Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vw_ot

Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 10:41

Ik rijd nu 2 jaar wedstrijden en kan me iedere keer weer ergere aan het feit dat wanneer middendraf gevraagd word veel mensen uitgestrekte draf rijden.
Mijn paard heeft veel moeite met de middendraf omdat het een tuiger is, ik doe mijn best er een middendraf uit te rijden(gaat gelukkig al beter als in de B) maar blijft moeilijk, maar dan zie ik andere rijden en die rijden dan uitgestrekte draf, en worden vervolgens eerste.
Terwijl ik van mening ben dat het gevraagde dan niet getoont word.
Bij mijn weten is de bedoeling van middendraf dat het paard zijn pas gaat Verruimen, bij uitgestrekte draf moet hij daadwerkelijk gaat strekken met het voorbeen.
Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit op concours meemaken? Ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Vinden jullie dat een jurylid dit anders zou moeten jureren?

Chanter

Re: Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:47

Ik rijd zelf ook altijd middendraf richting uitgestrekte draf, ik zie het als een extra.
je verruimt én je paard strekt zijn voorbenen.
Meestal krijg ik ook hoge punten voor mijn middendraf maar als je ook echt een 1e prijs rijdt dan moet je in de andere onderdelen ook goed zijn!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:49

ja, ik snap wat je bedoeld (maar je weet niet of zo iemand ook daarvoor een goed punt gekregen heeft, of dat gewoon de hele proef zo goed was dat die gene toch wel eerste werd Bloos ) ik vind het ook wel ston ja, ik heb zoiets ook wel eens gezien met het afgroeten op het laatst: in de B moet je namelijk een geleidelijke overgang maken: draf- even stapen (enkele passen)en dan pas halthouden. er was eerst ook een meisje die haar pony in een keer: bam, vierkant stil zette! en tja dat ziet er natuurlijk wel heel netjes uit, maar het is niet echt de bedoeling Knipoog

Chanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:51

maar moet dat meisje dan een lager of een hoger punt krijgen volgens jou? Knipoog

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:53

Ik heb ooit een 5 gekregen met de opmerking: Uitgestrekte stap wordt niet gevraagd. O.k. jury had gelijk. Maar ergens was ik erg blij met die opmerking omdat ik anders altijd 5-en kreeg omdat de middenstap niet voldoende was.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:54

Ik rijdt hem altijd tegen de uitgestrekte draf aan, omdat hij dan net iets mooier zijn beentjes naar voren gooit en je krijgt dan ook sneller een hoger cijfer. Je kunt er wel een mager middendrafje uitgooien, maar ik vind dan dat de jury dat minder goed kan beoordelen. Gewoon lekker knallen naar voren, je kunt beter een uitgestrekte draf rijden, dan een mager middendrafje Knipoog

lejo

goh en er loopt ergens ook nog een topic waarin nu gevraagd wordt hoe je het verschil ziet, omdat je niet kunt zien of een paard nog meer kan dan hij toont.
Misschien moet je daar ook even reageren.
Misschien weet iemand even een linkje te plaatsen.

Bij middendraf laten mensen toch het liefst zo veel mogelijk zien, dat probeer jij zelf waarschijnlijk ook. Als je paard niet meer kan dan houdt het natuurlijk snel op. Maar ik vraag me af wat jij doet als er uitgestrekt gevraagd zou worden?

Mensen willen nu eenmaal zo goed mogelijk. En de een kan nu eenmaal meer dan de ander

edit, lettertje gemist
Laatst bijgewerkt door lejo op 28-07-07 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanter

helemaal mee eens! Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:52

Dus omdat jij veel moeite hebt met de middendraf mogen anderen niet laten zien wat hun paard in huis heeft?
Beetje kromme redenering vind ik zelf.
Accepteer dat je voor die onderdelen geen wereldpunten rijd en probeer het op de overige 28 onderdelen op te halen. Moet lukken toch Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:54

Wie weet zit er op die paarden nog wel veel meer. Ik heb op het stappen een keer een 6 gekregen omdat mijn paard zogezegd uitgestrekt stapte maar hij kan gewoon erg goed en ruim stappen en zat nog lang niet aan zijn max.

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:28

Ik vind niet dat mensen thuis moeten blijven omdat ik toevallig een tuiger heb die moeilijk middendraf laat zien, ik vind alleen, wanneer iemand een middendraf probeert te rijden, zijn paard naar voren knalt en per ongeluk aangalopeerd(en dat zal zoals iedereen zegt wel fout zijn) deze persoon probeert het tenminste goed te doen, maar zo iemand krijgt hier lage punten voor terwijl iemand die uitgestrekt rijd hoog gewardeerd word.
Dat vind ik het kromme.
Ik heb er vrede mee dat ik met middendraf en galop minder zal scoren, was alleen benieuwd wat jullie daar nou van vinden. Ik probeer iedere wedstrijd mijn best te doen net als iedereen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:34

vw_ot schreef:
Ik vind niet dat mensen thuis moeten blijven omdat ik toevallig een tuiger heb die moeilijk middendraf laat zien, ik vind alleen, wanneer iemand een middendraf probeert te rijden, zijn paard naar voren knalt en per ongeluk aangalopeerd(en dat zal zoals iedereen zegt wel fout zijn) deze persoon probeert het tenminste goed te doen, maar zo iemand krijgt hier lage punten voor terwijl iemand die uitgestrekt rijd hoog gewardeerd word.
Dat vind ik het kromme.
Ik heb er vrede mee dat ik met middendraf en galop minder zal scoren, was alleen benieuwd wat jullie daar nou van vinden. Ik probeer iedere wedstrijd mijn best te doen net als iedereen.

