Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:14

Wij zijn een 4 jarige pony aan het inrijden, gaat allemaal hartstikke goed. Maar als wij de achterbenen willen poetsen of uitkrabben trapt hij. Hij trapt echt gericht dus na een paar rake trappen zijn we het onderhand wel zat. Heeft iemand tips hoe we dit aan kunnen pakken?

T0rnad0

Re: Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:17

Klinkt voor jou miss hard, maar als je pony/paard trapt/schopt dan doe je dit gewoon terug. Helpt echt.

Heb dat ook geprobeert als die bijt, maar dan heb je zoveel haren in je mond Knipoog

Succes

[edit - type]
Laatst bijgewerkt door T0rnad0 op 23-07-07 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:18

Inderdaad gewoon terug schoppen. Die van ons heeft het ook een keer gedaan. Een schop terug gegeven en een waarschuwing van UH helpt nu al.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:19

Ja maar daar krijgen wij de kans niet voor. Zodra we zij been vast hebben trapt hij echt ontzettend hard dan gooien wij een borstel naar z,n kont maar dat helpt niet.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:20

Hebben jullie hem dan bij het halstertouw vast of staat hij vast.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:23

Hij staat vastgebonden

T0rnad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:23

Nooit met je poets spullen gooien/slaan, daar moet je hem daarna weer mee poetsen en dan kan die miss denken dat die weer een klap krijgt.....

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:24

en als je gewoon aan zijn benen zit wat doet hij dan?
anders stapje voor stapje weer aanleren; eerst poetsen aan de achterbenen en dan eens een stapje opzij laten doen terwijl je het been aanraakt, beentje optillen, neerzetten en uitbundig belonen en zo steeds wat langer/hoger.
Wat bij een paard bij ons vroeger hielp was als ik hem vasthield en hem de oren van de kop kletste Lachen Deed ik dat niet dan trapte hij ook flink met de benen naar dat meisje.
Laat een ander hem dus vasthouden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:26

Ja maar met je handen ben je niet snel genoeg. En dan hebben we even niets anders bij de hand.

Poetsen van de achterbenen gaat ook bijna niet. Dat doen we door 1 voorbeen op te tillen en uit te krabben en dan gaat de ander de achterbenen poetsen zodat hij niet kan trappen.

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:31

Mijn pony vind de achterhoeven ook niet fijn! Knipoog
Hij gaat dan zeg maar met zijn been opzij .
Hij wil je niet trappen dat nou ook weer niet...
Maar het is wel iritant als die dat niet wil ! Boos!
Dus ik begrijp wat je bedoelt!

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:33

maar een jong paard is een jong paard.... en dan kan je ze nog helemaal naar je eigen hand zetten, dus probeer dan een andere manier om hem zo snel mogelijk te kunnen afstraven. en ik vind zelf dat het geen heel klein tikje moet zijn, want al sla je hem 1 keer hard, denken ze gelijk "auw kan ik beter toch niet doen" Al doet hij het nog een keer slaa je hem gewoon nog een keer.
Mijn vroegere verzorgfries deed dit ook, en toen zeiden ze dat je consuquent moest zijn, en gewoon blijven herhalen! na een week deed hij het niet meer! Ojaa en als die het goed doet natuurlijk wel extreem belonen Haha!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:35

soms hebben hoefsmeden zo een soort stok ( lijkt op wandelstok) (dus kan het het ook zelf maken)
er zit dan ook een ronding aan dit kun je achter het been van je paard haken en dan zachtjes oefenen met voetjes geven.
jij staat op veilige afstand dus paard kan je niet raken.
natuurlijk is het wennen voor je paard dus rechtvaardig, maar ook streng zijn.
gr.

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:37

Mijn pony vind de achterhoeven ook niet fijn!
Hij gaat dan zeg maar met zijn been opzij .
Hij wil je niet trappen dat nou ook weer niet...
Maar het is wel iritant als die dat niet wil !
Dus ik begrijp wat je bedoelt!
Je kanook gwoon achter mijn pony langslopen, en borstelen bij de achterbenen vind die ook niet erg maar de achterhoeven.................... Boos!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:38

Is er geen foefje waarmee we niet zoveel geschopt hoeven te worden? Huilen van het lachen Want hoe kunnen wij het zo snel afstraffen dan?

