chagrijnig/suf...iemand n idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuitton_love

chagrijnig/suf...iemand n idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 12:28

Ik kan me evengoed zorgen maken om niets maar ik wilde toch even jullie meningen horen...

Vorig jaar ergens kocht ik me een 10 jarige ruin, mijn huidige paard. Ik plaatste hem op een kleine leuke manege in vol pension. Hij kon wel op de weide in de zomer maar telkens maar enkele uren. Al snel merkte ik dat dit voor hem niet genoeg was : niet dat ie vervelend werd onder het zadel maar hij was wel een pak zuurder dan nu : bijten, duwen, trekken,...

Dan zijn we begin dit jaar verhuisd naar een kleine privestalling, want ik wilde het beste voor mn dier!
Vanaf mei kan hij hier in groep op de weide : Hij leefde op en werd rond en gezond! Diertje blij, baasje blij.
Ik kreeg ook een nieuwe instructeur en wilde mijn grote B debuut gaan maken!
In het begin dat ik hem reed kreeg ik ook geen goede begeleiding : mijn instructrice maakte me nog banger en onzekerder dan ik eigenlijk al was door een ongeluk en hij liep dus tijdens mijn 'les' gewoon wat te suffen en meer dan een drafje had ik er dan ook nog niet mee gedaan.

Nu merk ik dat in het begin met deze nieuwe instructeur het rijden echt super ging : hij liep nageeflijk en heel ontspannen met een achterhand die er goed bij was. Hij was vlot en zelfs de zijgangen kwamen er al mooi uit! Dus we zaten in een ontzettende stijgende lijn.
Verder komt hij niets te kort : dagelijkse weidegang in groep van 8 - 19h of op sommige dagen nog langer, ik ben elke dag bij hem ( al dan niet om te rijden of werken), hij heeft net n nieuw passend zadel , DA is onlangs nog geweest en is medisch in orde...

Dus nu komt het probleem :

Hij is de laatste tijd erg chagrijnig.
Aan de training kan het m.i niet liggen : ik ga geregeld met hem het bos in om te wandelen, longeren is 1x week, 2x week dressuurtraining op dinsdag en zaterdag, en verder krijgt hij 1 tot 2 dagen gewoon vrij en de rest vul ik zelf in met wat lichte dressuur of grondwerk ( hoewel hij dat heel moeilijk vind).
Dus afwisseling is er toch genoeg??

Toch kijkt hij niet al te vrolijk...
En tijdens de training krijgt hij echt kuren : terwijl hij vroeger mocht doen wat ie wilde gaan we nu serieus aan het werk. Hij durft profiteren van de ruiter door zo traaaaaaaag mogelijk te bewegen met de nek van een giraffe. Dat wil ik niet hebben : hij moet luisteren naar mijn hulpen , zo niet straf ik hem. doet hij het goed wordt hij uiteraard uitgebreid beloond. Maar hij mag niet meer denken dat hij de baas is tijdens het rijden...
Zo word ik er zelf niet al te blij van dat ik hem een ferme tik moet geven met de zweep ( gevolgd door een bok) maar als hij het zo uithangt moet ik wel ingrijpen...hulpen met de benen, of lichte tik met de zweep helpen dan allemaal niet.
Ik ben niet graag zo streng, maar ik wil ook niet dat ie van me profiteert en dat probeert ie tijdens het rijden elke keer weer...
Zo ging het gisteren helemaal niet : had mn zweepje vergeten maar wel spoortjes aan. Hij was niet vooruit te krijgen : uit de draf vallen, galop met neus in de lucht, van de hoefslag rennen...ja en wat doe je dan? Ik heb hem n keer flink geprikt met de sporen om hem tot de orde te roepen. Hier reageert hij dan heel chagrijnig op maar daar blijft het dan ook bij... Hij zal geen stap ruimer of sneller zetten...Ik wil het dan rijtechnisch oplossen en niet beginnen trekken en duwen, maar das echt wel moeilijk, mijn instructeur komt me dan gelukkig wel even helpen!

Hij kijkt enkel nog vrolijk als ik met n wortel kom aanzetten... ( licht in de oogjes, kopje naar boven, oortjes naar voor).
Vind ik jammer want het is nog zo'n knuffelaar normaalgesproken!!

