niet luisteren, het gewoon vertikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chntl_Zrro

niet luisteren, het gewoon vertikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:22

mijn 4 jarig paard is nogal ongeduldig,
ik moet hem vanaf de wei halen en langs drukke wegen lopen/rijden.
hij is wel super verkeersmak alleen als ik moet stoppen voor een drukke weg vertikt hij dat, dan begint hij te draaien of loopt hij gewoon door mij heen.
hij is al paard en daar win ik niet van door te trekken of en tik te geven.
hetzelfde onder het zadel, als hij stil moet staan begint hij te schudden met zijn hoofd waardoor de teugels losser komen en dat hij dan weer door kan lopen.
ik heb ook al in de bak geoefent door hem achter mij aan te laten lopen zonder halster en stil te staan, als hij braaf was kreeg hij een koekje van mij.
dat wist hij ook dondersgoed. maarja zodra hij buiten is, is hij zo anthousiast dat hij alleen maar door wil lopen.
hoofdstel in doen helpt ook niet. hij dramt gewoon door, mijn stem verheffen helpt ook niet.
iemand advies? kan het goed gebruiken

Groeten Chantal

timokyana

Re: niet luisteren, het gewoon vertikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:24

Veel en veel grondwerk . Je moet op de grond al bevestigen dat jij hoger in rang staat als je paard,anders gaat dit in het zadel ook niet werken.Gebruik de zoekfunctie maar eens, staan vele aanraders bij over grondwerk. Succes!

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 20:40

Dankjewel Lachen

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:52

stilstaan moet je oefenen wanneer dat niet inmiddelijk nodig is om als dat wel nodig is succesvol stil te kunnen staan.
Mss kan je je hulp versterken door een stem hulp erbij?
Je hebt een jong paard dat zich sterk voelt en dat ook zal laten merken...ook met longeren kan je halthouden oefenen, als hij dan het juiste doet kan je hem daarvoor belonen...daarna probeer je het op andere plaatsen dan de bak... dat ga je uitbreiden totdat je paard op alle plekken halthoudt, desnoods alleen maar als je ernaast staat.
Als hij doorheeft dat hij wordt beloond voor dat goede gedrag koppelt hij vanzelf de stemhulp aan het gedrag wat jij wilt zien..
oefenen en geduld!
Succes

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:56

timokyana schreef:
Veel en veel grondwerk . Je moet op de grond al bevestigen dat jij hoger in rang staat als je paard,anders gaat dit in het zadel ook niet werken.Gebruik de zoekfunctie maar eens, staan vele aanraders bij over grondwerk. Succes!

Inderdaad.

En vooral veel oefenen. Paard moet stilstaan als jij dat van hem vraagt, totdat jij weer tegen hem zegt dat hij door mag lopen. Ook dit gaat om respect voor jou van het paard uit, dit heeft hij blijkbaar niet genoeg en dat is prima op te lossen door grondwerk denk ik. Lachen

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:09

hee dat probleem komt bekend voor:p mijn paardje doet t alleen als ik erop zit, maar toch erg irritant. Komt door 't enthousiast me, bij haar. Ik ben gewoon buiten gaan rijden etc. en overal stilstaan als ik dat wil. sowieso altijd belonen met stem en soms met een snoepje, zodat ze er niet aan wende dat ze altijd wat kreeg. Ook in de bak. gewoon in de wei, als ik stil wilde staan, midden in de duinen. en daarna wel ontspannen, door spanning wordt je paard natuurlijk ook drukker. als je erop zit ook, staat je paard stil, gelijk handen en je houding ontspannen.
Hoop dat 't snel beter gaat! en vraag 't ook eens aan iemand die er misschien ervaring meer heeft ofzo in de buurt, tis altijd handiger als er mensen bij zijn en 't zien Lachen Succes!

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:13

Dankjullie wel allemaal, morgen ga ik hem weer van de wei halen, ik gaa zelf dan denk ik even rijden.
nu ik erbij nadenk rijd ik bijna nooit overgangen tot het halthouden. mischien moet ik dat ook maar eens gaan doen.

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:13

Knipoog slim! haha succes! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:16

Behalve stilstaan is het misschien ook handig om het achterwaarts te gaan oefenen. Op de momenten dat hij naar voren wil en achterwaarts er niet in zit, kun je hem niet terugzetten waar hij vandaan komt, en is het risico erg groot dat hij dan de lucht ingaat.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 05:36

Ik leer mijn paard op het moment om stil te staan met losse teugel. Dat contact houden voor dressuur wedstrijden komt vanzelf wel..
Als ze stilstaan en heeft geen voorwaartse drang meer laat ik de teugels lekker vieren en blijft ze lekker rustig staan, misschien kun je dit eens proberen, dat gedribbel is misschien spanning en met losse teugel vloeit dit gewoon af.. Wel eerst in de bak oefenen, hihi..

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:40

Zoals hier boven werd gezecht , heel veel grond werk met met / haar doen . Zo leert het paard je respecteren . Ik heb nog wel een goede oefening voor je :

Doe dit in de bak of in de wei .
Ga rondjes met hem/haar lopen . Zet hem om de 2 rondjes zo'n beetje stil ( niet te snel achter elkaar dus ) . Loopt hij door , gelijk reactie & corrigeren . Gelijk commando achteruit . Doet dit keer op keer , elke keer als hij niet stil wilt staan , hup , achteruit . Uiteraard dan weer voorwaarts zodra jij het zegt , oefen dit net zolang tot hij of zij gewoon stil gaat staan . Hierna probeer je het nog een keertje buiten . Blijven vol houden , echt niet op geven , jij stelt hem een 'vraag' , die blijf je stellen tot hij is beantwoord !

