaal (of juist gebrek aan de juiste lichaamstaal!) waar je je zelf niet bewust van bent waardoor het je zelf niet lukt.

Goede leermiddelen: DVD trailer laden van de Balingehof of DVD Trouble Free Trailer Loading van Pat Parelli.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:40

bedankt voor alle reacties. en zal eens kijken naar die dvd.