Als ik hem nu uit de weide haal : komt hij ofwel gewoon niet ofwel wandelt hij weg van me..
Als ik hem op de poetsplaats zet staat hij daar wat te slapen of te suffen, terwijl hij me vroeger overal volgde met zn blik en zich constant omdraaide in mijn richting...

Iemand een idee?
Zou het komen doordat het nu zomer is en het warm is?
Qua voeding krijgt hij : 's morgens 1 pavo summerfit koek, verder een hele dag op een vette weide, en dan s avonds krijgt hij een half emmertje worteltjes en voordrooghooi voor de nacht ( een hele berg). Hij is ook wel redelijk dik op dit moment, vandaar geen krachtvoer.
Hij ziet er wel gezond uit en zijn vacht blinkt ook heel erg.

Sorry voor het lange verhaal...

_Nestor_

Re: chagrijnig/suf...iemand n idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:45

Nou ik zou me er niet zorgen over maken als ik jou was, he zoals je schrijft kan het eigenlijk niet iets medisch zijn als de DA al geweest is. En qua voer krijgt hij ook zat genoeg binnen!!
En je trainingsschema is ook super!
Wel raar dat hij zo is verandert door de tijd.... Het klinkt echt alsof je genoeg leuke dingen met hem doet.
Als het niet iets medisch is en dus niet aan je schema ligt, misschien kun je hem eens een maandje vrij geven... qua rijden en alleen maar leuke dingen doen. Naar de wei lopen terwijl je neiets van hem wilt alleen een worteltje geven. Dan komt hij misschien weer uit zichzelf naar je toe...
Is hij in de wei nog wel levendig?

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 12:57

Nou als ik hem op de weide zet daar word ie niet koud of warm van. Dus hij loopt netjes naast me, wacht tot het hek open is en stapt dan rustig de weide op en begint te grazen.
Ik heb hem zelf nog niet zien rennen/springen/dollen op de weide.
De staleigenaar wel ns keertje maar dat was toen hij door het slechte weer er pas in de namiddag op kon en hij alleen was...
Dus hij is eigenlijk de rust zelve op de weide maar ook ernaast nu...
Ik ga zelf pas in september op vakantie en dan heeft ie 2 weekjes vrij op de weide. Verder train ik voor wedstrijden met n ander paard van n vriendin, dus dat hoeft ie ook al niet te doen...
Was wel van plan bij n club te gaan maar ga maar wachten tot de winter, wil ook niet te veel van hem vragen maar in mijn ogen doe ik dat ook niet...

Ons schema van de afgelopen week :
Zondag : ganse namiddag bosrit
Maandag : rust
Dinsdag : 20 minuten met pessoa
Woensdag : dressuurles 1u
Donderdag : half uurtje lichte dressuur
vrijdag : (vandaag dus) : rust
Zaterdag : dressuur
Zondag : waarschijnlijk wat grondwerk of n wandelingetje

Ik durf hem ook geen maand vakantie te geven want dan word hij een echte olifant vrees ik , hij is nu al zoooooo ontzettend veel aangekomen.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:42

Ik ken je probleem een beetje. Ik had een tijdje ook een heel suf paard, kreeg hem haast niet vooruit enz enz.
Ze kreeg op dat moment twee keer per dag een halve kilo basisbrok. En dan de hele dag in de wei. Ze had daar dus niet genoeg aan. Ik heb haar uiteindelijk meer brok p.d. gegeven. En toen ging het een stuk beter, uit gras halen ze wel iets energie, maar niet genoeg. Misschien is het wat om iets meer krachtvoer te geven?

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:47

Goh Krachtvoer lijkt me eigenlijk geen goed idee omdat hij gewoon ontzettend veel aanleg heeft om dik te worden, het is op dit moment al echt geen gezicht!!
In de winter was hij goed : slank en gespierd.
Nu is er van die bespiering nog weinig te merken het enige wat je ziet is die dikke grasbuik...
Maar minder op de weide zetten wil ik dan eigenlijk ook niet omdat hij daar echt van geniet en het hem zoveel jaren ontzegd geweest is...In de paddock loszetten overdag is ook geen optie. Het is weide of stal, ja wat kies je dan!?

