Wie rijdt er met kisten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Wie rijdt er met kisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:58

Inmiddels heb ik al bijna 5 jaar rond gelopen en gereden met mijn Mountain Horse schoenen (stal/rij schoen). Ze zijn nog steeds niet helemaal op, maar hun beste tijd hebben ze wel gehad. De voering in de hiel is kapot, binnenzool is een beetje kapot, aan de zijkant is het leer aan het scheuren. En na al die jaar zijn ze van een maat 38 in de breedte uitgelubbert tot minstens een maat 40 Clown

Nu wordt het dus wel weer eens tijd voor een stel nieuwe schoenen, die ik ook kan dragen als ik door de blub moet.
Mijn moeder zei meteen: "Oh dan koop je toch weer nieuwe paardrij schoenen?"

Maar veel trek heb ik daar niet in. Sinds begin dit jaar heb ik niet meer op een paard gezeten en zie het ook niet gebeuren dat ik het de komende tijd wel ga doen. Kortom: het kopen van paardrij schoenen is in mijn ogen onzin.
"Maar stel dat je weer gaat rijden dan?" Dat is dan wel weer zo...

Toen zat ik weer te denken aan een stel nieuwe legerkisten. Zien er ook netjes uit onder een lange broek als je ze even oppoetst dus sowieso ideale winterschoenen. Voor de blub ook. Maar om te paardrijden?

Mijn vraag daarom Clown
Wie van jullie rijdt er met kisten?
Kunnen chaps er gemakkelijk overheen?

grobo

Re: Wie rijdt er met kisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:50

Fairie schreef:
Toen zat ik weer te denken aan een stel nieuwe legerkisten. Zien er ook netjes uit onder een lange broek als je ze even oppoetst dus sowieso ideale winterschoenen. Voor de blub ook. Maar om te paardrijden?

Mijn vraag daarom Clown
Wie van jullie rijdt er met kisten?
Kunnen chaps er gemakkelijk overheen?

Heb in mijn begin tijd van het paardrijden eerst met kistjes gereden. Ben daarna snel overgestapt op plastiek rijlaarzen.
De hoofdreden om over te stappen was dat bij een kleine beugelmaat de kistjes, in de beugels vast konden blijven zitten. In een noodsituatie lijkt me dat niet prettig. De van de kistjes is maat 285 M wat overeenkomt met de gewone schoenmaat 44/45.

Voordeel van kisten bij stalwerkzaamheden is dat je geen blauwe tenen krijgt als je paard eens 5 te hoog staan.

Je chaps kunnen er overheen. Het elastiek wordt wel iets uitgerekt.

(Je moet ook niet met kistjes wadlopen...had een blaar op mijn hak, niet normaal meer)
Verder zijn kisten super!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:53

Ik rijd met kistjes, en ook met chaos eroverheen. Als je goed passende chaps hebt, is dat geen probleem. Tenminste, bij mij niet. Ik heb maat 40 in mijn kisten, en die passen gewoon in de beugel, zonder problemen. Heb ze van een soort boerenbond gekocht, maar t zijn wel echte. Ben er uiterst tevreden mee, ga ook fleurig nu ik in noorwegen zit 2 uur wandlen, en heb nergens last van. ik denk dat t dus afhangt hoe je loopt ofzo.
Maar goed, idd hebben ze ook t voordeel dat als er iemand op je teen staat, dat je het niet zo erg voelt omdat de neuzen vrij stevig zijn..
Groetjes, mij

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:55

Ik heb een tijd met me docs gereden omdat me rijlaarzen kapot waren, ze zitten wel stevig alleen ik had hoge net tot onder de kuit en dat sneed nogal in me been... ik denk dat je er wel gewoon chaps overheen kunt doen?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:56

Ik rijd ook vaak met kistjes. Niet van die echte, maar ze zijn in ieder geval net zo groot/breed. Vind het heerlijk rijden en ze kunnen inderdaad heel wat hebben.

Een keer in de week ga ik vanuit mn werk door naar paardrijles, en dan heb ik dus ook meestal geen zin om een heleboel mee te sjouwen. Dus gewoon op (gepoetste) kistjes naar het werk en als ik dan naar de manege ga doe ik mijn chaps eroverheen.
Chaps gaan er ook prima overheen en ik vind het eigenlijk ook leuker staan dan met rijlaarzen. Heb ook nooit last gehad met beugels, behalve dan 1 keer op een zadel waar een klein formaat beugels aanzaten.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 21:59

Waar ik op doel zijn dus de echte leger kisten. Docter Martens zijn sowieso al anders.

