Bang voor vliegenspray.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Bang voor vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:39

Mijn paard is bang voor de vliegenspray weet iemand hoe ik dit kan oplossen ??

Anoniem

Re: Bang voor vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:42

Hoe doe je het erop? als je het erop sprayd(of is het met een t) of spuit kun je misschien eens proberen of het beter gaat met een spons(wat op een spons sprayen en dan op je paard doen)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:43

Vaker spuiten met dingen.
Ik oefen wel eens met een waterspuit hoe vaker je het doet hoe meer ze eraan wennen

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:44

Mijn paard heeft daar ook erg last van,, gaat stijgeren etc.. maar toen ik de spray op een wat hardere straal zette vond hij het niet meer zo eng.. miss helpt dat bij jou paardje ook wel Lachen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:44

Desiree_1993 schreef:
Hoe doe je het erop? als je het erop sprayd(of is het met een t) of spuit kun je misschien eens proberen of het beter gaat met een spons(wat op een spons sprayen en dan op je paard doen)

Ja ik spray het erop.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:45

micrimor schreef:
Mijn paard heeft daar ook erg last van,, gaat stijgeren etc.. maar toen ik de spray op een wat hardere straal zette vond hij het niet meer zo eng.. miss helpt dat bij jou paardje ook wel Lachen

Ik kan het proberen maar hij word al helemaal hysterish als die de fles ziet Tong uitsteken

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:45

Glover schreef:
Desiree_1993 schreef:

Ja ik spray het erop.

Maar ik kan het inderdaad ook met een spons proberen.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:46

Als ze bang is voor de spuit, want dat is meestal het geval, kun je de spray op een doekje of sponsje spuiten en dan op de vacht wrijven, je kunt ook met rust gewoon spuiten en vooral belonen wanneer ze even rustig is. en angstig gedrag negeren. Succes

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:49

kiolette schreef:
Als ze bang is voor de spuit, want dat is meestal het geval, kun je de spray op een doekje of sponsje spuiten en dan op de vacht wrijven, je kunt ook met rust gewoon spuiten en vooral belonen wanneer ze even rustig is. en angstig gedrag negeren. Succes

Ik denk dat ik het inderdaad maar ga proberen om het op een doek of spons te spuiten want hij is zo ongelofelijk sterk dat ik hem zelf niet kan vasthouden als ik bezig ben en om het vast te zetten vind ik een beetje gevaarlijk want vandaag heb ik nog niet eens gespoten maar hij sleurde me de hele stal door Tong uitsteken

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:48

Mijn paard heeft hier ook last van. Ik spuit het dan op een borstel. Langzamerhand spuit ik dan steeds dichterbij hem op de borstel en na een tijdje spuit ik ook gewoon op hem en dan is het goed.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:11

Clyde schreef:
Mijn paard heeft hier ook last van. Ik spuit het dan op een borstel. Langzamerhand spuit ik dan steeds dichterbij hem op de borstel en na een tijdje spuit ik ook gewoon op hem en dan is het goed.

Ik wil het zeker allemaal proberen maar mijn grootste probleem is dat hij helemaal in paniek raakt en als hij vaststaat vind ik dat gevaarlijk en als hij los staat peert ie hem.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:15

dan zou ik het niet op hem spuiten maar gewoon op een sponsje doen of vliegengel kopen. Kan toch ook?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:18

Clyde schreef:
dan zou ik het niet op hem spuiten maar gewoon op een sponsje doen of vliegengel kopen. Kan toch ook?

Dat dacht ik zelf ook Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:54

Spuit het gewoon op een oude handdoek of ev. zelfs een borstel Lachen.
Mijn paard vertrouwt het ook niet wanneer ik het rechtstreeks op haar spuit, dus doe ik het gewoon eerst op een handdoek en wrijf haar dan in. Werkt prima Lachen.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:12

Hand voor zijn oog doen en dan spuiten op de hals. Misschien met tweeén zijn. Een houd m vast met oog bedekt en jij spuit. Het komt dat hij de spuit ziet en er komt ook nog wat uit ook. Je zou ook eens van achter naar voor kunnen gaan. Niet gelijk confronteren met dat "enge" ding. Kortom vaak doen en geduld hebben. (desnoods met gewoon water) Succes !

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:26

Zeer herkenbaar die paniek! Alhoewel mijn merrie vorige week na gewoon doorzetten met spuiten(zelf vasthouden en Raisa rond me heen rennend) zich in een keer over leek te geven en me door liet spuiten!!! Ik hoop dat het volgende keer weer iets beter gaat. Dit was de eerste keer en ik heb haar al ruim 2 jaar! Het lijkt er ook op dat ze me meer vertrouwd. Het is een beetje een eenkennige merrie; vriendelijk, maar naar een buitenstaander wel afstandelijk. Weer een overwinning dus OK dan!
Ik had de hoop al opgegeven dat ze hier ooit normaal op zou reageren en nu dus toch. Hopen dat het zo blijft. Succes ermee want het is erg vervelend en frusterend als je daar niet doorheen kunt prikken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:50

mijn paardje had dat ook.. Als ik met die spuit aan kwam vlogen de achterbeentjes rond..
Ik heb het volgehouden.
Heb hem zelf vastgepakt, en gewoon eerst naast hem gaan sprayen. Als hij zich losrukte, paar rondjes laten lopen, en opnieuw geprobeerd.
Ik heb denk ik 1 week elke dag naast hem gesprayd, en toen voorzichtig op zijn lijf. Eerst alleen schouder en rug, en nu mag ik overal komen, onder zijn buik, bij zijn staart..
Kan hem zelfs gewoon loszetten als ik hem inspray Lachen
geduld Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 07:58

Gewoon tijdens het poetsen zeer vaak de spuit erbij pakken, zonder te spuiten. Zet hem vast, en laat het hem zelf maar even uitzoeken dat je niks doet. Als dat goed gaat, spuit je voorzichtig wat in zijn staart oid. Vaak is spuiten bij de achterkant namelijk een heel stuk minder eng dan bij de voorkant. Zo steeds een stpaje verder, maar pas als het echt goed gaat.