Normaal krijgt hij toch voldoende vitaminen ed uit de Pavo koeken.
Maar idd misschien niet meer energie...
Bij ons op stal vinden ze hem echt n grappig gezicht en iedereen noemt hem nu al ' die dikke' Knipoog Bloos

Dus ik heb nu een sloom, chagrijnig, dik paard Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:54

Ik heb even een boek erbij gepakt, ik citeer:

Paarden zetten voer om in energie:
*Om zijn lichaamstemperatuur op peil te houden
*Voor de stofwisseling
*Voor de basisbeweging en voor het kauwen en verteren.

Veel paarden hebben daarnaast nog meer energie nodig:
*Voor de groei
*Voor de voortplanting
*Voor werk en om spieren te laten groeien (zoals bij rijpaarden).

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:03

Qua spierbouw : niets meer van te zien!
Begin dit jaar was hij een en al spier en zag hij er echt uit zoals een sportpaardje : slank maar heel gespierd. Zag er echt super uit!!
Nu is hij die bespiering kwijt, niets meer van te zien, terwijl de trainingen wel hetzelfde zijn gebleven of soms nog intensiever...

Wat geef jij dan van voer?
Heeft de joue aanleg om dik te worden?
Het is gewoon geen gezicht op dit moment, ik heb wel wat foto's ter vergelijking...ik val er zelf van achterover!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:07

Ik wil wel foto's ervan zien!
Mijn paard was altijd heel dik! echt een grasbuik. De laatste tijd geef ik een halve schep brok en een halve schep muslie (van havens) dat twee keer per dag, met nog hooi er bij. En ze staat ongeveer van 9 tot 5 a 6 uur op de wei. soms langer, en op dit moment is ze zeker niet te dik..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:10

Vuitton_love schreef:
Goh Krachtvoer lijkt me eigenlijk geen goed idee omdat hij gewoon ontzettend veel aanleg heeft om dik te worden, het is op dit moment al echt geen gezicht!!
In de winter was hij goed : slank en gespierd.
Nu is er van die bespiering nog weinig te merken het enige wat je ziet is die dikke grasbuik...
Maar minder op de weide zetten wil ik dan eigenlijk ook niet omdat hij daar echt van geniet en het hem zoveel jaren ontzegd geweest is...In de paddock loszetten overdag is ook geen optie. Het is weide of stal, ja wat kies je dan!?

Normaal krijgt hij toch voldoende vitaminen ed uit de Pavo koeken.
Maar idd misschien niet meer energie...
Bij ons op stal vinden ze hem echt n grappig gezicht en iedereen noemt hem nu al ' die dikke' Knipoog Bloos

Dus ik heb nu een sloom, chagrijnig, dik paard Haha!

denk je dat hij van 1 kilo krachtvoer per dag dik word??

dat denk ik niet Knipoog

paarden worden dik van ruwvoer, dus veeeeel gras of veeeel hooi Haha!

krachtvoer is voor hem hetzelfde als voor ons elke dag fruit en onze groente
wel vitamientjes en kracht,maar je word er niet dik van. Knipoog

haal een voer wat geconcentreerd is, dus waar je weinig van kunt voeren terwijl er veel vitamines en energie inzitten.
\persoonlijk vind ik de muesli's van havens ontzettend goed.

ga dus informeren naar een voer wat volledige vitaminering bevat en extra energie.
daar word jowu dier niet dik van hoor.
begin met ene halve kilo per dag en bouw eventueel uit naar meer.

en die dikke buik is gewoon gras..of hooi.
toch wat meer rijden, misschien wat langere buitenritjes maken en je training es omgooien?
kan best zijn dat ie even zat er van is.
paarden mogen van mij ook vakantie hebben.
2/3 weken geen dressuur maar lekker naar buiten toe Knipoog

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:20

2/3 weken geen dressuur en enkel wandelingen is niet zo makkelijk als het lijkt...
Als ik ga wandelen ga ik met enkele stalgenootjes mee : het is een hele afstand naar het bos en we moeten er met de vrachtwagen naartoe. Beschik zelf niet over vervoer en ben op dat gebied afhankelijk...vaak gaan we 1x in de week wandelen of soms om de 2 weken , hangt er n beetje van af...
Ben zelf ook geen held : op straat is hij heel erg onzeker zeker in zn eentje of zelfs als er n fietser bij is, dus das echt geen optie. Onze stal ligt langs n vrij drukke baan...

