waarom de ballen er af...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waarom ontruinen

Omgang.
38 (58%)
ga er toch niet mee fokken.
19 (29%)
niet hengten zijn super
8 (12%)

Totaal aantal stemmen: 65

Taat88

waarom de ballen er af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:21

De tietel zegt het al....

EngeltjeS

Re: waarom de ballen er af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:22

ik stem niet Tong uitsteken haha
k hou hem liever hengst, als ik een paardje had.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:23

sja ik vind het voor een dier veel prettiger ,
een hengst heeft veel minder rust in zijn lijf als ie tussen de merries op stal staat,
ik vind het onnodig om een paard hengst te laten als hij geen potentie heeft tot goedgekeurde dekhengst
er zijn uitzonderingen die amper hengst zijn, en die wellicht te sloom zouden worden als je ze castreerd, maar de meeste hengsten wat mij betrefd hakkie takkie hoor

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:23

sam_amore schreef:
De tietel zegt het al....

hihih tietel deraf..

hengsten kunnen moeilijker zijn in de omgang

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:25

Ontruinen? Wat is dat nu weer voor een uitdrukking?

Als je een hengst hebt, moet je altijd bedacht zijn op aanvarigen die heel gevaarlijk kunnen worden en soms zelfs dodelijke afloop kunnen hebben.
Hengsten zijn heel vaak op stallen niet gewenst, en je verdoemd hem vaak tot een leven lang eenzame opsluiting.

Er zijn wel meer topics over geweest, ik zal ze even opzoeken. Ik heb geen zin om hier alles weer een keer neer te moeten zetten.
Doe alle bokkers alsjeblieft een plezier en lees onderstaande topics even door....

viewtopic.php?f=119&t=714301

viewtopic.php?f=13&t=338403

viewtopic.php?f=119&t=702438

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=13&t=595930

*Edit, links toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-07-07 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:25

Omdat een hengst niet bij anderen in de wei kan. Omdat een hengst vaak niet samen op een twee-paardstrailer kan. Omdat er pensionstallen zijn die geen hengsten willen. Omdat ze brutaler zijn dan ruinen of merries en niet iedereen dat aankan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:42

persoonlijk vind ik hengsten in de omgang geweldig, en zou een hengst ook het liefste hengst houden voor mezelf
maar je moet ook aan het beestje denken , en als het geen dekhengst is, kies ik dna toch voor castreren zodat ik het dier gewoon op het land kan zetten op de groep
een niet dekkend paard hengst houden vind ik sneu voor het beestje

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:45

anders mogen wij het dier niet stallen.
anders bleven ze wel hengst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:03

leandros schreef:
anders mogen wij het dier niet stallen.
anders bleven ze wel hengst.

Als je een hengst echt hengst wilt laten is er altijd wel een mogelijkheid te vinden om hem ergens te stallen waar hij hengst kan blijven....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:15

Als je in de gelukkige omstandigheid bent dat je ze bij huis kan houden is het een ander verhaal. Wij hebben 2 hengsten, de oudste, 6 jarige Lusitano, loopt samen met mijn 10 jarige Arabier ruin in de paddock/ loopstal. De andere, 2,5 jarige Paint, heeft de aangrenzende loopstal/ paddock dus kan neuzen met de andere 2 . Met zijn 3'en bij elkaar durven we nu niet aan omdat de oppervlakte daarvoor te klein is maar als we het weiland ( ca. 2 ha) er straks bij hebben gaan we kijken of het hele stel wel samen kan. Ze kennen elkaar door en door. We hebben hierdoor ook geen problemen met de dieren. Mijn Arabier heb ik als 3,5 jarige laten castreren omdat die niet meer te hebben was en wel gevaarlijk werd, die had ook geen fokpotentie dus dat maakt het makkelijker.
De andere 2 willen we wel hengst houden, voor de dekkdienst.
Maar het is wel zo dat je met een hengst om moet kunnen gaan, anders kunnen ze levensgevaarlijk worden. Dus zal je soms wat harder moeten optreden, zeker bij onze 2 jarige is dat nog wel eens nodig, want die is nu aan het puberen. We gaan er vanuit dat dat gedrag volgend jaar over is, het wordt nu al steeds beter.
Als je te soft bent, bang bent en niet weet hoe je een hengst moet behandelen zou ik ook zeker aan raden om de ballen eraf te halen. Ook als het dier altijd op stal moet blijven omdat hij hengst is zou ik hem laten ruinen, ik vind het dieronterend als een paard altijd op stal gehouden wordt en geen contact kan maken met andere paarden. ( geldt natturlijk ook voor ruinen en merries). Daarmee creeer je alleen maar gedragsproblemen. Maar als je weet hoe en je hebt een hengst die zich normaal blijft gedragen zijn ze heel fijn in de omgang omdat ze veel constanter zijn in hun gedrag dan bijv. een merrie en meer karakter tonen dan de meeste ruinen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:23