Hoe veilig is de hak met paardrijden?

Momenteel heb ik dus deze http://www.eldonor.no/bilder/produkt/0102.jpg
De hak verschilt opzich niet veel met de kist hakken...

Grobo; had je ze wel goed uitgelopen? Clown
Kisten zijn eigenlijk wel voor dat soort omstandigheden en afstanden.

Ik heb een maat 38, van blijven hangen zal ik waarschijnlijk geen last hebben?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:01

Ik weet niet hoe veilig die is, maar ik heb er geen last van. Die van mij zitten gewoon prettig. Ik steek ook niet mijn hele voet erdoor, alleen me puntje, zoals dat altijd gaat, en ik heb dus nergens last van...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:04

ik pas met mijn (grote-lompe-brede-voeten)kistjes niet in de beugels.

Ik vind ze wel erg prettig om de stallen te doen en richting de modderige weilanden te waden Clown

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:05

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:10

Ik kocht in oktober 2005 een paar legerkisten op een kledingbeurs bij mij in het dorp. Voor 5 euro, bijna niet gebruikt. Ze zaten meteen als gegoten, ik heb er nog nooit één blaar van gekregen, en een week later reed ik er mijn eerste endurancewedstrijd mee (klasse 1), gewoon eens kijken hoe dat beviel. Dat beviel goed. Ik kreeg in het begin op langere afstanden wat last van mijn voeten, maar inmiddels is dat ook voorbij. Heb er laatst voor het eerst een wedstrijd van meer dan 60 km mee gereden (75 km) en dat ging perfect. Ik zou eigenlijk niet anders meer willen... (hoewel ik ook best benieuwd ben naar de Ariat Terrain Endurance).

Dus ja, hier een heel tevreden gebruiker. Ik vind ze heerlijk lopen én heerlijk rijden. Nergens last van op de wasplaats, ze houden het water mooi buiten en ik krijg geen natte voeten. Ik draag ze daarom ook gerust op een strandwandeling, die dingen kunnen prima tegen een stootje en tegen wat zeewater. Nooit problemen gehad om mijn chaps eroverheen te krijgen trouwens. In het begin leek het wat strak te zitten, maar dat was al snel over.

Oh ja, wat beugels betreft: zowel in 'gewone' Engelse beugels als in mijn Flexrides (met kooi) heb ik geen problemen. Meer dan genoeg ruimte over aan alle kanten. Terwijl ik mijn Rimfrost Paddock-schoenen van Mountain Horse de Flexrides helemaal opvullen, dan blijf ik een beetje vastzitten. Met mijn kisten nergens last van.

Geen idee of ik ergens een foto heb, ik zou even moeten zoeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:30

Hmm, die foto houd je nog tegoed. Het lukt me niet om een foto te zoeken van mijn kisten zonder chaps, de andere pc is bezig met muziekbestanden overzetten en dat wordt allemaal even te zwaar. Clown

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:43

Enigste waar ik wel bang voor ben dat als je zonder chaps bij een val zouden kunnen blijven hangen aan de 2 open veter haakjes.
Misschien kun je dat het beste testen met je eigen beugels en kisten.

De kistjes heb ik meegekregen uit mijn dienstplichttijd.

(Bij het wadlopen lopen je kisten vol met wateren dat veroorzaakte de blaren. Daarnaast lopen ze vol met water stukken zwaarder. Kan volgens mij nog zien welke van de 2 stel kisten heb wadgelopen ivm aantasting van de koperen ringen.
Heb ze ook gebruikt voor bergwandelen. Heb daar een mooie foto in de Zwitserse bergen van maar die is nog gemaakt in het rolletjes tijdperk.)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:45

Ah, die open veterhaakjes heb ik dan weer niet. Die lijken bij mijn kisten platgeslagen te zijn ofzo, of het hoort zo.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 04:45

Hoi,

Ik rijdt altijd met kisten, soms met chaps erover, ik heb hier nog nooit last door gehad met mijn beugels.

pe

Manon86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 06:19

Ik heb ook vroeger altijd met kisten gereden. Ook met chaps er over heen geen probleem en ik heb maat 40. Vond het altijd heerlijk zitten alleen in de winter had ik er vaak koude tenen er in.(kouder dan in laarzen)
Bleef nooit in mn beugels hangen en mn pony had nergens last van als ik met kisten reed dus ik vond het prima rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:49

Mijn voeten blijven juist lekker op temperatuur in mijn kisten, zelfs als het vriest. En ik heb echt héél snel koude voeten (lees: paars/blauw en niet meer kunnen bewegen) maar met mijn kisten heb ik al twee winters nauwelijks last van koude voeten. Wat dat betreft doen ze niet onder voor mijn Rimfrosts van MH.