Vandaar dat ik tijdens de week op andere manieren afwissel : door longeren, door grondwerk,...
Ik merk dat hij tijdens de dressuurlessen wel aandachtiger is en dan veel beter zn best voor je wil doen. Maar ik kan toch niet altijd les nemen!?

Ik ben dus, toen hij zo dik begon te worden, naar de ruitersportzaak gestapt en heb me ook via bokt ed goed geïnformeerd: en toen kwamen we uit bij die PAVO koeken.
Ook via de PAVO rantsoencheck kwam ik hier op uit...
Zouden voldoende vitaminen inzitten ( die er in het gras dus ontbreken) en hij zou ermee niets te kort komen. Dus die dikke buik zou er wat afgaan...dat laatste is dus niet het geval.
Ik vroeg of ik nog wat zou bijvoeren maar dat werd me afgeraden...

De buik is idd een grasbuik.
's avonds krijgt hij nog heel wat hooi maar dat is omdat ie 's nachts het land niet opgaat.
Als ik de andere paarden op stal bekijk sta ik altijd versteld : er word minder mee gereden( en hebben soms een veel eentonigere training), zij krijgen 2x dag een flinke schep krachtvoer, gaan ook de ganse dag naar buiten en die blijven wel mooi hun figuur behouden...

Mij werd dus wel gezegd dat ie van de combi krachtvoer + weidegang zo dik werd.
Hoe zou jij het praktisch dan oplossen?
De koeken blijven voeren en 's avonds dus eventueel dat krachtvoer/muesli/...

Even zoeken naar geschikte foto's...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:31

oh even overheen gelezen,maar hij krijgt dus wel vitamines in de vorm van die koeken?
dat moet dan wel voldoende zijn,1 koek staat gelijk aan ongeveer een kilo krachtvoer dacht ik.
dan hoef je dacht ik niet nog extra te voeren.misschien een liksteen als extra in de stal maar dan moet dat toch wel genoeg zijn

die dikke buik...het kan zijn... ontworm je wel goed?
en met welk middel?
zou kunnen dat ie daarom wat sloom is,misschien es een andere werrkzame stof in je wormenkuur proberen?
je hoort en ziet toch nog wel es dat dieren een dikke buik vanwege wormen hebben.
ik ga gewoon alle mogelijke oorzaken na hoor, je weet maar nooit he Knipoog

en wat ook kan....die dikke buik,is hij gevoelig daarop?
als je er op drukt of je geeft been hoe reageerd hij dan?
zou namelijk ook nog gas/lucht kunnen zijn, enkele paarden krijgen soms enorm last van gasbuik door het gras,maar dat kun je vaak wel merken omdat ze euhh nogal winderig zijn Tong uitsteken

rijtechnisch zou er ook best wat kunnen zijn dat meneer spierpijn heeft,het niet eens is met jouw manier van rijden,maar zelf ben ik een hobbelaarster dus kan je daarin totaal geen tips geven Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:43

Als ik je schema zo zie vind ik dat het dier VEELS te weinig van het erf af komt. Het is een rustdag of werk in de bak.... dat noem ik niet echt afwisseling.

Zeker voor een dier dat er al niet zoveel zin in heeft , dan maakt het weinig uit of je er nu op zit en rondjes door het zand draait of dat je met een touw in het midden staat Knipoog

Ik zou veel meer leuke dingen gaan doen met het dier , zodat ; ie er meer plezier aan beleefd ipv. aan het werk te MOETEN.

Als ze constant van je weglopen ipv. naar je toe komen is dat al geen goed teken Knipoog

Naar buiten gaan moet je gewoon DOEN. Aan het halster desnoods , gewoon lekker samen wandelen en overal een beetje naartoe gaan , allerlei dingen bekijken. Ik neem aan je best rustige straten in de buurt hebt waar je gewoon een rondje polder kunt rijden ofzo ?