Eh, ontruinen? Mijn hengst is toch destijds juist een ruin geworden, toen 'ie gecastreerd werd? GEruind, heet dat.
Dat is trouwens al gebeurd, voordat ik hem kocht, maar ik wilde ook helemaal geen hengst. Wat moet ik met een hengst als ik er niet mee wil fokken? Daarbij is mijn paard een kruising en het is een prachtig dier, hoor, maar of daar een markt voor zou zijn? Niet mijn ding (ik vind sowieso dat er al veel te veel paarden zijn, maar goed Cool ).

Ik heb ook begrepen dat hij als jonge hengst erg veel last had van zijn hormonen. Daarbij kun je een hengst niet makkelijk ergens stallen en al helemaal niet op het land, zoals ik hem hou. Ik heb zelf een dochtertje die dol op paarden is, maar ik ga een jong kind niet op een hengst zetten straks. Natuurlijk heb je hengsten en hengsten, maar ieder normaal denkend mens snapt toch wel dat sommige mensen niet voor een hengst kiezen??? Ik ben ook nog eens een echt ruinenmens, vind het heerlijke paarden. Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:26

Mijn optie zit er niet bij. Ik vind het niet fijn voor de hengst om zich continu op te loppen fokken omdat er andere paarden in zijn omgeving zijn. Wij hebben een hengst op stal staan die de afgelopen tijd 100 kilo is afgevallen doordat hij zich niet kan ontspannen, hij blijft maar draaien, is constant afgeleid, eet slecht is vrijwel altijd bezweet. Als ik dat zie, hoef ik nooit een hengst. Geef mij maar een merrie of ruin...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:32

Annemeik schreef:
Mijn optie zit er niet bij. Ik vind het niet fijn voor de hengst om zich continu op te loppen fokken omdat er andere paarden in zijn omgeving zijn. Wij hebben een hengst op stal staan die de afgelopen tijd 100 kilo is afgevallen doordat hij zich niet kan ontspannen, hij blijft maar draaien, is constant afgeleid, eet slecht is vrijwel altijd bezweet. Als ik dat zie, hoef ik nooit een hengst. Geef mij maar een merrie of ruin...

Dat is inderdaad geen leven voor hiet dier, dan is ruinen eigelijk de enige optie. onze hengsten hebben ook een tijdje op een pensionstal gestaan en liepen daar ook op het land. Er liepen daar ook merries. Doordat onze paarden daaraan gewend zijn geeft dat dus geen problemen en kunnen we er rustig mee naar een show of in een bak rijden waar ook merries lopen, ze maken zich dan soms wel wat groter, maar gedragen zich prima.
Maar er zijn hengsten en hengsten, met mijn Arabier hadden dat soort dingen ws nooit gekund als hij hengst was gebleven, die lijkt veel gelukkiger zonder ballen Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:34

Cassidy schreef:
Ontruinen? Wat is dat nu weer voor een uitdrukking?

Als je een hengst hebt, moet je altijd bedacht zijn op aanvarigen die heel gevaarlijk kunnen worden en soms zelfs dodelijke afloop kunnen hebben.
Hengsten zijn heel vaak op stallen niet gewenst, en je verdoemd hem vaak tot een leven lang eenzame opsluiting.

Er zijn wel meer topics over geweest, ik zal ze even opzoeken. Ik heb geen zin om hier alles weer een keer neer te moeten zetten.
Doe alle bokkers alsjeblieft een plezier en lees onderstaande topics even door....

viewtopic.php?f=119&t=714301

viewtopic.php?f=13&t=338403

viewtopic.php?f=119&t=702438

viewtopic.php?f=13&t=595930

*Edit, links toegevoegd

Bij dit, en alle andere topics, sluit ik mij aan Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:40