Je kan ook 1 of 2 join up's doen .

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:20

Wil je een Join-Up doen, wees dan zeker van je zaak en wéét waar je mee bezig bent! Als je dit niet weet kan het namelijk meer kwaad dan goed doen.
Ben er ook niet zo'n voorstander van dat mensen dit zomaar even aanraden. Lachen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:58

En ga gewoon bij iedere weg stil staan. Of er nou wat aan komt of niet, eerst stilstaan. En dan pas oversteken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:02

ik denk dat je er teveel druk op zet Lachen

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:42

Clautt schreef:
Zoals hier boven werd gezecht , heel veel grond werk met met / haar doen . Zo leert het paard je respecteren . Ik heb nog wel een goede oefening voor je :

Ga rondjes met hem/haar lopen . Zet hem om de 2 rondjes zo'n beetje stil ( niet te snel achter elkaar dus ) . Loopt hij door , gelijk reactie & corrigeren . Gelijk commando achteruit . Doet dit keer op keer , elke keer als hij niet stil wilt staan , hup , achteruit . Uiteraard dan weer voorwaarts zodra jij het zegt , oefen dit net zolang tot hij of zij gewoon stil gaat staan . Hierna probeer je het nog een keertje buiten . Blijven vol houden , echt niet op geven , jij stelt hem een 'vraag' , die blijf je stellen tot hij is beantwoord !

Okee dit ga ik eens proberen,, join up ben ik niet zo ervaren in dus dat laat ik liever achter wegen Ja
Maar toch bedankt

Zeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:52

Clautt schreef:

Ik heb precies deze oefening ook gedaan met mijn jonge paard (3,5). Die is ook altijd heel enthousiast zo gauw hij buiten komt. Elke keer stemcommando geven voor stilstaan en voor langzamer (zodat hij schuin achtermij blijft lopen en me niet voorbij gaat), doet hij dit niet dan een paar passen achteruit. Het achteruit lopen vinden ze nog vervelender dan stil staan dus gaan ze vanzelf door krijgen dat ze sneller vooruit komen door gewoon netjes op jouw tempo achter je te blijven lopen en te doen wat jij vraagt. En met snoepjes belonen ben ik ook nooit zo voor als je een paard nog echt iets moet leren, af en toe een keertje is niet erg maar als je alleen beloont met wat lekkers zal hij elke keer komen bedelen als hij doet wat jij vraagt. En dan moet je hem dat weer af gaan leren Tong uitsteken

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:31

als die buiten is ook goed belonen, snoepje geven als die het goed doet

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:03

Dank jullie wel !

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:58

snoepjes kunnen echt geen kwaad hr.. als je paard er maar niet aan went. Dus niet elke keer een snoepje maar ook duidelijk belonen met je stem en houding etc. Lachen
Al geoefend? Haha!

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:35

nee morgen wil ik gaan oefenen als ik niet hoef te werken!
dan vertel ik jullie alles!

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:16

Morgen hoef ik niet te werken! dus morgen horen jullie meer,!

twinkell06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:27

heb je al eens een hengstenketting door zijn halster geprobeerd? 1 x een rukje en ze snappen dat ze respect voor je moeten hebben en niet door je heen lopen. Verder laat je de ketting gewoon los hangen. Ik vind dat veel prettiger dan een hoofdstel met een bit.

(ik weet dat sommige mensen op dit forum geen voorstander zijn van een ketting)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:31

kettingen zijn quick fixes...als je daar van houdt en niet de oorzaak wilt aanpakken: ga vooral je gang.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:49

twinkell06 schreef:
heb je al eens een hengstenketting door zijn halster geprobeerd? 1 x een rukje en ze snappen dat ze respect voor je moeten hebben en niet door je heen lopen. Verder laat je de ketting gewoon los hangen. Ik vind dat veel prettiger dan een hoofdstel met een bit.

(ik weet dat sommige mensen op dit forum geen voorstander zijn van een ketting)

ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat het van 2 kanten moet komen.
dus niet met hulpmiddelen, dan speel ik vals.
ik wil zijn respect winnen door eerlijk te spelen en ik wil ook dat hij mij respecteert zonder een hulpmiddel te gebruiken.
en als ie wil loopt ie alsnog door

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:53

Vind je dat hij eerlijk speelt als hij 700 kilo in de strijd gooit? Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat betekend niet dat je meteen naar kettingen moet grijpen, maar als je bijvoorbeeld een touwhalster gebruikt om met hem te gaan lopen ipv een gewoon stalhalster, dan heb je al wat meer in te brengen.

Alleen maar een touwhalster gebruiken op het moment dat je met hem gaat lopen is overigens ook niet de bedoeling en valt in dezelfde categorie als quick fixes. Ga grondwerk doen, daar krijg je ook respect van.

Touwhalsters zijn werkhalsters, dus niet mee vastzetten of losgooien, maar ze verdelen de druk op een wat kleiner oppervlakte van het paardenhoofd en werken daardoor wat scherper in. Je zult meer reactie krijgen met een touwhalster. Maar van jouw kant moet jij dan ook weten hoe je daar mee om moet gaan...namelijk de druk acuut te laten varen als het paard van zijn kant de druk laat varen...