Lekker naar buiten met dat dier , lol maken , leuke dingen doen , andere dingen zien , andere bodems onder je voeten enz. Dat houdt ze fris en fruitig in het koppie.

Ook in de bak hoef je niet altijd aan het "werk" te zijn.

Je kan het dier ook gewoon los in de bak zetten en wat lol ermee hebben , wat opjagen , wat gek doen met een skippybal , wat rare dingen en sprongetjes neerzetten.. dat ze even helemaal lekker uit hun dak kunnen gaan. Dat frist ook enorm op tussen de oortjes , lol en lekker keten met de baas Ja

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:54

Ja dus de koeken zouden het krachtvoer volledig vervangen omdat daar alle vitamines en mineralen inzitten die ze nodig hebben. (volgens ruitersportzaak, verpakking, PAVO website, bokt,...).
alleen krijgen ze er wel niet meer energie van : staat op de doos.

Een liksteen hangt ook in zn stal maar daar komt ie eigenlijk amper aan, in de winter wel veel meer.
( Tis n Himalaya steen, zo'n roze).
Verder krijgt ie nooit snoep uit de hand : omdat hij dan gaat bijten en je niet meer met rust laat. Wortelen ook altijd in zijn voerbak.

Ontwormen doe ik normaal om en bij de 8 weken.
Laatste maal heb ik Furexel genomen : zou volgens de DA moeten volstaan hebben nu voor deze zomermaanden. Volgende ontworming is gepland rond begin september. Heb nu einde juni nogmaals ontwormd.
Is met Ivermectine als ik me niet vergis.

Hij is allesbehalve gevoelig : dus als been geeft geen reactie, je mag echt al een flinke schop geven dan reageert die gewoon nog niet...
Winderig is hij niet : nog nooit gehoord trouwens bij hem trouwens.
Als je duwt op die buik ook geen reactie.
Je voelt de ribben nog wel ergens zitten, dus het is een grasbuik volgens mij.

Drinken doet ie wel niet genoeg volgens mij, en plassen zie ik hem heel zelden doen.
MEsten doet hij steevast na het rijden / longeren / wandelen... Die is vrij vast en ziet er best 'normaal' uit. Dus dat doet ie wel...

Is moeilijk natuurlijk dat ie niet kan praten Knipoog

@pmarena : in mijn vorige posts schreef ik toch dat een wandeling er 1x week bijzit. Oké ik geef toe dat is pas sinds deze maand omdat ik een heel zwaar ongeluk gehad heb en het gewoon niet durfde,angst werkt erg verlammend. Nu kan ik met stalgenoten mee en we genieten er ontzettend van! Ik heb het uiteindelijk ook gedaan voor mijn paard en niet voor mezelf.

Tijdens de wandelingen is hij altijd uitgelaten en vrolijk maar als je terugkomt en je zet hem vast om zijn benen af te spuiten komt die sufheid weer terug.

Ik kan ook niet zomaar het erf afgaan : drukke weg , paard met verminderd zicht aan 1 oog, en onzeker alleen in het verkeer... Dus ik ben afhankelijk van de stalgenootjes om naar het bos te rijden met de vrachtwagen.
Ik ben wel 1x proberen met hem langs die baan in de berm te gaan wandelen en toen zijn we bijna gegrepen door een auto. Hij ziet al niet heel goed langs 1 kant, word onzeker, kan er niet van genieten, begint te trippelen en rukt me dan de straat op...is ook niet fijn hoor!

Ik zet hem na het rijden altijd los in de kleien longeerpiste : om te rollen en dan kom ik vaak bij in de piste. Hem opjagen of laten vrijspringen is ook vaak niet zo'n succes: snapt niet goed wat die der mee aanmoet... Maar dat kan ik misschien wel meer proberen.
Heeft dat nut? Dus een beetje rijden vervangen door loszetten in de bak en hem opjagen met een zweepje...Gaat ie dat echt leuker vinden? Bloos

