Qua omgang, merrie / ruin / hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Omgang, merrie, ruin of hengst?

merrie
31 (31%)
ruin
57 (58%)
hengst
10 (10%)

Totaal aantal stemmen: 98

Renee__

Qua omgang, merrie / ruin / hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:29

Wat voor geslacht hebben jullie het liefste in de omgang?
Ik een ruin. Merrie kunnen echt van die zeikerds zijn en je moet meer dan normaal opletten bij een beetje hengst.
Ruinen zijn vaak lekker relaxed. Wat jullie?

_Linnie_

Re: Qua omgang, merrie / ruin / hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:34

Ik heb nu een merrie die erg braaf is en absoluut geen merrietrekjes heeft. Ook rijd ik nog een hengst, die voor een hengst braaf is en alleen erg lomp gedrag vertoont.
Hiervoor meestal ruinen gehad en die zijn toch over het algemeen wel het makkelijkst en meest stabiel Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:03

ik ben ook voor ruin. gewoon omdat ze toch meestal makkelijker zijn en bij een hengst moet je altijd zo extra opletten en als je dat een keer vergeet heb je toch wel een probleem. en bij de merries zitten er soms van die zeikerds tussen en daar hou ik niet zo van. dus geef mij maar een ruin.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:18

Een merrie, ik heb nu ook een merrie met met echte merrietrekjes, ze heeft echt haar eigen willetje maar door het op de juiste manier aan te pakken wil ze wel luisteren.
Ik vind het wel fijn, een paard met karakter.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:06

mij maakt het niks uit, ik heb een merrie en een hengst, en ze zijn allebei super lief!! beetje ondeugend, dat wel, maar daar zijn ze op uitgezocht...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:06

Ik heb twee merries die allebei redelijk gelijkmatig van character en gedrag zijn, maar ook met ruinen heb ik hele goede ervaringen. Ik heb voor ruin gekozen, omdat niet iedere merrie even fijn in omgang is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:08

Merrie. Ja
Ik kan met merries gewoon beter opschieten, lijkt het wel Haha!
Vroeger op de manege reed ik al meer merries, ik rijd nu ook 2 merries waar ik het erg goed mee kan vinden *LOL*
Ja, merries! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:05

Ruinen Ja
Ik heb geen probleem met een beetje karakter maar dat echte zeikerige merriegedoe daar hou ik niet van. Voor mij dus 1. Ruin 2. Hengst en 3. Merrie Clown

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:13

Over het algemeen ruin, omdat deze vaak toch makkelijker en fijner zijn. Merries kunnen erg vuil zijn, en met hengsten is het altijd oppassen geblazen ( natuurlijk altijd als je met paarden[uberhaubt dieren] omgaat ).
Ik heb voor mijn ponyruin een Welsh B merrietje gereden, niets aan de hand, geen merrie streken of wat dan ook. Ik rij nu een paard merrie ( Ronaldo x Elcaro ) en dat is me toch een zeikerd.. Pfoeh.. Mijn ruin is vrij lang hengst geweest, en alhoewel hij nu alweer 14 is heeft hij toch nog heel wat hengst in zich, altijd maar naar de merries willen, gelijk dat ding eruit, zodra hij een veulen ziet is het gelijk een echt vadertje enz enz. Hij is overigens wel ontzettend lief, aanhankelijk enz enz. De merrie is een echt secreet op stal, en knuffelen ho maar, het is nu gelukkig wel aan de beterende hand. Verder hebben we nu een 3 jarige merrie op stal staan, en zij is wel heel knuffelig enz.

En toch, geef mij een ruin, ze zijn vind ik betrouwbaarder en aanhankelijker Lachen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:24

Ik heb dat zeikerige merriegedrag waar jullie het over hebben echt nog nooit meegemaakt Huilen van het lachen
Nou zit ik ook niet 24/7 tussen de paarden, maar de paarden waar ik het liefst op reed waren altijd merries. Ja
Ik zoek denk ik de goeie uit Haha!

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:48

ik vind merries het fijnst, omdat ik alleen nog aar merries al pony heb gehad een grote D en een grote C maar ruinen lijken mij ook wel fijn Knipoog

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:21

Persoonlijk vind ik ruinen erg fijn omdat ze (meestal) gelijkmatig qua karakter zijn. Op de manege merk ik ook dat de merrie's onderling vaak gemeen zijn.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:23

Heb geen ervaring met ruinen, maar de merrie die ik nu heb is een schat, ook al kan ze soms wel een beetje mutsen.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:28

Merrie, want die hebben toch karakter en als je wil kan je er een veulen van krijgen.
Hengsten zijn me te pittig en ruin vind ik oke.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:14

Merrie's: Meestal niet iets gevoeliger als een ruin, maar wel goed handelbaar. Ik houdt wel van paarden die laten zien wat ze vinden, en dat is bij veel merries te vinden.