Foto's zijn inmiddels gemaakt, alleen nog uploaden. Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:53

Ik heb idd ook zelden last van koude voeten. Tenzij ik in de vries met zomersokkenga rijden of iets anders ga doen, dan krijg ik wel koude voeten. Ik krijg in mijn thermolaarzen wel koude voeten, maar in mijn kisten niet. Die isoleren gewoon goed denk ik Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:57

ik reed vrij vaak met kisten...
chaps kunnen er gewoon overheen en heb geen last van niet in de beugels kunnen of wat dan ook... wel vind ik dat je met "echte paardenschoenen" meer gevoel hebt bij het rijden.... en daarom rij ik er dus bijna nooit meer mee!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:57

Hallo ik rij al zo'n 12 jaar met echte legerkisten. Mijn gewone schoenmaat is 42 en kistenmaat is 255 M. Er passen prima mini-chaps overheen. Ik reed vroeger op een engels zadel en heb geen problemen gehad met vastzitten. Nu rij ik op een westernzadel en dat gaat ook prima.
Het voordeel van kisten vind ik: je krijgt ze makkelijk weer schoon. Bieden steun voor je enkels. Je kan ze goed oppoetsen en dan ook gewoon gebruiken. Het enige nadeel zijn de lange veters, maar daar wen je vanzelf aan.
Ik heb overigens 2 paar kisten: 1 voor het rijden en 1 voor net.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 15:08

Je ervaring betreft endurance rijden met kisten klinkt erg goed, Karin. Dank voor het delen. Haha!

Ik ga morgen dan gewoon weer een paar kisten kopen. Zo als hier al aangehaald is; even oppoetsen en ze zien er weer netjes uit, ook voor onder een gewone broek. Dat vind ik ook wel belangrijk zo dat ze wat vaker de kast uit komen dan 1 keer in de zo veel tijd voor de blubber. (of om misschien in de toekomst weer te gaan paardrijden, dan ben ik in iedergeval efficient voorzien. Meerdere gebruiksdoelen Tong uitsteken)

IJp; die veters een keer knopen, om je enkel heen slaan en dan strikken. Lachen

Bedankt voor de ervaringen! OK dan! Ja

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:11

Ik ben één keer met kisten aan op een paard gestapt. Dat heb ik geweten, paard ging gek doen en ik kreeg vliegles. Helaas werd ik een stuk meegesleurd omdat ik met mijn voet in de beugel bleef hangen. Ik draag nu nog steeds kisten op stal, maar heb toch altijd rijlaarzen bij me Ja

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:16

Ik heb ook maatje 38 en rij ook met kisten, helemaal niets geen problemen mee gehad, ook niet wat blijven hangen in de beugel betreft, en t is getest, ben er mee gevallen Lachen Ik zou zeggen, doen, ik wil zelf niets anders meer, ook chaps gaan er prima overheen, wat wel even een puntje is, sporen dan weer over je chaps heen krijgen, is lastig, ik heb zelf herensporen (die zijn wat breder), en daarmee gaat t prima Ja

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:11

Citaat:
IJp; die veters een keer knopen, om je enkel heen slaan en dan strikken. Lachen

En daarna de uiteinden wegstoppen in je schoenen, kunnen ze ook niet meer zo snel losraken.
Deden we altijd al in de hardrock-scene waar ik vroeger fanatiek bij hoorde. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:40

Ik strik ze gewoon dubbel, er gaan toch chaps overheen. Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:57

Ik rij nu ook al weer zo'n 7 jaar met legerkisten. Vind het erg makkelijk. Meestal ben ik gewoon te lui om mijn laarzen aan te trekken en vind het met kisten en lange chaps eigenlijk ook veel prettiger zitten en het is een stuk warmer in de winter.
Ook is het gemak dat je er gewoon mee door plassen kan baggeren omdat ze tot bovenaan dicht zijn en je ze gemakkelijk schoon kan spuiten en ze behoorlijk krasvast zijn.
Ook draag ik dagelijks legerkisten voor net omdat dat de enige schoenen zijn waar ik geen rugpijn mee krijg als ik heel de dag in de winkel sta.
Van blaren heb ik geen last tenzij ik verkeerde sokken aan heb. En ook heb ik geen koude voeten in mijn kisten.
Voor mij dus nooit geen andere schoenen meer.
Koop ze trouwens bij een geweldig oude man (96)
Die verteld enorm veel verhalen over vroeger en alleen daardoor is het al erg interessant om daar m'n kisten te halen.