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:08

Heeft je paard wel genoeg conditie? Je hebt een afwisseld schema, heel goed, maar echt hard werken hoeft hij niet. Je hebt 2 rustdagen in de week en nog een dag met een half uurtje dressuur. Mogelijk kan je zn trainingsprogramma intensiveren (eventueel ook uitbreiden met een springles of vrijspringen). Ik wil niet zegggen dat je hem elke dag tot het gaatje meot rijden, maar paarden bloeien vaak op als ze meer in training staan. Je ziet het ook wel bij mensen, hoe minder ze doen, hoe minder ze ergens zin in hebben. Ik bedoel dit zeker niet aanvallend maar als mogelijke tip.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 15:17

Klinkt logisch en bedankt voor de tip.
COnditie heeft ie dus genoeg : Na een uur intensieve dressuurles zweet hij amper en moe ziet ie er dan ook niet uit.
Zondag zijn we een dikke 2uur gaan wandelen met daarin stukken draf en galop en dan had ie nog wel 'energie' over...

Springen doe ik zelf niet meer : heb ontzettend veel schrik na mijn ongeluk.
Ik zoek wel iemand die met hem 1x week springt maar ik zoek wel iemand met de nodige kennis van zaken en tot op heden heb ik enkel reactie gekregen van manegeruiters of beginnende ruiters, en daar is hij voor het springen echt te moeilijk voor.
Vrijspringen vind ie weinig aan : hij kent het niet, wil de helft van de tijd er niet over en rent je dan bijna omver...Dat heb ik dus ook nog maar 1x geprobeerd, maar misschien toch nog eens proberen dan?

Vaak is het wel maar 1 dag vrij per week maar nu deze week toevallig 2 omdat ik gewoon vanavond niet kan en omdat hij gisteren zoooooo chagrijnig en lui was dat ik hem liever even met rust laat nu. Morgen weer dressuurles in de voormiddag en zondag n wandeling.
Maar vaak dressuur ik zelf 2 tot 3x week nog buiten de les om of dan doe ik cavalleti ( durf ik ook nog aan). Dus conditie heeft ie genoeg, want daar staat iedereen altijd van versteld..

Weet je in mijn omgeving zie ik vaak weinig ruiters die vanuit hun paard denken en niet vanuit zichzelf. Ik wil in de eerste plaats zien dat hij 100% geniet van wat hij doet en moet doen en dat hij 100% gelukkig is... Dus als ik merk dat ie niet gelukkig is met enkele uren weidegang heb ik hem verhuisd naar een stal waar ik een half uur naartoe moet rijden maar die wel weidegang in groep aanbied. En nu merk ik dat ie nog lui en chagrijnig is terwijl ik alles probeer om het voor hem zo leuk mogelijk te maken : weidegang, sociale contacten, afwisseling in training,aandacht...
Vind dat echt jammer! Je hebt zoveel ruiters die maar elke dag rijden en verder er niet echt bij nadenken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:35

Opjagen is bij mij ook niet met een zweepje erachteraan , dat is nog net zo saai als alles...

Die van mij staat dag en nacht buiten , en heeft nog nooit zo lekker in haar vel gezeten. Beweging heeft ze dus niet nodig.
Maar af en toe jaag ik haar op in de bak , dat is dan echt samen spelen. Ik doe alsof ik haar verschrikkelijk ga grijpen , en zij rent weg. Terwijl ze rent laat ik haar nog een paar keer "schrikken" door net te doen alsof ik haar te grazen ga nemen als een wolf ofzo , gewoon beetje gek doen zodat zij lekker kan spelen dat ze op de vlucht moet voor een sabeltandtijger , lekker kan rennen en wat bokken weg kan geven , beestje is dan puur aan het genieten en staat helemaal Party!! gespannen af te wachten klaar om weg te stuiteren met zo'n intens vrolijke kop erop , gewoon lekker gek doen samen , vinden ze heerlijk. Maar dat moet je wel kunnen , je moet het wel op ene leuke manier doen anders gaan ze er niet in mee en staan ze je maar een beetje aan te kijken van : jij bent raar Scheve mond hihihi.

Ook dat springen bvb. , dat is tenminste ook weer eens iets anders.

Of her en der wat balkjes neerleggen en rare dingen , en daar mee spelen door er behendigheid mee te oefenen.

1x per week naar buiten en voor de rest het suffe werk , dat is imo. gewoon niet genoeg uitdagend en stimulerend , zeker niet voor een dooie diender die er al niet zoveel zin in heeft.