Voor de sport zijn hengsten natuurlijk wel mooier dan ruinen (meestal teminste)
Maar het is niet erg makkelijk om stalling voor een hengst te vinden, waar hij ook nog naar buiten mag. En het is voor een paard veel lekkerder als hij lekker naar buiten kan met vriendjes. Hengsten zijn meestal qua omgang veel moeilijker en kunnen erg onvoorspelbaar zijn.
Ik heb wel is met een aantal jonge hengsten gewerkt, deze waren vrij makkelijk in omgang. Ik denk dat als ze dat niet waren geweest ze niet aan mij waren toevertrouwd. Deze waren erg goed opgevoed en ook erg lief, maar nog wel allemaal erg jong (onder de 3) Dit gaf ook geen problemen bij de meeste merrie's.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:42

Ja, ik heb ook jarenlang hengsten onder de 3 jaar verzorgd, geweldige dieren. Hier en daar een wat moeilijkere ertussen, maar als ze je kenden, was het wel goed. Maar als je een recreatiepaard hebt, je wilt niet fokken en je wilt hem lekker buiten laten lopen, dan is een hengst echt geen optie. Ik snap niet dat je daarover nog moet discussieren eigenlijk, lijkt me toch heel normaal en duidelijk. Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:46

De optie:"omdat hij bij merries in de wei loopt en we niet ieder jaar een veulen willen" mis ik nog.

Waarom zou je een hengst willen houden die niet mag dekken en compleet in de knoop komt met zijn hormonen? Doe mij dan maar een ruin die lekker bij de anderen kan lopen en gewoon lekker paard kan zijn.
En dan heb ik het nog niet eens over de omgang met zo'n dier. Je moet echt steving in je schoenen staan met een hengst, als ik zie hoeveel mensen al problemen hebben met een merrie of ruin...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:13

Als je een kudde met merries hebt en niet ieder jaar een veulen maar wel de hengst er tussen wilt hebben, is er ook de mogelijkheid om een balletje in de baarmoeder van de merries te laten plaatsen zodat die denken dat ze drachtig zijn en zo niet hengstig worden.
En er bestaat ook zoiets als een hengst chemisch castreren, de injectie werkt voor een half jaar, of hij daarna nog vruchtbaar is, is dan nog maar de vraag, maar dan kunnen ze ook bij elkaar....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:18

wanneer je een hengst hebt die dekt prima, maar als hij niet ter dekking staat vind ik 9 van de 10 keer een hengst een erg eenzaam bestaan hebben. Dan zou ik hem zeker laten ruinene, zodat hij lekker in de kudde mee naar buiten kan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:08

mijn hengstje is geruind omdat hij gelukkig was op de wei met mijn merrie, en mijn ruin moest hem niet. het alternatief was hem in een eigen weitje te zetten, géén alternatief dus.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:12

Het leven van een hengst die NIET op natuurlijke wijze gehouden word(in kudde,vrije dekkingen enz) is behoorlijk frustrerend!! Als je er dan toch niet mee gaat fokken, waarom hengst laten?
Een voordeel is natuurlijk dat ze makkelijker in de omgang worden.
Maar in eerste plaats doe je het toch voor het paard

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:24

Mijne is en blijft hengst.
Hij gaat eerst naar het HK over 3 jaar, en als hij makkelijk in omgang blijft. Blijft hij hengst. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:52

Cassidy schreef:
Als je een kudde met merries hebt en niet ieder jaar een veulen maar wel de hengst er tussen wilt hebben, is er ook de mogelijkheid om een balletje in de baarmoeder van de merries te laten plaatsen zodat die denken dat ze drachtig zijn en zo niet hengstig worden.
En er bestaat ook zoiets als een hengst chemisch castreren, de injectie werkt voor een half jaar, of hij daarna nog vruchtbaar is, is dan nog maar de vraag, maar dan kunnen ze ook bij elkaar....

Ja leuk idee, ik zal mijn weidegeoten vragen of ze bij hun merries allemaal zo'n balletje gaan plaatsen, zodat mijn 'hengst' er bij kan... Joh, in de praktijk werkt dat natuurlijk niet met verschillende paardeneigenaren op het land. Haha!
Nee hoor, mijn ruin is heel gelukkig zoals 'ie nu is, al weet ik niet hoe hij zijn castratie ervaren heeft, want toen was 'ie nog niet van mij (het lijkt me geen pretje voor een paard, maar ja Verdrietig ).

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:46

Iets anders: dan kan ie bij de merries in, zonder dat ze drachtig zijn. Heb ik geen merrie dan hou ik hem hengst.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:16

ik weet niet Tong uitsteken ga ook niet stemmen Tong uitsteken
ik heb tot nu toe alleen nog maar merries gehad Schijnheilig