Een hengst is me vaak te veel van het goede. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Ruinen zijn ook oke, maar missen vaak de karaktertrekjes die ik bij merries wel zie.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:26

Ik heb alle soorten thuis.
Ruin is inderdaad makkelijk. Geen poespas, gewoon simpel rijden
Hengst, ben ik eigenlijk niet echt een type voor. Daar moet je echt zelfverzekerd opzitten en ik schaam me al als meneer een keer een brul geeft terwijl andere paarden zich wel erger misdragen (bokken, steigeren, slaan). Maar ik rij hem wel en hij is momenteel weer heel braaf dus ik wil weer tussen vreemde paarden gaan rijden. Merk wel dat hij vervelender is als hij een paar dagen heeft stil gestaan. Net of je dan weer even opnieuw zijn plaats moet duidelijk maken. Met rijden is hij dan trouwens wel super. Hij wil echt zijn best doen.
Merrie, ja ik heb dus echt zo'n prinsesje. Kan niet vaststaan want dan laat ze zich achterover vallen en gaat daarna rustig staan vreten (en ik vreet mezelf dan op dus moet even tot 100 tellen), hoefsmid was ook een probleem, hou je haar vast dan gaat ze terug vechten. Dus alles met beleid. Je kan wel een keer een snauw geven als ze overeind komt maar ga geen gevecht aan. Met rijden loopt ze te piepen over een nat plekje op de bakrand terwijl ze gewoon door de sproeiers heen loopt als ze aan staan. Buiten is ze super verkeersmak maar ze kan om de gekste dingen opeens stil staan en dan overeind komen en draaien. Maar ik heb de oplossing, ze mag gewoon achteruit.
Dit is trouwens echt mijn beestje dus mijn voorkeur gaat uit naar een merrie, mits ze niet hengstig is. Maar ik heb zoveel van haar geleerd.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:44

Maakt mij eigenlijk niet heelveel uit. ruinen vind ik bijna altijd wel evenwichtig overgens zeg ik hier natuulijk wel bij dat elk paard zijn eigen persoonlijkheid heeft.
Merrie's ok als ze hengstig zijn maar die korte tijd en wanneer je naar het paard zelf kijkt en weet hoe je ermee om moet gaan dan valt er heel goed mee te werken Knipoog
Hengsten vind ik zelf heel fijn opzich zolang ze een goeie opvoeding hebben gehad. In israel hebben we een heleboel hengsten op stal waar ik rij die allemaal super opgevoed zijn of ze nou bij een merrie in de buurt zijn of niet. Maar dan zie ik hier soms op wedstrijd en dan denk ik OMG wat een gedrag... ongemanierdheid.. beter gezegt onopgevoed.

Dus mij maakt het me eigenlijk niks uit Haha!.. Ieder paard is voor mij appart en ieder paard heeft zijn min en plus punten en die minpunten daar valt eigenlijk bijna altijd wel aan te werken Knipoog

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:57

Ik ga voor ruinen.

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:46

Ik ga ook voor de ruin Lachen. Weet niet waarom, maar heb daar wat meer mee op de een of andere manier. Hoewel je net als bij mensen, ook altijd uitzonderingen hebt, zoals lastige ruinen en rustige merries. Hengsten heb ik geen ervaring mee Lachen

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:15

ik vind ruin wel fijn.
Merrie's kunnen altijd zo'n hittepetit zijn en hengsten weer te wild (daar houd ik wel van)maar het is ook fijn omm gewoon lekker rustig te rijden

__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:20

Ik vind een ruin wel fijn, want een merrie kan soms ook gewoon erg druk zijn en een hengst is zo wild.(vind ik dan he)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:21

Het liefst een merrie (ook omdat die een 2e optie hebben als ze niet meer in de sport kunnen, maar daar gaat het hier niet over) die zijn gewoon veel makkelijker in de omgang. Ruinen vind ik daarentegen heel erg onbenullig. Hengsten heb ik geen ervaring mee.

Ik heb nu 1 ruin (voor de sport) en 2 merries. 1 gewoon voor de gezelligheid en 1 veulen daarvan. Die 2 zijn ook veel relaxter in wat ze doen, mijn ruin is echt een aansteller van hier tot tokio. Als zijn favoriete merrie het land uitgaat is het helemaal paniek in de tent terwijl hij dondersgoed weet dat ze over 2 uur weer terug is. kan er ook aan liggen dat het een arabier is, die zijn over het algemeen vaak wat heter in de omgang.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:23

Definitief merrie!
Ik heb echt vrijwel nooit een zeikerige merrie onder mn kont!
Ik ken persoonlijke meer lakse, ongevoelige ruinen als zeikerige merries Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:27

Ik ga voor ruinen, daar kan ik gewoon beter mee overweg.

Macy heeft ook niet echte merrietrekjes, ik merk niet eens wanneer ze hengstig is. Alleen heeft die wel echte shetlander trekjes Clown
Hengsten heb ik niet veel ervaring mee, maar als je die goed opvoed heb je er denk ik ook weinig problemen mee

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:05

Wij hebben 3 arabische merries,geweldig!!
Alle 3 zo anders maar met een behoorlijke kop erop,ik zou niet anders willen,geen dag is hetzelfde en dat is nou net wat ik zo leuk aan merries vind(vooral arabische haha)