Dat hij aan 1 oog blind is maakt het wel moeilijker samen met het feit dat je zelf geen held bent. Een paard met slechter zicht heeft toch wel een heel zekere ruiter nodig om zich veilig bij te voelen.

Als je je niet veilig voelt buiten het erf en dan ook nog eens heel weinig weggaat , dan is het geen wonder dat het dier snel schrikt.

Ga je nu om de dag naar buiten en overal heen , heb je er samen lol in en ga je leuke dingen doen , dan is dat een heel ander verhaal en dan gaat het gewoon goed.

Maar als je het "nooit" doet dan blijft het eng.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 08:06

Nou weer een weekend met een chagrijnig paard Bloos .
Zaterdag had ik mijn uurtje les : hij was weer net zo lui in het begin en je kon er niet veel mee beginnen maar naarmate het uur vorderde werd hij vinniger en begon hij ook mooi te lopen, het was net alsof hij zich 'over gaf'.
Dan gisteren een keertje geprobeerd wat hierboven aangehaald word : ofwel heb ik een paard wat er niet veel van snapt en die helemaal niet speels is ofwel doe ik het zelf niet goed...hij keek me aan alsof ik knettergek was.

Nu moet ik wel zeggen dat ie gisteren dus maar een uurtje naar buiten gekunnen is omwille van plassen in de weide en de staleigenaar had ze niet durven buiten zetten omdat het zo'n noodweer was. Ik kwam dan op stal en toen ie me hoorde komen meteen kopje buiten de stal en heel blij kijken! Dan toen ik hem klaarmaakte voor het longeren even ( voor het 'spelen') was hij heel nieuwsgierig en heel alert...dus helemaal anders dan wanneer die op de weide staat : hij stond niet zo te suffen en kwaad te kijken.

Dat vond ik wel apart en het waard om te vermelden...

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:42

mijn paard word suf en sagerijnig als zij niet voldoende brok krijgt!
Ook al staat ze op een land vol gras ze heeft altijd een beetje kracht voer nodig dan zit zij lekker in haar vel en is een stuk vroolijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:58

Een paard dat hele dagen buiten loopt kan rustiger worden in gedrag, maar suf hoort toch eigenlijk niet.
Als je paard hele dagen met zijn neus in de wind en de zon op zijn bast buiten staat, vind je het gek dat hij rozig wordt?
Veel mensen die fanatiek aan het rijden zijn, gooien hun paard daarom niet hele dagen op het land.

Je zegt dat je paard van krachtvoer dik wordt: een paard groeit van gras en niet van krachtvoer.
Als je fanatiek aan het rijden bent, is krachtvoer geven echt niet overbodig.
En voor de zekerheid kun je een mest- en een bloedonderzoek laten doen, je schreef dat de DA was geweest maar heeft hij dat ook meegenomen?

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 07:54

Cassidy schreef:
Een paard dat hele dagen buiten loopt kan rustiger worden in gedrag, maar suf hoort toch eigenlijk niet.
Als je paard hele dagen met zijn neus in de wind en de zon op zijn bast buiten staat, vind je het gek dat hij rozig wordt?
Veel mensen die fanatiek aan het rijden zijn, gooien hun paard daarom niet hele dagen op het land.

Je zegt dat je paard van krachtvoer dik wordt: een paard groeit van gras en niet van krachtvoer.
Als je fanatiek aan het rijden bent, is krachtvoer geven echt niet overbodig.
En voor de zekerheid kun je een mest- en een bloedonderzoek laten doen, je schreef dat de DA was geweest maar heeft hij dat ook meegenomen?

Het is voor mij de eerste keer dat ie eigenlijk dagelijkse weidegang krijgt.
Vroeger was het steeds een uurtje of max. een paar uurtjes...
Ik ben het ook niet echt gewend.

Mij is verteld dat ie van krachtvoer dik zou worden en dat ik daarom de PAVO koeken moest voeren. maar dat klopt dus niet...
Ik heb nu een zak PAVO sportmengeling gekocht : hier zouden niet te veel suikers inzitten maar zou hij wel meer energie van krijgen.
Hoe moet ik het dan opbouwen?
Bijvoorbeeld 's morgens de koeken en dan 's avonds een (half)emmertje van die mix met wat wortelen en olie er doorheen? Hopelijk word ie daar dan wat vrolijker van.

