Hoe onderhoud jij je laarzen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Hoe onderhoud jij je laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:41

Heey

Tot nu toe heb ik nog altijd geen goede manier gevonden om mijn leren rijlaarzen en chaps te onderhouden.
Ik denk (omdat ze van echt leer zijn) dat ze net zoals leren rijlaarzen moeten onderhouwen worden.
Soms doe ik er wat sla-olie op,maar dan blijven de pluisjes van mijn vod eraan kleven.
Soms doe ik er zwarte schoenblink op maar dan lijken ze zo mat en er blijft ook zeer snel stof aan kleven.
Weet iemand een goede manier of een goed product om ze mooi te houden ?

Myrthe.x

_Kimo_

Re: Hoe onderhoud jij je laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:53

Na het rijden maak ik ze altijd eerst schoon met water, en daarna vet ik ze in met speciaal leder vet of leder olie Lachen
werkt super!
me leren laarzen zijn nogsteeds er mooi en er blijven geen pluisjes ofzo aan hangen Lachen
Het vet of de olie moet natuurlijk wel eerst goed ingetrokken zijn Tong uitsteken
wat je ook kan doen is als het even is ingetrokken, goed uitwrijven Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:18

Ik onderhoud mijn gaithers te weinig. Bloos
Eens in de zoveel tijd haal ik er een vochtige doek over en smeer ik ze in met kiwi-schoensmeer. Verder doe ik er niks mee, ze zien er nog prima uit. Ja

Bibiche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:46

ik heb geen lere laarzen,
ik heb rubbere die spuit ik afentoe af met de slang, ik rij geen wedstrijden dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken..
We kan je lederolie gebruiken volgensmij!;)

Onia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:51

schoensmeer eerst even in het potje in brand steken, daarna doven, het is dan vloeibaar, dan op je laarzen smeren en uitboenen met een oude panty, zeker weten zien ze eruit als nieuw. Tip uit de PaardenSport. (ledenblad KNHS)

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:59

Ik weet ook niet precies wat ik er mee moet hoor. Ik doe ze gewoon eens in de zoveel tijd af met een vochtige doek en smeer ze dan in met Leder Creme. Die zat in een doos met schoenschoonmaak spullen.

Maar ik smeer ze niet meer in bij het gedeelte dat aan het zadel zit. Want dat had ik dus een keer, en toen piepte het vreselijk. Vooral in draf natuurlijk. Gelukkig was dat na ongeveer twee dagen wel weer over. Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:00

Ik gebruik Boothcare van Petrie, zit een flesje reinigingsspul in en een creme voor de glans + 2 doekjes. Uiteraard wel ff napoetsen met een panty voor nog meer glans. Maar vooral niet bovenaan smeren aan de binnenkant van je laarzen, dat glijdt een beetje....

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:03

Als ze vies zijn, schoonmaken met wat water ( Niet onder de kraan houden ofzo natuurlijk Clown ) Zorgen dat ze droog zijn voordat je verder gaat. Dan gewoon met schoenpoets ( in de kleur van je laarzen natuurlijk ) laten intrekken, en dan met zo'n speciale borster uitpoetsen.. Mijn jophurs en chaps glimmen daarna weer alsof ze nieuw zijn Lachen

Ook is er een speciale set van Petrie.. Een cleaner en een wax.. Cleaner maakt schoon en wax waterdicht, en t zou er voor zorgen dat je stiksels goed behouden blijven.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:01

Fleming schreef:
Maar ik smeer ze niet meer in bij het gedeelte dat aan het zadel zit. Want dat had ik dus een keer, en toen piepte het vreselijk. Vooral in draf natuurlijk. Gelukkig was dat na ongeveer twee dagen wel weer over. Lachen

Weet ik nu eindelijk waarom iedereen me al van verre aan hoort komen Knipoog

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:29

Ik gebruik Cavalcura laarzenwas, ruikt heerlijk naar gevulde koek. Vingers aflikken Werkt prima, glanst mooi, maakt mooi donker.. ben er erg tevreden over. Lachen

Mij is trouwens wel afgeraden meteen na het rijden ze in te vetten, even schoonmaken met vochtige doek is juist wel verstandig maar omdat ze nog helemaal warm en soepel zijn kun je ze het beste schoonmaken als ze gewoon weer ''hard'' zijn schijnt het.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:31

niet beetje lederbalsem en iedere 3-5 jaar nieuwe laarzen kopen Bloos

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:54

Je moet leren laarzen niet met slaolie of ledervet (of iets wat je voor je zadel gebruikt) behandelen.

Het is beter om van petrie dat schoonmaakspul te kopen, doe ik ook altijd en mijn laarzen zijn na iedere poetsbeurt weer zo goed als nieuw.
En wanneer ik op wedstrijd ga steek ik de schoenpoets in de fik en daarna met een oude panty uitwrijven (glimmen ze weer mooi)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:54

Douraque schreef:
En wanneer ik op wedstrijd ga steek ik de schoenpoets in de fik en daarna met een oude panty uitwrijven (glimmen ze weer mooi)

Dat kan er dus op als het warm is?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:56

Goed je laarzen schoonmaken met een vochtige doek.......
Of dat spul idd van petrie..
Dan met de schoenpoets eroverheen....
En met een oude panty oppoetsen als laatste....

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:57

Eerst met water en een sopje dat mijn moeder verkoop schoonmaken. ( mag vast de naam niet noemen) Tong uitstekenDan de volgende dag met lerenpoets dat mijn ma ook verkoopt op poetsen. EN ze zien er als nieuw uit.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:58

Onderhouden? Nauwelijks Haha! Babydoekje eroverheen na het rijden en eens in de paar maanden even een grondige poetsbeurt met zadelzeep en ledercréme. Hoe slecht het ook mag zijn; mijn laarzen hebben er al 4 jaar niets van geleden.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:53

ik doe altijd voor ik op wedstrijd ga spuit ik ze in met cockerspray of hoe dat ook heet en dan smeer ik het een beetje in en dan gaan ze heel mooi glimmen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:09

HAR-->RUI

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:13

Met vochtige doek 1x in de 2 weken. En op wedstrijd dan ledervet erop Knipoog

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:59

eerst schoonmaken met een beetje water, en dan het laarzenwas erop, dan glimmen ze weer en zijn ze goed schoon

(zadelzeep moet je nooit gebruiken voor je laarzen, het schijnt dan dat je er een of ander laagje van je laarzen afhaald, dus niet doen)

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:13

Onia schreef:
schoensmeer eerst even in het potje in brand steken, daarna doven, het is dan vloeibaar, dan op je laarzen smeren en uitboenen met een oude panty, zeker weten zien ze eruit als nieuw. Tip uit de PaardenSport. (ledenblad KNHS)

Zo doe ik het ook met mijn leren chaps werkt supers ik had het van anky.nl Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:15

Eerst ergste vuil aan de onderkant/zijklant van de zool weghalen met borsteltje en water. Daarna laars zelf met Petri cleaning spul en daarna de Petri creme. Dat op laten drogen en daarover schoenpoets en uitwrijven met panty

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:19

oeeh..! morgen wedstrijd..Lachen dus ik ga het vanavond meteen proberen,, ;; schoenpoets warm maken,, en dan uitwrijven met oude panty..Knipoog
kan het erop als het warm is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:21

Ja het moet nog vloeibaar zijn.

Als je het niet in de fik wilt steken, gewoon de aansteker eronder houden werkt ook of 's winters op de verwarming zetten. Als het maar vloeibaar wordt Knipoog

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:29

Onia schreef:

Dit doe ik ook Ja