Verder zelf niet te moeilijk doen. niet denken: Nu komt het, nee, gewoon huppakee. Ik ben zelf van mening dat ze er gewoon maar aan moeten wennen....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:10

Lalidan, wat betreft het echte spuiten bij de achterkant geef ik je gelijk, maar om het te leren is het volgens mij juist beter om voor de neus van het paard, in zijn gezichtsveld gewoon de wijde wereld in te spuiten zodat hij kan zien wat er gebeurt.

Als het dier daar niet meer van opkijkt kun je bij de buik beginnen te spuiten, heel rustig naar achteren werken en vervolgens terug naar de buik en van daar weer naar voren werken. Spuit niet direct tot achter de oren, dan verlies je het net gewonnen vertrouwen.

Ik heb ontdekt dat het namelijk om het geluid gaat wat die spray vaak maakt. Die nevel is vaak zo erg niet.

Zo heb ik het bij mijn panische fjord opgelost en nu kan ik haar zonder problemen los in de wei inspuiten. Ze lijkt wel te weten dat het haar helpt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:14

Citaat:
Lalidan, wat betreft het echte spuiten bij de achterkant geef ik je gelijk, maar om het te leren is het volgens mij juist beter om voor de neus van het paard, in zijn gezichtsveld gewoon de wijde wereld in te spuiten zodat hij kan zien wat er gebeurt.

Dit vind ik een klein beetje vreemd.... Je zegt eerst dat je mij gelijk geeft dat spuiten aan de achterkant minder eng is, en vervolgens wil je juist aan de voorkant spuiten omdat hij het dan beter kan zien (en het dan dus blijkbaar minder eng is) Verward Zoals je zelf zegt: het is het geluid wat ze eng vinden, dus of je het nou op ze spuit of in de omgeving, dat maakt niet uit.....

Ik heb hier gewerkt met jonge hengsten die 3 jaar in de wei hebben gestaan. Geloof me, aan de achterkant spuiten is veel minder eng dan aan de voorkant, en dus zodoende ook de beste plaats op te beginnen. Óók als ze het geluid van de spuit eng vinden!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:18

Vaker spuiten Lachen
Mijn pony was er eerst ook bang voor en nu kan ik hem gewoon los buiten op een groot oppervlak spuiten Lachen Hij vind het niet echt leuk maar blijft wel staan Clown

Ook als ik 1 kant gespoten hebt geef ik hem altijd een snoepje dat hij braaf is Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:20

Ik lees nu je andere reactie pas.. Kan je hem niet vasthouden je geeft 1 spuitje en je stopt en beloont hem goed!!

Later bouw je dit op naar meerdere spuitjes...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:24

Lalidan schreef:
Citaat:

Dit vind ik een klein beetje vreemd.... Je zegt eerst dat je mij gelijk geeft dat spuiten aan de achterkant minder eng is, en vervolgens wil je juist aan de voorkant spuiten omdat hij het dan beter kan zien (en het dan dus blijkbaar minder eng is) Verward Zoals je zelf zegt: het is het geluid wat ze eng vinden, dus of je het nou op ze spuit of in de omgeving, dat maakt niet uit.....

Ik heb hier gewerkt met jonge hengsten die 3 jaar in de wei hebben gestaan. Geloof me, aan de achterkant spuiten is veel minder eng dan aan de voorkant, en dus zodoende ook de beste plaats op te beginnen. Óók als ze het geluid van de spuit eng vinden!!!

Je mist het vetgedrukte woordje...

Het geluid doet t em inderdaad, maar wat doe jij als jij een vreemd/eng/interessant geluid hoort? Dan draai je je toch ook om om te kijken waar het vandaan komt?

Als ze het geluid geaccepteerd hebben, dan kun je inderdaad door naar de achterkant.

tja, de jonge hengsten zeggen me niet zoveel. ik heb deze ervaring met meerdere dieren in verschillende leeftijden, geslachten en karakters, maar is mijn manier daardoor beter dan de jouwe? Denk het niet, de ervaring is gewoon anders.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:24

Heb bij mijn paard eerst een keer water in de spuit gedaan. Dan gewoon vast gehouden en heel rustig iedere keer een beetje op m sprayen. Eerst rende ze echt rondjes om me heen , maar dat wordt steeds minder en nu staat ze keurig stil. Gewoon zelf heel rustig blijven en een beetje mee spelen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:38

Dit is herkenbaar, het paard van mijn zus is een beetje neurotisch en zodra je met vliegenspul in de buurt kwam werdt ze zowat hysterisch.

Het ligt ook aan het soort vliegenspul. Atex daasspray hoeft ze alleen maar te ruiken en dan kan je het vergeten. Maar je moet inderdaad gewoon met rust doorzetten. Waar genoeg ruimt is vasthouden en rustig spuiten als ze dan wegdraaid is er niks aan de hand en onderstussen geruststelen dan wennen ze er meestal wel aan.

Ik moest haar een keer rijden(iets van 3,5 jaar geleden) omdat mijn zus op kamp was ofzo en toen wist ik dat eigenlijk niet en toen heb ik haar gewoon ingespoten zonder dat er iets gebeurde, dus hoe minder jij er aan denkt dat ze er bang van zou kunnen zijn hoe groter vaak de reactie is.