Nu dat ie zo lui, suf en chagrijnig is laat ik hem liever een dag extra stilstaan omdat ie het werk toch niet fijn vind. Einde van de week staat er weer een uitgebreide wandeling op het programma, nog 2 lessen dat vind ie altijd fijn, en voor de rest wat rustige arbeid of wat grondwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:35

Als je paard het niet gewend is en je duidelijk negatieve resultaten ziet van hele dag weidegang, wat let je om hem halve dagen op het land te zetten?

Die Pavo koeken zou ik opvoeren, verder geen nieuwe aanschaffen, en gewoon drie keer daags een kilo krachtvoer geven.

Plaats eens een foto van je paard hoe hij er nu uitziet? Kunnen we zien of hij echt te dik is.

Voeren doe je op het oog, niet met een rekenmachine, en ook niet van horen zeggen. Het is aftasten. Dus als je ziet dat hij te dik wordt, wat minder gras, maar niet minder brok.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:34

Nou door omstandigheden sta ik (niet meer) thuis maar op privestal.
Ik heb een ontzettend geweldige staleigenaar waar je alles aan kan vragen maar ik vind het ontzettend vervelend om te gaan zeggen om dat uur moet je de mijne terug binnenhalen. Hij zet hem 's morgens al buiten en binnenhalen doen de anderen, net als ik, zelf. Anders kan die man niet anders doen dan van wei tot wei lopen vrees ik...
En bovendien wil ik hem graag op de weide hebben omdat dat het enige is wat ie schijnbaar wel ontzettend leuk vind!!
Ik heb ondertussen ook al advertentietje op marktplaats gezet om iemand te zoeken die een wandelpartner zoekt zodat ik meer kan gaan wandelen deze zomerperiode, je weet nooit!?

Dit is een foto :
bovenaan eentje van vorig jaar : onbespierd en vrij mager tov nu. Komt omdat hij toen de eerste dag de weide opmocht na een hele tijd boxrust ivm peesblessure. Toen had ik hem nog thuis.
Dit is eentje van begin juli, ondertussen is hij nog wel iets ronder geworden.

Afbeelding

Dus de koeken : 1x dag 's morgens maar wel vergezeld van een kilo sportbrok? Of zie ik dat fout?
Dan 's avonds ook nog n kilo sportbrok?
Op de zak staat namelijk voor n paard van 600kg is het 4kg per dag. Is dt niet wat veel?

Ik dacht dat ik me goed geïnformeerd had...Bij ruitersportzaak + DA om advies gevraagd.

Misschien vind ie aan het rijden gewoon niet veel aan.
Volgens instructeur kon dit wel te wijten zijn aan het feit dat hij heel lang zijn eigen zin heeft mogen doordrijven en dat ik nu zelf bewuster en beter ben gaan rijden en bijgevolg dus meer van em vraag...En dat hij het daar nu moeilijk mee heeft maar dat het wel zou beteren.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:52

Kan je hem geen Equitop Myoplast geven? Bevordert de spier opbouw etc. Het lijkt wel of je paard de lessen leuker vind omdat jij dan zelfzekerder op je paard zit, mss is hij "lui" omdat hij voelt dat jij onbewust wat bang bent.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:58

welshfreak schreef:
Kan je hem geen Equitop Myoplast geven? Bevordert de spier opbouw etc. Het lijkt wel of je paard de lessen leuker vind omdat jij dan zelfzekerder op je paard zit, mss is hij "lui" omdat hij voelt dat jij onbewust wat bang bent.

Als ik alleen in de bak rijd of met de anderen op wandeling ga ben ik eigenlijk helemaal niet bang en ben ik heel ontspannen. Zegt mijn instructeur me ook vaak als ie me door de week ziet rijden!
Vroeger was ik bang door een ongeluk met het springen maar dat is ondertussen zo goed als voorbij. Dus daar kan het in mijn ogen niet aan liggen.

Wat is Equitop Myoplast? Is het een korrel,muesli,...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:22

Korrels, die moet je mixen met ander voer, dus een schepje Pavo ofzo... Ik geloof dat je het wel vind op google