Ja kvika dat is wel een idee ja! bedankt

love_chris @ Deze trapt wel gericht

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:39

Dat doet die van mij ook. Maar dit komt omdat hij zijn evenwicht nog niet goed kan houden. Kwestie van oefenen.
Misschien is dat bij die van jullie ook wel zo?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:41

Maar dan zou hij de voorbenen toch ook niet op laten tillen?

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:42

een pony die ik zadel mak maakte deed dat ook wij hebben de volgende oplossing.

een wandelstok met rond handvat, bekleden met een bandage of handdoek. Daarmee langs de benen wrijven. Als ie geen voet op tilt belonen. Dan aanraken en heel voorzichtig je ronding onder de kogel plaatsen en voet zeggen, als ie dan schopt blijven vast houden en als ie ontspant belonen en voor eerste keer stoppen. Dit een aantal keren oefenen als dit goed gaat kun je langzaam de voetjes overpakken van de stok.

Hoogst waarschijnlijk is het pure angst en probeer been onder het lichaam te houden en niet te ver van het lichaam draaien want dat doet hem pijn en dan heeft hij geen evenwicht meer.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:43

Jawel hoor. Want dat vind die van mij ook geen probleem. En toch ligt het echt nog aan z'n evenwicht. Want je ziet ook dat hij het moeilijk vind als je z'n achterbeen optilt. Ach gut

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:44

bedankt voor je reactie, hier hebben we wat aan!
Wandelstok is geregeld, die van opa Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:46

In zo'n geval is straffen ook niet echt een goed idee. Want de pony kan er eigenlijk weinig aan doen. Die van mij zou geen vlieg kwaad doen, maar toch trapt hij bij zijn achterhoeven. Goed, als hij te dicht in de buurt komt met trappen geef ik hem meestal uit reflex een knal op z'n kont, daar schrikt 'ie wel even van. Clown Maar in dit geval is geduld de beste oplossing denk ik. Knipoog

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:50

Probeer gewoon eens met een halstertouw onder de koot te doen en dan het been net zo lang optillen tot hij niet meer trapt. Mijn vorige pony trapte in het begin ook heel erg naar hoeven krabben, poetsen, water, kappen omdoen etc. Toen hebben we heel veel met een halstertouw geoefend dat ze haar been ook op kon tillen ipv alleen maar trappen. Moet je wel zo snel mogelijk erom krijgen anders heb je weer een klap hangen Tong uitsteken

Maar doet hij dat als je onderaan of bovenaan het been bent ?

Als hij zich bovenaan zijn been wel laat aanraken dan doe je daar het touw om, en dat laat je dan rustig, heel rustig vieren naar beneden. Als hij dan trapt gewoon het been richting zijn buik tillen, zo train je dat hij zijn ben gewoon op moet tillen voor het hoeven krappen, hij went aan aanrakingen en hij kan jullie dan niet raken.

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:28

Je mag een tik geven maar je moet het been wel goed vasthouden! Mijn veulen schopt ook altijd maar ik hou haar been vast met mijn arm achter het spronggewricht en met mijn hand stevig aan de hoef en normaal kan een paard dan niet trappen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:24

sagamore schreef:
Je mag een tik geven maar je moet het been wel goed vasthouden! Mijn veulen schopt ook altijd maar ik hou haar been vast met mijn arm achter het spronggewricht en met mijn hand stevig aan de hoef en normaal kan een paard dan niet trappen

SHALALA @ Bovenaan het been begint hij al.

sagamore@ Maar het begint al voor je het been vast hebt..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:27

Ik heb er ook een poosje een gereden die dit deed, toen heb ik de staleigenaar gevraag het een aantal keer voor mij te doen. Een grote vent en hij hield gewoon vast als die pony probeerde te trappen. Daardoor deed het beest zichzelf pijn en uit balans, daarna hield het heel snel op.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:31

Mijn jonge paard doet dat ook heel erg. Ik ben met clickertraining begonnen. Inmiddels ben ik zover dat hij zijn achtervoet optilt op commando, als ik de voet aantik met iets (een zweepje/stok). Misschien is dat ook een tip?