Dat is ook fout, jij hoort als ruiter aan te voelen en te wéten wat de max is van jouw paard. Jij hoort te weten tot waar je kan gaan, zonder dat je paard tactfouten maakt of aangaloppeerd. Als je dat niet weet, heb je in mijn ogen een grove fout gemaakt, en bovendien word van de jury's verwacht het ook op die manier te beoordelen.
Maar waar begint voor jouw de definitie uitgestrekte draf? Het ene paard kan nu eenmaal meer als het andere, en het is echt niet fout als jij meer laat zien dan je moet. Sinds wanneer is verder zijn dan het niveau waarin je start een fout? Als je M2 start is dat verschil wél belangrijk, daar word nl. middendraf én uitgestrekte draf gevraagd in een proef. Maar als je kan, waarom dan niet gewoon een middendraf (richting uitgestrekte draf) er uit knallen als jij en je paard dit kunnen?

Ik vind het eerlijk gezegt klinken alsof je jaloers bent.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:00

Ik rijd op de middendraf ook geen denderende punten met mijn Haflinger maar er zijn nog meer onderdelen om dat te compenseren toch?

Een uitgestrektere draf is nou eenmaal meer verruimt als een mager middendrafje.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:07

Ik schrijf regelmatig bij wedstrijden en het commentaar dat het meest wordt gegeven is: paard moet verruimen, niet versnellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:09

Ja en sommige jury's knallen dat neer zonder daadwerkelijk te kijken of dat eigenlijk wel klopt.

Verder als een paard aangaloppeert dan is een lager cijfer geheel terecht. Dat wordt nl. niet gevraagd én je hebt dan ook heel duidelijk je paard niet voldoende onder controle.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:16

@TS heb je er ook nog een knopje uitgestrekte draf opzitten of kan je tuiger gewoon niet meer?
Als dat knopje erop zit begrijp ik TS vraag wel. Ze vragen middendraf, TS laat middendraf zien, geen uitgestrekte want dat wordt neit gevraagd. De rest laat geen middendraf zien maar wel uitgestrekte, wat dus niet wordt gevraagd en krijgen een hoger punt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:20

In het andere topic staan genoeg antwoorden van jury's dat er niet altijd een hoger punt volgt voor uitgestrekte draf. Dat vind ik ook terecht. Het andere topic is trouwens toch wel intressant om te lezen, omdat er ook geopperd wordt dat een B of L1 paard niet écht kan uitstrekken en dat mensen het e.e.a. wel eens door elkaar halen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:28

Die van mij strekt amper..
Ze gaat heel snel in de taktfout dus ik laat altijd maar een klein middendrafje zien.
Ik kan wel uitgestrekt laten zien, maar dan met een taktfout ertussen! en dat levert toch vaker een 4 op!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:32

Ik leerde in m'n les dat middendraf iets verruimen is. In ieder geval niet maximaal. Probleem is imo toch echt dat juryleden wel degelijk de middendraffen die eigelijk uitgestrekte draffen zijn hoger waarderen, waardoor iedereen bij een middendraf tot het maximale probeert te gaan. Ik vind dat een goed jurylid moet zien wanneer een paard wel degelijk iets verruimd, en een uitgestrekte draf gewoon afstraft omdat dat nou eenmaal niet gevraagd wordt.

Chanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:24

Wat is dan het verschil tussen iets verruimen en uitgestrekt?
ik bedoel maar, als we daar ook al regels voor moeten gaan maken.
tuurlijk waarderen juryleden een ruimere en dus moeilijkere middendraf, dat wil niet zeggen dat een 'normale' middendraf niet oké is?
ik vind dat, als je paard echt niet meer kan, je jezelf daar maar bij neer moet leggen en kijken waar je wél goed in bent in plaats van wat Dresslover zegt: een beetje jaloers te zijn.
de mensen die wel erg strekken zullen heus niet op basis van die 2 middendraffen die er in een proef zitten een 1e plek rijden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:29

Uitgestrekt is imo maximaal verruimen.
Ik zie in het M waar beide wordt gevraagd maar weinig mensen verschil tonen tussen de middendraf en de uitgestrekte draf.

Chanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:33

Als je die middendraf maximaal rijdt en het strekken dus ook, dan rij je hetzelfde, maar dat is dan toch je eigen schuld?
jij bestuurt die pony dus je moet zelf weten of je die middendraf maximaal rijdt of niet. zo ja, dan rij je dus bij uitgestrekt en middendraf hetzelfde. Zo nee, dan heb je nog iets 'over' voor de uitgestrekte draf. Eigen keus

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:34

Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word??

Omdat als ik dat niet doe er op mijn startcoupon staat: Te weinig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:38

Klopt asjemenou. En dat is dus imo het grote probleem. Denk dat bijna iedereen wel een midden- en uitgestrekte draf kan laten zien. (al zou de uitgestrekte draf van sommigen de middendraf van anderen zijn)
Nogmaals, zolang juryleden altijd maar meer willen zien, dan lok je het ook uit.

Chanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:35

als ik gewoon een middendraf rij krijg ik een 6, voor de uitgestrekte(midden)draf een 8. dan rijd je liever die uitgestrekte toch?